Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 BlueTEC HYBRID |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 82.000 km |
Degelijk, onverwoestbaar en comfortabel
- 82.000 km
In Februari 2015 heb ik de Mercedes C350e besteld met de verzekering dat deze dit jaar nog geleverd wordt om te profiteren van de gunstige bijtelling. Op dat moment had de BMW 528i al zo'n 140.000 km op de teller staan en besloot de leasemaatschappij in april bij een tellerstand van ruim 150.000 dat het beter was als ik een voorloopauto ging rijden en boden mij tijdelijk een Mercedes E300 Bluetec Hybrid aan. De verwachting was dat mijn bestelde auto in Juni geleverd zou worden dus leek het erop dat ik de E klasse slechts twee maanden zou rijden.....
Wel mooi om te vergelijken dus. Komende vanuit een BMW 5serie valt allereerst op dat de E-klasse veel meer op comfort is gericht. Alles bij deze Mercedes is gericht op comfortabel rijden en degelijke afwerking. Het valt mij altijd weer zo positief op dat Mercedes als het om afwerking en materiaalkeuze gaat echt net wat beter is. Wel merk je bij een E klasse dat dynamiek en rijgenot een stuk minder is dan bij BMW. Maar dat vind ik juist wel prettig als ik meer dan 75.000 km per jaar rijd om eerlijk te zijn.
Omdat het hier en lease edition betrof had ik het standaard Becker navigatiesysteem. Altijd het uitgebreidere Comand systeem bestellen want dit is echt Mercedes onwaardig! Een klein schermpje met lelijk graphics en trage berekeningen. Dat heeft BMW in de standaard versie beter voor elkaar.
Even wennen om weer eens diesel te rijden. Het betreft hier een Hybrid diesel. Je kunt hem niet opladen door een stekker, maar hij laadt op als je remt of iets dergelijks. Het komt erop neer dat je tot ongeveer 30 km per uur puur electrisch rijden kan en dat zorgt ook voor 20% bijtelling. In de praktijk heb je extra koppel bij inhaalacties en dergelijke en rijd ik over de 40.000 km die ik in 5 maanden gereden heb gemiddeld 7 liter per 100 km waarbij er ook heel veel kilometers in Duitsland bij zitten. Op vakantie naar Spanje rijd je dan met de extra grote tank (altijd bestellen) van 75 liter van Nederland naar de Spaanse grens (1200 km). Bij 140 op de cruisecontrol verbruikt de auto ongeveer 5 liter per 100 km.
Ook begrijp je nu weer waarom taxichauffeurs zo graag Mercedes rijden. Een gigantische kofferbak die praktisch is en enorm veel ruimte voor achterpassagiers (echt beter dan bij de BMW 5serie).
Ook het comfort is geweldig en de grote ritten doe je fluitend. Voorts heeft de lease edition het interactieve LED verlichting systeem en vergeleken bij standaard Halogeen of Xenon weer een generatie beter. Advies: Als je veel in Duitsland rijd en ook als het donker is neem deze verlichting want het zorgt voor een wereld van verschil op onverlichte wegen.
Het vermogen is ruim voldoende (230pk) en het koppel ook perfect, zeker als de electromotor meedoet.
Een prima reisauto, vooral als je vaak met meerdere personen rijdt.
Inmiddels heb ik mijn nieuwe auto de Mercedes C350e kunnen ophalen. In deze auto heb ik dus uiteindelijk 40.000 kilometer gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 300 V6 AMG Line Avantgarde Aut7 | Panoramadak | Trekhaak | leder | Memory | Stoelverwarming | Intelligent Light System |
- 2013
- 127.639 km

Mercedes-Benz E-klasse Coupé 350 CDI Elegance
- 2009
- 215.150 km

Mercedes-Benz E-klasse W212 E 250 CDI Avantgarde Aut.-5 | 2e eig. | volledig gedocumenteerd | Youngtimer | Bijtellingsvriendelijk! |
- 2009
- 99.325 km