Mercedes-Benz R 300 CDI 4Matic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | R 300 CDI 4Matic |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Je moet wel...
- 300 km
EINDELIJK!
Na 5 maanden reikhalzend likkebaarden, is ie dan deze week eindelijk afgeleverd, onze R300CDI 4Matic.
In diepblauw staat ie te glimmen in het herfstzonnetje op onze oprit. Wat een aanblik, wat een apparaat! Wat is ie mooi, met zijn AMG-neus, met zijn Xenonkijkers, zijn gedistingeerd subtiele chroomaccenten, zijn two-tone-grijs lederen interieur achter zijn blauw-getinte ramen. Wat staat ie stoer wijdbeens op zijn 255/50 19 inch winterschoeisel! Een plaatje!
Je zou bijna vergeten dat je voor dat geld ook een vakantiehuisje had kunnen kopen. Hij is zó imposant, dat de gedachte aan Het Verbruikwel in je op moét komen, of je nou wil of niet - en die gedachte zou je juist zo graag weg willen drukken naar het achterste hoekje van je schedel. Hé, wacht eens even... Juist ja, twee vuistdikke uitlaatpijpenpijpen: wat dat allemaal niet de lucht inbraakt! En wat weegt zo'n bak eigenlijk? Kijk eens in het boekje, ja daar, bij voertuiggegevens... Precies! Als ik het niet dacht: ruim 2200 kg! Da's toch niet van deze tijd.
WAAROM? WAAROM DAN TOCH?
Waarom dan toch deze dure zware zuipschuit aangeschaft? Waarom hebben we geen Prius laten afleveren, of, als het dan toch groot moet zijn een Lexus RX-450h?
Hoe vreemd het ook klinkt: een kwestie van afstrepen... Echt!
Hoe dat werkt? Om te beginnen beperkt de Werkgever de keuze tot een 7-tal merken, al zit daar wel wat rek in. Laten die 7 nu net de veelal Duitse merken zijn, waarvan de meeste mensen het geen straf vinden om in te rijden. Wij ook niet. Maar het streept al zo enige tientallen leuke auto's weg. Er valt bij Werkgever te kiezen tussen Audi, BMW, Chrysler (en alles wat daar bij hoort - een restant van het Daimler/Chrysler huwelijk, schat ik), Mercedes, Toyota (incl. Lexus), Volvo, en Volkswagen (over andere wagens van de VW-groep valt te praten).
Het moet wel een diesel of een hybride zijn. Geen punt: alle zeven merken zwemmen in de diesel, en Toyota/Lexus heeft bovendien een ruim assortiment hybrides. Maar we zijn er nog niet.
Het geval wil dat we sinds afgelopen zomer in Zwitserland wonen. Iedereen die weleens op wintersport gaat weet dat het in de Alpen anders wintert dan in NL. Op de hoofdwegen gaat het best, maar zodra je van de snelweg af bent... En wij wonen in een dorp, 20 km van de dichtstbijzijde snelweg. Verder houden we van ski- en snowboard-uitjes, dus willen we - heel veilig, heel praktisch - graag een vierwielaangedreven auto. Geen geklooi met sneeuwkettingen, geen gedoe om 's maandagmorgens op tijd op je werk te verschijnen. Welnu, nog steeds geen probleem, keus te over. Alle 7 merken hebben genoeg 4-wielaangedreven lekkers in hun produktgamma. En Werkgever juicht vanwege de verhoogde verkeerveiligheid de quattro's en aanverwanten alleen maar toe. Kan niet beter.
Nu willen we, i.v.m. met overzicht en rustig verkeersbeeld, graag een hoge zit. Een MPV of een SUV dus. Zijn we na 5 jaar Espace en 2 jaar Outlander erg aan verslingerd geraakt. Ook stapt een hogere wagen voor vrouwen - zeker met kokerrokje - aanmerkelijk eleganter in en uit dan een sedan of stationcar. Die dure Duitsers en Zweden zitten evenwel niet zo dik in hun MPV's, en er zijn trouwens ook niet zo heel veel 4WD MPV's meer op de markt. Een SUV dus.
En nu komt het... De Werkgever staat geen SUV's toe! Ai, streept dat even lelijk weg. Dus geen Q5/7, geen X3/5/6, geen GLK/ML/GL, geen Jeeps, geen RAV4/Landcruiser/RX 450h, geen Tiguan/Touareg, geen XC60/90, niets van dat al. En tot overmaat van ramp beschouwt de TCS (de zwitserse ANWB) en daarmee ook de werkgever, die die TCS-lijst als richtlijn gebruikt, de Volvo XC 70 en Audi Allroads - zit je toch iets hoger, al is het niet veel (ca. 5cm) - ook als SUV's. Blijft dus over: Niets. Niks, noppes, nada! Geen enkele auto die voldoet aan onze heus niet zo exclusieve wensen...
Ik begrijp het natuurlijk wel: een XC90 is te dik om bij de klant mee aan te komen, en het bedrijf wil een beetje chique imago, geen al te opzichtige voetballersvrouwen-auto's (X5, Q7, Cayenne) en pooierbakken (idem)op het parkeerterrein. Maar toch, leuk is anders; en wij waren met een XC60 of een Q5 ook al dik tevreden geweest.
STATIONWAGON?
Dan toch maar een stationcar genomen? Vooruit, zolang het maar geen sedan is. Da's zo onhandig met (kinder)fietsen, snowboards, en wat je allemaal mee op en neer naar en van NL sleept.
OK, een stationcar, maar welke? Proefgereden in een A6 Avant Quattro 3.0TDI, een 525xd Touring, een E350CDI 4Matic Estate (oud model), een V70 4WD geartronic. Fantastische auto's, wat zeg ik: voitures, meneer! Luxueus (zeker die demo's), tjokvol moderne snufjes (ja, die demo's mogen wat kosten - het kan niet op), stil, zuinig én bloedsnel. Geweldige wagens, kan niet anders zeggen. De één een nog fabuleuzere wegligging dan de ander, met nog meer optionele veiligheidssystemen uitgerust, nog comfortabeler optionele luchtvering, noem maar op. Maar allemaal net zo laag als de company-poolcar die we voor de deur hebben staan (Passat combi - ook een prima wagen). En we willen een hogere... Het is toch eigenlijk te gek voor woorden: mag je bijna een ton uitgeven aan een nieuwe lease-bak, mag je met dat soort exquise automobielen stoeien, dat er dan toch niets bij zit dat van je gading is. Dat er dan niets bij zit waar je écht blij van wordt.
Affijn, de TCS-lijst maar eens uitgedraaid en nu letterlijk gaan strepen. Blijken er ineens toch nog 2 auto's over te blijven die we eerder over het hoofd hadden gezien: VW Sharan 4Motion 1.9TDI én... de Mercedes R-Klasse! Staat als stationwagon in de lijst! Niks SUV, zoals de XC70 of de A6 Allroad. Is gewoon een stationcar en behoort dus tot de mogelijkheden. Neemt U het ons kwalijk dat we - de 115 zielige pk-tjes en de armzalige Euro-NCAP crashtestscores van de Sharan indachtig - voor de Benz zijn gegaan?
