Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake Star Edition AMG Line Plus (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 250 e Shooting Brake Star Edition AMG Line Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Vergelijking met prefacelift /coupe
- 35.000 km
In deze review zal ik mn de verschillen duiden tussen mijn vorige CLA (zie mijn andere review) en de huidige (facelift). Waar gaat de vergelijking mank? Het gaat nu om een shooting brake ipv coupe en heb tov vorige keer ook het rij assistentiepakket toegevoegd.
Ik heb deze auto 15 maart 2024 mogen ontvangen na kort tijdelijk in een V60 te hebben gereden. Ondertussen 35.000km erop zitten.
SHOOTING BRAKE VS COUPE
Qua afmetingen zijn ze gelijk, dus niet meer ruimte voor of op de achterbank. De achterbak is wel vele malen functioneler. Waar je in de coupe vrij snel iets niet kwijt kan door de kleine opening geeft de Shooting Brake veel meer mogelijkheden. Wij zijn afgelopen jaar verhuist dus deze ruimte was meer dan welkom.
Het andere verschil is dat de de SB net even wat strakker geveerd is tov de coupe. Dit zie je bij de plugins ook als je ze naast elkaar zit staan. De SB staat dan iets lager op zijn poten, dit merk je direct in rijgedrag (mn wegligging in de bochten). Tov een niet-plugin nog steeds aanzienlijk hoger en minder sportief.
ACTIERADIUS
in dit stuk wil ik ook graag de actieradius aanstippen. Ondanks dat Mercedes de aandrijflijn heeft geupdate met een sterkere elektromoter (maar helaas een minder snelle 0-100 snelheid) valt de actieradius me erg tegen. De WLTP zegt 80km maar in de praktijk is het rond de 50km (vaker iets minder dan meer). De SB is bijna 100 kilo zwaarder dan de coupe dus dat zal niet meewerken, maar de vorige CLA redde in het eerste jaar wel echt de (toen) WLTP van 70km. Dit valt me wel flink tegen, dealer zegt dat het aan rijgedrag ligt. Als ik als een slome rij en max uitrol etc kom ik nog geen 5km verder.
Laden is versneld naar 11KW t.o.v. 7,8KW. Accu is daardoor met iets meer dan een uur vol (voorheen zo’n uur en drie kwartier).
MOTORPRESTATIES
In de praktijk merk ik overigens weinig verschil in motorprestaties tov vorige variant. Gaat bijv allemaal prima met caravan (1500kg) en even wegsprinten bij een stoplicht is ook gewoon prima. De aandrijving voelt wel wat soepeler en het samenspel tussen elektro en benzinemotor is beter afgesteld. Ook rijd de auto niet standaard eerst de elektromotor leeg in de Hybride stand maar maakt slimmer gebruik van beide systemen afhankelijk van de weg (bijv. snelweg op brandstof, 60 weg op elektra).
Auto start nu wel altijd standaard in de elektrische stand en de schakelflippers werken alleen nog in de Sport stand of als je “handmatig schakelen” bewust aan zet ergens in het instellingen menu. De vorige versie reageerde ook in de Hybride (toen Comfort) stand op de flippers. Dat vond ik vooral handig met aanhanger/caravan.
EXTERIEUR
Grootste wijzing zijn de nuances in de koplampen en voorbumper. Verder geen opvallende wijzigingen geconstateerd. Koplampen zijn ook niet beter o.i.d.
INTERIEUR
Grootste wijziging is het ontbreken van de touchcontrol in de middenconsole. Alles wordt bediend via het stuur (zelfde als C klasse) of touch op het scherm. In ruil daarvoor krijg je een “extra opbergvak”, tja mijn Iphone 15 past er net aan in en vliegt er in de bocht regelmatig uit. Kostenbesparende aanpassing die het gebruiksgemak totaal niet ten goede komt.
De oude CLA had leeslampjes achter de spiegel, deze schenen dus niet in je gezicht. Dit hebben ze er helaas ook uit bezuinigd.
Het nieuwe stuur oogt strakker en de touchbediening is verbeterd tov vorige model. Het blijft minder lekker dan knoppen, je veegt wel eens verkeerd of je wil opzij maar hij denkt omhoog/omlaag. Maar went vanzelf…
De dashboard sierverlichting vind ik wat koeler en minder sfeervol ondanks dat dit qua locatie etc niet gewijzigd lijkt. Je kan ook niet dezelfde “kleurenmix” kiezen. Niet erg maar viel me wel gelijk op.
MBUX
De MBUX is vernieuwd en verbeterd, snellere response, navi ziet er beter uit en o.a. spotify ingebouwd. Camerabeeld voor de stoplichten is niet meer fullscreen en camerakwaliteit lijkt minder. Verder net iets andere opties voor het dashboard en je kan niet meer per ongeluk je kmteller “wegvegen” via de touch op het stuur. Sommige functionaliteit is makkelijker terug te vinden en andere wat moeilijker (bijv. Wasstraatmodus).
