Mercedes-Benz GLA 250 e Business Line (2022)

autoreview

Mercedes-Benz GLA 250 e Business Line (2022)

Signalement

UitvoeringGLA 250 e Business Line
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst19.500 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droomauto blijkt nachtmerrie

  • 19.500 km

Na 13 maanden wachten (chiptekorten) werd mijn droomauto afgeleverd. De auto is prachtig om te zien, ook van binnen: alles is afgewerkt zoals je van een A-merk mag verwachten en de sfeerverlichting geeft in het donker een lounche-gevoel.

Ik koos voor dit model omdat ik een paar keer per jaar last van spit heb, en een hoge auto dan fijner is met in- en uitstappen. Het werd een plug-in hybride vanwege goedkoop elektrisch woon-werkverkeer en zorgeloze caravanvakanties.

Als reisauto is de auto echt perfect: ook op hoge snelheid ligt hij als een blok op de weg en het vermogen van 250 PK zorgt voor indrukwekkende prestaties. Dat is: als je alle ondersteunende rijsystemen uitzet. Want deze zorgen voor het meest onveilige gevoel dat ik ooit in een auto heb gehad.

Ik noem de auto dan ook liefkozend "Ali", naar Ali Express, de marktplaats voor goedkope, waardeloze elektronica, alwaar Mercedes flink blijkt te hebben ingeslagen.

Laten we beginnen met de "Actieve rem-assistent". Deze functie zorgt er voor dat de auto uit zichzelf remt als er een botsing dreigt. In de praktijk maakt de auto al abrupte noodstops als deze een fietser op 20 meter afstand detecteert, zijn eigen ventieldoppen ziet als je wegdraait uit een parkeervak, of erger: als je er in voorsorteervakken voor links/rechts in de buitenbocht auto's staan te wachten voor rood licht, maar jij groen licht in de binnenbocht hebt. Deze situatie bezorgde me bijna een hartaanval, maar deed me direct afvragen wie er aansprakelijk is als de auto uit zichzelf een noodstop maakt voor groen licht (is 450 euro boete) en er iemand achterop klapt. Mercedes antwoordde dat de auto niet tot 0 afremt, maar tot 2/3 km/u, waardoor ze niet aansprakelijk zijn. Gelukkig kun je de functie uitzetten, maar bij een volgende start, is de functie weer aan. Waardoor je hartverzakkingen krijgt als een auto voor je rechtsaf slaat, jij je auto uit laat rollen, maar de auto besluit vol in de ankers te gaan.

"Lane-assist" is een handige functie om binnen de lijntjes te blijven. Bij alle andere merken auto's die ik reed (en dat zijn er best wat), gaat het stuur trillen, of voel je een weerstand als je - zonder richting aan te geven - over een streep gaat. Mercedes koos echter voor een uitvoering waarbij de auto remt. Daarbij geldt: hoe harder je rijdt, hoe harder de auto zal remmen. "Moet je maar richting aangeven" zou je denken. Maar bij fietsstraten en suggestievakken, polderwegen zonder middenstreep maar met uitwijkberm (met stippellijntjes aan de zijkant) is dat natuurlijk niet im Frage. Geloof me: als je 60 rijdt op zo'n polderweg en je gaat rechts rijden voor een tegenligger (waarbij je dan over de zijlijn gaat), dan schrik je je het apenzuur als de auto vol in de ankers gaat. Gelukkig kun je de functie uitzetten, maar bij een volgende start, is de functie weer aan.

Persoonlijk heb ik voldoende aan spiegels en vooruit: de achteruitrijcamera is handig met koppelen van aanhangwagens en caravans. Ik begrijp echter dat parkeersensoren nuttig kunnen zijn voor veel mensen. De Ali-Express sensoren van Mercedes produceren echter een kakofonie van piepjes en in combinatie met de actieve rem-assistent, vraag je je regelmatig af wat je bij een zoveelste noodstop in vredesnaam geraakt hebt. Gelukkig kun je de functie uitzetten, maar bij een volgende start, is de functie weer aan.

Hierbij even een pauze, want het uitschakelen van genoemde functies zijn vast onderdeel van mijn weg-rij-ritueel. Eerst instappen, dan de rem-assistent, lane-assist en parkeersensoren uitzetten, dán pas rijden. En dit meerdere keren per dag, want na elke tussenstop schakelt Mercedes de systemen weer in. Vergeet je dit? Dan heb je gegarandeerd binnen 2 kilometer een hartverzakking door een auto die al piepend en gillend een noodstop maakt voor... Ja, voor wat eigenlijk?

Na het zien van diverse ongelukken, helaas ook in het echt, leek het mij geen overbodige luxe om een dashcam mee te bestellen in mijn droomauto. De optie kost "slechts" 800 euro, maar dan heb je ook wel wat. Niet dus. Mercedes verschuilt zich achter de wet op de privacy, en omdat kentekens in theorie te herleiden zijn tot personen, schakelt de dashcam niet automatisch aan. Ironisch, want dit is eigenlijk het enige hulpsysteem waarvan je verwacht dat hij automatisch aan gaat. Je moet dus bij elke start door een mooi menu in het MBUX-systeem scrollen om de dashcam aan te zetten. Je zou denken: "Dat kan dan gelijk met het uitzetten van de ongewenste hulpsystemen", maar helaas: de dashcam kan pas worden aangezet als het systeem volledig is opgestart, in de praktijk na zo'n 5 minuten. In de regel ben je dan al vele honderden meters verder en denk je er pas aan bij een stoplicht (als je er al aan denkt). In 9 van de 10 gevallen start de dashcam echter in het geheel niet. De functie is dan ook volstrekt waardeloos: 800 euro puur weg gegooid geld (en dat is exclusief de geheugenstick die je zelf maar ergens moet zien te scoren).