RIJDEN!
Maar hoe rijdt dat nou, zo'n slagschip?
Om te beginnen is dat laatste een misvatting. Ik lees in R-recensies telkens weer kwalificaties als tanker, sloep, kruiser, walvis, slagschip, etc. Een wijdverbreid misverstand, dat ik graag uit de wereld help. De R is groot, maar de korte versie, en die hebben wij, is niet langer dan een A6 of een E-klasse Estate en maar een paar centimeter breder. En vergeleken met een XC70 bijvoorbeeld, die toch beduidend minder volumineus oogt, scheelt het in de lengte 1 hele decimeter , in de breedte slechts 3 centimeter, en in de hoogte nog geen 5.
Maar goed, hoe dat dus rijdt? Dankzij de lange wielbasis van 3 meter loopt ie rechtuit als een TGV: spoorvast en supercomfortabel. De lange versie heeft een nog 20 centimeter langere wielbasis en elke centimeter daarvan speelt hem bij het ronden van bochten duidelijk parten. De korte heeft nergens last van. De R nodigt weliswaar uit tot rustig rijden, maar je kunt er beslist ook mee gummen. De onze heb ik de afgelopen dagen een paar passen op- en afgejaagd, en die gaf in de haarspelden geen krimp. We hebben expres geen Airmatic (luchtvering met adapatief dempingssysteem) op de optielijst aangekruist: dat systeem is te hard bezig de auto horizontaal te houden, hetgeen, enigzins paradoxaal, ten koste gaat van de grip (comfort voor veiligheid). Liefhebbers van details dienaangaande verwijs ik naar de "elandtest" van de ADAC. Ook op stalen veren is de R echter een extreem comfortabel voertuig.
De 7-traps automaat schakelt snel en nauwelijks merkbaar, en houdt de R, tenzij er bijzondere prestaties worden verlangd, in aangenaam lage toeren en laag geluidsniveau. Bijna onvoorstelbaar zo mooi als de motor ook vanaf 800 rpm oppikt.
Is het een zuiperd?
Ja, eigenlijk wel. 10,0liter/100km is veel, maar je krijgt er heel veel fraai afgewerkt autombiel voor in handen en onder je kont. En prachtig glimmend op de oprit gebruikt ie niets.
Ik realiseer me dat ik nog onvoldoende kilometers heb gemaakt om volgens de richtlijnen van AW een goed gefundeerde review te kunnen schrijven. Ik trek daarvoor bij deze het passende boetekleed aan. Deze bijdrage is dan ook slechts bedoeld als een soort van ontstaansgeschiedenis, hoe het allemaal zo gekomen is, en zal dienen als opmaat voor een vollediger verslag van rij- en andere ervaringen op later datum.
moons
Bekerhouders
- 500 km
MEUBILAIR
Vanmiddag met vrouw en kind een rondje om het Vierwoudstedenmeer gedaan, al is - gegeven de stervorm met vreemde tentakel-extensies van het meer - van een werkelijk 'rondje' vanzelfsprekend geen sprake. Het is een zeer bochtig parcours (alleen aan de oostzijde tussen Küssnacht am Rigi en Flüelen al een paar honderd, schat ik) over niet altijd even regelmatig wegdek, met adembenemende uitzichten, waar ik mijn ogen nauwelijks vanaf kan houden en dus bij mij goed zijn voor af een toe een stevige stuurcorrectie. Bij dat alles zat de dochter achterin rustig te lezen in haar kinderzit en viel vrouwlief halverwege in slaap. Een beter argument voor subliem rijcomfort valt moeilijk te verzinnen.
Maar rijcomfort is meer dan vering, demping, weggedrag, en goede stoelen. Rijcomfort, om maar een open deur in te trappen, is de totale ervaring van alle facetten van een auto. De demping, ja, maar ook de remmen, het geluid (of juist het ontbreken daarvan - de R is binnen muisstil - buiten valt wel tegen) de tussenaccelleratie, de plaatsing van hendels en knoppen, de ergonomie. De stoelen moeten zich bijvoorbeeld ook gemakkelijk laten verstellen. Daar kan ik kort over zijn. De elektrische stoelverstelling met 2 knoppen die samen de vorm van een stoel (de zitting en de leuning) 'uitbeelden' aan de buitenzijde van de stoelzitting laat geen raadsels bij de bediening. Duw je de voorzijde van het zittingknopje omhoog, gaat de voorzijde van je stoel omhoog. Simpeler kan niet. De knoppen zijn bovendien te vinden waar je ze zoekt. Geen gefriemel, en ook de hand van een bootwerker past moeiteloos tussen portier en stoel (mag ook wel bij deze binnenbreedte). Boven alle twijfel verheven. Zeer goed. De stevige 'Sportsitze' uit het "Sportpaket Interieur", meer clubfeuteuils eigenlijk, bieden overigens uitmuntende steun aan rug en lendenen. De hokjes 'Memory-Seats' en 'Contoursitze mit Massagefunktion' in de optie-lijst hebben we naar het zich voorlopig laat aanzien en vooral aanvoelen, terecht overgeslagen (en zodoende toch weer een familie-jaarabonnement voor de ski-lift verdiend).
Het comfort van het zitmeubilair is dus uit de kunst.
Anders is het gesteld met de opbergruimte. In het passagierscompartiment in ieder geval, voor zo'n grote auto, gewoonweg schrijnend! Laten we de gigantische bagageruimte dus even buiten beschouwing, durf ik ongezien te zeggen dat je in een Panda meer kleinkraam kwijt kunt. Om over de Franse Midi-MPV's maar te zwijgen. In deze zijn we blijkbaar vergeten de optie-lijsten zorgvuldig door te spitten. Of hebben we aan het eind een bladzijde van dat boekwerk overgeslagen. Voor die slingerende kinderspulletjes had Mercedes een paar bagage/bekerhouderpakketten paraat, die ons even ontgaan zijn. Moet ik vast een paar keer voor naar de garage, en nog dieper in de buidel tasten dan ik tevoren al had gemoeten, om dat alsnog in te bouwen. Zucht. En van de opties die er al wel op zitten had je al een kale Polo, nee, een Golf! kunnen kopen. Enfin, eigen schuld, dikke bult.
Zoals ie nu voor de deur staat, bevat de Benz enkel 4 niet al te grote of diepe vakken in de portieren, een paar netten achterop de voorstoelen en in de voetenruimte rechts vóór, een handschoenkastje, en de middenconsole vóór, waar dankzij stuurbediening van de automaat de ruimte van een pook uitgespaard is. Die ruimte levert op: een brillenvak, een asbak, en 2 bekerhouders. Riant uitgevoerd onder carbonlook softtouch klepjes, dat wel. Maar toch: de meeste fabrikanten van 2 á 3 decimeters smallere auto's weten diezelfde zaken zelfs rond een pook nog wel onder te brengen. Wat in het midden van de R overblijft is een immens gevoel van ruimte, en dat is ook wat waard, zullen we maar zeggen. Of misschien wel de essentie van deze wagen.
