Mercedes-Benz CLA 250 e Business Solution AMG (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 250 e Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Fijne Benz
- 15.000 km
Betreft een Mercedes CLA 250e, de stekkervariant dus. Uitgevoerd met de AMG line waarmee je de sportstoelen krijgt, panorama dak, elec.stoelbediening etc.
Waarom de CLA?
Mijn vorige auto was de Volvo V40, zie mijn andere review. Ik zocht iets wat qua motorprestaties (2.0 Turbo 225pk/400Nm) vergelijkbaar was alsmede qua comfort. Waar ik in mijn zoektocht tegen aanliep was dat alles in de lease wat een 2 liter turbo had eigenlijk te duur was geworden, althans hoge basisprijs dus minder ruimte voor opties. Ik had eigenlijk vrij snel een top 3. De Volvo S60 werd snel te duur (meer dan 50k) en de B4 was nog niet leverbaar (enkel B3). Plus dat ook de leaseprijs van de Volvo ondanks dat de cataloguswaarde vergelijkbaar was met de Mercedes aanzienlijk hoger was. BMW 2 serie gran coupé, leuke auto maar was bang dat de 1.5 3 cyl op de langere termijn me toch minder zou bevallen en de 2.0 werd te duur. Overige merken dan? De Franse merken spreken me niet zo aan, en de VAG groep auto's vind ik teveel op elkaar lijken en qua interieur teveel aan de degelijke kant. Bijv. Audi A3 was er nog niet als plugin op moment van bestellen en ook enkel de benzine variant met beetje prestaties en opties wordt snel duur. Honda, Toyota, Mazda heb ik wel proefritjes in gemaakt, rijdt prima maar verder wordt ik er niet warm van. De Mercedes deed dit eigenlijk direct wel en alle proefritten die ik had gemaakt trok ik de vergelijking met de Mercedes, stiekem al de keuze gemaakt denk ik? Waarom geen A klasse (limo), de CLA heb ik altijd al een mooie auto gevonden, de A klasse is meer categorie Golf. De CLA straalt meer uit in mijn optiek en ik vondt het rijgedrag van de A klasse ook zenuwachtiger, de wielen van de CLA staan iets breder uit elkaar. Merkbaar verschil.
Waarom de plugin?
Zoals ik aan gaf zocht ik iets met leuke prestaties en dat blijkt toch wel lastig. Motors worden steeds kleiner en mensen willen niet meer perse wat snels en ook de milieu eisen werken niet mee natuurlijk in NL. De 250e zet op papier aardige specificaties en ook tijdens de proefrit zeer tevreden, uiteraard is de voorwaarde dat er stroom in de accu zit. Bijkomend voordeel t.o.v. de CLA200 is dat de 250e voor het accupakket anders is afgeveerd en dat leidt tot een comfortabelere auto t.o.v. de gewone CLA.
Ook werd de 250e tijdens moment van bestellen gunstig aangeboden met de business solutions packs en kreeg je relatief veel opties voor een goede prijs. Plus de plugin kwam in de lease ook wat gunstiger uit.
Rijprestaties
De levertijd was ruim een half jaar. In die tijd begon ik wel te twijfelen of de plugin mij zou bevallen en dat niet als de accu leeg is de prestaties van de 1.3 163pk (Renault afkomstig) mij zouden tegenvallen. Dit valt mij gelukkig alles mee. Ik heb een laadpaal op de oprit waardoor ik eigenlijk 75% van mijn ritten 100% elektrische rijdt, electrisch rijdt de auto gewoon het allerlekkerst. Stil, soepel en nog steeds vlot. Het opladen duurt ongeveer 1,5 uur en ik red eigenlijk altijd rond de 60km op een volle lading. Op papier zou die 70 moeten halen. Is haalbaar als je bijv. een heel stuk constant 100 moet rijden. De overgangen tussen brandstof, elektro, boost zijn ook zeer soepel en verneem je veelal niet.
Als de accu leeg is blijf je wel 'boost' van de elektromotor krijgen, de accu is namelijk nooit helemaal leeg en de auto laadt bij via remmen en eventueel (als je je route erin zet in de Comfort stand of de auto op Battery Level zet) via de motor. Dit ' slimme' stukje zorgt er ook voor dat de auto bij afdalingen goed de snelheid op niveau houdt, automatisch remt op een voorganger of bijv. rotonde etc. ondanks dat ik niet het driver assist pack heb neemt de auto toch e.e.a. uit handen.