Er zit een regensensor op de auto met een standje "extreem ongevoelig" en een standje "gewoon ongevoelig". Als het gaat spetteren, gaat het je opvallen dat de ruiten niet op tijd gewist worden. Pas als je echt helemaal niets meer ziet, komt er een zuinig wisje. Wat dat betreft is het dus wel begrijpelijk dat er een actieve rem-assistent op zit: als je afhankelijk bent van het zicht van de regensensor, is het fijn dat de auto in elk geval remt voor je tegen iets opknalt (wat je niet kon zien). In de praktijk zal je de ruitenwissers dus altijd met de hand bedienen, zo lang het niet hoost. Zit er een stand tussen gewoon regen en "net niet", en je komt op het idee om de ruitenwissers - uit pure armoede - op standje "permanent wissen" te zetten, dan kom je bedrogen uit: de auto bepaalt voor jou dat standje "gewoon ongevoelig" beter voor je is en negeert dan in het geheel de ingestelde snelheid. Telkens met de hand het knopje indrukken is de enige veilige manier. Maar ach: knopjes indrukken, daar zijn we inmiddels volledig aan gewend.

Met veel enthousiasme legde de verkoper uit hoe de stemassistent werkt. Je zegt: "Hey Mercedes!" en de auto kan bijna alles wat je anders met de knoppen zou moeten doen. Niet dus. In de praktijk werkt het prima als je iemand wil bellen: er zit een knop op het stuur om de spraakassistent te activeren en een contact uit je lijst is dan zó gebeld. Ook in de navigatie zie je een knop met een microfoontje. Even indrukken, het adres inspreken en klaar. Waar heb je een spraakassistent in de praktijk nog meer voor nodig? Mercedes vindt echter dat de assistent permanent in "God-modus" moet staan, en dat kun je bijna letterlijk nemen: de auto luistert ALTIJD mee. Vertelt mijn vrouw over een zieke vriend(in), en je reageert met: "Jezus, wat erg!", dan vraagt de auto: "Wat kan ik voor je doen?" En als je dan een liedje mee zingt op de radio, dan zal de assistent te pas en te onpas vragen: "Wat kan ik voor je doen?" Weg liedje (en sfeer). Gelukkig kun je de functie uitzetten, maar bij een volgende start, is de functie weer aan. In de praktijk heb ik dus de radio maar zachtjes gezet, want het ingestelde volume is de enige (!) instelling die deze auto WEL onthoudt!

Dat de auto in het donker een soort zoeklicht à la Knight Rider projecteert als je de auto start, ach: dat vinden de kinderen leuk. Voor mij - als vijftiger - hoeft dat niet zo. Je kunt de functie uitzetten, maar bij een volgende start, is de functie weer aan (goh), dus laat ik het maar zo.

Kwalijker vind ik het dat de accu van de auto niet opgeladen kan worden tijdens het rijden op benzine. Met steeds strengere milieuregels zit het er aan te komen dat je straks alleen maar elektrisch een stadscentrum mag inrijden. Met deze auto is dat onmogelijk. Er zit weliswaar een standje "Battery Level" op, maar dit standje zorgt er voor dat de accu minder (!) wordt aangesproken. Je kunt niet vanuit Alkmaar naar Maastricht rijden en met een volle accu aankomen. Laat staan als je op vakantie bent in het buitenland. Je zal dan eerst minimaal 2 uur (!) je auto aan een laadpaal moeten zetten, voor je het centrum in mag. Ik vind dit ronduit schandalig.

Wat ik ook schandalig vind, is dat Mercedes zegt niets te kunnen doen en zich grotendeels verschuilt achter (hun eigen interpretatie van) EU-regels. Een beetje chiptuner zou natuurlijk standaard alle levensgevaarlijke systemen uit kunnen zetten, maar daarmee vervalt de fabrieksgarantie.

Is er wél wat goeds aan de auto? Ja. Zoals in de inleiding duidelijk werd, is het een fijne reisauto als je alle elektronica uitschakelt. Maar eerlijk?

De auto is een leaseauto. Als de auto wél van mij zou zijn geweest, had ik hem zonder enige verdere twijfel het Noord-Hollands Kanaal ingereden. Na 32 schadevrije jaren zou de terugval te overzien zijn geweest en had ik een andere, veilige auto gekozen. Hopelijk leef ik over 1.397 dagen nog, als het leasecontract eindelijk afgelopen is. Tot die tijd beschouw ik het dagelijkse woon/werkverkeer als een gruwelijke straf, een marteling die extreem slecht is voor mijn gezondheid. Reden waarom ik vaker en vaker de fiets pak. Dan maar betalen voor niets, maar de kans dat ik over 3 jaar, 9 maanden en 27 dagen nog in leven ben, stijgt met iedere dag dat ik de auto laat staan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.