Mercedes-Benz E 320 Avantgarde Combi (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
Een pareltje in Duitsland gevonden
- 160.000 km
Over de keuze van het merk, hoefde ik niet meer na te denken. Na 7,5 jaar nagenoeg probleemloos met mijn trouwe MB E270cdi diesel (W211), was de keus voor MB een vanzelfsprekendheid. Het moest weer een E-klasse worden.
Wel benzine vanwege het lagere jaarkilometrage en liefst een Kombi (S211) omdat dit in onze situatie praktischer is. Ook ging de zoektocht uit naar een E 320 T vanwege de stille, probleemloze motor en de veelal rijke uitrusting die deze auto's af fabriek meekrijgen.
Wanneer je een bepaald type auto al ruim 7 jaar rijdt, dan weet je inmiddels ook wel waar je op moet letten als je er weer een gebruikt Avantgarde exemplaar wilt kopen. Na intensief zoeken bij onze oosterburen een paar geschikte exemplaren gevonden. Mijn vorige auto was in uitstekende staat van onderhoud en had ongeveer het hele boekje aan accessoires en ik wist dat dit moeilijk te evenaren zou zijn. Desondanks is het toch wel aardig gelukt en ben ik tevreden!
De "nieuwe" auto heeft een sluitende onderhoudshistorie, de Duitse eigenaar toonde me meteen alle rekeningen én het bij MB afgestempelde onderhoudsboekje. De proefrit bevestigde de staat van onderhoud. Aan een bonkend geluid in het onderstel kon ik horen dat er daar beneden wel een paar puntjes van aandacht te vinden waren. Voor ik definitief aankocht heb ik hem bij een lokale DEKRA vestiging laten keuren.
De TÜV keuring was nog goed tot midden 2016, dus dat zat verder wel goed.
Na de import heb ik de auto grondig schoongemaakt en gepoetst. Na het poetsen is er wel meteen een 'lijstje' gemaakt van dingen die ik nog wel geregeld wil hebben. Mijn motto is: "onderhoud is behoud"!!
a) automaatspoeling, incl nieuw filter, stekkerhuis, magneet en pakking bij Vierke in Bottrop (D). www.vierke-automobile.de
b) nieuwe motorolie- en filter + alle overige filters
c) kofferbak schaal ter bescherming van interieur
d) onderhoud/vervangen van componenten onderstel
e) nieuwe Navi DVD met 2015/2016 kaartmateriaal
f) nieuw linker buitenspiegelglas
g) enkele software updates
Wanneer dit alles is gedaan, dan ben ik voor 2015 en 2016 waarschijnlijk klaar met uitzondering van het aanpakken van een paar optische puntjes. Hiervoor heb ik al een afspraak gemaakt bij Rob Bandel in Dordrecht van www.erspotrepair.nl . Hij pakt meteen het kunststof van de koplampen even aan.
Binnenkort staat de auto er helemaal spic en span bij!
Hopelijk kan ik de komende 7 jaar weer prima met deze Benz vooruit......
Update: die 7 jaar zijn er inmiddels al 8 en ben nog steeds niet toe aan iets anders. Zelfs het dashboard verveelt nog niet, terwijl ik al 15 jaar hetzelfde zie. Prachtig afgewerkt en geen piep of kraak. We gaan door!
Voorlopig de laatste puntjes qua onderhoud
- 163.000 km
Gisteren een ritje naar Duitsland gemaakt, een uurtje over de grens naar Vierke in Bottrop geweest. Wat is dat toch een vakman, alles in rustig tempo en met oog voor detail. Tijdens een eerste bezoek zag Vierke dat de aansluitingen op de oliekoeler behoorlijk waren geroest, daarvoor zijn meteen twee compleet nieuwe slangenunits met koppelingen bij MB besteld en gemonteerd (lekkage bij de oliekoeler kan tot onherstelbare schade aan de automatische transmissie leiden) De versnellingsbak gespoeld met ruim 12 liter verse olie, nieuw filter, een grotere magneet, nieuwe pakking en stekkerdichting en de automaat is weer goed voor 100.000km.