Onder de stoelen, vóór- zowel als achterin, is eveneens een zee van ruimte, maar helaas geen lade om je spullen in te stoppen. Alles wat je er onder propt komt prompt in conflict met de bedrading van de stoelbediening en -verwarming, en vliegt bij de eerste beste noodstop de voetenruimte in... Links vóór dus bij de, o zo fraai in geborsteld aluminium met dikke rubber noppen uitgevoerde, pedalen... Levengevaarlijk. Lades nabestellen dus. En bekerhouders achter. En eens kijken of ze niet ook van die opklapbare tafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen leveren, was in de Espace een groot succes.
De hoge en brede, leerbeklede middenarmsteun vóór is heel clever in 2 vakken verdeeld. Het plattere bovenste vak biedt voldoende ruimte voor vier brillen, een portefeuille, 2 mobieltjes en een paar pennen. Prima. In het diepere onderste vak zou je een kilo manderijnen moeiteloos kwijt kunnen, maar het valt voor een rijtje cd's net 1 cm te laag uit. Onbegrijpelijk! Of is dit een stille hint van Mercedes richting MP4-aansluiting in het handschoenenvak?
...EN "COMMAND"
Of zou het een verwijzing zijn richting de schier eindeloze opslagcapaciteit (2000 cd's) van hun onvolprezen COMMAND-systeem? Persoonlijk sjouw ik liever mijn c.d's mee dan te moeten scrollen tussen honderden, soms titelloze cd's in het menu.
Het menu van het peperdure gecombineerde navigatie/communicatie (telelefoon, internet)/audio(met 6-cd-wisselaar NB!)/video-syteem COMMAND is sowieso een tikje "gewöhnungsbedürftig", zoals de Duitsers dat zo fijntjes weten te zeggen. Maar misschien ligt dat aan mij. Wat echter niet aan mij, of mijn persoonlijke voorkeuren ligt, is dat het grote scherm van de COMMAND te laag in de middenconsole gemonteerd is. Niet erg veilig. Het systeem start dan ook met de waarschuwing dat je je niet door het systeem van het verkeer moet laten afleiden...Toch jammer. Daar staat gelukkig tegenover dat dezelfde info, zij het beknopt en niet in kleur, ook tussen de 2 grote dashboardklokken, toerenteller en snelheidsmeter, af te lezen valt. En Audio/Navi/Telefoon/etc. laten zich, vooral in die minder uitgebereide vorm, vanaf het lekkere sportstuurtje - minder stuur voor meer geld - simpel en soepel bedienen. Daarvoor dan weer hulde.
ANDERE SYSTEMEN
De gescheiden regelbare verwarming/airco (Thermatronic) laat wat ons betreft niks te wensen over. Of het zou de apart te bestellen programmeerbare en afstandsbedienbare "Standheizung" moeten zijn... Vinden we toch een tikje decadent voor een auto die bijna altijd binnen staat.
Over Airmatic hebben we het al gehad, maar ik heb zo'n gevoel dat daar het laatste woord nog niet over gezegd is. De fijnproever verwijs ik naar de dicussie daarover in het duits op http://www.motor-talk.de/forum/adac-test-januar-2007-kapitel-fahreigenschaften-t2462598.html
Cruise control/tempo-limiter zit waar ie hoort te zitten, doet wat ie moet doen, is zonder nadenken te bedienen, en is hier in Zwitserland met in elke tunnel camera's een must. Loopt anders te zeer in de papieren. En voor je het weet ben je je rijbewijs of verblijfsvergunning kwijt.
De meeste van de in de S-Klasse en sinds de modelwissel ook in de E-Klasse leverbare electronische hulpmiddelen, zoals: automatische afstandsregeling met remfunctie, rijbaanverlatingswaarschuwing, dode-hoek assistent, head-up display, verkeersbordenherkenning, grootlichtassisent, driver-alert, keyless-go, camera's links en rechts en voor en achter, en misschien ben ik er nog een paar vergeten, de meeste van deze systemen zijn in de R ook leverbaar, maar ... niet in een pakket. Ook niet in een paar verschillende pakketten. Ze moeten 1 voor 1 afgetikt worden. Ze zijn beslist nuttig, en zelfs uiterst raadzaam, en ik denk dat we ons over 10 jaar niet meer kunnen voorstellen, zomin als heden met ABS en ESP, dat we het ooit zonder hebben gedaan, maar de bottom line is dat ze samen goed zijn voor minstens nog een Polo, of kale Golf. We hebben na ampel beraad (wat dan wél, en wat dan niet?) besloten dan maar helemaal van al dat fraais af te zien. We hebben immers tot nu toe uitstekend zonder gekund. Wellicht dat we daar nog spijt van krijgen....
Het optionele panoramadak zou het luxe, ruimtelijk gevoel nog verder versterkt hebben, maar was ons eveneens te prijzig. Verder lees je er veel pechverhalen over op allerlei gebruikersfora. Ook het achterpassagierentertaiment hebben we gelaten voor wat het is.
Als je even niet oppast maak je zo'n Benz dubbelduur.
Ik hoor U denken: Wat zit er dan eigenlijk wél op, waar zo (extra) diep voor in de portemonnaie moest worden gekeken dat je er een kale Golf van kan kopen? Hier in NL hebben we immers het Grand Edition Pakket waarmee je voor een paar duizend euro je R best aardig aankleedt (oa COMMAND en Xenon). Ja, dat Grand Edition pakket hebben we hier in CH ook, echter de samenstelling van het Pakket verschilt wezenlijk. Hier is het samengesteld uit AMG spulletjes. Uit snik-snak als een nog sportiever stuurtje, nog dikkere veloursmatten, daglichtLEDjes, blauwe dorpelverlichting, 20 inch, en heel veel Grand Edition badges op neus en kont en flanken. Voor de lieve somma van CHF 8.999,-. Niet de moeite waard.
En uitrustingvarianten zoals Avantgarde en Elegance, bekend van volumemodellen E- en C-Klasse, daar doen we bij een fijnproevers-produkt natuurlijk niet aan.
Wat er dan wél extra op zit.
