Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 180 Shooting Brake |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
- 320 km
Na iets meer dan 5 jaar in een Mini One D gereden te hebben, begon het weer te kriebelen om een nieuwe of andere auto te kopen.
Nu, echt een zinnige reden om een andere auto te kopen was er niet, behalve dat de koffer soms te klein werd voor de wekelijkse boodschappen. Maar ja, ik wilde graag toch weer iets anders, en wat luxueuzer. De auto heeft me nooit in de steek gelaten, had ook maar een goede 62000 km gereden.
Nu, ik ben particuliere koper, dus ik heb minder beperkingen, qua co2 uitstoot, benzine of diesel.
De voorwaarden waar de nieuwe of andere auto aan moest voldoen:
Design: mijn belangrijkste reden om te auto te kopen.
Grotere koffer.
Betaalbaar.
Nu in januari zijn we naar het autosalon in Brussel gegaan, samen met men vrouw.
Het eerste merk dat we bezochten was BMW:
daar stond de nieuwe X4, die voldeed aan alles, behalve veel te duur, dus die werd het niet.
Helaas stond er geen 4 Gran Coupé want die had ik ook op het oog.
Dan maar naar de 3 serie kijken, stond er ene met een bleek lederen interieur, een luxury versie.
Voor men vrouw moest het een bleek interieur zijn. Dat was toen duidelijk.
Een van de andere opties was voor mij een BMW 316i met M Sport pakket in Estoril blauw.
Men vrouw vond dat kleur niet mooi, dus ja de BMW viel af.
Bij Lexus stond een mooie blauwe, een hybride is niks voor mij, en het design vind ik ook niet zo mooi, dus nee, geen Lexus.
Infinity? Mooie wagen, maar om elke keer meer dan 100 km te rijden naar de dealer, nee dank u.
Jaguar? De nieuwe XE, daar had ik lang naar uitgekeken, maar eigenlijk was ik een klein beetje teleurgesteld, de achterbank te krap, de achterkant, toch niet zo geslaagd, en te duur wegens geen kleinere benzine motor dan 200 pk, diesel we, maar ik wou liever benzine. Dus geen Jag.
Audi: de A5 al van in het begin een mooie wagen gevonden, maar is nu toch al lang op de markt, dus, nee die zou ik niet meer nieuw kopen.
Naar jong gebruikte gezocht, maar geen enkele gevonden die aan al men zoekcriteria voldeed.
Dan maar naar Mercedes de CLA gaan bekijken, vooral ook de nieuwe Shooting brake, die stond er in een mooie kleur, noorderlichtviolet. we vonden het beide een mooie kleur, ik had er nog nooit 1 in die kleur gezien.
Het jammere aan de CLA vond ik vooral dat er op die kleur na, geen enkele mooie kleur standaard te verkrijgen is. Ik wil geen zwart, wit of grijs, rood wou ik niet terug, en een mooie blauwe kleur is er niet op te verkrijgen. Enkel een prachtig rood metalic voor meer dan 2000 euro, maar dat is toch veel geld voor een mooie kleur.
Gelukkig de kleur gevonden, en tevens de auto ook. Dit word hem, en hij is nog betaalbaar.
Het werd de nieuwe CLA 180 shooting brake in noorderlichtviolet met saharabeige lederen interieur en designpakket met onder andere 18 inch velgen, en xenonverlichting, cruise control.
Nee, ik heb geen gps genomen, kan achteraf nog ingebouwd worden, de voorbereiding steekt er toch in. De auto word toch maar enkel gebruikt om naar het station te rijden, boodschappen om de hoek te doen, en familie te bezoeken.
Misschien dat ik nu we een grote auto hebben, eens voor de eerste keer met de auto op vakantie gaan, ipv het vliegtuig.
Foto's volgen nog.
De auto op 4 april opgehaald, wat zag hij er goed uit in die combinatie. Ze hadden er in de garage al direct terug zo een besteld omdat er op de combinatie buitenkleur en binnenkleur zoveel positieve opmerkingen waren gekomen...
Maandag direct een trip van meer dan 200 km gemaakt, een vrije dag, dus direct te auto al een beetje uitgetest.
Het verbruik viel me positief op, zeker omdat er nog bijna geen km op staan.