Ook zijn de draagarmen voor en achter vernieuwd, het nare bonkje in het vooronder is nu verdwenen. Even aan de Star diagnose en ook de achterkant is even iets hoger gezet. De in 2014 bij een universeel bedrijf ingebouwde trekhaak raakte bij woonerf drempels soms de grond en met MB diagnose kan de auto iets hoger worden gezet. Een rammelend hitteschildje bij de uitlaat is ook meteen verholpen.
Bij het eerste Duitse bezoek met deze auto had de auto al een algemene inspectie, nieuwe motorolie, oliefilter, lucht- en interieurfilters gekregen.
Na alle werkzaamheden is de auto ter plekke ook volledig uitgelijnd en voila, alles is technisch weer TIP TOP!
nieuwe schokbrekers achter
- 165.000 km
Niet omdat het nodig is, maar gewoon vanuit preventief optiek zijn er twee nieuwe Sachs achterschokbrekers gemonteerd. Het vervangen stelt niet veel voor dacht ik. Twee boutjes en klaar is Kees. Nou dat viel wel wat tegen...... Het weghalen van de bekleding was nog een aardig karweitje. Ongeveer twee uurtjes werk bij elkaar.
In de stad kan ik weinig verschil merken...... maar in langere bochten op afritten van de snelweg en dergelijke is de auto niet meer van de weg te krijgen. Enorm stabiel en koersvast!!
Ik ben over het algemeen een rustige rijder dus zal ik deze kwaliteiten niet vaak aanspreken. Het is wel een prettige gedachte dat onder bijzondere omstandigheden de auto zich zeer koersvast zal gedragen. Ook het weg contact bij extreem remmen zal beter zijn.
Met het herfstweer merkte ik dat de verwarming van de rechter buitenspiegel niet goed werkt. Daar zal ik binnenkort eens een nieuw spiegelglas op zetten. Voor een paar tientjes is dat snel geregeld.
Verder geen bijzonderheden.
BANDEN TRIMMEN MET GEWELDIG RESULTAAT
- 171.000 km
BANDEN TRIMMEN: DÉ OPLOSSING VOOR SLECHT GESLETEN BANDEN
De afgelopen tijd werd de irritatie over mijn achterbanden steeds groter. Op zowel bochten als rechte stukken een zagend geluid tijdens het rijden.
De oorzaak: banden gecupt (ongelijk gesleten) door slechte achterschokbrekers.
De schokbrekers zijn vervangen en normaal gesproken worden de banden dan ook vervangen, maar op deze banden zit nog 6,3 mm en dan is het toch zonde om ze weg te doen.
Na enig zoeken kwam ik op het trimmen van banden uit bij Kruijthof Bandenservice in Numansdorp waar vader en zoon Kruijthof samen actief zijn in de bandenbusiness.
Zij beschikken al zo’n 10 jaar over een zogenaamde banden-trim-machine voor personenauto’s, een machine die een band in een half uurtje weer volkomen vlak kan maken . De band blijft op de velg zodat deze niet alleen vlak wordt maar ook kogelrond en er daardoor geen hoogte slag meer in de velg/band combinatie zit. Na het trimmen, wordt het geheel opnieuw gebalanceerd en gemonteerd.
https://www.youtube.com/watch?v=IJ8U4BaO1Ak
Het resultaat: in één woord GEWELDIG !
Het recht maken van de band heeft slechts ca 0.3mm aan profiel gekost.
Daarvoor krijg ik heel wat terug:
 Uitstel van aanschaf nieuwe banden
 Een veel stillere auto
 Betere wegligging (het volledig profiel wordt weer belast)
 Misschien wat zuiniger maar belangrijker: de auto rijdt weer als nieuw voor nog geen € 60
Ik ben zeer tevreden over het resultaat en ook over vader en zoon Kruijthof die rustig en zonder omhaal dit klusje hebben afgehandeld. Echt een aanrader dus. www.kruijthofbanden.com
APEKAATJE
- 172.000 km
De APK was een formaliteit, Gewoon niets aan te vinden stelde de keurmeester enigszins teleurgesteld vast. Auto is weer goed tem juni 2017.
