Mercedes-Benz E 280 (1993)

autoreview

Mercedes-Benz E 280 (1993)

Signalement

UitvoeringE 280
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf122.400 km
KM-stand laatst143.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoeffff

  • 123.000 km

Ik laat het even bij een kort verslag voor nu. Omdat ik deze auto nog maar een paar dagen in mijn bezit heb. Maar ik voel toch behoefte om al vast mijn eerste ervaringen te delen.

Ik had hiervoor al een MB van het type W124. Deze auto heb ik eigenlijk voor twee dingen aangeschaft: de airco en de stoelverwarming. De laatste omdat het zo fijn is voor mijn rug weet ik uit vorige auto's. De eerste omdat ik er, ondanks onze beroerde zomer, achter ben gekomen dat er momenten zijn dat je met goed fatsoen niet meer om een airco heen kunt. En mijn vorige MB had geen airco. Voor de rest was ook dat, een 230e, een perfecte auto.

Maar goed... het is dus ook een 6-pitter geworden. Een 280e met bijna 200PK. En dat is natuurlijk wel een feestje. Wat een heerlijke motor is dit. Hij loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje, levert meer dan voldoende vermogen ook al is het geen raceauto. Dat wil zeggen: hij kan wel snel gaan hoor. Als je het gas vol intrapt dan worden heb ik begrepen de nokken in een andere hoek geplaatst, maakt de motor een mooi sportief geluid en gaat als de rook. Ik heb het al even uitgeprobeerd. Maar om heel eerlijk te zijn: het past niet bij de auto. Hij stuurt niet strak, is veel meer op comfort gericht. Dus deze auto moet je gewoon lekker als een luxe limo rijden. En zo rijdt hij! Bovendien is dat poken niet goed voor je centjes. Ik heb nu geen LPG meer zoals mijn vorige auto dus ik ga mijn uiterste best doen het verbruik op 1 op 10 te houden. Dan blijft het leuk.

Als ik een paar duizend kilometer verder ben mijn verdere ervaringen.

Voor nu zeg ik: zoefffff!

The loudest noise is the electric clock...

  • 127.000 km

Een bekende slogan van een Amerikaans reclamebedrijf voor de Rolls Royce Silver Cloud was ooit: At 60 mph the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock of vertaald: Bij 100 km/u komt het luidste geluid in deze nieuwe Rolls-Royce van van de elektrische klok. Ik wil niet beweren dat mijn Benz ZO stil is maar hij is wel stil! Wat een genot die zespitter. Een prachtig blok. Ik heb er hierboven al over geschreven maar iedere kilometer is het volop genieten. En de grootste verrassing is, en dat is niet gefaked, hij rijdt gemiddeld 1 op 11. Ik vind dat een prestaties voor een motor van die leeftijd en met toch behoorlijk wat PK´s en koppel. Ik zeg erbij: ik rij niet hard, hou rekening met de leeftijd van de wagen. Je kunt ook gewoon opschieten zonder hem op zijn staart te trappen. Op de snelweg hou ik de naald van de toerenteller zo op 3.000 tpm en dan rij je zo dik 110 km. Prima. En dan haal je op je tankt dus dik 700 km. Ik vind het super. En ga er dus ook geen LPG inhangen. Zonde. Want ik heb nu een flinke kofferbak.

Dat hij zo stil is heeft ook een nadeel bij het bekende voordeel: je hoort alles. Bandengeruis, maar als ze er zijn ook rammeltjes en dingetjes. Nu rammelt er gelukkig niks. Alles zit ZO degelijk in elkaar. Maar ik heb wel wat probleempjes gehad. En het is eigenlijk maar goed dat ik die hoorde. Ze kwamen van buiten de auto. Ze zijn overigens door StarGallery waar ik de auto heb gekocht keurig opgelost onder garantie. Echt een top adres als je een youngtimer wilt kopen. Eigenaar Marcel maakt waar wat op de site staat. Maar goed, ik had dus wel een fuseekogel die kapot was. En voor ik een buikschuiver kon maken is deze vervangen door de MB dealer. Voor 180 Euro. Dus dat viel wel mee. En wat zo mooi is: die hebben ze dus gewoon op voorraad he. Of je in een nieuwe Benz rijdt! En een week of 2 daarna hoorde ik weer een onbestemd geluid. Iets dat aanliep. Daar moest wat langer naar gezocht worden maar bleek een kapotte wiellager. Inmiddels ook verholpen. Verder heb ik een klapband gehad maar dat kwam doordat ik over een staaf ijzer reed die midden op de snelweg lag. Niet fijn. Maar kan iedereen gebeuren. Alleen jammer dat ik niet wist dat je voor je reservewiel andere bouten nodig hebt. Ik draaide er te lange bouten in met het gevolg dat de boel dol was. Maar ook dat is netjes hersteld.

Ik ga lekker verder genieten. En over een km of 10.000 meld ik me weer.

Still going strong...

  • 137.000 km

Zo, en toen waren de 10.000 km alweer om. De teller staat nu op 137.000 km. Ik had beloofd een update te geven dus net voor de jaarovergang doe ik dat nog even. Maar ik waarschuw u lezer: het wordt saai. Want er is weinig nieuws te melden. En dat is een groot compliment voor deze auto!

