Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake AMG Line (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 250 e Shooting Brake AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 60.801 km |
Mercedes CLA 250e Shooting Brake
- 28.750 km
December 2023 kon ik mijn Mercedes ophalen bij de dealer in Tiel. Na alles met de verkoper te hebben afgerond met de auto naar huis.
Het betreft hier een CLA Shooting Brake 250e facelift model. Er zijn in vergelijking met het model tot juni/juli '23 slecht kleine wijzigingen aangebracht. De grootste is misschien wel het ontbreken van de touchpad op het middenconsole.
De auto waarmee ik een weekend mocht proefrijden had wel de touchpad in het midden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de touchpad niet mis.
Daarnaast beschikt de auto over elektrische stoelverstelling, AMG pakket, Burmester geluidsinstallatie, panoramadak, trekhaak en ik zal vast nog wat dingen vergeten zijn.
Met mijn 2.10 meter is de CLA een hele ruime auto voorin, achterin is het een ander verhaal, maar dit word bij ons niet gebruikt. Achter het stuur heb je zicht op twee mooie beeldschermen waar alle informatie duidelijk op staat, en anders binnen een handomdraai in het systeem te vinden is. Fysieke knoppen voor de ventilatie zijn makkelijk te vinden.
Tijdens het rijden maak ik veel gebruik van "Hey Mercedes", dit werkt probleemloos en kan in 9/10 gevallen de gesproken opdracht uitvoeren.
De auto rijd heel comfortabel, ik rij ongeveer 1.000 km in de week en stap met een fit gevoel de auto uit na een rit van 300 km. In de praktijk kan ik ongeveer 800 kilometer rijden op een volle tank van 30 liter benzine i.c.m. de elektromotor, welke over 15 kWh beschikt. Enkel elektrisch heb ik 82 km behaald voor de motor overging op brandstof. Op lange ritten kan je de navigatie instellen en denkt het hybride systeem mee om zo zuinig mogelijk op je bestemming te komen. Dit werkt zeer goed.
Dingen die tot op heden minder goed werken:
- adaptieve cruise control (met file rijden is het systeem soms te traag met het reageren. De auto voor je rijd al rustig weg, CLA komt op gang en gaat ineens als een raket omdat er wat ruimte voor je is om vervolgens weer in de ankers te gaan omdat het verkeer voor je weer stilstaat)
- het geluid valt soms uit na 90 minuten rijden, niks werkt meer (aanstaande maandag gaat ze hiervoor naar de garage)
- afstandbediening (met de sleutel in de broekzak wil de kofferbak soms open gaan doordat je de knop per ongeluk indrukt)
Al met al tot nu toe een hele fijne auto, die in vergelijking met andere Mercedes modellen het meeste kwaliteit bied voor je geld. Een A-klasse heb ik ook geprobeerd, maar dit was toch een stapje terug.
Ervaringen na anderhalf jaar met mijn Mercedes –
- 60.801 km
Inmiddels zijn we flink wat kilometers verder met de Mercedes, en ik moet zeggen: de auto bevalt nog steeds uitstekend. Het rijcomfort, de uitstraling, de prestaties – allemaal dik in orde. Toch begin ik nu, na ruim anderhalf jaar eigenaarschap, tegen een ander aspect aan te lopen: de tijdelijke aard van bepaalde functies.
Bij de aanschaf van de auto kreeg ik diverse digitale pakketten “cadeau” voor 18 maanden. Denk hierbij aan het individualiseringspakket en het verkeerstekenassistentpakket. Dat deze functies na die periode zouden vervallen, was mij destijds niet duidelijk verteld – en inmiddels zijn ze dus gedeactiveerd, tenzij ik een abonnement neem.
Ik ben me verder gaan verdiepen in wat er nog meer gaat verlopen, en dat is geen gering lijstje. Vanaf december 2026 – precies drie jaar na aankoop – vervallen de volgende pakketten:
Guard 360 pakket
Remote pakket (koppeling tussen telefoon en auto)
Navigatie pakket
Entertainment pakket
Dat voelt toch wat wrang. Tijdens het verkoopgesprek zijn al deze opties uitgebreid genoemd als uitrusting van de auto, maar nergens is benoemd dat deze slechts tijdelijk beschikbaar zijn of dat ze na verloop van tijd alleen via een abonnement beschikbaar blijven. Natuurlijk snap ik dat autofabrikanten op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen – en Mercedes is hier zeker niet de enige in – maar het zou prettig zijn als daar bij aankoop transparanter over gecommuniceerd wordt.
Los van deze kanttekening blijft het een fijne auto, die we naar verwachting nog tot eind volgend jaar blijven rijden. Als je me nu opnieuw zou vragen of ik weer voor een Mercedes zou kiezen, zeg ik: ja – maar dan wel een model van vóór 2020. Bij de nieuwe modellen begint mijn enthousiasme toch iets af te nemen. De afhankelijkheid van digitale abonnementen voelt steeds meer als een beperking in plaats van een luxe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA 250 e AMG Plug-In Hybride | AMG Line | Night Pakket | Panorama Schuif-Kanteldak | Burmester® Surround-Soundsystem | AC / DC Laden | Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 16.967 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Business Line | Achteruitrijcamera | Cruise Control | Stoelverwarming | Apple Carplay | Navigatie |
- 2023
- 49.079 km

Mercedes-Benz CLA 180 Star Edition AMG Line LIMITED | Panoramaschuifdak | Night | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming voor
- 2025
- 10 km