Qua wegligging, men eerste bevindingen, wat een comfortabele wagen, zelfs op kasseien, met de 18 inch velgen. Wij hebben wel de verlaagde comfortophanging, is echt een aanrader, als je de sportophanging te hard vind.
Op het eerste gezicht lijkt het vermogen me meer dan voldoende voor gewoon gebruik, ik vond de meerprijs van de 200 te veel voor het in mijn ogen te geringe meerwaarde aan prestaties, de 250 daarentegen, zou het te duur worden.
Het verbaast me hoe vroeg je kan overschakelen naar een volgende versnelling, het rijd precies als een diesel, alleen veel stiller.
Aan boord is het echt een gevoel van rust en stilte.
Nu zet ik alles nog op 5 sterren, de toekomst zal het uitwijzen of het zo zal blijven.
En bij de vraag voor een volgende wagen, weer het zelfde merk? Dat hangt er van af wie dan de mooiste wagen aanbied voor men budget. Maar daar is nu nog zeker geen sprake van.
- 450 km
Snel enkele foto's gemaakt.
De kleur is op de foto's wel niet zo goed te zien.
Voor de rest nog weinig nieuws te melden:
Momenteel zegt de boordcomputer een verbruik van gem. 7.3 l/100 km.
Ben benieuwd hoe het verder evolueert.
De eerste 1500 km
- 1.540 km
De eerste 1500 km zijn nu gepasseerd.
IK begin de auto nu al beter te leren kennen.<
De eerste km vooral redelijk rustig gereden, niet meer dan 4000 tpm.
De positieve bevindingen:
Ik ken nog niet alle functies van de auto, maar van de cruise control heb ik al het meeste gebruik gemaakt en werkt zeer goed.
Ook de bluetooth telefonie werkt goed.
De draaicirkel is verrassend kort, volgens mijn gevoel korter dan de Mini, daar heb ik mij dikwijls aan gestoord dat die voor zo een kleine auto zo een grote draaicirkel heeft.
De wegligging, eerder comfortabel, word vooral door men vrouw geapprecieerd, maar gaat toch nog verrassend goed de bocht om, wel niet zo als een Mini. Voor de echt sportieve rijders, zou ik de sportophanging aanbevelen, maar dan heb je wel en plankharde ophanging.
het verbruik: nu zit ik sinds ik de wagen heb op gemiddeld 6.9 l/100 km wat ik zeer goed vind. (De boordcomputer geeft hetzelfde aan dan als ik het uitreken)
OP een lange rit van 330 km heen en terug (80% snelweg) zat ik op gem 6 l/100 km (125 km/u op teller op autostrade, als het verkeer het toeliet) De korte ritjes zorgen vooral voor een hoger gemiddeld verbruik. Ik ga het zeker nog verder opvolgen.
Een laag verbruik is echt mogelijk als je uw best doet, bij een lang stuk van wegenwerken waar je maar 70 mocht doen, gaf hij een gem verbruik aan van ong 4.5 l/100 km.
OP de autostrade bij 125 km/u zit het verbruik tussen de 5 a 6 l/100 km.
Bij 120 km/u draait de motor ong 2300 rpm, dus zeer stil aan boord.
Minpunten:
Nog niet echt; tenzij misschien de kleur, die mooi is maar wel snel vuil op ziet, dus vaak wassen, wil je van de prachtige kleur in de zon genieten.
Voor iemand die veel rijd, is de tank misschien wat aan de kleine kant, het lampje brandde gisteren en ben gaan tanken, 41.5 l voor 598 km.(1/14 of 6.9 l/100 km)
Dit zijn in het kort men eerste bevindingen van de auto.
Een half jaar verder
- 8.100 km
De auto is bijna een half jaar in ons bezit en we hebben er nu iets meer dan 8000 km mee gereden. Tijd dus voor een nieuwe update.
Ten eerste meer km's dan verwacht, maar ze bevallen goed.
Het verbruik blijft gemiddeld nog steeds rond de 6.7 l/100 km zitten (1/14.9). Wat ik een zeer aanvaardbaar verbruik vind.
OP de autostrade rijd ik meestal 125 op cruise control, zonder zit ik er nogal vlug boven.
