Mercedes-Benz CLA 200 Business Solution AMG (2020) #3
autoreview










Signalement
Uitvoering | CLA 200 Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Tijd voor een review
- 2.500 km
De CLA modeljaar 2020. Mijn auto voor de komende vier jaar. Hier ga ik bijhouden hoe ik de auto ervaar, wat me bevalt en wat me tegen staat. Nu de wittebroodsweken voorbij zijn, wordt het tijd voor een review.
Welke auto vervangt de CLA? :
Dat is een BMW 1 serie F20LCI uit 2016. Deze heb ik met veel plezier en probleemloos gereden tot 167K kilometers in 4 jaar tijd.
De voorselectie; Welke auto's zijn de kanshebbers geweest?
Mazda 3: Prachtige wagen, maar kon net geen fijne zit er in krijgen. Zelfs nog met de verkoper gekeken of ik iets fout deed, maar dit was niet het geval.
Ford Focus - Toffe car, zeker met alle designpakketen, maar dat interieur miste flair.
BMW 1 serie F40 - Rijdt erg fijn en ook een fijne zitpositie, echter kon ik mij niet over het uiterlijk heen zetten.
BMW 3 serie G20 - Na vijf minuten wist ik het.... deze moest het worden... Als die binnen het budget paste. Nog even doorwerken dus.
Waarom de CLA?
In dit segment en mijn budget vond ik het de mooiste auto waar ik ook lekker in kon zitten. Alle auto's zijn voorwiel aangedreven met mijn budget. Dat de aandrijving dus van de achterwielen naar de voorwielen zou gaan, moest ik sowieso gaan accepteren.
Hoe ziet de auto eruit en wat zit er op en aan?
Het is dus een CLA A200 Business Solution in Denim Blue geworden met de volgende opties en pakketten:
AMGline - Sportievere looks van de bumpers en bijpassend interieur.
MBUX uitgebreide functies en navigatie + Live Traffic information;
Augmented Reality voor navigatie;
Parkeerpakket met achteruitrijcamera;
Spiegelpakket;
Verwarmde zetels vooraan;
Digitale radio (DAB+);
Mercedes me connect: Voertuig Set-up en voertuig monitoring;
Cruise control;
Regen- en lichtsensor;
Sfeerverlichting;
Trekhaak met ESP-aanhangwagenstabilisatie;
Smartphone integratie;
KEYLESS-GO;
MULTIBEAM LED-koplampen;
Advanced Sound System;
Armsteun achteraan;
Panoramisch schuifdak;
Zetels vooraan elektrisch verstelbaar met memoryfunctie en viervoudig verstelbare lendensteun;
Automatische aircontioning THERMOTRONIC;
Verlichte instaptreden met "Mercedes-Benz"-opschrift;
Dynamic Select;
Keylesss Start;
Actieve spoorassistent;
Active Brake Assist;
Snelheidslimietassist;
Attention Assist.
Aflevering:
15 november 2019 besteld - 26 maart 2020 geleverd.
Ondanks de vele horror verhalen die er in die periode waren qua levertijd, viel die van mij nog mee.
Bij het afhalen stond de auto onder een doek en is er een momentje van gemaakt, wat ik kan waarderen. Alle lof dus voor Wensink Zwolle.
Versnellingsbak:
De bak schakelt soepel en heb geen last van een "hikje" bij het optrekken, wat je bij veel andere reviews wel leest. Mis alleen een 8ste versnelling voor wat meer rust in de cabine op hoge snelheid.
Motor en Aandrijving.
De motor is krachtig genoeg voor onze platte wegen. Inhaalacties gaan vlot en met 165PK kom ik met mijn ritten niks te kort. De auto heeft verschillende rij modi waaronder een "Individual" instelling. In comfort is de aandrijflijn zoals het woord al aangeeft: comfortabel. Dat is voor de aandrijflijn van deze motor het fijnst. In sport gaat de motor te veel in zijn toeren zitten. Daar heeft die niks te zoeken. Geen koppel meer aanwezig. Waarom die zo afgesteld is geen idee. Daarnaast nog de eco stand. Je merkt dat de auto afgeknepen wordt en de auto rijdt zuiniger. De “individual” heb ik ingesteld als: ESP: Weinig, Sturen: Sportief en aandrijflijn op comfort. Hierdoor stuurt de CLA wat zwaarder en krijg je wat meer gevoel. Daarnaast is de aandrijflijn niet zo zenuwachtig.
Het rijden:
Comfy. Dat is het eerste wat me te binnen schiet. De vering is niet hard ondanks het AMG pakket. Of je het fijn vind, is persoonlijk, maar soms mis ik de balans en de rijeigenschappen van de 1 serie. Het is echt niet te vergelijken. Dit zijn totaal andere auto's met een ander karakter. Op en afritten kan ik nu minder hard doorheen; de auto ligt minder strak op de weg en krijg niet genoeg mee wat er nu precies onder de auto gebeurd. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat de afstemming van het onderstel duidelijk te soepel afgesteld om sportief te rijden. Ook op rotondes is er meer bodyroll aanwezig dan de "Einer". Het scheelt wel dat deze CLA mij minder uitdaagt tot sportief rijgedrag dan de BMW. Dus de keren dat ik me er echt aan stoorde, is op een hand te tellen. Echter als ik het merk dan is er gelijk een diepe zucht: De 1 serie is heer en meester in het segment als het gaat om een goed potje sturen. Maar nogmaals; doordat de auto minder uitdaagt kan ik wel zeggen dat ik rustiger rij dan voorheen.