Zelf heb ik de rubbers en glijders van het schuif- kanteldak netjes in vaseline en goed vet gezet. Dat zit ook weer goed tot aan het najaar, voor de winter doe ik dat nog een keer.
tussentijds rapport
- 175.000 km
voor het eerst in ca 9 jaar dat ik MB rijd, heb ik een litertje motorolie moeten bijvullen sinds de laatste beurt, na 11000 km. Dat is me niet eerder overkomen terwijl ik regelmatig het oliepeil controleer. Ik denk dat de auto/motor op de Autobahn niet eerder richting de topsnelheid is gebracht en dat er hier en daar nog wat oude aanslag te verbranden was. Mogelijk heeft die autobahn gebeurtenis hierop invloed gehad.
Verder loopt de motor als een droom en rijdt de auto perfect. Ben er nog steeds zeer tevreden mee. Binnenkort weer eens een ritje naar het hoge noorden. Kan ik de Kombi voor het eerst eens testen op de bochtige en smalle Noorse wegen. De vorige MB (sedan) deed dat voorbeeldig, ik hoop dat "onze vrachtwagen" het net zo goed doet.
Stiekem verwacht ik het wel, vooral omdat hij op nieuwe achterschokbrekers staat.
Wordt vervolgd....
Navigatie de weg kwijt
- 179.000 km
Vorige week was de navi de weg een beetje kwijt. De satelliet ontvangst bleek niet meer goed.
De satelliet antenne, die bij de kombi op een lastige plaats is gemonteerd, was de hoofdverdachte.
Nieuwe besteld voor minder dan € 20 en tijdelijk op een andere plaats gemonteerd om uit te vinden of dit onderdeel ook werkelijk de boosdoener is.
Na het plaatsen bleek het allemaal weer te werken als een zonnetje. Binnenkort maar eens op de oorspronkelijke plaats monteren, onder de achterspoiler zit de gps antenne.
Ook binnenkort maar weer eens een beurtje en de winterwielen er op.
Kleine beurt, winterwielen en parkeer sensor
- 180.000 km
Eigenlijk een vrij saaie auto qua onderhoud (gelukkig), recent 8 liter nieuwe olie + oliefilter en de winterwielen er onder met nieuwe Michelin winterbanden.
De pdc (park distance control) gaf af en toe een foutmelding, even uitlezen en één sensor bleek de boosdoener. Nieuwe besteld in Duitsland voor 30 euro's en we zijn weer klaar.
Ben nog steeds in mijn nopjes en geniet van de makkelijk bereikbare ruimte van de kombi.
De wegligging in Noorwegen op de bochtige wegen bleek toch een fractie minder dan met de vorige (sedan). Dit kan ook veroorzaakt zijn door het hogere gewicht van de auto en....... mijn vrouw kan de extra ruimte ten opzichte van de sedan uitstekend benutten, kortom de auto was hierdoor ook zwaarder beladen.
Terugblik 2017
- 193.000 km
Normaal onderhoud volgens fabieksschema (olie en filter) ( € 150)
Bijzondere dingen aan materiaal kosten:
Uitlaat:
- hitteschildjes opnieuw vastgezet (€5 voor nieuwe moertjes)
- beugeltje achterste deel gelast (€ 10 voor doosje gebak)
Sensoren::
- twee PDC sensoren vervangen (€ 60 voor sensoren)
- buitentemperatuur sensor vervangen € 20)
Diversen:
- remlichtschakelaar vervangen (€ 15)
- rechter mistlamp unit vervangen (€ 40)
- rechter buitenspiegelglas vervangen omdat spiegelverwarming het niet meer deed ( € 25)
- APK zonder bijzonderheden goedgekeurd (€ 50)
- winterwielen gemonteerd
- stoelzitting linker wang laten herstellen, was door in- en uitstappen versleten. Stoel zit weer als nieuw en is weer goed voor 200.000 km. (€ 120)
Kortom: regulier onderhoud en wat kleine zaken die uit gebruik en leeftijd voortkomen bij elkaar in 2017 ca € 500.
Volgend jaar 2018 moet er, gezien de km stand,een lijstje onderhoud worden afgewerkt. Daar zitten grotere onderhoudsposten bij. Dat wordt natuurlijk gedaan want deze dikke dame moet betrouwbaar zijn en in goede conditie blijven.