Om te beginnen is het natuurlijk een 4-Matic (daar was het immers allemaal om te doen), verder Xenon met "Kurvenlicht" ( als je eenmaal met Xenon hebt gereden, ben je verkocht: wij rijden er al 10 jaar mee), COMMAND (topversie met "Linguatronic", video, ach, te veel om op te noemen - een forse rib uit je lijf), parkeerhulp (verplicht door Werkgever en, afgezien daarvan, absoluut noodzakelijk), spiegelpakket (automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, de laatste tevens inklapbaar - handig!) sportpakket interieur (vandaar het lederen interieur, dat sportstuurtje en de verwarmde "Sportsitze", bevat ook voetruimte verlichting en aluminium decoratielijsten), sportpakket exterieur (vandaar die 19 inch, de chroomaccenten, en het blauwgetinte glas rondom), bandenspanningscontrole, extra airbags achterin (nee, écht: achterin zitten zoals bij alle 'Premium' Duitsers standaard slechts gordijnzakken - schande!), bagageruimte systeem Easy Pack, en nog wat kleinigheden. En ook de schitterende tansanitblauwe metallic lak laat Mercedes zich graag dik betalen.
KOSTEN
Voer op leaseplan.nl een R in en vergelijk hem met een X5/6, een XC70/90, een ML, een Q7, een 4-matic E, 5x of A6 Quattro/Allroad en je ziet dat je honderden euro's per maand meer kwijt bent dan voor zijn soortgenoten. Waar ligt dat aan? In de eerste plaats aan de enorme afschrijving. Na vier jaar is de auto nog een fractie van de nieuwprijs waard (hier na 4jr/120k km - schrik niet! - nog maar CHF 30.000 - afschrijving CHF 1500/mnd - 50 franken per dag) Verder is ie duur in verbruik, onderhoud, en verzekering. De leasetarieven (toch een redelijke graadmeter van de werkelijke kosten) van de R zijn daar dan ook naar.
De bijtelling voor lease-auto's werkt hier in Zwitserland anders dan in Nederland (niet via inkomstenbelasting maar via volksverzekering). Het gaat wat ver om in details te treden, maar het zal de AW-lezer niet verbazen dat de regeling in het land van Wilhelm Tell beduidend gunstiger is. Verder kosten auto's hier dankzij het ontbreken van BPM en een lager BTW-tarief in zwitserse franken ongeveer hetzelfde wat ze in Nederland in euro's kosten: ze kosten dus ongeveer 2/3
Toch is een R ook hier een prijzig apparaat en een paar honderd franken per maand duurder dan de inmiddels veelvuldig voornoemde A6 Avant 3.0TDI Quattro. Dat werd ook de goedgezinde Werkgever wat al te gortig. Een gedeete van de opties hebben we dan ook cash met de lease-maatschappij mogen afrekenen.
Verbruik vandaag was overigens een alleszins acceptabele, verheugende 8,7 liter / 100 km!
IN ANTWOORD OP UW VRAGEN:
@Stijnson : nee ik heb hem niet met de schakelpaddles in de toerenbegrenzer gejaagd.
@xx : waarom betrouwbaarheid 3***? 's avonds na aflevering werkte de 'Gurtstraffer' links vóór al niet meer. De rest doet het nog wel ;-) Ik wilde dit eigenlijk voor de derde aflevering bewaren.
@derby senda extreme : mijn vrouw heeft die mooie baan, ik zit zelf in het onderwijs, rij woonwerk met de Outlander, en zal enkel 's avonds en in het weekend en een keer of tien per jaar op en neer naar NL de R chaufferen.
Me dunkt trouwens dat er over dik gemotoriseerde 5-series, of A6 Quattro's, om maar eens twee lukrake voorbeelden te noemen, behoorlijk wat lezenszwaardige reviews in deze rubriek te vinden zijn, dus dat het met de arogantie van andere bezitters van te dure vervoermiddelen wel meevalt. De R hoort echter natuurlijk meer in het rijtje der "Exoten" thuis, en daar is de spoeling inderdaad dun. Tja, anders waren het geen exoten...
De enige andere serieuze R-review op AW (R500 Lang) vond ik zeker behartenswaardig.
@getru : de Passat was een z.g. 'poolcar', d.w.z. een auto die over is, bijvoorbeeld doordat de werknemer die hem reed ontslag heeft genomen. Mijn vrouw kreeg hem zolang in afwachting van haar 'eigen' wagen. Als de vertrokken werknemer een 530 of A6 had gereden, was het zolang een 530 of A6 geweest. De Passat is reeds bij een volgende nieuwe werknemer.
@Beetje Verward: Vooruit, ik geef de prestaties een extra ster, hij wil best gáán. Voor mijn vrouw volstaat de power sowieso, maar een top van 210 (nog niet geprobeerd trouwens) houdt in dit segment van de markt niet over... Je beoordeelt zo'n auto toch naar wat je ervan mag verwachten - een R een tikkie anders dan een Panda. In een derde aflevering, als we een paar duizend kilometer verder zijn, daarover allicht meer.
@JvL: het bedrijfslease-reglement van Werkgever is wereldwijd min of meer gelijkgetrokken. De Zwitserse chef is echter wel heel erg van "het moet een beetje klasse uitstralen" . De Chryslers zijn inmiddels geschrapt. Alleen de Grand Voyager heeft - ten onrechte - het rode potlood overleefd... Slechts een enkele secretaresse rijdt een Toyota, het management overwegend Zuid-Duits. Heeft óók (of is het vooral?) te maken met de prijzen hier. (zie boven)
@CigarAfficionado : ik heb inmiddels een paar pats-foto's op geladen
@ allen. Dank voor de complimenten.
Ik realiseer me dat het tweede deel, met bekerhouders en opbergvakjes, een beduidend minder sappig verhaal vormt dan het relaas hoe we tot onze keuze zijn geraakt, en dus een element van anti-climax in zich draagt. Het is niet anders. Moest toch even gezegd, vond ik. Ik zal bij de derde aflevering de bekerhouders achter me laten. Beloofd! Over de kofferbak bijvoorbeeld valt ook nog wel het e.e.a. te melden: is subliem. Een balzaal! Prachtig afgewerkt met mooie materialen, en.... ;-)
moons
Prestaties (en toch weer bekerhouders enzo)
- 1.500 km
Deze week heeft hier in Zwitserland plotseling de winter toegeslagen, met vorst en sneeuw met bakken tegelijk, in kanton Graubünden op sommige plaatsen 1 meter in 1 etmaal. We zaten er ineens middenin. Hier hadden we de R op uitgekozen! Voor ik inga op de winterdeugdelijkheid van onze nieuwe aanwinst, willen we eerst nog wat meer ervaringen met de R in de sneeuw opdoen (anders doe ik daar uitspraken over die ik later herroepen moet) Wat U nog van mij te goed heeft was uitleg over mijn waardering van de prestaties van de R. Eerst echter nog één keer bekerhouders... Ik weet het , ik weet het... Anders slaat U gewoon een paar alinea's over...
BENZ vs MITSUBISHI
Een aandachtige lezer wees me erop, dat onze R en onze Outlander ongeveer hetzelfde zijn uitgerust, terwijl onze Outlander, las hij in die review, over keyless-entry/go en een glazen schuifdak beschikt en de Benz niet. Nog even goed over nagedacht. Is onze Outlander dus eigenlijk beter geëquipeerd dan onze R ? En welverduveld: ja, zo zijn er nog wel een paar dingen die wel op de Outlander zitten en niet op R.
