Mercedes-Benz E 290 Turbo Diesel Avantgarde Combi (1997) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 290 Turbo Diesel Avantgarde Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 272.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto in augustus 2004 gekocht bij dealer ASV te Veghel. Een hoge kilometerstand was voor mij geen enkel punt omdat de auto van eerste eigenaar was en iedere kilometer van de auto bekend was. Origineel is het een Elegance uitvoering, waar ik later Avantgarde vering/demping op heb laten monteren voor een beter weggedrag. Verder heb ik de auto voorzien van originele AMG wielen (17’) en avantgarde-wielen voor de winterbanden. Een groot positief punt is de enorm sterke/betrouwbare motor die nu na 326.000km als nieuw loopt. Comfort en wegligging zijn fenomenaal. Ook na ruim 3 ton nog geen rammeltjes en kraakjes in interieur. Het leer ziet er nog bijna als nieuw uit op een paar kleine plekjes na. De enorme hoeveelheid ruimte sta ik soms nog steeds versteld van.
Waar ik minder over te spreken ben is dat de 5 cilinder af-fabriek nogal weinig vermogen heeft. Dit heb ik verholpen door de auto te laten chiptunen. Het vermogen en koppel is nu heerlijk. De automaat kan er perfect mee overweg en weet goede schakelmomenten te vinden. Verder is het motorgeluid van de 5 cilinder nogal fors bij diep intrappen van het gas. Niet storend maar het valt wel op. Verder heeft de auto na pas 8,5 jaar al een klein roestblaasje op de achterklep. Dit wordt gelukkig onder garantie verholpen door de dealer.
PROBLEMEN
UPDATE bij 332.000 km automaat kapot! Ben van mening dat het erg snel is, maar volgens dealer en een onafhankelijke specialist (Tilburg) is dit heel normaal. Ontzettend dure reparatie, maar doordat de rest van de auto nog zó goed is vond ik ’m dit dubbel en dwars waard. Ik kon via de handel +- € 6.000 krijgen met kapotte bak. Als ik daar de reparatiekosten bij optel kom ik op ’n bedrag uit waar ik bij lange na niets vergelijkbaars voor kan kopen. Lekker doortuffen dus (gelukkig).
De auto krijgt altijd netjes de beurten wanneer het nodig is, en zo af en toe worden er slijtageonderdelen vervangen bij een beurt. Lijkt me niets meer dan normaal bij een auto met deze km-stand.
Daarnaast verdient de dealer ASV te Veghel een groot compliment ten aanzien van klantgerichtheid, service en vriendelijkheid. Deze mensen weten wat de klant verwacht, en zorgt dat ze zelfs nog nét een stapje verder gaan dan verwachtingen.
UPDATE; 3 APRIL 2006 - 344.000 KM
Sinds de automaat geen problemen meer gehad. Zomerbanden met (AMG) wielen er te snel weer onder gelegd; 2 weken pekel moeten happen met als resultaat een doffe chrome rand. Na 2 uur boenen met Commandant (groen potje) is het weer mooi glimmend. Volgens jaar toch iets later met de zomerbanden komen!
Binnekort laat ik de ruiten rondom licht tinten (licht blauw, zoals origineel avantgarde) en dan is de auto wat mij betreft helemaal af.
UPDATE; 31 MEI 2006 - 351.500 KM
Ook al is het 5 cilinder brombeertje een fantastische reiswagen, hij is vervangen door een facelift model met een 6 cilinder 320 cdi. Binnekort een nieuwe review dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde Automaat Ecc Cruisecontrol Schuif/Kanteldak Lm Velgen Trekhaak***NL Auto***N.A.P***Youngtimer***
- 1998
- 191.694 km

Mercedes-Benz E-klasse 500 Avantgarde
- 1996
- 106.813 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG 50 | 33.000KM | New Condition | Full Documentation
- 1999
- 33.000 km