De prestaties van de motor zelf zijn ook niet tegenvallend. Motor springt wel altijd te gemotiveerd bij in hoge toeren waardoor de auto wat zenuwachtig aanvoelt. Ook is het geluid boven 2000 en als je hem doortrekt aan de hoge kant. Demper schijnt in het midden van de auto te zitten waardoor je hier wat meer van hoort. Onder de 2000 is de motor muisstil.Waar ik zelf aan moest wennen is de automaat. Ik ga ervan uit dat die het zelf beter weet, maar in mijn Volvo handbak was ik altijd een luie schakelaar, dus constant in de 6. De Mercedes schakelt zelf wat sneller terug en blijft wat langer in een versnelling hangen. Verder zijn de schakelmomenten wel soepel en reageert de auto niet overgevoelig op bijv. een helling, tegenwind etc.
Tijdens de rit met de caravan richting Kroatië per abuis op de Wurzen pass belandt waar je eigenlijk dus niet mag rijden met een aanhanger >750kg ivm de 18% helling en haarspeldbochten. De Mercedes deed dit zonder mopperen. Toen we boven kwamen meteen staande gehouden en een boete in ontvangst mogen nemen. Beetje flauw dat ze dat bovenaan doen, maar ik scheen 3 borden gemist te hebben.
Verbruik
lange ritten waarbij ik de accu leeg rij (200+) ruim 1 op 24. Bij hogere snelheid 1 op 20 (130). Afgelopen week 1500km met caravan gereden richting Kroatië 1 op 10. Nadeel van dit soort ritten is wel de kleine benzinetank. Korte ritten, 0 want elektrisch. Gemiddeld rij ik incl. laden ruim 1000 km op een tank.
Comfort
De Mercedes rijdt comfortabel en de vering is ook comfy. De AMG stoelen zijn aan de harde kant en hebben gevoelsmatig wat minder 'kuip' dan hoe ze eruit zien. Zitvlak is ook aan de korte kant, er zit een extender op maar die heb je eigenlijk altijd uit staan omdat je anders een heel kort zitvlak heb. e.e.a wordt gecompenseerd door de elektrische stoel bediening, soort van stoelmassage achtige functie, instelbare lendensteun en stoel verwarming. Op lange ritten geen zere kont, maar ben wel regelmatig opzoek naar een goede zitpositie. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden zal ik maar zeggen, de Luxury stoelen vond ik nog minder lekker zitten en minder mooi.
Functionaliteit
Het MBUX systeem is erg mooi en is zeer responsive. Ook de Hey Mercedes functie werkt goed. Waar ik bij Volvo altijd de app gebruikte om mijn navigatiedoelen te sturen spreek ik het nu altijd in. Er zijn veel mogelijkheden tot instellen, soms wat te veel en verstopt. Voor alles is een scherm, hadden ze wel wat meer kunnen samenvoegen (bijv. motorprestaties, phev gegevens en hellingshoek/gas/remstand in 1 scherm ipv 3). Ook kan je bijv. op het dashboard e.e.a wijzigen maar meeste opties zijn gewoon niet nuttig, zoals een klok. Dan heb je 3x de tijd in beeld... Geluidssysteem is ook goed, had hier in het begin problemen mee (zeer slecht geluidskwaliteit) maar dat bleek aan de bluetooth instellingen van mijn telefoon te liggen. Snel opgelost dus en zeer goed geholpen door de dealer om dit te achterhalen.
De mercedes me app werkt ook goed, gebruik ik vooral om te checken of de auto op slot staat, de laadvoortgang en voorklimatisering (voordeel van de phev). Ik mis hierin wel bijv. een rithistorie. Ook hier vindt je verder functies die je in de praktijk niet gaat gebruiken maar leuk zijn om te laten zien op een verjaardag. Zoals het instellen van de kleur van de interieur verlichting.
Conclusie
Al met al zeer tevreden met deze auto en het is ook een echte aandachtstrekker. Auto rijdt soepel en comfortabel en de functionaliteit en comfort zijn van goed niveau, je komt niks te kort maar zoals geschreven kunnen de stoelen bijv. wel zachter/groter. Van Mercedes ook de EVBox gekregen waardoor elektrisch rijden wordt gestimuleerd.
