Mercedes-Benz CLA 200 Ambition (2013) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 200 Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
CLA 200 AMG
- 6.000 km
Na een aantal maanden oriëntatie op diverse auto's (BMW 3-serie, Audi A4) kwam een collega een keer ivm met een proefrit met een witte CLA 200 met AMG pakket aanrijden. Vond het een sportieve en unieke auto. Vanaf dat moment was ik eigenlijk verkocht. Een week (september) later zelf een proefrit gemaakt en toen besloten om voor deze auto te gaan.
Bij de Mercedes dealer een afspraak gemaakt voor een configuratie van de auto en daar werd medegedeeld, dat het mogelijk mei 2014 zou zijn van aflevering van de auto. Dat vond ik erg (te) lang duren en ben vervolgens mijzelf gaan oriënteren op de Duitse markt. Na een aantal weken verkennen (met assistentie van een gespecialiseerde garage/dealer) had ik de auto gevonden bij een Mercedes Dealer in Hannover. Hieronder een beknopte specificatie van de auto:
- Mercedes CLA 200
- +/- 5.000 km op teller, auto van van mei 2013
- Berg grijs (cf de voorgaande reviews)
- Line AMG
- Automaat (7 traps DCT)
- Ambition pakket
- Zicht en Licht Pakket
- Schuifdak
- Opbergpakket
- Spiegelpakket
- CD Wisselaar
- 18 inch AMG Velgen (lichtgrijs)
Met betrekking tot de vraagprijs was er jammer genoeg geen onderhandelingsruimte.
Inclusief alle kosten (BPM/invoer/tranport) was ik toch +/- 20% minder kwijt dan wanneer ik de auto nieuw had aangeschaft in Nederland (had ik niet verwacht).
Mijn ervaringen na twee weken auto rijden met deze auto:
- met AMG pakket en 18 inch velgen is de auto echt prachtig en is de auto m.i. in balans*;
- Achterin is er voldoende ruimte voor mijn 3 kinderen (0, 6, en 7), ter info: heb ook nog een tweede auto (familie-auto);
- De reacties op mijn auto is veelal, dat deze een duurdere uitstraling heeft dan de verkoopprijs (kan positief en negatief zijn);
- Kofferbak is behoorlijk ruim alleen de toegang kan lastig zijn met grotere objecten ivm een beperkte toegang (knik);
- Binnen is de auto top afgewerkt (AMG pakket met rode siernaden);
- De auto accelereert (zonder de ECO-mode, zie minpunt) goed ook met tussensprints (80-120 en 120-150).
*
De Mercedes CLA krijgt kritiek in fora dat hij niet in balans is. Heb een aantal malen een standaarduitvoering gezien en uitvoeringen met 16 inch velgen en bij deze modellen en uitvoeringen onderschrijf ik deze kritiek ook.
Minpunten:
- Knoppen van de Ecostand en rijstijl (Sport, Manueel, Economisch)zijn in het dashboard bij de radio verwerkt --> m.i. beter aan het stuur;
- In de ecostand reageert hij niet echt actief op het gaspedaal (je drukt het gaspedaal in en het vermogen komt voor mijn gevoel een tel later) --> op plaatsen waar je met het gaspedaal speelt (o.a parkeergarages) kan dit lastig zijn.
Na twee weken ben ik nog steeds zeer content met de auto en ga hier hopelijk veel leuke kilometers mee rijden.
- 9.500 km
Update: 9500 km
Nog steeds zeer content met de auto en zie de CLA's nog vrij weinig rijden in Nederland.
Kritiekpunt: de dode hoek is vrij groot ivm brede spijlen achterin.
Update
- 120.000 km
Met veel plezier met deze auto gereden gedurende 5 jaar
Behalve regulier onderhoud geen problemen gehad.
Als je van een sportieve auto, kan ik deze van harte aanbevelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.