Outlander heeft wel een koelvak (2e handschoenenvak bovenin dashboard - 's zomers hardstikke handig), R niet; Outlander wel 7 zitplaatsen R niet; Outlander 650W Rockford Fosgate superstereo, R niet; Outlander wel bekerhouders achterin (4 stuks), R niet; Outlander wel volwaardig reserve-wiel, R niet. Bovendien: leer, Xenon, elektrisch inklapbare spiegels, 4WD: allemaal standaarduitrusting op de Instyle-versie van Outlander, is voor de R allemaal voor bijbetaald. (natuurijk is dat geen eerlijke vergelijking: Outlander kost in Instyle-versie een kwart meer dan de basis-uitvoering.).
Zit er dan helemaal niets standaard op de R dat de Outlander ontberen moet? Kan eigenlijk maar een paar dingen verzinnen. Dat de R een automaat heeft. En dat is dan ook direct een hele goede: boterzacht, smeuig tot op de bodem. Wat deze automaat, 7G-tronic heet ie, onderweg doet voor het gevoel van welbevinden zowel van bestuurder als zeker ook van de passagiers - weergaloos! Verder een keuzeknop (comfort/sport) voor bak- en onderstelafstemming. De Sport-stand maakt natuurlijk van de R nog geen RS6, maar maakt zeker van onze korte versie meer bochtenridder dan je zou verwachten. Ook is de standaard boordcomputer van de R uitgebreider (al is dat verschil eerder academisch: wie heeft er nu een R zonder COMAND?). Bumperbescherming bij de achterklep heb ik bij O apart moeten afrekenenen (200 euro - roestvrijstaal), zat er bij R standaard op (roestvrijstaal-look). En zodra je 1000 euro voor Park Distance Control neerlegt krijg je op een R parkeersensoren met piepjes én optische signalering achter en vóór - heel chique uitgevoerd - bij de O alleen achter, met enkel iele piepjes (maar de parkeerhulp kost dan ook maar de helft - de auto ook... dit terzijde).
En die bochtverlichting. Hemels! Kost wat (MB rekent voor Xenon eens zoveel als Mitsubishi), heb je ook wat. Echt geweldig. Zeker in de dunnerbevolkte gebieden, met onverlichte slingerweggetjes. En dat zijn er veel hier, want straatverlichting daar hebben ze heel energie- en milieubewust (lichtvervuiling) een broertje dood aan . En nu we het toch over verlichting hebben: het sfeervolle binnenverlichtingspakket, inbegrepen bij het Sportpakket Interieur, maakt de auto helemaal af - aanrader!
Alles wat je op een (nieuwe) auto op- of aan- te merken hebt dat vooraf eenvoudig te vermijden zou zijn geweest door beter uit je doppen te kijken toen je hem bestelde, of dat zich achteraf gemakkelijk laat verhelpen door de dealer, of eventueel zelfs toebehoorhandel (al zal dat niet ieders meug zijn), zonder al te veel gedoe en voor een prijs die min of meer in verhouding staat tot de aanschafprijs van de wagen (en het accessoire, en wat de concurrentie ervoor vraagt), is weliswaar de moeite van het vermelden in een review waard, maar zou eigenlijk niet mee mogen wegen in de Beoordeling van het produkt. Niet zeuren over ontbrekende Distronic: nabestellen! Had je eigenlijk graag dagrijverlichting: op naar de Automat (Kwikfit, ATU etc.) en een LEDstripje laten monteren! Mis je de afneembare trekhaak? Brink is er goed voor. Liever schuifdak of standkachel? www webasto, maar vergeet in het laatste geval niet een extra accu te laten monteren.
Mijn gemekker over de ontbrekende bekerhouders is een goed voorbeeld in deze: nabestellen, moons, en niet over zeuren, en geen punten voor aftrekken bij de beoordeling van het comfort. Mijn verontwaardiging over de in standaard-trim ontbrekende zij-airbags achterin hoort ook in deze categorie thuis. Ze zijn nou ook weer niet zó duur dat je ervoor van deze wagen af zou zien. Wel van levenbelang in geval er personen achterin vervoerd worden (zie link naar crashtest-filmpje verderop). Trouwens laten we wel zijn: een gedeelte van de MB-clientéle heeft gewoon nooit achterpassagiers, en bespaart op deze manier 500 euro. Mijn verontwaardiging was dus een tikje voorbarig en ongegrond.
De afwezigheid van bagageladen onder de achterstoelen heeft redenen die samenhangen met de constructie. De achterzetels zijn nog een tikje hoger gemonteerd dan de voorzetels. (mede door de hoogte van de wagen staat de R ook achterin een 'volwassen' instap en zit toe: ook schoonmamma kan zelf waardig in- en uitstappen en hoeft niet in en van de achterbank te worden gehesen, waar ze riant rechtop kon zitten - niks knieën in de nek - ja, misschien zit je achterin nog wel beter dan voor). De stoelen laten zich afzonderlijk verstellen en platleggen (40/20/40) - sinds de 'Modelpflege' van 2007 zelfs met gemak (al is gebleven dat de hoofdsteunen eruit moeten - ergerlijk!). Maar omdat de stoelen zo groot/dik zijn moeten ze om een vlakke laadvloer te bewerkstelligen ook nog eens - geholpen door een veerssysteem - door hun poten zakken. De bagagebakken zouden geplet worden, of verwijderd moeten worden wat ook enkel ergernis oplevert. Maar waarom geen lades onder de voorstoelen dan? Blijft toch vreemd, die loze ruimtes. Zo kun je alleen met ruimte omgaan als er genoeg van is...
PRESTATIES
Wat presteert een auto?
Op Amerikaanse websites wordt met prestaties (performance) vooral het verbruik bedoeld. (1 : 11 - in de praktijk 1:10) En de actieradius, het aantal km dat je kunt rijden voor je weer moet tanken (850 - praktijk 800 km). En de beurt-intervallen. ("nach "Anzeige" - pakweg elke 25.000km).
Wat ons Europeanen betreft duiden deze getallen meer richting Kosten dan op Prestaties. Wat mijn vrouw en mij betreft verwijzen dit soort performance-cijfers toch het meest naar Comfort. Hoe minder bij pomp of garage des te beter. Graag hadden we deze cijfers wat ruimer gezien ( 1:12 / 1000 / 30.000), maar dan hadden we op de volgende generatie R of op de BMW 530xd GT moeten wachten.
Wat in Europa onder prestaties in de folder staat is hoe snel ie optrekt ( 0-100 in 10 sec., ga je vandaag de dag geen stoplichtsprintjes mee winnen), de tussen-accelleratie (80-120 in 7 sec - rap zat ), de topsnelheid (210 kmh - in de pas met de basisdiesels van - daar zijn ze weer! - Touareg, Cayenne, X5 en Q7: ook rap zat, maar houdt niet écht over; kun je op de Duitse autobahn net meekomen met Passat&Co...)
