Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 d 4MATIC All-Terrain |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 13.000 km |
1e comfortabele kilometers en ook 1e probleempje
- 75 km
Wat een rust in deze wagen, verkeersdrempels of snelwegen, het gaat vloeiend, mede door de luchtvering.
Na 70km afgelopen zaterdag kwam er regelmatig een rood bericht op het display met "motoroliedruk, auto stilzetten en motor uit' dat dan weer een minuut of 2 verdween... knopje voor technische ondersteuning ingedrukt, een callcenter aan de lijn gekregen en minder dan een uur later was de wagen (ondertussen thuis) even nagekeken. Niets te zien (door man van Touring Wegenhulp), daarna maar gewoon wagen weer in gebruik genomen. Geen problemen meer sindsdien.
Eerste echte kms
- 420 km
Ondertussen al wat echte kilometers gemaakt, de files rond Brussel en Antwerpen gezien, en op lokale wegen gereden. Een erg fijne wagen inderdaad. Heel soms voel je de 2e versnelling enthoesiast oppikken maar meestal is het schakelen amper merkbaar en lees je op het dashboard welke van de 9 versnellingen er in gebruik is (op 30 a 40 per uur is de 5e versnelling al aan het werk).
Wat ook verbaasde, op een gemengd traject (op snelwegen tot +/- 130 km/u) haalde ik zonder problemen de fabrieksopgave van 5,1L/100km (zie foto), en dat voor een nieuwe auto... ondertussen met veel korte en vooral steile stukjes kruipt het verbruik wat naar de 5,7L/100km, maar ook dit haalde ik nog niet eerder met andere diesels.
Apple Carplay en Android Auto ook eens getest... nog niet zeker of daar een voordeel te halen is tov Mercedes systeem. Wat werkt de voice control van Mercedes in deze generatie goed, nagenoeg alle instructies worden naadloos vertaald naar een actie (bijvoorbeeld "zender radio 1 DAB' of 'navigeer naar Crowne Plaza Hotel in Zaventem').
Offroad nog geen ervaring ;-) maar op basis van de op het internet gevonden filmpjes moet een zandpad (of een skipiste) wel lukken...
Al iets meer gereden
- 1.500 km
Een eerste keer volgeladen, dat valt ook niet tegen (enorme kofferruimte). En weer valt het verbruik op, onlangs op de lokale wegen (gemiddeld 55km/u) stond het gemiddelde verbruik aangegeven als 4.2L/100km (na wat snelwegen en stadsverkeer uiteindelijk geklommen naar 4.9). Wat ook opvalt is de stilte, de motor draait erg stil en het is vooral rolgeluid (banden), luchtvering helpt natuurlijk.
Aan de scherpe verkeersdrempels/remmers moet ik nog wennen, soms aan 30 km/u heeft de ophanging voor moeite om het te volgen en is het met een stevige klap, andere verkeersdrempels neemt de wagen dan weer vloeiend.
Off-road nog niet echt geprobeerd maar wel onverharde en hobbelige paden, soms tot 18% helling (volgens display), en dat gaat prima en comfortabel.
Qua storingen: die eerste storing is niet meer teruggekomen na een korte software-update bij de garage. Een nieuwe storing: de achteruitrijcamera klapt soms niet open waardoor het beeld naar achteren niet beschikbaar is. En de Remote Parking functie (in- en uitparkeren via smartphone, en dit terwijl je niet in de auto zit) werkt meer niet dan wel (bluetooth connectie issues)...
Bijna ingereden
- 2.910 km
Het probleem met remote parking is gevonden: een smartwatch met BT verbonden kan de communicatie met de wagen verstoren.... smartwatch uit: systeem werkt ... hm hou ik nu de Mercedes of de SmartWatch...
Ondertussen ook de eerste ervaringen met de autonome/veiligheidsfuncties... plotse chicanes in de weg brengen de lane assist in de war, overnemen of schade! Vaak reageert de lane departure met een stuurbeweging terug het vak in ver voor dat je daadwerkelijk de lijn overschreden hebt, op zich goed om te weten dat het systeem waakt maar mag later ingrijpen van mij. Op de snelweg wel een genot, en heeft me al blikschade helpen vermijden (actieve cruise control en plotse harmonica/file... had zelfs de indruk dat de wagen ontweek naar het naastgelegen vak, ofwel moet ik dat 'per ongeluk' gedaan hebben... maar resultaat is in ieder geval een krasvrije auto)
Off-road: ruwe grashellingen (ook nat) tot 18-20% al vooruit en achteruit genomen, geen enkel probleem... korte scherpe oneffenheden blijven voor de luchtvering lastig (reageert net te traag en dus met een schok) maar in normaal verkeer geen issue, ook niet in off-road stand.
De Burmeister installatie ook al wat beter leren kennen, kan makkelijk de vergelijking met de B&W installatie in de V90/XC90/V90CC aan...
Een optie die ik misschien niet meer zou nemen is het volledig digitale dashboard.. de 'gewone' klokken vind ik duidelijker en mooier, zeker als je al het head-up display en het grote navigatiescherm hebt...
upgrade van de bestuurder
- 13.000 km
na 7 veilige en comfortabele maanden in de E klasse toch besloten over te stappen naar een compacter maar iets hoger model, de GLC (ook Iridium Zilver maar met AMG styling en verhoogde bodemvrijheid), de spoorvorming in de wijngaard was sinds het najaar meer op maat van de GLC dan de E klasse.
we gaan de E met de luxe, hitech en het zelfrijden ongetwijfeld missen, de wagen is nu net ingereden en mag deze week een nieuw leven starten bij Philip...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse Coupé 350 AMG Night I Panoramadak I Widescreen I Burmester
- 2018
- 45.301 km

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio 200 Automaat 25th Anniversary Edition | LUCHTVERING | BURMESTER | NEKVERWARMING | STANDVERWARMING | STOELVERWARMING V+A | HEAD-UP |
- 2017
- 112.671 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG 43 4Matic BRABUS Panoramadak Burmester 3D Widescreen HUD 20''LM
- 2018
- 59.301 km