Mercedes-Benz E 300 Diesel Combi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 Diesel Combi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 260.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Mercedes E300 TD (laatste uit de 124-serie) is een fantastische auto. Mijn exemplaar is inmiddels bijna 11 jaar oud en rijdt na 445.000 kilomter nog altijd als een zonnetje. Ik heb er in de afgelopen vier jaar een kleine twee ton in gereden en de heeft me nooit in de steek gelaten. Ik reed eerste twee jaar 1500 kilometer per week, heb "m wel altijd goed onderhouden (voor elke auto een must) en heb er op een paar kleine dingen dus betrekkelijk weinig aan gehad.
Vormgeving en ruimte
De 124-serie en oude E-klasse heeft een niet zo positief imago hoewel dat voor de combi wellicht meevalt. Kijk dus uit naar een E-klasse en een nette auto, dat scheelt veel.
Qua roest hoef ik me geen zorgen te maken. Ik kan geen plekje vinden terwijl de auto altijd buiten staat.
De ruimte voor de bestuurder en passagier voorin is zeer goed. Ook de kofferruimte is zeer groot. Echter; voor passagiers achterin is de beenruimte (te) beperkt. Houdt daar dus rekening mee met kinderen op tienerleeftijd of ouder.
Qua accessoires is de auto erg compleet. Alles zit erop met uitzondering van airco en de modernere dingen zoals cruise control. Navigatie heb ik nu ingebouwd.
Klein minnetje: er is "s nachts wat reflectie van het dashbord in de linker zijruit maar daar wen je aan.
Rij-eigenschappen
De rij-eigenschappen van de auto zijn fabelachtig. Op snelwegen ligt de auto zeer goed op de weg, golft of stuitert niet op snelheid, heeft een ideale kruissnelheid van 140 km/u, is ook op die snelheid erg stil en haalt ook makkelijk hogere snelheden maar daar waag ik me niet vaak aan.
In de stad en bij parkeren zijn stuurbekrachtiging, automaat (zeker automaat nemen!) en zeer kleine draaicirkel echt ideaal. Bijna 5 meters inparkeren gaat zeer soepel. Het uitzicht is in alle richtingen zeer goed.
De auto accelereert daarentegen niet heel erg snel. Kijk daarom zeker uit naar de TDT (turbo) versie. Had ik echt moeten doen. Ik heb het gevoel dat mijn vorige MB (300 TDT uit 1984) sneller was maar dat zal wel niet.
Kosten en verbruik
Aanschaf van een 2e hands MB is natuurlijk niet goedkoop. De autos houden hun prijs goed. Ik heb destijds bijna 12500 euro (27000 gulden) betaald en het is de vraag wat ik er over een jaar voor zou krijgen (3000-5000 euro??), zeker met 5 ton op de klok. Maar daar staat tegenover dat ik er weinig kosten aan heb gehad, dus dat is een plus. Hij rijdt bij gemiddeld gebruik circa 1:13 maar bij mijn gebruik van regelmatig 140 km/u reken ik op 1:10.
Conclusies: Qua prijs-prestatie en qua technische betrouwbaarheid is dit een zeer goede auto. Maar kijk zeker naar een auto met turbo en automaat, denk aan vervoer van mensen achterin en zoek een nette schone auto in verband met imago.
PROBLEMEN
Problemen
De auto is een 4 traps-automaat en is na verloop van tijd gaan slippen een beetje tussen 2 en 3 maar er is goed mee te rijden. Geen plankgas geven bij verkeerslichten. Ik heb er op advies van mijn garage nog niets aan gedaan vanwege de mogelijk hoge kosten.
Kleine problemen
Motoren van de electrische voorramen zijn in de afgelopen vier jaar vervangen. Opmerkelijk was wel dat ze bijna gelijktijdig kapot gingen.
Bumpers
Toch jammer van die kunststof bumpers. Ik was staal met rubber gewend. MB zou een strip op het plastic moeten plakken of zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.