Zitpositie.
Die had van mij wel iets lager gemogen. Het geeft niet het cockpit gevoel die ik bij BMW’s ervaar.
Zelfs met de AMG stoelen, die er overigens prachtig uitzien en goede ondersteuning geven.
Multimedia MBUX:
De eerste keer dat je een proefrit maakt dan word je overdonderd van alle mogelijkheden van het nieuwe MBUX systeem. (Mercedes Benz User eXperience) Alles kan en alles mag. Allerlei thema's kan je instellen en het ziet er super scherp uit. Na anderhalve maand kan ik toch zeggen dat het nog niet geheel bug vrij is. Vooral de combinatie met carplay vind het systeem niet leuk. De ene keer werkt de knop in de middentunnel om te switchen tussen radio en Carplay wel en de andere keer weer niet. Vorige keer kreeg ik mijn radio niet eens meer werkend via het systeem en werkte alleen via een voice command. Gevalletje: It's not a bug, it is a feature ofzo.. Erg jammer. Want dit soort kleine dingen doen echt afbreuk aan het verder mooie en snelle systeem. Misschien dat het na een paar updates allemaal wat beter is. Je kan trouwens alles bedienen via je de knoppen op je stuur, de muispad, het touchscreen of de voice commands. Vier! manieren om dus iets voor elkaar te krijgen.
Ruimte:
Met mijn 1m79 en normaal postuur heb ik meer dan genoeg bewegingsvrijheid voorin. Daarnaast kan ik ook nog prima achter mezelf zitten. Als je twee mensen moet vervoeren dan hebben ze met de armsteun helemaal niks te klagen. Ook dagelijks als ik na het werk ga nog nooit last van ruimte gebrek gehad. Dat laptoptasje met mijn boterhammen past overal. In de koffer past zelfs 460 liter aan bagage. Dik in orde in mijn situatie dus.
Verbruik:
Heel netjes. Kan niet anders zeggen. Met mijn vrij zware rechtervoet rijdt de auto gemiddeld 15,5 kilometer op een litertje peut. Ik verwacht dat dit nog beter wordt naarmate de kilometers onder de auto voorbij schieten.
Hulpsystemen:
Hier is al een hoop over geschreven en ik begin er toch ook maar weer over. Wat een ellende is die spoor assistent. Elke rit moet dit uitgezet worden. Ik hoop dat dit een tweede natuur word samen met het starten van de auto. Nu word ik echter elke keer halverwege de rit eraan herinnerd om het hulpsysteem in het menu uit te zetten. Helaas is de auto zo getest en zal het niet op een legale manier definitief uit te zetten zijn. Met deze reden heb ik verder ook geen rij assistent-pakketten aangevinkt; Laat mij maar zelf rijden. Allemaal onzin die afleid als je het mij vraagt.
Opties:
De auto heeft behoorlijk wat opties en daarom ook wel interessant om er iets over te zeggen.
De achteruitrijcamera is weggewerkt achter het Mercedes logo. Die klapt omhoog als de auto in R gezet wordt. Hierdoor blijft de lens schoon. De resolutie en helderheid is extreem goed. Ook in het donker is alles helder en strak.
De sfeerverlichting is, zolang je dit niet op 100% helderheid zet en in de kleur paars, zeer chique. In de avond is de cabine mooi verlicht en voegt veel toe aan de sfeer tijdens de donkere ritten. Tijdens deze donkere ritten is de Multibeam LED verlichting echt een stap vooruit tegenover de standaard LED koplampen die ik op de 1 serie had, of de Xeon verlichting die ik mijn vier serie heb. Je ziet heel duidelijk de verlichting aanpassen om geen tegenliggers te verblinden en de bundel met licht gaat om de tegenligger heen.
Het panorama dak geeft extra licht in de cabine wat een vrijer gevoel geeft. Als het dak open is dan vind ik het tot 60 kilometer per uur acceptabel. Daar boven vind ik dat er maar een hoop herrie wat de cabine binnen komt. Als je het dak alleen kantelt dan is het tot 80 kilometer per uur prima. Dus met ritjes binnendoor kan het dak op de kantelstand en heb je toch nog wat verse lucht in de cabine. Op de snelweg is het dak eigenlijk altijd dicht, want dat geeft echt veel herrie. Of je moet het volume flink omhoog zetten om nog wat te horen. Daarover gesproken; Hier zit het advanced audio systeem in. Dat is het middelste geluidpakket in de optielijst. Het audio systeem stelt zeker niet teleur als audio-fiel. Natuurlijk… het kan altijd beter, maar tegen welke prijs?