We pakken ook haast voor alles de auto, ook voor afstanden van 1 km of soms minder. Daarom vind ik het gemiddelde verbruik zeer goed.
de vraag: volstaan 122 pk in zo een auto?
ja, het is geen strepentrekker, dan moet je maar een AMG nemen, maar hij is zeker niet traag te noemen, kan vlot mee met het verkeer.
met een sprint van 0-100 km/u in minder dan 10s ben je nog steeds een hele hoop auto's voor.
Bij een 3000 toeren in 6 rijd je al een goede 157 km/u, dus dat zegt genoeg.
Bij gewoon gebruik is het aangenaam stil in de wagen. de motor hoor je alleen als je stevig doortrekt, maar dat is vaak niet echt nodig.
De koffer:
Die is ruim, maar het is geen verhuiswagen, voor een praktische koffer ben je beter bij een Octavia of iets dergelijks af. de laaddrempel is redelijk hoog en smal, en door de schuine afloop van het dak, ook niet rechthoekig.
Daarom al verschillende keren de achterbank moeten platleggen om grotere voorwerpen te vervoeren.
Volgende maand word ons eerste kindje verwacht, gelukkig past de kinderwagen mooi in de koffer, hoe de auto het dan zal vergaan met de extra spullen, ed dat zullen we moeten zien.
Bij de aankoop van deze wagen was daar ook niet echt rekening mee gehouden, het design vd wagen had en heeft nog altijd de voorrang.
tot nu toe nog niet echt minpunten, de minder praktisch kantjes weet je op voorhand als je zo een wagen koopt.
Het grootste minpunt is dat de zon niet genoeg schijnt en daarom de mooie kleur maar weinig van de tijd volledig tot zen recht komt.
Voor de rest is het nog genieten en op naar de volgende km's!
10000 km
- 10.250 km
De eerste 10000 km zitten er op.
War zijn de bevindingen?
Eingelijk weinig nieuws ten opzichte van vorige keer.
De auto bevalt nog steeds zeer goed.
Met een kleine baby erbij worden de mogelijkheden van de auto meer benut. Het is te zeggen de achterbank en de koffer.
Dan valt het duidelijk op dat het eerder een designbreak is dan een echt praktische auto.
Maar de ruimte volstaat.
Je moet alleen een wandelwagen met hoger tillen, vooral door de smalle opening van de koffer. Goed voor de armspieren. :)
En een maxi-cosi achterin zetten, vergt ook een beetje geduld, de deuren zijn niet zo breed, maar het past er juist in.
voor de rest door de vaker korte afstanden is het verbruik ook lichtjes gestegen. (komt ook deels doordat ik soms een snelle papa ben als ik alleen in de auto zit)
Nieuwe foto
- 10.999 km
Nieuwe foto's toegevoegd, Zo oogt de kleur met de sluierbewolking en een beetje zon. Dat noorderlichtviolet is wel een moeilijke kleur om op foto vast te leggen.
1ste onderhoud
- 14.700 km
Korte update:
De auto is bijna 1 jaar oud, dus werd het tijd voor zen eerste onderhoud.
Ik heb een onderhoudscontract, dus onderhoud word gewoon volgens contract uitgevoerd.
Buiten de gewone olieverversing en nieuwe filters, nog een software update gekregen. Verder eigenlijk niets te melden.
Verder eigenlijk niets speciaals te melden.
De auto doet zen werk nog steeds goed, verbruik blijft stabiel. rijd nog steeds zeer goed en mooi om naar te kijken. Dus we gaan weer een jaartje door.
2 jaar 33000 km
- 33.000 km
We zijn nu al bijna 2 jaar verder, dus tijd voor een update.
Ik heb de betrouwbaarheid met 1 ster verlaagd. En wel om de volgende reden.
Een paar weken terug reed ik op de autostrade, zo rond het begin van de spitstijd. Het was al redelijk druk aan het worden, en reed op de linker rijstrook, net een scherpe bocht van 90 km/u gepasseerd, totdat er een hele hoop foutmeldingen op het dashbord verschenen. Oa noodremsysteem was uitgevallen. Tot grote overmaat van ramp, en ergernis van de auto's achter mij, was de motor ook uitgevallen. Men zoontje lag heel de tijd te slapen, en heeft gelukkig niets gemerkt. Gelukkig heb ik de motor terug kunnen starten (wilde eerst niet) voor ik op de linkerbaan stilstond. Gelukkig waren toen de foutmeldingen verdwenen. Ik ben gewoon naar huis kunnen reden, weliswaar met een beetje schrik of het nog eens zou gebeuren, gelukkig niet.
