Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2001)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2001)

Signalement

UitvoeringE 220 CDI Elegance Select Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf ven een andere auto

Als zakelijk rijder heb ik een tijd lang leaseauto's gereden. De laatste was een Golf VI TSI 1.4 DSG met 122 PK.

De Golf reed zeer fijn en comfortabel, maar ondanks dat het een nieuwe auto betrof ben ik er geregeld mee stil komen te staan. Op 30 juni 2012 stopte het leasecontract en werd het tijd om een andere auto aan te schaffen.

Voordat ik voor deze Mercedes koos heb ik diverse proefritten gemaakt in andere potentiele leaseauto's. Zo heb ik o.a. gereden in de Lexus CT200 (erg rumoerig), BMW 118d (zeer fijn) en de Peugeot 508 1.6 diesel(zeer comfortabel maar traag). Ik was nog aan het twijfelen tussen een grote leaseauto (de Peugeot) of een wat kleinere, maar sportievere hatchback. Maar na een aantal berekeningen en de aanschaf van een nieuwe en zeer grote tent vielen de de genoemde auto's af. De BMW te klein en de Peugeot uiteindelijk toch te duur. In mijn berekening heb ik telkens een vergelijking gemaakt met tweedehands auto's en heb ik uiteindelijk gekozen om weer een auto te kopen. Daarnaast heb ik nog nooit zoveel pech met auto's gehad als met nieuwe auto's, dus de angst dat ik onderweg naar een klant stil zou komen te staan met een tweedehands is bij mij even groot als met een nieuwe.

In mijn vergelijking/berekening heb ik diverse tweedehands auto's naast elkaar gezet en heb ik goed gekeken naar de "My Reviews" van andere autobezitters op AutoWeek.

Vergelijking potentiële auto's

De volgende auto's heb ik met elkaar vergeleken:
Audi A6 2.0 TDI/ Audi A6 2.5 TDI/ BMW 520d/ BMW 525d/ Mercedes E-Klasse 220 CDI W210 en W211/ Mercedes E-Klasse 270 CDI W210 en W211/ Volkswagen Passat 1.9 TDI/ Volkswagen Passat 2.0 TDI/ Volvo V70 D4/ Volvo V70 D5

Mijn lijstje met eisen was als volgt:
Automaat, stationwagon, diesel, cruise control, lederen bekleding, elektrische ramen, climate control

Mijn wensenlijstje was:
Elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming en schuifkanteldak

Uiteindelijk is uit alle berekeningen de Mercedes E 220 CDI als beste uit de bus gekomen. Voor een gedeelte vanwege het verbruik en de onderhoudskosten. De Mercedes vertoont op basis van "My Reviews" de minste mankementen….behalve roest.. Daarnaast vind ik de uitstraling van de Mercedes geweldig en tijdloos.

Er stonden een paar E 220 CDI op internet die aan mijn eisen en wensen voldeden. Helaas waren het vooral afgetrapte taxi’s. Desondanks heb ik een paar mooie kunnen vinden, althans mooi op de plaatjes.

De aanschaf

Na een belronde werd al gauw duidelijk dat mijn lijstje nog korter werd. Twee waren helaas niet rijdend te zien…, in twee gevallen was de verkopende handelaar gesloten op het moment dat ik langs wilde komen. Hierdoor bleven er uiteindelijk nog maar drie over. Helaas drie auto's waarvan de verkopende partijen zeer ver uit elkaar lagen. Eén in Utecht bij Ankeveen, één in Zeeland en één onderin Limburg. Aangezien ik zelf uit Groningen kom was het niet in één zaterdag te doen. Althans, ik had daar vanwege het mooie weer geen trek in.

Ik heb uiteindelijk de handelaar bij Ankeveen bezocht en heb niet lang hoeven na denken over de koop. De auto stond voor € 5.500 te koop en heb de auto na wat afdingen uiteindelijk voor € 4.600 meegenomen.

Ik ben niet bang om een auto aan te schaffen bij een handelaar, want ik ken evenveel verhalen waar kopers bij een officiële dealer slecht zijn behandeld. Deze handelaar was daarentegen prima in omgang en 25.000 kilometers verder ben ik nog steeds tevreden met mijn aankoop.

Ondanks dat deze E Klasse geen Avantgarde betreft zitten nagenoeg alle opties op dit model. Zo heeft de auto onder andere xenon-verlichting en elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen. Ook de complete geschiedenis van de auto is bekend. De auto is gekocht in Brasschaat (België) en in 2007 met dezelfde eigenaar, die de auto in 2002 had kocht, meeverhuisd naar Nederland.