De navi aanwijzingen zijn soms wat lastig te ontcijferen en heb ik de info van het navischerm, dashboard en heads up nodig om te begrijpen wat er wordt bedoeld. Dit komt meestal doordat de augmented reality (wat een mooie optie is) het scherm deels overneemt en andere info verdringt.
RIJASSISTENTIEPAKKET
Deze optie had ik voorheen niet en was bij de leasemij toen een “gratis” optie. Het aanspannend van de gordels bij instappen en als je hard remt of de auto een potentiele botsing constateerd geeft een extra veilig gevoel. Ook het rood flikkeren van de verlichting als je de deur opent en er zit iets in de dode hoek is een nuttige aanvulling.
Overige hulpmiddelen tov standaard zijn de stuurhulp en adaptieve cruise control. Hier heb ik een haat liefde verhouding mee. Je leert er mee leven en als je in een leenauto stapt die het niet heeft mis je het wel. Maar, zorgt soms ook voor irritatie. De adaptieve cruise wekt onnodig lang / te vroeg links rijden in de hand want de auto remt op je voorganger als je niet optijd naar links rijdt en de remacties zijn abrupt. Het bijgassen als de ruimte er weer is of wegrijden vanuit stilstand gaat dan weer erg langzaam. Ook remt de auto automatisch af in bochten en dit kan je met een optie nog extra aanvullen met remmen voor rotondes en afritten. Dit gaat met zo’n lage snelheid dat je je achterliggers er geen plezier mee zal doen en op soms onverwachte momenten afremt (bijv. een afrit die er in de praktijk niet is of die jij niet wil nemen). Alles is te overrulen met een beetje gas geven of zelf remmen en je leert dan ook vanzelf wanneer je dat moet doen.
Op een 80 weg achter de meute aanrijden is dan wel weer top, zeker icm de stuurhulp die je in het midden houdt en de flauwe bochten goed doorstuurt.
Ik had hier wel wat issues mee, de stuurhulp pakte structureel de verkeerde kant van een dubbele middenlijn en auto mekkerde ook regelmatig dat ik het stuur moest vasthouden terwijl ik die vasthad (tegenwoordig via touchsensoren in het stuir en dus geen reactie meer op een stuurbeweging). Dreigingen tot een noodstop kwamen dan ook regelmatig, specifiek op wegen met slechte belijning. Na een update is dit opgelost en rijdt de auto een stuk relaxter.
Deze auto heeft ook het headsup display, werkt goed, ziet er leuk uit, voegt verder niks toe.
OVERIGE
Na 35.000 KM in deze en 130.000 in de vorige nog een paar losse constateringen:
- beide modellen (maar ook bijv. C klasse) hebben regelmatig een defect slot voor de laadklep (klemt of gaat helemaal niet meer open).
- De (plastic) laadklep bevestiging breekt regelmatig na het veelvuldig open en dicht klikken (tanken doe je misschien 1x per week, de laadklep gaat elke dag minimaal 2x open/dicht dus heeft wat meer te verduren);
- Mercedes Me support is matig en kan je vergelijken met een belletje met Odido als je internet het weer is niet doet. Tegenwoordig vragen ze zoveel verificatie vragen dat mijn vrouw niet geholpen zou worden als ze ze onderweg nodig zou hebben.
CONCLUSIE
In sommige opzichten is de facelift een verbetering tov het vorige model maar het ontbreken van de touchbediening in middenconsole vind ik de meest zwaarwegende factor om hier het oude model te preferren. Overige (positieve) wijzigingen zijn minimale verbeteringen die je prima kan missen.
Overall zou ik het pre-facelift model aanraden als je de keuze hebt :). Helemaal als je bedenkt dat deze 64k kost en de vorige uit 2021 48k was. Niks van dat prijsverschil zit in een hogere toegevoegde waarde van het voertuig.
Rijassistentiepakket zou ik niet perse aanraden maar ook niet afraden. Ik had altijd al een haatliefde verhouding met adaptieve cruise controls (en overige hulpmiddelen), in sommige situaties heel fijn en in andere een frustratie…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 35 4MATIC | Bomvol! | Burmester | Pano | Widescreen
- 2023
- 29.900 km

Mercedes-Benz CLA 180 AMG Line Aut7 | Memorypakket | Panoramadak | Burmester | Augmented Reality | Sfeerverlichting | Camera | Nightpakket |
- 2023
- 20.958 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250 e AMG Line Aut8 | Facelift | Panoramadak | Distronic Pro | Memory | Burmester | Trekhaak | Keyless Go | Night Pakket |
- 2024
- 11.190 km
Lezersreacties (0)
Reageren