Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Elegance (1997) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 290 Turbo Diesel Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 1 jaar rij ik nu een 290 turbodiesel die toen ik hem kocht van eerste eigenaar 115000 op de teller had staan.
Nu 1 jaar verder staat er 150000 op en heb er dus 35000 opzitten.
Een echte reisbak deze E 290.Een lekker geluid en vermogen genoeg.
Op elke hoek staat oom agent dus 129 pk is ruim voldoende. Met V-power diesel rijd ik gemiddeld ruim 1 op 16.5 en dat is natuurlijk enorm goed.
Het comfort van de auto is goed, maar je merkt wel dat je niet in een auto uit 2006 of 2007 zit. Er zit een aut-airco op, cruise control, aut-verblindingsachteruitkijkspiegel en een aut-5 bak. Deze auto kostte in 1997 in de uitvoering die ik heb (elegance) € 54000,-
en dat is een bak geld waar je ook wel wat voor mag verwachtten.
Mercedes blijft achter in een aantal dingen.
Destijds kwam het staal uit de Oeral in Rusland en dat was niet al te best.
En dus zit er ook op die van mij hier en daar wat kleine roest.
Dat neemt niet weg dat je eindeloos kunt blijven rijden vooral op de autobaan waar deze auto voor gemaakt is. Kilometer na kilometer het maakt niet uit.
De diesels, daar zijn ze goed in in Stuttgart, onverslijtbare 5 cilinder met laag toerental. Door de grote motorinhoud met relatief weinig vermogen houden deze motoren het lang uit.
En de stoel is zeer laag in te stellen en dan wordt het een heerlijke hangbak.
PROBLEMEN
Achterste deel van de uitlaat moest vervangen worden incl remblokken.
Dit heb ik moeten laten doen in aug 2006. Inmiddels ook de olie van de versnellingsbak laten verversen.
Dit is mij geadviseerd hoewel sommigen vinden dat het nooit nodig is.
Heb de auto nu 2 keer uit laten lijnen. Ze zijn gevoelig voor en een stoeprand e.d. kunnen ze slecht verdragen.
Kreeg ook een kleine lekkage aan het cardan. Een pakking. Efijn mercedes heeft inmiddels modificatie toegepast dus kwamen er ook gelijk 2 nieuwe naven bij.
De verkeerde naven werden geleverd door de MB dealer in het noorden van het land (friesland)zodat mijn garagevloer echt helemaal vol lag met olie.
De garage waar ik de auto laat onderhouden ( ik kom echt nooit meer bij een MB dealer behalve bij de dealer in Alkmaar die goed is) heeft dit perfect opgelost door de goede naven erin te zetten en klaar was kees. Wel weer zo\’n 600 euro verder.
Verder willen ze wel eens roesten tussen de draagbalk voor. Een nieuw deel ertussen van ongeveer 20 euro en opnieuw lassen zorgt voor betere wegligging en stabiliteit.
Als je één wilt aanschaffen (geldt voor al deze types) kijk daar dan ook naar en haal de bodemplaat eraf, want deze beschermt wel mooi maar je kunt de roest niet zien.
Het onderdeel is mij door de dealer in Alkmaar geadviseerd en bij MB hebben ze het onderdeel speciaal gemaakt waaruit blijkt dat ze in Stuttgart dus ook wel weten dat er de nodige roest is aan de onderkant.
Al met al zijn er dus wel wat kosten gemaakt, maar daar staat een dijk van een auto tegenover met een lage aanschafprijs en dat compenseert veel.
Tel daar het gunstige verbruik bij op en de lage afschrijving, dan kan ik stellen dat het een onovertroffen auto is in een hoog segment voor relatief geringe kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde Automaat Ecc Cruisecontrol Schuif/Kanteldak Lm Velgen Trekhaak***NL Auto***N.A.P***Youngtimer***
- 1998
- 191.694 km

Mercedes-Benz E-klasse 500 Avantgarde
- 1996
- 106.813 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG 50 | 33.000KM | New Condition | Full Documentation
- 1999
- 33.000 km
Lezersreacties (0)
Reageren