Onderhoud 2018 goed voor 100K km's
- 195.000 km
Tijdens de winter maar eens goed nagedacht over de toekomst van de auto. Conclusie is gewoon dat ik hem wil blijven rijden, Alles klopt er aan en het rijdt als een nieuwe.
Het volgende onderhoud is uitgevoerd:
REMMEN:
a) Nieuwe remblokken voor gemonteerd
b) Rondom nieuwe remslangen gemonteerd
c) Remleidingen op enkele plekken ontroest en in de tectiel
c) Remolie ververst
BANDEN:
a) Nieuwe achterbanden gemonteerd, ben i.p.v. Michelin eens vreemd
gegaan met Bridgestone TURANZA ER 300 225 / 55 16 99 W een mooie
band voor ca 50% van de Michelin prijs
b) Wissel van winterbanden naar zomerbanden/velgen
CARDAN:
a) Nieuwe Kroon cardanolie
MOTOR:
a) 12 stuks nieuwe bougies
b) Nieuw vacuum-slangtje, oude bleek gescheurd
c) Nieuwe luchtfilters
d) Nieuw interieurfilter
e) Versnellingsbakolie gecontroleerd en iets bijgevuld
f) Stuurbekrachtigingsolie ververst
g) Nieuwe multiriem gemonteerd
h) meelooprol multiriem bleek iets speling te hebben - meteen vervangen
Werkzaamheden zijn uitgevoerd door Mercedes Specialist Fastfit H. Polat in Dordrecht, Hier mag je gewoon blijven kijken naar het werk dat wordt gedaan aan je auto, prachtig! Zo leer je, wanneer je dat tenminste wilt, behoorlijk wat bij over de MB autotechniek.
Bij dit bedrijf leeft de overtuiging dat goed onderhoud er voor zorgt dat een auto heel lang mee gaat zo lang je er maar aandacht aan geeft. De remslangen en de multiriem vertoonden kleine droogte scheurtjes, wanneer een auto wat ouder is moet je naar mijn idee juist niet op deze zaken willen besparen.
Alles is nu weer net zo veilig als bij een nieuwe. Iets vroeger dan strikt noodzakelijk meteen een nieuwe APK tot maart 2019 er op.
In het voorjaar staat nog een grondige poetsbeurt op het programma, Die doe ik zelf, gewoon omdat dit werk is waar je tot aan de eerstvolgende regenbui veel voldoening van hebt.
Wordt vervolgd.......
SRS lampje brandt
- 198.000 km
Brrrrr.......
Ben een soort van allergisch voor brandende lampjes en meldingen, dus direct naar mijn specialist om uit te lezen met Star diagnose.
Er bleek niet veel mis. De stekkers van de side airbags onder de stoel hadden een iets verhoogde weerstand. Kennelijk een lichte vorm van oxidatie wat na 15 jaar niet heel verwonderlijk is. Stekkers een paar keer los en vast gemaakt.
Melding is na reset niet teruggekomen.
Mocht deze toch weer terugkomen, heeft MB nieuwe stekkers te koop (kennelijk iets dat vaker voorkomt).
O ja, een aanvulling. Laatst is ook de thermostaat vervangen. De originele van 2003 zat er nog in :-)
Onderhoud 2019, nieuwe APK zonder problemen
- 203.000 km
Ook ik hoor tot de groep die nog steeds blij is met de inmiddels oudere Benz. Doe wel mijn best om alles goed bij te (laten) houden en sta als kritische autorijder bij het kleinste dingetje meteen bij mijn Mercedes specialist.
De APK werd zonder bijzonderheden weer verlengd, de zomerbanden (Bridgestone Turzana ER 300 225/55r16 xl, MO) incl twee nieuwe op de achteras zijn gemonteerd, olie en filters gedaan dus kan ik er hopelijk weer een jaartje tegen.
Ben het eens met alle W211 rijders dat ook de oudere modellen, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, zeer betrouwbaar blijken zolang de auto's goed worden onderhouden en de onderhoudskosten niet extreem gezien het model auto. Ben ook zeer tevreden over de 6 cylinder 320 motor. Die hoeft voor mij niet hard te werken, ben nooit als eerste bij het stoplicht weg omdat ik daar niet aan doe en van mening ben dat het, gezien de volksstammen die gewoon door rood rijden, ook niet slim is.