Mijn eerste 25.000

  • 300.000 km

De auto heb ik vlak voor de zomer gekocht. Mede vanwege de ruimte die ik nodig had voor de zomervakantie (aanschaf grote tent). Ik ben een enorme liefhebber van kamperen, maar niet van primitief kamperen. ;-)

De eerste kosten kwamen direct na de aanschaf. Ik had besloten om een andere set velgen onder de auto te zetten. De huidige velgen waren zeer lelijk vanwege de vele beschadigingen en plekken en daarnaast, 16 inch staat minder mooi dan 17 inch. Uiteindelijk een mooi setje 17 inch originele velgen gevonden met nieuwe zomerbanden. Wel heb ik de auto direct uit laten lijnen en de wielen laten balanceren.

Naast de velgen heb ik de wielkasten en een paar roestplekken bij de deuren laten spuiten. Inderdaad, de auto kent roest net als alle andere Mercedessen uit de W210 serie. Ik heb de kosten van het spuiten meegerekend in de aanschaf van deze auto en het maakte ook onderdeel uit van de onderhandeling bij de aanschaf.

Ook de schokdemper rechtsvoor was defect en is er een nieuwe gemonteerd.

Twee dagen voordat ik op vakantie naar Spanje ging kreeg ik problemen met starten, dit bleek de startmotor te zijn. Helaas vanwege de voorbereidingen voor de vakantie had ik geen tijd meer om bij een sloperij te gaan kijken naar een andere startmotor, dus ben ik braaf naar de Mercedes-dealer gereden en € 750 lichter was de auto weer klaar.

De rit naar Spanje (Palamos) was geweldig. Wat een comfort. Ook mijn vriendin die de auto wel erg groot vond zag ineens het grote voordeel ten opzicht van mijn lease Golf waar we de drie jaren hiervoor mee naar Spanje hebben gereden. Vanwege de bosbranden in de Pyreneeën kozen wij ervoor om via Andorra Spanje binnen te rijden. Dat ging gelukkig prima en wij hoefden dus niet onnodig een dag te wachten of al filerijdend de grens over te steken. Uiteindelijk zijn we in één ruk doorgereden. We zijn om 8.30 uur vertrokken uit Groningen en kwamen om 4.30 aan in Barcelona. Door het comfort en het verbruik van de Mercedes hadden we maar drie tussenstops nodig. Twee om te tanken en één om zelf bij te tanken.

Zowel op de heenweg als de terugweg van de vakantie hebben we geen enkel probleem ondervonden met de auto. Desondanks bleef het spannend omdat je toch met een redelijk onbekende auto op pad bent. Aan de andere kant, bijna alles wat kapot kan gaan kan ook weer gemaakt worden.

Zoals ik al aangaf gebruik ik de auto ook zakelijk. Dat moet ook wel aangezien ik nu geen leaseauto meer heb. Ook zakelijk bevalt de auto zeer goed. Ik rijd, buiten de vakantie, gemiddeld zo’n 2.000 kilometer per maand. Hiervan is ongeveer drie vierde zakelijk.

Omdat ik veel rijd en veiligheid waaronder grip belangrijk vind wissel ik ieder seizoen mijn banden. Daarom heb ik vlak voor de herfst veel gekeken naar de diverse tests over winterbanden in zowel Nederland als op buitenlandse websites. Helaas gaan veel van deze tests niet verder dan banden met een breedte van 225, terwijl mijn banden een breedte hebben van 235. Uiteindelijk heb ik een goede set gevonden met een helaas niet zo’n goede prijs.

Twee weken geleden is de auto voor de APK gegaan. Uit de APK kwam naar voren dat het mistachterlicht het niet deed. Dit was voor de APK het enige aandachtspunt! Gelijktijdig met de APK heb ik wel een geluidje uit de auto laten halen. Er zat speling in een onderdeel (sorry, ik ben geen techneut) bij de ophanging linksachter. Dit is gerepareerd en het onderstel is weer stil.

kosten bij 25.000 kilometer

€ 300 nieuwe set velgen met nieuwe banden
€ 80 balanceren en uitlijnen
€ 400 behandelen roestplekken
€ 275 nieuwe schokdemper
€ 750 nieuwe startmotor
€ 7,50 mistachterlichtje
€ 250 vervanging onderdeel waar speling in zat
€ 830 winterbanden

Hij lijkt en is veel, maar ik had een deel van deze kosten meegenomen in de onderhandeling bij de aanschaf. Daarom schrik ik zelf niet van deze bedragen….behalve dan van de startmotor. Daarnaast had ik de kosten voor bijvoorbeeld de winterbanden ook gehad bij iedere andere auto uit mijn lijstje.

Tot zover de bevindingen van de eerste 25.000 kilometer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.