Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (1998)
autoreview







Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 199.000 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Onverwacht in een Mercedes beland
- 210.000 km
Mijn vorige kilometervreter was een SAAB met diesel motor. Helaas begaf die het op de avond dat mijn vakantie begon. Waar men normaal toch even gaat zoeken naar een auto liep ik met haast bij mijn vaste garage binnen om te kijken of er iets stond met een diesel motor wat ik snel zou kunnen aanschaffen.
Met veel geluk stond er een in prima staat verkerende E-klasse. Ouder dan mijn SAAB maar met maar 2ton op de klok, zeer goed onderhouden en belangrijk bij deze generatie met minimaal roest. Helemaal roestvrij is een utopie.
Jaren geleden al eens zo"n model geleend en ik was er zeker van overtuigd dat een fijne snelweg auto is. Ik ben alleen niet altijd zo gelukkig met het imago wat er aan vast hangt.
Zo heb je dus ineens een Mercedes. En nu zo'n 10000km verder kan ik het ook wel waarderen. Een automaat is natuurlijk super. Ik ben er met de Corvette aan gewend en zeker voor dagelijks verkeer is het ideaal. De stoelen zijn net zo goed als die van de SAAB maar het onderstel van de auto is net wat soepeler. Het hele interieur is ook goed aan te merken dat het voor de eeuwigheid gemaakt is. Ik rij 2x 170km per dag dus die rust die de auto uitstraalt is perfect. En ondanks dat er nog veel snellere diesels leverbaar waren is deze aandrijflijn ook prima om wat steviger te rijden op de autobahn.
Qua verbruik zou het iets beter uit moeten komen (theoretisch) dan de SAAB maar de thermostaat heeft het begeven en dat kost extra brandstof. Een dezer dagen vervangen en kijken hoe het dan gaat.
Wat nadelen: Het gewicht van de auto is wel een ding in verband met de wegenbelastig. En het formaat is eigenlijk wat groter dan nodig. Ook is de auto verbazend zijwindgevoelig.
Door en door..
- 260.000 km
Het is al weer even geleden dat ik iets vertelde over mijn E. Ik heb er voornamelijk veel mee gereden en over de rijkwaliteiten ben ik nog steeds zeer tevreden, buiten de zijwindgevoeligheid dan.
Qua betrouwbaarheid wel wat tegenvallers gehad. Bij aanschaf een uigebreide onderhoudsbeurt en niet lang daarna een verse thermostaat, dat is allemaal normaal.
Bij 215k km is in een herfsstorm de afdekplaat onder de motor stuk gewaaid op de snelweg. ineens een harde klap, stukjes plastic te zien achter me en een schurend geluid. Op de vluchtstrook de dubbelgevouwen plaat onder de auto uit getrokken.
Bij 220k km ongeveer begaf ineens de automaat het. Horten en stoten en schrapende geluiden dus dat werd terug naar huis met de berger. De garage heeft onder coulance en tegen beperkte kosten een 2e hands ruilbak gemonteerd.
Bij 230k km een band kapot gereden op de snelweg (zijwang was helemaal open gesneden door waarschijnlijk een stuk metaal) wat de auto niet aan te rekenen is maar wel balen.
Bij 245k km sloeg de motor ineens niet meer aan. Nu bleken er twee gloeistiften niet meer goed te zijn. Toen gelijk ook weer een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren en toen bleek een verlopen uitlijning mij een setje voorbanden gekost te hebben. Net aan de binnenkant waar je het zelf niet kan zien.
Wel weer heel blij van de winter met de dieselkachel die direkt na motorstart begint (en een hoop herrie maakt) en zo al snel warmte levert. Ook is de standaard audio (enkel de radio is aftermarket en van een goedkoop model) heel erg goed.
Verder begint de roest hier en daar zichtbaar te worden. Dragende delen allemaal goed maar de spatbord randen zijn slecht.
Overall nog wel erg tevreden. Het imago probleem valt ook wel mee zolang de auto er niet te smerig of roestig uitziet (regelmatig wassen en stofzuigen en dus die roest toch maar eens gaan aanpakken). Bettrouwbaarheid valt iets tegen maar aan de andere kant hebben we in nog geen jaar al een goede 60.000km erbij gereden.
Beetje onderhoud
- 290.000 km
Na de vorige grote beurt in het voorjaar kwam een 50.000 of 60.000km verder in het najaar weer een melding van de boordcomputer dat onderhoud eraan zat te komen. Kwam mooi uit want de APK liep ook bijna weer af. De tussendoor kleine beurt wordt niet door de boordcomputer gevraagd en daarbij vindt ik het met mijn autogebruik ook niet zo nodig. Wel dus voor de 2e keer in een jaar een grote beurt.
Aandachtspuntjes had ik niet (nouja, een nieuwe batterij in de sleutel). Na overleg met de garage wel alvast een nieuw setje 4-seizoen banden achter erop laten leggen want dat wordt net wat te spannend. Tegenvallers waren een gebroken veer LV (niets gemerkt) en lekke brandplaatjes (afdichtringen) van de injectoren. Verklaart wel een heel vage brandstof lucht die in de laatste weken soms te ruiken was. De barst in het voorraam en het gebroken mistlampglas waren geen probleem voor de APK en die vervang ik liever na de winter dan net ervoor.
Roest zit er nog steeds alleen in de wielkastranden. Achter is behandeld maar dat vertraagd alleen. Voor zullen er een keer nieuwe spatborden op moeten. Die kosten gelukkig niet veel.
Per jaar kost de Benz best wel wat, per kilometer valt het mee. Misschien haal ik net voor de kerst de 3 ton en dan heb ik er sinds de aanschaf al een ton bijgereden.
Einde
- 320.000 km
En toen kwam de E aan zijn einde.
Bij de 315000km ging er ineens iets erg mis in de wielophanging. Ik reed net de straat uit op weg naar het vliegveld en de auto voelde raar aan. Aan de kant stoppen leek het idee maar de remmen werkte ook maar nauwelijks. Snel van auto gewisseld en mijn vrouw heeft de ANWB opgewacht. Een uitgelopen lager rechtsvoor wat de hele naaf beschadigd heeft. Vanuit het buitenland met de garage in overleg en op hun advies (met en de roest en een kapotte naaf krijg je echt alleen nog maar oud ijzer prijs) toch laten maken maar dan wel met onderdelen van de sloop.
Het tempo opgevoerd om een vervanger te zoeken. Het algemene gevoel was toch wel dat de auto op begon te raken. Bij deze kilometerstand lijkt dat wat snel voor een E maar wel 120.000km in anderhalf jaar gereden. En toch ook al oud. Daarbij hoeft er geen Diesel meer te zijn binnenkort en met milieuzones is een oude Diesel toch ook lastig.
Helaas ging het toch al snel goed mis nog voor er een opvolger gevonden was. Bij het wegrijden in Duitsland ineens een schrapend geluid te horen in Neutraal en in sommige versnellingen, waaronder de 5e. Daarbij ook heel erg horten en stoten bij wegrijden uit stilstand. Schrikbarend genoeg precies alle symptomen die hoorde bij de vorige keer dat de automaat stuk ging. Dit is dus de 2e automaat bak die gesneuveld is. Hiermee is ook meteen een eind gekomen aan de E. Hopelijk een dezer dagen verkocht voor de export die nog wel zin hebben in een automaat wissel en wat roest wegwerken.
Maar nu die opvolger he. Het gaat geen Mercedes worden. Eerder een SAAB of een Volvo.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.