Mercedes-Benz G 320 CDI Stationwagon Lang (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | G 320 CDI Stationwagon Lang |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5.400 km |
KM-stand laatst | 50.800 km |
First Update
- 50.120 km
Al jaren is de G-klasse voor sommigen een echte jongensdroom. Ik behoor ook tot die groep.. Eindelijk in 2008 via G-Center een G320cdi aangeschaft met 5000 km op de teller. Zwart metallic i.c.m. zwart leder en met uitzondering van standkachel en donker getint glas, uitgevoerd met alle leverbare opties. Wat opvalt is dat het comfort wennen is, maar je raakt er bijzonder snel aan gewend. Dagelijks de A2 berijdend is het een prima reisauto. De hoge zit is uitzonderlijk te noemen. Je kijkt rustig over de auto's heen. Snelheden tot 150 km/h zijn te doen, daarboven moet je iPod het windgeruis gaan overnemen. Hoogte van 194cm is een probleem bij vele parkeergarages. Ruimte binnen is heerlijk en de bagage is inderdaad handig groot als ouders van een baby. Na een jaar en 45000 km verder niets dan lof voor de auto. Eerste oh.beurt koste €463, geen bijzonderheden. Tweede onderhoudsbeurt met APk gehad, kosten €575 inclusief interieurfilter. Beide bij de MB-dealer. Uitermate redelijk. Olieverbuik binnen acceptabele marges. Banden hebben nog 5 mm profiel rondom. Dieselverbruik krijg je met moeite richting 1 op 8, maar dat is geen verassing.
Kortom: Niets dan lof voor deze rijdende tank/container/tijdloze klassieker. Gemengde reacties (mooi of lelijk, geen tussenweg)maar geen afkeuringen.
Mochten er mensen zijn die meer willen weten, dan kun je me altijd mailen!
Groet
Daan
second update
- 50.800 km
Vandaag de auto opgehaald bij de dealer. Er werd een brom geconstateerd. Hemel en aarde bewogen door G-center en de G rijdt als nooit tevoren. De G320cdi is van oorsprong een oldtimer. Als origineel een 1982 300GD en een 2008 320CDI als donorauto. Aangeschaft als demo bij een Duitse MB-dealer in een zelf uitgekozen uitvoering. Dat is in Duitsland makkelijker dan hier. Met een oldtimerverzekering kost deze auto relatief weinig per maand. Getaxeerd via een klassiekerspecialist en dientengevolge een acceptabele bijtelling. Je merkt helemaal niets van de ombouw of van het feit dat het chassis van 1982 is. Zakelijk gezien dus een echte topper. Sinds het G-center officieel MB servicedealer is gaat hun service met sprongen vooruit. Heel professioneel met vakbekwame technici in dienst. Hulde.
Je moet eerst een G hebben gereden om de auto te begrijpen. Na 50000 km begin ik langzamerhand de auto aan te voelen. Dit gaat met name over het rijgedrag in de bochten. Een groot voordeel is dat je veel rustiger in het verkeer rijdt dan bij een normale auto. Je hoeft niet zo nodig. Als het moet rijdt de G echter moeiteloos 140 km/h, wat inhoudt dat je makkelijk meekan met de meute. Dit roept wel eens wat negatieve reacties op in het donker: de koplampen schijnen nogal eens in de binnenspiegel van de voorganger.... Voor het Nederlandse verkeer vlot genoeg en veel overzichtelijker dan een andere auto. Zijn birdview garandeert een defensieve rijstijl.
groet
Daan
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.