Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Combi (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 222.000 km |
KM-stand laatst | 302.125 km |
Het eerste jaar
- 249.000 km
Na een jaar wat anders dan Mercedes-Benz (Land Rover Discovery TD5) toch weer een Mercedes, een W210 220 CDI.
Nu maar eens wat schrijven, want ik rijd er al weer bijna een jaar in, en dat is voor mijn doen best lang. Ik heb de auto gekocht bij Mercedes-Benz-Direct in Zutphen en heb daar zo'n goede ervaring opgedaan dat ik ook daar een review over heb geschreven.
Maar goed de auto; een E-Klasse uit 2000, hoewel dit type in 1999 is opgevolgd door de W210 met facelift. Eentje uit de voorraad bij de importeur waarschijnlijk.
De auto rijdt fantastisch, zeer geraffineerde techniek, prachtig schakelende automaat en een heerlijk hoog koppel bij lage toeren.
Afgelopen zomer met onze Dethleffs van 7 meter naar Frankrijk getuft zonder problemen. Daar waar mijn C220D met 150 nM vaak in 4 bleef hangen, sleurt deze 220 CDI in 5 met 100 kM/h of er niks achter hangt; ongelooflijk! Met drie grotere kinderen en een duitse Herder is de E-Klasse een prima ruime auto en in Elegance-trim luxe genoeg.
Het enige wat er anders is aan mijn auto zijn de 18 inch AMG velgen met 235/45/18 voor en 265/35/18 achter. Persoonlijk vind ik het helemaal geweldig staan, hoewel je wel wat comfort inlevert.
Problemen:
- Bij aanschaf was de uitlaat lek; was keurig bekend gesteld in het technisch rapport. Gekozen voor eigen reparatie, kosten 20 euro (voor een reparatie-mof, het lek zat op de scheiding van twee uitlaatdelen).
- Bij aflevering is het subframe vervangen onder garantie voor de dealer; was verrot (ongelooflijk, hoor je meer bij de W210)
- Bij 230000 kM begaf de airco-compressor het; de prijs viel mij alleszins mee; bij een lokale garagist laten vervangen en afpersen voor nog geen 400 euro
- 1 gloeipit vervangen; kostte 20 euro bij de dealer, zelf vervangen
- 2 achterbanden zojuist vervangen; dat is uiteraard met deze maat wat duurder. Twee Good-Years laten monteren voor totaal 400 euro. Banden doen het erg goed, zelfs in de sneeuw.
- Ruitewisserblad voor en achter vervangen
- Binnenkort moeten de achterremschijven en blokken vervangen worden
- ROEST!! Aan de carrosserie zitten meerdere plekken en dat is verschrikkelijk jammer voor deze fijne sturende auto. Ik wist dat overigens al als Mercedes-fanaat dat de W210 berucht is om zijn roestproblemen, maar toch erger je je er van tijd tot tijd aan.
Dit voorjaar maar eens kijken of we de carrosserie onder handen kunnen nemen.
Op de roestplekken na, is de auto voor mij perfect. Na een jaar rijden zijn er geen abnormale verrassingen geweest en heeft de auto iedere dag de nodige kilometers voor zijn kiezen gehad.
Het verbruik ligt in de winter op 1 op 11 en in de zomer op 1 op 13. Ik moet er bij zeggen dat ik niet de meest rustige rijder ben.
Olie verbruikt de auto bijna niet; ik heb op 30.000 kM ongeveer 1,5 liter olie bijgevuld. Vervolgens rekt ASSIST het interval voor verversing verder op zodat ik pas over 4000 kM vanaf nu olie hoef te verversen. Dat betekent een interval van 33.000 kM!
Ik heb voor de kofferruimte bij de dealer een plastic bak gehaald; dat is met een hond erg praktisch. Deze bakken zijn superlicht, makkelijk schoon te maken en ze voorkomen dat je stoffering smerig wordt.
Update
- 261.000 km
Zo, even bijwerken. We zijn inmiddels weer 12.000 kM verder en ik heb het volgende onderhoud uitgevoerd.
Een grote beurt inclusief de filters (olie, brandstof, lucht en interieur). Voorts de achterremmen compleet vernieuwd, dus inclusief de handremsegmenten.
Voor deze onderdelen was ik bij Wensink rond de 400 euro kwijt; alleszins redelijke prijzen waar ik toch iedere keer weer blij van word.
Op 1 juni jl. is de auto weer APK gekeurd en het enige wat moest gebeuren was de fuseekogel rechtsvoor. Kosten: € 24,95.
Ook heb ik de carrosserie maar eens onder handen genomen, dus de roest op de wielkasten weggeborsteld en vervolgens bewerkt met zinkprimer, kleurlak en blanke lak. De auto ziet er zo weer fris en netjes uit.
Het rijden blijft een feest, nagenoeg geen olieverbruik en de complete aandrijflijn is kurkdroog. Deze auto moest maar eens langer in de familie blijven. ik houd u op de hoogte.