Het is al weer 2020
- 212.000 km
Even het relaas van 2020 tot nu toe.
De APK leverde een puntje op; het vervangen van de rechter stuurkogel aan de bovenzijde. Verder alles zonder verdere problemen goedgekeurd. Ben er zelf altijd bij en ben onder de indruk dat er ook aan de onderzijde geen roest is te bekennen. Zegt toch wel iets over de bouwkwaliteit van de auto.
Probleempje:
De auto vertoonde wat schokkerig gedrag bij gas loslaten rondom 1000 toeren. Mijn MB specialist FastFit in Dordrecht constateerde een vacuumlek rondom de wervelkleppen van de inlaat. In goed overleg besloten om de klepunit te demonteren en de pakkingen van de twee banken te vervangen.
Dat is gisteren gebeurd, samen met het reinigen van het gasklephuis én het vervangen van twee vacuum slangetjes die al aardig in staat van ontbinding leken. Kortom aan onderdelen voor een paar tientjes maar wel een portie uren uit- en inbouwen van de unit.
Het resultaat: Boven verwachting, het bokkerige gedrag is er helemaal uit en de auto rijdt weer als nieuw. Ik ben blij met het resultaat en met het uitgevoerde werk. Ik mag er altijd bij blijven en daardoor leer ik veel van de techniek.
Meteen de airco laten servicen, dat bleek na 5 jaar ook geen overbodige luxe.
Resultaat:
Alles weer prima, prima.
Zal hem binnenkort weer eens een extra poetsbeurt geven.
Nieuwe voorschokbrekers
- 217.000 km
De avond voor de vakantie stond de auto ingepakt klaar. Na een kleine verplaatsing bleek er iets van olie op de grond. Even onder de auto gekeken en het bleek over de stabilisatorstang te lekken. Na even goed kijken met een lampje en ja hoor, de schokbreker had het opgegeven.
Wat doe je dan op vrijdagavond? We zijn maar gewoon vertrokken. Prima vakantie met wat aangepast rijgedrag maar terug van vakantie zijn er meteen bij Fastfit in Dordrecht twee nieuwe Sachs (is OEM) met een nieuw beschermingsset op gegaan.
De originele zij dan na 17 jaar!!! vervangen.
Moet zeggen dat ik dit achteraf eerder had moeten doen, de auto voelt weer strakker aan en rijdt merkbaar prettiger. Klaar voor de volgende 17 jaar !??
Een ander klusje was het vastzetten van het spatbord, na het losmaken van het binnen scherm bleek er al 5 jaar een beugeltje los te liggen. Beugeltje terug, schroefje er in en klaar. Het viel mij op dat na het verwijderen van het binnenscherm geen spoor van roest te bekennen is. Chapeau Mercedes!
Moet zeggen dat ik met voorgaande auto's altijd de behoefte aan iets "nieuws" had maar die behoefte heb ik nu helemaal niet. Ben dik tevreden met deze vierwieler en van plan om lekker door te tuffen.
Motorsteunen en versnellingsbak steun vernieuwd
- 218.000 km
In de ochtend een licht bromgeluidje na het inschakelen van de automaat dat na ca 5km vanzelf verdween. Ook bij verkeerslicht een nare brom in het vooronder en lichte trilling in het stuur.
Na het raadplegen van de MB specialist Fastfit in Dordrecht was de diagnose snel gesteld: motor- en versnellingsbaksteun waren aan vervanging toe.
De oude, nog originele, steunen zijn vervangen en het geluid is weg en de V6 motor maakt weer zijn mooie, zijdezachte geluid en de overschakelingen zijn als vanouds "als in de boter, zo zacht". Ik weet zeker dat het ook bij koude motor in de ochtend weer geruisloos loopt.
Ben nog steeds blij met mijn bolide en volgens de monteur kan ik, gezien de staat van onderhoud, nog vele jaren plezier van "mijn Benzje" hebben.
Piepje/kraakje in bestuurdersstoel
- 218.000 km
Tijdens mijn laatste bezoek aan Fast Fit autoservice meldde ik dat mijn stoel soms wat ongewenst geluid maakte. De eigenaar die meer dan 25 jaar Mercedes ervaring heeft zei: " stoel op hoogste stand en even wat draaipunten inspuiten". Die raad heb ik natuurlijk opgevolgd en het probleem is opgelost. Fijn toch als je een deskundige met ervaring mag raadplegen.
