Mercedes-Benz CLK 320 Cabriolet Elegance (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLK 320 Cabriolet Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 158.800 km |
KM-stand laatst | 160.058 km |
Mijn eerste 2000km met de CLK
- 160.058 km
Sinds juni van dit jaar ben ik in het bezit van deze CLK320 cabriolet van 1999. Een relatief zeldzame verschijning, omdat deze ‘pre-MOPF’ cabriolet alleen in 1998 & ‘99 is geproduceerd; Eind 1999 was het namelijk al tijd voor de facelift van de coupé, waar de cabriolet meteen van mee profiteerde.
Ik wilde per se een pre-MOPF, want die vond ik een mooiere en meer klassieke jaren ’90 uitstraling hebben met het simpele stuur en de wat meer ingetogen bumperset. Op het moment van schrijven staat er inmiddels al weer 2000km bij na aankoop. Dat is ongeveer 10x meer dan de auto de afgelopen 5 jaar jaarlijks maakte, dus hij weet niet wat hem overkomt.
Comfort
Mercedes-Benz staat natuurlijk voor comfort en dat is met de CLK niet heel anders. De automaat schakelt zeer soepel, veel soepeler dan de 7-traps bak uit mijn W205. Hij is wat traag op het gas, want onderin gebeurd er niet heel veel. Je hebt ook niet per se het idee dat je op pad bent met een V6 als je rustig rijdt.
Als je het staande gaspedaal eenmaal indrukt is het wel een klein feestje. Een mooie gedistingeerde roffel uit de uitlaat en met ongeveer 220pk rijdt dit 1700kg wegende apparaat toch lekker van zijn plek.
De stoelen zitten goed; met mijn 1,90 en 110kg zijn het fijne stevige stoelen met genoeg instelmogelijkheden.
In de vakantie lekker ben ik er binnendoor mee naar ons vakantie adres gereden met het dak open. Beneden de 100km/u en met winddeflector is het prima toeren. Harder kan gemakkelijk, maar dan kun je geen gesprek meer voeren.
Nu heb ik ook 2 kleine kinderen en dan is het een ander verhaal. Die zitten achterin aardig te wapperen. Dus met het dak open is 80km/u echt wel snel genoeg.
Daarnaast is het interieur wel krap; ik moet mijn stoel een aardig eindje naar voren zetten, opdat er iemand achter mij kan plaatsnemen. Dat is dus echt voor korte ritjes in de buurt.
Nu rij ik er 9 van de 10 keer alleen in en dan is het een overkomelijk probleem, maar wel goed om te weten.
Rijprestaties
Als je een strak sturende sportauto verwacht, dan voelt hij als een boot. Verwacht je een boot, dan is hij best sportief. Je voelt dat dit een (voor die tijd) zware auto is; hij is zo’n 300kg zwaarder dan mijn W205 en dat voel je direct. Dit is geen sportauto, maar een luxe sedan zonder dak. Nu was dat precies wat ik verwachtte, dus voor mij is het heerlijk.
In de 2000km die ik er nu mee heb gereden heb ik met normaal rijgedrag en hier en daar een keer lekker doortrekken met gemak 1 op 11 gehaald. Dat doe ik louter op E5 V-power van Shell, omdat ik het risico van E10 niet wil lopen. Uiteindelijk is dit een hobbyauto, dus ik ga voor die paar centen geen risico lopen.
Betrouwbaarheid
De auto heeft me tot op heden niet laten staan, dus de betrouwbaarheid is OK. Hij start super en geeft geen rare foutmeldingen. Ook na 2 weken stilstand springt de auto snel aan zonder problemen.
Kosten
De handelaar waar ik de auto had gekocht heeft voor de koop nog de pomp voor het dak moeten vervangen (€1.900 inclusief uren). Gelukkig geen kosten voor mij, maar dat haalde wel de onderhandelingsruimte uit de deal.
De koplampen waren aardig vergeeld, dus met een setje van Meguiar’s weer netjes gemaakt (€35,-). Daarnaast heb ik de auto nog APK laten keuren en een grote beurt gegeven (€600,-). De auto verdiende ook nog een nieuwe matten set (€80,-) en een nieuwe ster op de motorkap (€30,-), want die vertoonde wat ouderdom.
Helaas begaf de radio het 2 weken geleden, maar dat probleem is nog niet boven water. Ik heb het Mercedes APS-4 systeem. Dit systeem bestaat uit een radio module met cassette, versterker, cd-wisselaar en een navigatie systeem (jazeker, in 1999). Dus we gaan zien wat dat nog moet kosten, inmiddels heb ik een nieuwe gebruikte radio module (€75,-), dus dat zijn de eerste kosten al.
Ik ben dus heel tevreden met mijn CLK in 2025. De auto komt mooi mee in het verkeer en begint in mijn ogen een mooie klassieker te worden. De meeste auto’s uit die tijd zijn overleden aan de roestduivel, dus je ziet ze niet vaak meer in het wild. De mijne heeft nagenoeg geen roest. Daarom gaat hij deze winter mooi naar binnen. Hopelijk blijft hij nog lang in mijn bezit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.