Update (271.000 kM)
- 271.000 km
Zo, we zijn wederom 10.000 kM verder en de Benz heeft zich tijdens de zomervakantie naar zuid-Frankrijk keurig gedragen. Zonder misslag met de caravan van 1500 kG dik 3000 kM gereden met een gemiddelde van 100 kM/h.
Vorige week ontstond er een rammel onder motorkap en na controle bleek de multiriem te klapperen bij stationair toerental. De vrijloopkoppeling in de dynamo poelie bleek defect. Aangezien de zoon des huizes in een garage werkt en over het speciale gereedschap beschikt was de nieuwe poelie binnen 10 minuten geplaatst en loopt de Benz weer als nieuw.
De carrosserie houdt zich aardig goed; de bijgewerkte plekken blijven vooralsnog roestvrij, waarschijnlijk te danken aan de zinkspray.
Verder ontpopte zich een verschijnsel met de verwarming: de rechterzijde kan zomaar ineens warm worden. Inmiddels de stekkers op de kranen schoongemaakt en ook dit lijkt vooralsnog afdoende.
Op naar de winter en de volgende kilometers.
Update (283.339 kM)
- 283.339 km
Zo, gisteren de auto weer APK goedgekeurd, maar er moesten toch wat zaken gedaan worden. Maar laat ik beginnen met nov. 2011, de voorbanden moesten vervangen worden. Ik heb gekozen voor Duro's, prijs/kwaliteit was goed en nu na 10.000 kM bevallen deze banden prima. AMG-velgen zijn leuk, maar de banden in die maat zijn een dure aangelegenheid.
Tijdens de koude periode in januari jl. kwam de koelvloeistoftemperatuurmeter niet meer zo hoog dus toen heb ik de thermostaat vervangen. Was niet duur en dit is een klusje wat je rustig zelf kunt doen. Meter weer keurig op de 85 graden.
Midden februari in de sneeuw toch de achterbanden ook maar vervangen, dat waren de GoodYears die ik een jaar daarvoor had laten monteren. Deze zijn dus maar een kleine 40.000 kM mee gegaan en dat vond ik niet erg lang. Aangezien de maat achter 265/35/18 is kon Duro deze band niet leveren. Na wat gezoek kwam ik op Nangkang NS/2. Nu 6.000 kM mee gereden en bevallen prima.
In april zijn bij een kilometerstand van 280.000 kM de olie en het oliefilter vervangen na een interval van 30.000 kM.
Ondertussen openbaarde zich een verschijnsel dat wanneer ik het stuur een kwartslag linksom draaide er een geluid de cabine in kwam en dat was weer weg wanneer je verder draaide. Ook bij driekwart rechtsom (zelfde stuurstand) hoorde je dit geluid. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat het stuurrubber gescheurd was en dat bij de genoemde stuurstand de scheur open stond en zodoende het motorgeluid de cabine binnen kwam. Dat rubber kost 11 euro bij de dealer en na een uurtje werk is het vervangen.
Dan de APK: uitlaat vervangen, deze was bij de ophanging doorgerot, kon de originele nog wel zijn. Verder was de veer linksvoor gebroken en tijdens het vervangen ging de fuseekogel kapot, dus die ook maar nieuw gemonteerd. Als laatste was er een remverschil op de achteras en omdat ik net de remmen had nagekeken kon dat eigenlijk alleen maar de remolie zijn; deze ververst en ook dat probleem weer verholpen. Ofwel, we kunnen weer een jaar.
Als laatste had ik deze week een linker voorraam welke niet meer dicht wilde; is ook niet handig als je niet thuis bent. Nadat ik thuis kwam de deurbekleding verwijderd en bleek een draad los in de stekker te zitten welke op de motor zit. Na twaalf jaar mag dat wellicht ook een keer. Draad weer vastgezet en alles werkt weer.
Dan de roest: blijft toch een hardnekkig verschijnsel bij de W210; ik blijf de plekken gewoon bijwerken zodat de auto er toonbaar uit blijft zien want voor de rest is het een heerlijke wagen waar ik weinig kosten aan heb. Op naar de volgende update, ik houd u op de hoogte.
Verkocht!
- 302.125 km
Laatste half jaar geen echte technische problemen meer gehad; bij km-stand 294.000 de voorwielen nog laten uitlijnen en bij de 300.000 kM een nieuwe voorruit laten monteren bij Carglass.
MAAR: de roest was erger dan ooit, in 3 maanden tijd vielen de gaten in mijn achterportier! Ik kon er niet meer tegen, overal bloemkolen en beginnende roest welke zich openbaart als zgn. adertjes in de lak. Doodzonde...............maar er is gewoon niet tegen te smeren.
De E is ingeruild op mijn nieuwe aanwinst, een Jeep Grand Cherokee Limited CRD uit 2004 met jawel, de 270 CDI motor van Das Haus. Carrosserie is als nieuw. Review volgt uiteraard.
3 jaar zeer tevreden gereden en met gemengd gevoel afscheid genomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.