In een test of review willen we lezen of die cijfers kloppen en hoe dat in zijn werk gaat. Hoe de paardekrachten voelen: als vurige arabieren, als amechtig hijgende hitjes, of als majestueuze friezen. Welnu, bij 1400 toeren is het maximale draaimoment van de V6 al voorhanden, en ruim voor de 3000 omwentelingen zijn bereikt benadert ie reeds zijn topvermogen. Relaxter kan bijna niet.
En de spreekwoordelijke duw in de rug die wij automobilisten zo graag gewaar worden als we het gaspedaal vloeren, is die er nog een beetje dan? Ja, die duw is er ook, maar niet zo heftig dat het je ervan spontaan in je rug schiet, of dat je denkt 'Woooow', en ondertussen een schietgebedje prevelt dat er niets onvoorziens opduikt. Wel gaat die duw erg lang nagenoeg lineair door tot er bij 170 de klad een beetje in komt (zie op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=s9X1I7O3FVs&feature=related ). Inhalen op B-wegen voelt geenzins als een kansspel: kick-down = gaan.
Hoe ie voelt bij 200kmh na de Kerst. Autobild: "Am liebsten auf der Langstrecke zu Hause: Bei 130 km/h sind es 2000 Touren, bei 200 zeigt die Nadel dann erstmals 3000 Touren an. Entspannter läßt sich kaum fahren. Rund drei Meter Radstand sprechen für unbeirrbaren Geradeauslauf. " Belooft veel goeds.
Bij de R is met betrekking tot motorprestaties misschien nog het meest van toepassing wat er vroeger, naar verluid, bij RR in de brochure stond: "sufficient". Er is voldoende. Dat is wat het is. Niet meer, maar ook niet minder.
Als 0-100 met een moderne 3 liter commonrail-diesel een prestatie is , is 100-0 met een wagen van 2300 kg dat nog meer. Hoe lang duurt het voor je stilstaat als je 100 rijdt? (je bent ca 38m verder - op droog wegdek - ik heb het niet nagemeten, evenwel voor U nageslagen in diverse autobladen. Ik denk wel dat het klopt - het is in ieder geval sneller dan je denkt - sneller dan je denken kán ). En als je 170 rijdt en plotseling een noodstop moet maken? (dik 100 meter - mits uitgevoerd door een expert, zelf heb je al snel de dubbele afstand nodig - maar ook dat heb ik niet nagemeten) Ik kan en wil in dit soort zaken de proef niet op de som nemen (ik zie me al uitstappen met een meetlint) maar ik kan wel zeggen dat het allemaal bijzonder safe aanvoelt.
Mercedes heeft zeker wat dát betreft zijn zaakjes goed voor elkaar. Of het nu allemaal geweldig is of niet, de dingen vóelen, klinken, en ogen in ieder geval top of the bill. Portieren die sluiten met zo'n doffe dreun dat lijkt of ze voor de kluizen van Fort Knox ontworpen zijn, de achterklep en de portieren die automatisch vergrendelen als de cellen van Alcatraz, met dezelfde stalen onverbiddelijkheid : sound-engineering van heb ik jou daar! Ook presentatie is een prestatie ...Het geheel dient veiligheid, duurzaamheid, en degelijkheid uit te wasemen. Zo ook de remmen. Dat hoort geluidloos te gaan en gelijkmatig en krachtig, en precies zo gebeurt het ook. Bij de R lijken remschijven en klauwen tot op hoge snelheden uitstekend op hun taak berekend. Niet in de laatste plaats te danken aan een contact-oppervlak van de banden met de weg dat er wezen mag. Ook remkrachtassistentie en elektronische remkrachtverdeler dragen hun steentje bij en doen hun werk zonder ophef, voorbeeldig. Is wel nodig ook, met die massa. En in tests haalt ie volbeladen dezelfde waarden als leeg!
En mocht je binnen de bebouwde kom (met 50km/h) ploseling een bal voor je de straat op zien stuiteren en je er dus gif op kunt nemen dat dat achter zijn bal aanrennenende jongetje dadelijk volgen zal, sta je binnen 10 meter stil. (wel geprobeerd - zonder jongetje) Bovendien blijft de wagen normaal bestuurbaar. Prima! Je kunt het op de foto's trouwens ook wel zien, die enorme putdeksels van een schijven in de wielen: als je daar niet mee kunt stoppen, wat zou je dan nodig hebben?
Wat ik ook een prestatie zou vinden van een auto, is dat de mijnen en ik er heelhuids uit zouden stappen als mijn vrouw of ik onverhoopt ergens te hard tegenaan rijden, of iemand tegen ons. Aangezien ik me ook dienaangaande niet geroepen voel dat zelf proefondervindelijk te ondergaan, moet ik afgaan op datgene wat onafhankelijke experts daarover mededelen.
De IIHS, de Amerikaanse broer van de EuroNCAP, heeft de R de afgelopen jaren een paar keer getest, en Mercedes heeft de R tussen 2005 en 2009 zodanig verbeterd dat ie op alle fronten (voor, achter en opzij) de best mogelijke score krijgt. Bekijk daarvoor dit fimpje eens: http://www.youtube.com/watch?v=jmWh9CRp8FE&feature=related . Ziet er nog steeds uit als blauwe plekken en een paar dagen hoofdpijn, maar je kunt het in ieder geval navertellen (in geuren en kleuren op een volgend feestje). Opzijnkop heeft de IIHS nog niet getest. Behoort pas vanaf 2010 tot het standaardprotocol.
Overigens heeft bij de Amerikaanse NCAP deze auto een streepje voor omdát ie zo zwaar is. Elk nadeel hep se voordeel... Aan de overkant van de Grote Plas hebben ze namelijk becijferd dat er per kg extra wagengewicht een geringere kans op verwondingen en overlijden is. De R komt niet uit Sindelfingen bij Stuttgart , maar wordt in Tuscaloosa, Alabama geproduceerd, en in de USA kijken ze toch al niet op een kilootje overgewicht meer of minder. Dat zit wel goed dus. Bovendien is de R voor een SUV (daar is ie wel in die voertuigklasse ingedeeld!) erg laag, wat de kans op kiepen en over de kop slaan - de belangrijkste oorzaak van verwondingen en overlijden bij ongevallen waar SUV's bij betrokken zijn - aanzienlijk vermindert. De actieve (AWD, ABS, ASR, ABV, ESP, ETS enz.) en passieve veiligheidsvoorzieningen van onze Benz worden door de IIHS volop geroemd. Schept ook vertrouwen.