Een koude start in de ochtend geeft een heel licht geluidje op de distributieketting. Mogelijk door de kettingspanner, die zullen we binnenkort eens laten vervangen bij de kleine beurt/APK.
APEKAATJE weer helemaal ok bevonden
- 220.000 km
Vandaag weer een APK keuring en een kleine beurt gehad.
Een kleine 8 liter olie ververst, nieuw filter en de gebruikelijke andere zaken weer nauwkeurig nagelopen en zonder bijzonderheden door de keuring.
Auto is nagenoeg roestvrij en dat na bijna 18 jaar, alleen de originele uitlaat krijgt nu een beetje roest aan de klemmen/bevestiging maar dat is niet verontrustend.
Met de corona rijden we nog minder dan anders. Af en toe pak ik hem wel voor een extra rondje zodat de accu op peil blijft en de banden niet "vierkant" worden. Kan er nu weer een jaar tegen en realiseer me tegelijkertijd dat ik hem volgend jaar al weer 7 jaar in bezit heb. Als het aan mij ligt, blijft ik rijden.... Het is zo'n fijne auto.
Ik wordt ook gesterkt in die gedachte na het zien van de recente "klokje rond" met de voorganger van deze auto, dertig jaar oud en zonder grote bijzonderheden dik 600.000km gereden en door Joep met een dikke duim/pluim weer op weg gestuurd. De eigenaresse met een groot autohart vertrok met de mededeling: op naar het miljoen......
Remleidinginspectie
- 221.000 km
Mijn vraag aan MB specialist Fastfit in Dordrecht:
"is er nu nog iets dat ik preventief zou kunnen doen om de auto in perfecte conditie te houden?"
Hij zei: "naast een inspectie van de remleidingen onder de beplating van de auto, kan ik écht niets bedenken!"
Vandaag bij de specialist de beplating links en rechts volledig verwijderd zodat de rem en brandstofleidingen zichtbaar werden. De remslangen van alle wielen en de koppelingen waren drie jaar terug al eens ontroest en getectyleerd dus daar verwachte ik geen problemen.
Nadat de leidingen zichtbaar werden kon er toch een beginnende, lichte corrosie van de beschermlaag worden geconstateerd die meteen aandacht heeft gekregen.
Leidingen ontroest en opnieuw in degelijke spuitlak gezet, niet in tectyl omdat, naar zeggen, goede lak een betere en langduriger bescherming zou bieden. Klusje van bijna twee uur maar té belangrijk om niet te doen.
Ben blij dat ik het advies van mijn vrienden bij Fastfit heb opgevolgd. Het zijn daar toch echt Mercedes liefhebbers en kenners van het product.
Kan er nu weer 10 jaar tegen met die leidingen :-)
Een geruststellende gedachte, in juni heb ik de auto al weer 6 jaar en wat mij betreft komen er nog heel wat jaartjes bij!!
2022 onderhoud en APK
- 229.000 km
Na een covid jaar met (te) weinig kilometers stond er weer een APK op het programma.
De 6-jaar oude accu voor de winter laten testen en die gaf nog 85% van de oorspronkelijke capaciteit weer. Gewoon nog een jaartje door ermee.
De APK samen met onderhoud uitgevoerd waarbij olie, alle filters, 3 ruitenwissers, nieuwe xenon pitten en stabilisatorstangen voor zijn vervangen. Ook zijn de remschijven minimaal afgedraaid en ceramische blokken rondom geplaatst alsmede de handrem rem schoenen vernieuwd.
De werkzaamheden uitgevoerd bij mijn vertrouwde adres in Dordrecht.
Het meeste is als preventief onderhoud te kwalificeren zodat we veilig en betrouwbaar vervoer houden met onze (in 2023) 20-jarige bolide. Hij rijdt nog als nieuw en dat hopen we zo te houden, dit kennelijk tot enige ergenis van een enkele lezer.... zie het recente commentaar op dit review.
Desondanks heb ik er plezier in om alles technisch in goede conditie te (laten) houden én het is een stuk voordeliger dan de aanschaf van een nieuwe.