Nadien ben ik naar de garage geweest. Daar de auto een dag achtergelaten. Ze hebben een deel leidingen gereinigd, software updates gegeven, ed. Maar wat de oorzaak was wisten ze niet of wilden ze me niet vertellen.Ik heb het hun gevraagd, maar ik kreeg het antwoord dat ze het niet wisten.
Nu is het ongeveer een maand geleden, en heb sindsdien geen problemen meer gehad.
Voor de rest bevalt de auto nog goed. Als ik alleen onderweg ben, zijn de 122 pk voldoende. De helft van de tijd ben ik toch alleen met een lege auto onderweg. Met het hele gezin en bagage is het soms aan de magere kant, maar ja, als de kleine en mijn vrouw er bij zijn moet ik toch rustiger rijden. Dus echt stoort het niet. En als boodschappenauto is het zeker voldoende voor men vrouw. Op vakantie zijn we toch nog niet met deze auto geweest, en zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. Daar zijn alternatieven genoeg voor.
De praktische kant is ook zo een dingetje. De autostoel, is er niet op 1 2 3 uitgehaald, wegens de krappe deuren achterin. Ook om ons zoontje in zen stoeltje te zetten, moet je toch altijd ene beetje opletten. Lage en smalle deuren. net zoals een kinderwagen in de koffer, gelukkig dat we nog jong zijn, want wil je de auto niet beschadigen, is het een hoge tildrempel, door de vormgeving van de kofferklep (smalle opening onderaan door de knappe verlichting)
Het is een mooie en redelijk praktische auto, maar het vergt concessies. Als je van praktisch gemak houd en een gezin hebt, zijn er betere alternatieven. Maar als je van het design houd, en de kleine ongemakken, is het een top wagen, zolang er maar geen elektronische mankementen zijn.
Verkocht
- 61.000 km
Na bijna 4 jaar onze CLA verkocht. Iets sneller dan verwacht, de BMW was er 2 weken eerder dan gepland.
Wat is er me de afgelopen 4 jaar bijgebleven?
Op 1 foutmelding na in de boordcomputer heeft hij me verder nooit in de steek gelaten.
Pluspunten:
Design (smaakgebonden, maar ik vind hem geweldig)
Ondanks dat het design prioritair is, is het toch nog een best praktische auto. Met 1 baby en nu peuter hebben we nooit plaatsgebrek gehad. (2 kleinere kinderen, dan zou ik hem minder aanraden, toch als je een beetje groter bent dan gemiddeld, omdat er dan achter de bestuurder geen/moeilijk een kinderstoel past)
Aanvaardbaar verbruik (gemiddeld 7l/100 km of 1/14) en gebruikskosten.
Correcte prestaties, zeker voor maar 122 pk (hij is niet gechipt) Voor normaal gebruik meer dan voldoende, enkel bij volle belasting dan mis je toch het koppel van een diesel.
Wegligging is zeer goed, de verlaagde comfortophanging ben ik zeer tevreden van. goed compromis tussen comfortabel en toch de mooiere looks in combinatie met de 18" velgen.
Minpunten
Eigenlijk weinig minpunten.
Het meeste spijt heb ik van mijn kleurkeuze. Noorderlichtviolet is een zeer mooie kleur in de volle zon, of onder de spotlights op een beurs.
Nadeel is dat je er zeer snel vuil op ziet, en bijna iedereen denkt in eerste instantie dat het een zwarte is als de zon niet schijnt. (en laat ik nu net niet van zwarte auto's houden.
Conclusie, als je van de looks houd, is het zeker een aanrader.
Waarop verkocht?
Ik had graag nu een andere kleur, een automaat en gewoon omdat ik na 4 jaar graag weer eens iets anders heb, ook al ben ik er tevreden van.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 180 CDI Lease Edition
- 2015
- 184.879 km

Mercedes-Benz CLA 180 122pk Automaat AMG Night Edition Plus | Origineel NL | Navi | Airco | Cruise | Led Koplampen | Pdc V+A+Assist | Licht+Regensensor | Privacy Glass | 18''lm
- 2016
- 95.594 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Ambition
- 2016
- 65.889 km