Update
- 130.000 km
Tot 31 oktober 2023 met deze auto gereden. 130.000KM op de teller. Eerdere review sluit nog steeds aan bij mijn ervaring al deze kilometers, de stoel is dus ook na deze kilometers niet helemaal lekker gaan zitten.
Geen gekke dingen gehad tijdens de onderhoudsbeurten (slechts de reguliere intervalwerkzaamheden). Enkel meerdere keren (garantie) een deurpaneel / speaker laten checken omdat die resonneerde op bepaalde tonen. Verder tijdje gedoe gehad met Mercedes Me, maar dat bleek een fout in de module die met een maatwerk update kon worden opgelost. 1 opmerking puntje t.a.v. de laadklep, doordat je die dagelijks meerdere keren opent brak uiteindelijk de bevestiging en viel deze eraf. Ook het open/sluit mechanisme is een keer kapot gegaan waardoor de laadklep niet meer open kon. Gebeurde toevallig ook een keer bij de leen C300e dus zal vaker voorkomen.
Auto is elk jaar met de caravan op pad gegaan (Kroatie, Frankrijk en binnen Nederland) en trekt dat zeer goed (1.500kg, toch lekker zoveel trekgewicht bij een phev, en gezien gewicht van de auto ook met je B rijbewijs gewoon toegestaan). Verder veel op pad geweest met een aanhanger met motoren erop. Op de Autobahn nog een keer de topsnelheid kunnen checken en die klopt volgens het boekje, mits je stroom in de accu hebt. Zodra die leeg is (en dat gaat heel snel op de autobahn) raakt de pit er echt uit en hoef je boven de 200 niet veel meer te verwachten. Op deze snelheid kies ik wel mijn oude v40 boven de CLA, voelde daarin stuk comfortabeler / ontspannender.
Formaat van de auto voldoet in principe prima als je voornamelijk alleen of met 2 in de auto zit. Met 4 volwassenen moet je snel je stoel verstellen om ruimte te maken, rijcomfort daalt dan ook wel mijn inziens. De achterbak valt qua ruimte niet tegen maar door het kleine "gat" passen wat grotere zaken er gewoon niet doorheen.
Accu & Verbruik:
Het is mij gelukt om net geen 50% van de gereden kilometers elektrisch te rijden. Om dit in perspectief te plaatsen: Meeste kilometers zijn woon-werk verkeer (90KM per enkele reis). Daarvan kan ik dus zo'n 60-70% elektrisch rijden afhankelijk van de omstandigheden, bij klanten kon ik vaak niet laden dus dan zakken je elektrische kilometers al snel. Zowel thuis en op kantoor kan ik de auto laden. Alle kilometers rondom huis zijn vrijwel 100% elektrisch. Verder de kilometers voor vakantie met en zonder caravan of met
aanhanger reed ik grotendeels op benzine. Ook de ritten verder van huis vaak grotendeels op benzine ook omdat in dat geval op de eindbestemming dan ook vaak geen laadfaciliteiten in de buurt zijn. De kleine benzinetank (35liter) brengt je dan ook meteen vaker naar de pomp.
De optionele snellaadfunctie zou de elektrische kilometers wat op kunnen krikken maar dat betekent wel dat je bij een snellader moet gaan staan. Die vind je voornamelijk langs de snelweg en om nou voor 50-60KM actieradius een half uur te stoppen..., zou ik zelf niet zo snel doen. Werk je dichterbij huis dan haal je ongetwijfeld een veel betere verhouding tussen elektrisch/benzine.
De accu is over de tijd wel wat gedegradeerd. Waar ik in het begin met gemak de WLTP 70KM actieradius haalde op de 100% elektrische stand was dat na een jaar afgenomen in de range 50-60KM. In de koude maanden zakt de actieradius ook fors naar beneden en red je over het algemeen 40-50KM. In kilometers valt de degradatie wel mee, maar procentueel heb je het toch wel over een procent of 25 en in de koude maanden tot +/- 40%.
Al met al met veel plezier in gereden. Ben nu in afwachting van de gefacelifte shooting brake, want de ruimte in de auto is wel beperkt. De shooting brake geeft dan in de achterbak net dat beetje meer ruimte wat we mistte. Ben ook benieuwd naar de actieradius van de nieuwe versie omdat ze hier een wat efficiëntere elektromotor in hebben gezet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.