Nog even het jaar 2022 afmaken in dit overzicht:
De 6-jaar oude accu heeft het toch min of meer begeven, direct een nieuwe geplaatst en het "probleem" is opgelost met een Bosch.
Verdere kleinigheden: het rubber tussen deur en buitenspiegel was verweerd. MB kon alleen een complete spiegel leveren tegen €€€€, via Alie gewoon twee losse rubbers (l+r) kunnen kopen voor nog geen € 20
Verder begaf de alarmsirene het, een goede gebruikte is voor € 30 geplaatst en alles is weer pico bello.
Afdekking luchtinlaat vervangen vanwege een vogelschade, nieuw origineel MB onderdeel voor € 50 en het jaar is qua onderhoud afgerond. Helaas niet veel kilometers maar wel plezier van deze (bijna) 20 jaar oude bolide die ik nog met heel veel genoegen rijd. Wordt vervolgd vanaf de volgende APK.
2023 APK
- 242.000 km
Na vervangen van een fuseekogel en plaatsen van nieuwe, originele uitlaatklem weer probleemloos door de APK. We zijn weer OK tem maart 2024!
Met de complimenten van de monteur op zak voor het zo goed verzorgen van de Benz weer met een dikke glimlach achter het stuur gestapt.
In februari een preventieve automaatspoeling met filterwissel en nieuwe pakking.
Ondanks de (bijna) 20 jaar ziet de auto er wat mij betreft perfect uit, zonder roest aan onderzijde of carrosserie hier en daar wel een klein krasje maar dat past dan ook bij de leeftijd.
Nog een voorjaars poetsbeurt en dan kunnen met een gerust hart met vakantie.....
Weer terug van een Noorwegen vakantie, nu bijna 240K op de klok en weer zonder problemen alle kilometers afgewerkt...
Op twee dingen na, de airco was drie jaar terug geserviced en werkte wel maar niet optimaal. De mannen van Fastfit in Dordrecht hebben het systeem weer afgevuld tot 950gram. Alles werkt weer naar behoren. Een klein rammeltje van de uitlaat ( ik verdacht een los hitte schildje) bleek het verbindings-beugeltje tussen de twee uitlaat achter dempers. Helaas zijn losse nieuwe beugels niet verkrijgbaar. Het lasapparaat kwam er aan te pas en alles zit weer netjes aan elkaar vast. Het zoemt weer zoals het hoort. In de herfst maar weer eens een beurtje en voor aanvang van de winter weer 4 nieuwe sloffen er onder.
Update oktober: Vier nieuwe Bridgestone banden 225/55/16 V99 gemonteerd in de zg "MO" uitvoering (Mercedes Only) , nieuwe Motorolie en filter, verse remvloeistof en een vers interieurfilter. Hij kan er weer een jaartje tegen. Ook twee kleine roestplekjes aan de onderzijde gevonden, deze ontroest en meteen in de tectyl gezet.
Zo houden we "onze tank" in goeden doen. Als het weertje het nog toelaat dit jaar, dan komt er ook nog een poetsbeurt achteraan inclusief een goede waslaag van Meguiar's. Het lederen interieur heb ik onlangs al met een product van deze firma verzorgd.
Met het nieuwe (zachte) rubber, is het rijcomfort weer helemaal op top niveau. Fijn!
2024 APK met "dingetjes"
- 244.000 km
De APK is weer gedaan. Naast de inspectie is het volgende werk uitgevoerd:
a) koplampen afgesteld (stonden een fractie te hoog)
b) Wiellagers voorzijde een klein beetje speling (deze zijn ook direct nagesteld)
Verder alles puik en we kunnen hopelijk zorgeloos door tem maart 2025.
Alles wordt goed bijgehouden en steeds meer bekruipt mij het gevoel dat deze auto een blijvertje is......
wordt vervolgd.....
Einde van een tijdperk
- 245.000 km
Na ca 16 jaar MB eklasse is onze trouwe bikkel ingeruild voor een hybride met hoge instap. Hier eindigt dit verhaal maar tegelijkertijd ook overtuigd dat de Benz niet klaar is. We wensen de nieuwe eigenaar veel mooie kilometers en dito herinneringen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.