Mercedes-Benz CLA 200 Ambition (2013)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 200 Ambition (2013)

Signalement

UitvoeringCLA 200 Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

Eind 2012 ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe lease-auto. Hoofdcriterium: max 20% bijtelling en voor de verandering geen Audi. Ik heb nooit iets gehad met Mercedes, maar ja. De nieuwe A-klasse was me al positief opgevallen door z'n looks. En toen AW foto's liet zien van de CLA op de autoshow in Detroit was de aandacht getrokken. Navraag bij de MB-importeur leerde dat de CLA 200 in de 20% bijtelling valt, mits voorzien van de 7 DCT automaat. Kortom, eind februari besteld. Het wordt een berggrijze met ambitionpakket, licht en zicht en zitcomfortpakket. Dan gaan we er qua features op vooruit. De CLA heeft alles van de A4 met daarnaast: beter standaard geluidsinstallatie (die is gewoon niet goed bij de A4), automatisch inparkeren (zowel file, alsook achteruit), xenon-verlichting en natuurlijk een automaat (met flippers).

Levering wordt verwacht eind mei. Afgelopen week al een uurtje kunnen sturen. De CLA ligt goed op de weg. Besturing en onderstel zijn (zoals dat heet) wat sportiever dan m' n huidige A4 Avant. Interieur is een klapje krapper achterin (4,5 zitplaatsen). We leveren zeker wat in qua praktisch nut, maar de betoverende looks (kwestie van smaak) maken dat allemaal goed. Wordt vervolgd.

Eerste ervaring

  • 1.350 km

Afgelopen vrijdag is de auto geleverd. Een berggrijze CLA 200 met de 7 DCT automaat. Uitvoering: ambition pakket, licht- en zicht pakket, zitcomfort-pakket en op de valreep toch nog de lichtgrijze 17" velgen i.p.v. de standaard 16" velg.

De levering was een feest op zich (ASV Veghel). Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om. Het gaat om de ervaring met de auto. Inmiddels dus dik 1.300 km gereden. Helaas al een ster in de voorruit. Toch balen als je auto nog geen week oud is. Ik krijg alleen maar positieve reacties van bekenden, maar ook van onbekenden (mensen die op de snelweg voorbij rijden en foto's maken of hun duim opsteken). Ik vind het persoonlijk ook een bijzonder gave auto om te zien. Zowel van buiten als ook van binnen. De stoelen zitten erg goed. Ik ben 1.90m en zit graag laag en een beetje achterover. Hoewel de CLA achterin kleiner is dan de vorige auto (A4 Avant) verzekeren de kinderen me dat ze daar niets van merken. Ik hoef mijn zitpositie dus niet aan te passen als ze er bij zijn. Beenruimte is goed, stoel is mooi gevormd. En als we moeten rijden voor hockey kan er ook nog een (kleine) 5e persoon mee. Door de coupe-vorm kijken ze wel wat meer tegen de dakrand als ze naar buiten kijken.

Dit is mijn eerste ervaring met een automaat (gekozen i.v.m. 20% bijtelling). ' gewoon in de ECO stand laten staan, hij past zich aan uw rijstijl aan, ook als die wat steviger is' zei de adviseur bij ASV. Nou dat klopt. Hij accelereert echt waanzinnig. De lage luchtweerstand zal daar ook wel bij helpen. Ik ben zaterdag ochtend vroeg opgestaan en naar Duitsland gereden. De top van 230 km/h zit er in ieder geval ook echt in (op de teller). En ook op deze snelheid is de koersvastheid vertrouwenwekkend. Op gewone snelheid voelt het ook erg degelijk aan. Hele snelle scherpe bochten met hogere snelheid nemen zonder onderstuur gaat wel, maar voelt toch wat onnatuurlijk. Kan ook nog een kwestie van wennen zijn. En het is ook geen pur sang race-auto. Had ik al gezegd dat ie waanzinnig accelereert? Ook bij tussensprints. De sportstand en flippers heb ik nog nauwelijks gebruikt. Wordt vervolgd.....

8 maanden

  • 30.000 km

Inmiddels zitten we op 30.000 km in ongeveer 8 maanden. Tijd dus voor een update. De CLA blijft nog steeds een redelijke zeldzaamheid op de weg. Hij trekt dus wel de aandacht. De reacties zijn unaniem zeer enthousiast over de looks. Ik denk terecht. Het is en blijft een prachtige verschijning. Rijden doet de CLA ook lekker. Met name in langere doordraaiers ligt ie zo strak dat ik inmiddels veel vertrouwen heb gekregen in de mogelijkheden van deze auto. Ik rijd graag stevig, maar ben ook weer niet iemand die alle bochten dwars wil nemen. Met de automaat en alle rijhulpen zal dat ook niet meevallen vermoed ik. Wat eigenlijk gewoon knap is, is dat je nooit het idee hebt dat er 'maar' een 1.6 liter blok onder de motorkap ligt. Zeker als je gewend bent aan de manier waarop de automaat reageert, kun je je lol op. Dat aanvoelen is wel belangrijk denk ik om echt een oordeel te kunnen geven over de automaat. Het klopt dat er na het intrappen van het gaspedaal een momentje van bezinning is alvorens de auto accelereert. Als je eenmaal doorhebt dat het zo werkt, dan valt het niet meer op. En wil je dat de CLA echt snel reageert, dan trek je aan z'n schakelflippers. Met name lekker om snel terug te schakelen om maximaal te accelereren. Gemiddeld heb ik 7,4 liter per 100 KM verbruikt. Dat is wel o.b.v. een doorgaans stevige rijstijl.

De bouwkwaliteit is goed. Met name de lak is nog volkomen ongeschonden!! Daar moet je natuurlijk geluk mee hebben. Ik krijg toch het idee dat de kwaliteit van de lak hoger is dan van mn vorige auto (Audi A4). De kwaliteit van het interieur is minder dan in de Audi. Bij de Audi hoorde je ook na 160.000 km geen enkel kraakje of piepje. Dat is in de CLA ietsje minder. De opbergbakjes in de middenconsole kraken soms irritant. Recent heb ik nog in een nieuwe A-klasse gereden en die had dat ook. Het geluid van de audio was in de Audi ronduit ruk. De CLA is wat dat betreft beter in balans, maar als je echt goed geluid wilt hebben, dan zul je toch wat after market spul erin moeten stoppen. Mijn eigen muziek staat op een 16 GB USB stick. Werkt allemaal prima. Navigatie is ook in orde, vooral de voice control mogelijkheid vind ik indrukwekkend accuraat. De stoelen zitten heelijk. Persoonlijk had ik de bestuurdersstoel nog wel wat lager willen zetten, maar met mijn 1.90m zit ik lekker. Onze dochters hebben de zomervakantie vele km's zonder enkele wanklank achterin gezeten. Dakkoffertje erop (weg looks, weg aërodynamica) en je hebt samen met de ruime achterbak ruimte genoeg om alle vakantiespullen mee te nemen. Samengevat ben ik zeer tevreden met de keuze voor de CLA en het merk Mercedes. Leuk ook om te zien dat ze steeds meer mooie auto's maken. De nieuwe C ziet er (zeker aan de voorkant) ook aantrekkelijk uit.

Mocht je een specifieke vraag hebben, dan mail me gerust: offer423@planet.nl

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.