Mercedes-Benz ML 270 CDI (2003) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | ML 270 CDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 221.000 km |
KM-stand laatst | 480.000 km |
Op naar het half miljoen
- 410.000 km
De ML is in 2014 aangeschaft met een kilometerstand van +/- 221.000 en met de gedachte hier nog jaren mee te doen. Afgezien van de gebruikelijke slijtage moet ik zeggen dat dit erg goed is verlopen. Huidig staat de teller op 410.000 en loopt elke dag weer als een zonnetje.
Nadat de ML in 2014 is aangeschaft heeft de auto de eerste paar jaar een 10/12k per jaar gereden, echter de afgelopen 3 jaar is dit opgelopen tot een nette 70/80k per jaar i.v.m. werk.
Zoals te verwachten zijn er aan onderhoud wel een paar dingen voorbij gekomen die je waarschijnlijk (hopelijk) maar 1 keer in zijn leven tegen komt.
Hieronder een overzicht van het onderhoud zover:
- 4 schokbrekers
- 2 veren achter
- 4 remschijven en blokken
- Hoofdremcilinder en rembekrachter
- 2/3 setjes banden
- Elke 15k nieuwe olie en filters
- Inlaatspruitstuk (+Swirl flaps?)
- Reiniging/verwijderen van alle roet aanslag binnenzijde bij vervanging inlaatspruitstuk
- Alle kogels en stangen voor vervangen + uitlijnen
- Slang stuurbekrachtiging
- 1 spatbord voor
- Automaatbak spoelen, reinigen en nieuwe olie
- Elk jaar de auto bij langs lopen om eventuele beginnende roest voor te zijn.
Het kan zijn dat ik nog iets ben vergeten, maar volgens mij heb ik zo alle onderhoud wel gehad. Natuurlijk lijkt het wel aardig wat, maar in gedachte houdend dat de auto tot mijn aanschaf nog geen grote onderhoud had gehad vind ik het erg netjes.
De ML bevalt erg goed en wordt gebruikt waar hij voor gemaakt is kilometers maken.
Dit is zowel met een geladen autoambulance erachter, als een ritje van 3500km op en neer naar Nice/Monaco.
De reis naar Nice/Monaco heeft in juli 2018 plaats gevonden waar er in 3/4 dagen tijd 3500km is gereden, het gemiddelde verbruik op deze reis was 1 op 12.
Natuurlijk zijn er tegenwoordig meer dan genoeg auto's met meer vermogen en koppel als de 5 cilinder, maar het heerlijke gegrom en gemak waarmee deze de afgeladen auto bijna stationair de berg op trekt geeft gewoon een hele beleving op zich.
Aan alles komt een einde
- 480.000 km
Zoals de titel al aangeeft komt er helaas aan alles een einde.
Door de kilometers heen begonnen zich gebreken voor te doen waar wijzelf en de garage maar geen oplossing voor konden vinden.
Deze gebreken waren van schokkend remmen waarmee verscheidene onderdelen zijn vervangen en het helaas niet was opgelost, tot dat het dashboard een hele kerstverlichting van uiteenlopende lampen begon te vertonen en als een soort mobiele disco soms door het leven ging.
Al deze en nog andere feiten zoals het verder doorkomende van de milieuzones en extra wegenbelasting op diesels van voor 2005 heeft ertoe geleid om afscheid te nemen van de ML bij een kilometerstand van circa 480.000.
De kosten van het zoeken om hem weer goed te krijgen en het vooruitzicht van de oplopende maandelijks kosten heeft het besluit bezegeld.
Hij heeft zijn opvolger nog mogen ophalen uit Duitsland en dit is geworden een Ford S-Max 5 cilinder 2.5 liter 20v turbo Titanium op LPG.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.