Apart genoemd moet nog worden het z.g Pre-Safe -systeem - het schrap zetten van hoofdsteunenen, stoelen, gordels zodra de auto vindt dat er een ongeval dreigt - bijvoorbeeld als je vol in de ankers gaat, of als het bodemcontact van de wielen afneemt, of het ESP of ETS overuren maakt. Het bestaan van het systeem is een geruststellende gedachte, maar of het ook werkt? Gevallen van haperende elektronica heb ik ondanks naarstig zoeken niet veel gevonden op het wereldwijdeweb. Desniettegenstaande hadden wij zo'n gevalletje (zie onder).
De Prestaties van een wagen staan niet op zichzelf en zijn niet zaligmakend. Verbruik, Actieradius, Service-intervals, Acceleratie, Remmen, Decibellen, Veiligheids-systemen blijken voor ons eigenlijk meer met zorgeloze rijbeleving (Comfort dus!) te maken te hebben dan met portemonee of Rondje Nürburgring. In dat licht is de fluisterstilte van de motor (althans ín de wagen) meer een prestatie dan wat ie van 0-100 doet. En de 1000 liter bagageruimte bij 5 zitplaatsen (bij 2 personen maar liefst 2 kubieke meter) zou ik bij deze wagen eigenlijk ook tot zijn prestaties willen rekenen (als gezegd: een keer of tien per jaar met het gezin CH-NL en vice versa). Prestatie? Wat zeg ik? Unique Selling Point!
So entspannt, wie mit im R-Modell kommt man sonst gewiss nicht ans Ziel."
Wáár, maar... te kort door de bocht. Er is ook nog zoiets als betrouwbaarheid. Als Prestaties de vader zijn van Zorgeloosheid is Betrouwbaarheid de moeder. In dit kapittel kende onze Benz helaas een valse start. Na de bandenwissel (winterbanden erop) direct volgend op de aflevering, ging het SRS-waarschuwingslampje (airbag en gordelspanner) branden en niet meer uit. Auto terug naar garage. Aan het eind van de middag belde de chef om te zeggen dat ie gehaald kon worden, om 5 minuten later weer te bellen dat die mededeling voorbarig was geweest.... Mocht onze R nog een nachtje bij de dealer aan de computer logeren. Er had iets gereset moeten worden na de bandenwissel. Vreemd toch, zelfde bandenmaat, maar misschien het optillen van de wagen? Had het Pre-Safe vooraf even afgezet moeten worden? Onkunde van de bandenboer? Chef kon (wilde?) ook daags daarna niet precies uitleggen wat er aan de hand was geweest... Voorlopig 3 sterren in deze categorie dus.
Sneeuwavonturen volgen.
Sneeuw
- 6.500 km
Laat ik nou de afgelopen weken een golf - nee, een lawine! - van Reviews en Forum-topics verwacht hebben van Quattro's, Subaru-piloten, en aanverwanten, maar toch vooral van SUVers, om hun gram te halen op tweewielaangedreven landgenoten en hen hun Grote 4WD Gelijk onder de neus te wrijven. Als iedereen vastzit in de sneeuw en jíj kunt nog rijden... Dat is immers hét uitgelezen moment voor pakweg X3 om een lange neus te trekken naar de immobiele milieu-lobby in het algemeen en de SUV-haters in het bijzonder. Maar niets van dat al. Helemaal niets!
Wat is er gebeurd? Is er plots sprake van zoveel goede manieren van Touareg, zelfbeheersing van de zijde van Q5, mededogen van Tribeca met de minderbedeelden? Of kon XC90 ook niet meer voor of achteruit in die 600 km file? Kon ook Freelander zijn weg niet dwars door het weiland, ver van het beijzelde asfalt vervolgen, omdat er eerst nog een vangrail tussen zat? Of heb ik hier in CH iets gemist, ergens overheen gelezen?
Of hadden de dames en heren misschien gewoon geen tijd?
Kijk, dat we Pajero en Patrol niet gehoord hebben, dat Terrano zijn tong niet heeft uitgestoken, dat begrijp ik wel. Die hadden belangrijker dingen aan hun hoofd, waren al weken in Zuid-Amerika bij Le Dakar natuurlijk. ML dan? 270 cdi (bj 2001) heeft zich de hele Kerstvakantie suf gebeund, terwijl 63AMG (2008)alweer een tijdje in de Italiaanse competitie speelt. Dus daar moeten we het ook niet van hebben. De anderen? X5 zat zoals elk jaar 6 weken met een huur-Panda/Ibiza/Twingo op de Canarische eilanden. Landcruiser overwintert altijd 2 maanden op Aruba. Cayenne en GL in Miami. Range Rover was op wintersport naar zijn chalet te Morzine, terwijl CX7 de gezelligheid van Oostenrijk verkiest. Defender was net weer een reis om de wereld aan het maken. X6 moest vlak voor Kerst nog dringend voor zaken naar Moskou (ze hebben zijn blackberry teruggevonden aan de oever van de Dnjepr). G was bos aan het wachten, Q7 liep door de aankomsthal van Schiphol om een vrachtje voor de terugweg te regelen. Hummer, Grand Cherokee, en Commander bestaan in het echt helemaal niet. Nee écht, bestaan alleen als dinky toys: hebben ze verzonnen om de Aygootjes bang te maken. CRV moest schoonmama helpen verhuizen, Rexton zijn zus, Forester en Grand Vitara moesten op tweede kerstdag naar Ikea en op derde kerstdag naar de keukenkoning, dus die hadden ook geen tijd. Hadden we onze hoop nog gevestigd op RX en Murano, zijn die weer in geen velden of wegen te bekennen.
Wat heb ik gemist? Wat een oorverdovende stilte aan onze 4WD zijde... Niemand tijd. Allemaal onderweg. Niemand om die voorwielaandrijvers nu eens flink de les te lezen. Tja, als je dit soort gelegenheden ook niet met beide handen aangrijpt, verdient het verschijnsel SUV het ook niet gerehabilliteerd te worden en Nijmegen weer in te mogen. Sufferds!
Of hebben er wellicht toch meer mensen een nepperd dan een echte? Zijn Tucson, Nitro, Santa Fe, GLK, Outlander, Tiguan, X1, Kuga, Sorento, Yeti, Qashqai, XC60, en zelfs RAV en SX-4, allemaal helemaal geen brandstofslurpende terreinmonsters? Maar zijn ze stiekum - ik durf het haast niet te zeggen - toch mischien gewoon ... 2WD's?
(Dit schreef ik - tongue in cheek - een week geleden in een weblog. Aangezien in een week tijd zegge en schrijve nog geen 70 mensen kennis hebben genomen van die blog en deze review meer tweeënhalfduizend keer geklikt is, neem ik de vrijheid deze observatie nog een keer schaamteloos te reproduceren)
Dat waarheid ligt natuurlijk altijd genuanceerder.
Het lijkt me niet erg kies onze ervaringen in de sneeuw juist nu iedereen in NL al weken vaststaat triomfantelijk op het web te slingeren, dus houd ik het kort en terughoudend.