In de tussentijd heeft hij een 130.000 km beurt gehad (bij 132.000 km trouwens) en daarbij waren er geen noemenswaardige dingen. Dus gebruikelijke vervangen van vloeistoffen en filters. Ik heb bij het brengen wel gemeld dat heel af en toe de auto staat te pendelen bij stationair draaien. Maar het komt zo weinig voor dat het lastig te simuleren is. De garagehouder wist te melden dat mogelijk de elektronische gasklep een keer vervangen moet worden. Dat ding kost meer dan 2.000 Euro! Ik wist niet wat ik hoorde. Overigens kun je er ook voor kiezen om een ruilexemplaar te laten plaatsen, die kost een derde hiervan. Voorlopig heb ik besloten even niks te doen en de afgelopen 5.000 km heeft het euvel zich nog geen een keer gemanifesteerd. Maar logischerwijs moet ik deze kostenpost een keer gaan pakken. En eerlijk is eerlijk: met zo'n youngtimer weet je dat je regelmatig wat kosten hebt. Ik hou daar ook rekening mee. Per saldo blijft het goedkoop rijden, zeker als je dat zakelijk kunt doen.

Nu ik 15.000 km met deze auto gereden heb kan ik ook redelijk goed aangeven hoe het verbruik ligt. En dat blijft aangenaam laag gezien de dikke 6 pitter die in het vooronder ligt. Ik krijg hem simpelweg niet onder de 1 op 10. Dat zal best lukken, als ik heel veel stadsverkeer ga rijden. Maar ik rij veel snelweg. De laatste tijd wat steviger, dus 120 km en soms daarboven. Maar grappig genoeg is de auto niet zo heel gevoelig voor snelheid als het op verbruik aankomt. Als ik voortsukkel met 90 km dan haal ik boven de 1 op 11. Bij sneller dus 1 op 10. Gemiddeld schommel daartussen. En dat vind ik netjes. Het blijft slikken hoor een volle tank die meer dan 100 Euro kost. Maar voor mij als ondernemer is het ex BTW en gedeeld door 2 dus valt allemaal wel mee. En je rijdt er een superfijne zoevende benzinemotor voor. En dat is ook wat waard. Het blijft een heerlijke combi deze motor met automaat. Die automaat is wel een echte ouderwetse vierbak, dus nog steeds wens je je wel eens een vijfbak. Maar je went eraan. Het is niet zozeer de herrie, want de motor loopt mooi stil, maar je hoort hem toeren maken. Boven een bepaald toerental wordt dat overigens erg prettig want als je hem op zijn staart trapt maakt hij een, vind ik, prachtig roffelend en bijna sportief geluid. Maar dat doe ik zeer beperkt, ik ben zuinig op mijn oude dame.

Tot slot is vermeldenswaardig dat ik superblij ben met de stoelverwarming in deze koude maanden en ook met de airco, met speciale ontwasemingsstand. Beslagen ramen heb je al snel bij een wat ouder auto (toch meer vocht) maar dat kun je dus snel wegblazen.

Op naar de volgende 10.000 km.

B&B

  • 143.000 km

B&B

Bed & Breakfast? Nee: van Benz naar BMW. Voor sommigen een gruwel. Omdat het toch zoiets is van: je houdt van Ajax of van Feyenoord, van the Beatles of the Stones, van Pepsi of Cola. Maar ik heb daar geen last van. Beide merken zijn premium, erg goed, en met ieder hun eigen kenmerken. Mijn Benz heb ik vandaag terug gebracht naar zijn honk waar hij vandaan komt: Mercedes Benz youngtimer specialist Star Gallery in Enkhuizen. Die gaat hem in consignatie verkopen. En ik kan je zeggen: met pijn in het hart heb ik hem weggebracht. Maar mijn zakelijke situatie is veranderd waardoor ik de Mercedes niet meer op de zaak kan rijden, en dan wordt het te kostbaar. Ik rij inmiddels een nieuwe BMW 3 serie (de zgn F30), een superfijne moderne auto. Als je dan weer in zo'n 20 jaar ouder Benz stapt voel je natuurlijk het verschil, de ontwikkeling in de tijd etc. Maar dat is niet perse een diskwalificatie. Want hoe goed zo'n BMW ook is, de Mercedes W124 heeft een unieke eigenschap: comfort en beleving. Waar het in zit ik weet het niet, maar die auto glijdt zo heerlijk over de weg, de stoelen die geen vorm lijken te hebben zitten zo heerlijk. En alles is zo degelijk gebouwd. En dan de beleving: de geur, het geluid, die ster... alles eigenlijk maakt dat iedere kilometer in deze auto een genot is.

Ik heb ruim 20.000 km met heel veel plezier in deze zespitter gereden. Ik kan het iedereen aanbevelen. Heerlijk zo'n schuifdak, prima handmatige airco, dikke motor die gemiddeld zo tussen de 1 op 10 en 1 op 11 heeft gereden in mijn geval wat ik heel netjes vind. En die nog steeds geen spatje roest laat zien, ook niet na een koude natte winter met ook weer sneeuw en pekel.

Ik weet zeker dat ik wel weer een keer zo'n Benz ga kopen. Misschien een W124 cabriolet voor erbij. Dat komt nu even niet uit. Maar deze auto's zijn zo sterk, al is het over 10 jaar: er is altijd wel een mooi exemplaar te vinden!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.