Verder werkt de keyless optie goed. Het mooie is dat het signaal van de sleutel uitgeschakeld wordt na X aantal minuten. Je hoeft daarom niet bang te zijn voor een relay attack en de sleutel hoeft dus niet in een blik om het signaal te blokkeren. Well done Mercedes!
De navigatie werkt goed en snel. Het invoeren is een eitje. Zeker als dit gedaan wordt door voice commando’s. Live traffic klopt tot nu toe altijd en met de Mercedes Me app kan ik bestemmingen al naar de auto sturen voordat ik de auto in stap. Ik deed dat met de 1 serie ook al en ben blij dat dit gemak nog steeds heb. De Augmented Reality is leuk. Ik vind het wel wat toevoegen. Dit terwijl mijn vriendin het teveel vind afleiden en zet het zelf uit.
Laatste puntjes:
Het CEL (Check Engine Light) lampje is gaan branden binnen de eerste 300 kilometers. Ik merkte geen vermogensverlies en de auto ging ook niet in noodloop. Doorgereden naar bestemming en de engine gecheckt; Na het openen van de motorkap zag ik dat die er nog in zat. Verder genegeerd en na drie keer uit- en aanzetten verdween het lampje. De melding is ook niet meer terug gekomen.
Drempels.
Ik hoop niet dat je in een woonwijk woont als je deze auto gekozen hebt. Wat een ellende. Ik ben iemand die zeer zuinig is op mijn (lease) auto’s en neem drempels altijd stapvoets, vaak tot ergernis van mijn achterligger. En NOG krijg ik het voor elkaar de bodem te schrapen. Zelfs als ik schuin over de drempel ga als een verlaagde (..vul de gewenste tuning auto in…), dan is het nog wel eens raak. Dit lijkt mij toch een design foutje.
Rolgeluid.
Of het ligt aan de gebruikte isolatie, of aan de banden. De auto wordt geleverd met Bridgestone Turanza banden met bandenmaat 2254018. Dit is mijn eerste ervaring met dit type band. Echter heb ik het idee dat ze iets teveel met ECO in het achterhoofd zijn ontwikkeld en dat de band van vrij hard rubber gemaakt is. De Michelin Pilot Sports en Bridgestone Potenza’s waar ik de laatste jaren ervaring mee heb opgedaan zijn naar mijn gevoel stiller, maar dat weet ik pas als ik andere sloffen eronder heb geprobeerd.
Condens beslaan van de ramen.
Tijdens een van de laatste ritten toen zowel de motor als de cabine op temperatuur was kreeg ik met een normaal typisch Nederlands regenbuitje te maken. Tot mijn verbazing besloeg de voorruit en de zijruiten. Alleen met de kachelstand op MAX kreeg ik het weer onder controle. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt in mijn BMW’s. Geen idee of dit een producteigenschap is, maar ik vind het maar gevaarlijk. Ik wil dit verder nog even onderzoeken.
Conclusie na de eerste KM-ers:
Zoals je kan lezen is de auto zeker niet foutloos. De auto heeft zo zijn pluspunten waarmee hij boven het maaiveld steekt, maar ook zeker zijn minpunten. Elke keer als ik de auto parkeer kijk ik echt wel even om; Het is echt een prachtige auto om te zien. (Meer subjectiever dan dit wordt het niet. ;) ) Dit is voor mij wel een teken dat ik de juiste auto voor de deur heb staan. De genoemde quirks neem ik nu voor lief, maar wilde het zeker allemaal wel even gezegd hebben.
Als je de auto ziet verwacht je meer rijdynamiek. Ligt daar echt de prioriteit; kijk dan naar concurrentie uit München. Die doen dit gewoon beter. Het blijft een Mercedes en die focussen zich nu eenmaal meer op comfort. (AMG modellen buiten beschouwing gelaten). De auto doet de zakelijke ritten dan ook meer dan prima. Genoeg vermogen met een soepele DCT om comfortabel je ritten te doen. Je bevindt je in een mooie cabine en met de juiste pakketten is de auto van alle gemakken voorzien. Er blijft werkelijk weinig te wensen over. Dat gezegd hebbende is de auto niet goedkoop en moet je jezelf afvragen of je deze meerprijs over hebt voor een fraai gelijnde auto met dito interieur. Het uiterlijk is sowieso een “hate it or love it” design als ik naar de reactie van mijn omgeving hoor en de reacties op internet lees. En dat is precies wat ik leuk vind. Een auto die iets los maakt in je. Daarnaast rij je een auto die je niet op elke straathoek ziet staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution AMG / Panoramadak / Camera / 19'' / Sfeerverlichting / Leder&Alcantara / Cruise Control
- 2020
- 92.261 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 220 AMG SPORT MAGNO MAT GRIJS + HEAD-UP | PANORAMA | DISTRONIC | MEMORY
- 2020
- 76.610 km

Mercedes-Benz CLA 250 e AMG CLA250e Coupe Panoramadak|Burmester®|Camera 360°|Sfeerverlichting|Head-up|Multibeam LED|Night pakket
- 2021
- 74.192 km