De R is geen terreinwagen, of SUV - zelfs geen soft-roader - laat dat duidelijk zijn. Hij gedraagt zich in de sneeuw dankzij permanente (50/50) 4-Matic met ETS (electronic traction control) en winterbanden (Conti Wintercontact - ca 1000 euro per 4 stuks) zolang het rechtuit gaat en min of meer vlak is voorbeeldig. Zoals de meeste andere auto's... Zodra het tempo stijgt, het terrein sterk stijgt of daalt, en er haarspeldbochten genomen moeten worden draait de ETS overuren. Evenwel: ook op sneeuw en ijs is de wagen dan enkel met abrupt gas of met bruuske stuurbewegingen uit zijn spoor te wringen. Met remmen lukt amper. Alles heel beschaafd en zeker, maar (of moet ik zeggen 'dus'?)met weinig gevoel. Denk eigenlijk dat het rijgedrag zich laat vergelijken met een Allroad, of XC 70, de wat hogere stations. Weet dat evenwel niet zeker... Heb simpelweg weinig vergelijkingsmateriaal, of te lang geleden vergaard. Eigenlijk enkel onze Outlander (op Bridgestone LM 25 winterbanden). Die is beslist lichtvoetiger, stuurt directer, geeft me meer feed-back, en ja het hoge woord moet eruit: vóélt eigenlijk zekerder. En speelser.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we op dezelfde besneeuwde binnenweggetjes, waar wij ons gevoel van zekerheid uit de 4WD halen, nog veel "gewone" auto's tegenkomen - zonder sneeuwkettingen, maar wel op winterbanden, en met aangepaste snelheid. De Zwitsers zijn wat meer gewend dan wij. En misschien moet ik wel concluderen dat die winterbanden meer doen ten behoeve van de grip dan de vierwielaandrijving. Zolang je tenminste de zeer geaccidenteerde weggetjes mijdt. De XC60's en Tiguan 2WD's, die ik hierboven toch op de hak neem, hebben in Nederland gewoon gelijk. Het is niet anders.
Bergafrijhulp hebben we nog niet gemist (Hill Descent Control - onderdeel van off-road-pakket op ML - niet leverbaar op R). Maar die HDC gaan we - zoals die dingen gaan in het leven - vast nog wel 1 keer missen...
Cijfers:
Gemiddeld verbruik tot nog toe (6500 km): 9,8 liter Diesel / 100 km. Veelal ingetogen rijstijl, meest op landwegen - hebben zelfs al een dag 7,7 liter gehaald. Op korte ritjes en op de Duitse Autobahn (slechts 2900 rpm = écht muisstil bij 200 kmh) stijgt het verbruik echter (on)behoorlijk. In dat licht valt het gemiddeld verbruik nog mee. Maar enkel in dát licht.
En nog veel meer sneeuw
- 15.000 km
De R en wij beginnen een beetje aan elkaar gewend te raken. De aanvankelijk ervaren afstandelijkheid in besturing en wegligging blijkt meer en meer op gebrekkige sensibiliteit onzerzijds te hebben berust dan op daadwerkelijke weigering van de R de stand van de wielen en de wegcondities door te geven. Meer playing hard to get van de R dan afwijzing. De R meldt de zaken wel terug, maar vaak heel subtiel.
De ESP en ABS zijn echter beduidend minder fijngevoelig, en merkbaar aanwezig. We schrikken nog steeds van het ingrijpen van de elektronica op ijs en sneeuw, maar de herhaalde ervaring dat de auto juist daardoor blijft doen wat wij willen - de bocht insturen, remmen - bouwt langzaam maar zeker een vertrouwensrelatie op. De neiging in de sneeuw de grens op te zoeken steekt steeds vaker de kop op. In de bergen ontpopt de R zich al een fijne, betrouwbare 4x4. Op de autobahn als een zeer relaxte, snelle mpv. Alleen in parkeergarages blijft het een tamelijk onoverzichtelijk gevaarte. Dat zal - met schade en schande? - ook nog wel eens wennen.
cijfers
verbruik 1:10,0 olieverbruik nihil.
Geen Bijzonderheden
- 32.000 km
Verschil tussen winter- en zomerbanden (beide 19') niet merkbaar in geluid, verbruik of comfort.
Geen meetbaar Olieverbruik. Beurt gehad bij 27.000 km. Staan geen vaste intervallen voor: 'laut Anzeige'... (25-30.000 km is normaal).
Dieselverbruik gemiddeld 10,1 liter/ 100 km. Volgens Duitste R-gebruikersfora erg laag(!), maar evengoed natuurlijk niet meer van deze tijd. Het sluimerend eco-geweten knaagt toch een beetje.
De vraag bij dealer/importeur neergelegd of dezelfde modificaties aan motor en motormanagement, die MB voor de volgende R-generatie (vanaf najaar 2010)in petto heeft en het verbruik een kleine 2 liter moeten doen dalen, wellicht achteraf op onze auto zouden kunnen worden aangepast. Na moeilijk verhaal: Neen. Had het gevoel dat ik afgepoeierd werd. Zelfde vraag vervolgens op diverse internet Benz-podia gedeponeerd. Wacht op antwoorden.
Verder geen bijzonderheden: probleemloze wagen. Niets dan voortreffelijkheden over te melden. Of het zouden de eerste parkeerkrasjes moeten zijn. Die hebben een tijdje op zich laten wachten, maar zijn inmiddels een feit.
Niets nieuws onder de zon
- 61.000 km
Aangezien ik net een afspraak gemaakt om volgende week de winterbanden te wisselen, neem ik graag de gelegenheid te baat de nieuwsgierige lezer bij te praten.
Helaas ik moet u echter teleurstellen: over de R valt helemaal niets nieuws te melden. Een en al degelijkheid en betrouwbaarheid.
Afscheid
- 75.000 km
Nu de werkgever van mijn eega heeft besloten wereldwijd te willen/moeten reorganiseren, en in zijn hoogmoed heeft gemeend het verder zonder de hoogwaardige inzet en expertise van mijn betere helft te kunnen stellen (maar ik weet uit ervaring dat zulks, zodra men eenmaal aan haar expertises gewend is geraakt, feitelijk niet tot de mogelijkheden behoort...), heeft zij de fleetmanager de sleutels overhandigd, en de R - met enig hartzeer - op het parkeerterrein van het bedrijf achtergelaten. De nieuwe directeur is er 's anderendaags reeds met zijn gezin mee op vakantie gegaan. Wij met de Outlander.
Aangezien we nog steeds van mening zijn dat we hier op het Zwitserse platteland voor wat betreft onze (arbeids)mobiliteit het beste af zijn met ieder een 4WD, en de Outlander ons allebei nog steeds uitstekend bevalt, hebben we afgelopen week heel saai nog een Outlander besteld - een stapje terug, zeker, maar het voelt geenszins als behelpen. Levering volgt binnen enkele weken. Review ietsje later.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.