Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution AMG (2018)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution AMG (2018)

Signalement

UitvoeringCLA 180 Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf27.500 km
KM-stand laatst47.082 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geslaagde Mercedes-Benz ervaring

  • 47.082 km

Intro
Het zaadje om eens een Mercedes-Benz te bezitten werd al vroeg in mijn jeugd geplant. Begin jaren 90 van de vorige eeuw was ik met mijn ouders in Boedapest op vakantie, toen hun (toentertijd) gloednieuwe Fiat Tipo op een ochtend niet meer te vinden was in de straat. De politie kon niks meer doen, de verzekering bood vervangend vervoer aan naar huis. Eerst een (vergelijkbare) Opel Astra, maar we kregen toen de vraag of we bezwaar hadden een S-klasse ('Der Kathedral') te gebruiken, maar dan wel vanuit Wenen. Kort gezegd: mijn oom bracht ons toen met zijn Lada 2104 naar Wenen. De rit naar Nederland met de W140 was van ongekend comfort.

Omdat ik in 2021 vanwege werk meer lange afstanden ging rijden en de Fiat 500 1.2 Lounge (2011) toe was aan veel onderhoud, besloot ik dat het tijd was voor meer comfort. Bij de lokale dorpsgarage zat ik eerst te kijken naar een A-klasse van 2017, maar die was net verkocht. Toen ik in de CLA van 2018 stapte was ik - ondanks de hogere aanschafprijs - gelijk verkocht. Voor de Fiat werd nog een flinke inruilwaarde gegeven (ondanks 10 jaar oud!) en met nog wat korting op de Benz kon ik de jongensdroom verwezenlijken.

Rijden
Het is dus een Mercedes-Benz CLA 180 Business Solution AMG automaat geworden, met de bekende 1.6 90kW/122pk benzinemotor. Eigenlijk de instapper qua motor, maar wel een heel uitgeruste versie, aangevuld met de blauw-metallic lak en een panorama-schuifdak. De lak is vrij bijzonder, die is soms paars maar ook weer groen in de zon. Linksachter zat een kleine parkeerdeuk, die heeft de garagehouder nog laten verwijderen. Een compleet strakke auto, met vrij weinig kilometers bij aanschaf (27.000). De eerste eigenaar heeft de auto 2 beurten gegeven bij de Mercedes-Benz dealer.
De auto rijdt zeer comfortabel, je merkt wel dat er best wel wat gewicht aan zit, maar de auto nodigt niet echt uit tot “scheuren”. Op papier is een alleszins acceptabele 0 naar 100 tijd van 8,7 seconden wel te vinden. De 7-traps automaat met dubbele koppeling is heerlijk, zeker in de comfortstand. In de sportstand blijft de auto te hoog in de toeren. Het stuurgedrag is zeer strak en voorspelbaar. Door de Continental-banden (met MO-codering) rondom zijn bochten ook met een hoge snelheid geen probleem, grip te over.

Reizen
In de bijna 20.000 km dat ik de auto bezat ben ik er 2x mee naar Hongarije geweest. 1x naar Boedapest en 1x naar het Balatonmeer. Dat is nog eens anders dan in een Fiat 500 dat ik vanaf mijn 21ste ieder jaar ook deed. Vooral de cruise-control op een pookje links van het stuur was erg nuttig; vind het handiger dan knoppen op het stuur. Ruim 180 km/h heb ik op de autobahn aangetikt, maar verder ‘normaal’ de adviessnelheid van 130 km/h aangehouden. Het is natuurlijk ook niet echt een ‘snelle jongen’ met de 1.6-motor en ben meer van het zuinige rijden. Geef het benzinegeld liever uit tijdens de vakantie!

Zelf ben ik relatief tenger, waardoor de brede vlakke AMG-sportstoelen (elektrisch volledig in te stellen, met lendensteun etc.) niet ideaal zitten in bochten: ik schuif dan opzij. De zijdelingse steun is te beperkt.

Nadeel is verder dat de warmte van de motor makkelijk het interieur in komt, de luchtinvoerkanalen worden m.i. te makkelijk opgewarmd, waarbij koele lucht van buiten alsnog warm het interieur binnenkomt. De handbediende airco is dus vrij continu aan.

Als mensen wel eens zeggen dat een “echte Mercedes” pas vanaf de C-klasse geldt, kan ik dat wel deels onderschrijven. In de bijna 20.000 kilometers kwamen er steeds meer rammeltjes en kraakjes. Bij de B-stijl in de gordelgeleiding. Zeer irritant omdat het dicht bij je oor zit. Het schuifdak kraakte in gesloten toestand. De dealer heeft dit extra afgesteld en gesmeerd (voor een paar tientjes), maar het probleem bleef. Bij normaal volume van de radio trillen er allerlei onderdelen, zoals het klepje in de middenconsole waar normaal je versnellingspook zit, en het bedieningspaneel van de ramen. Dit laatste zorgt er voor dat je daar tijdens het rijden vaak je hand op legt, zodat het niet resoneert…
Daarnaast is de afwerking op sommige punten niet Mercedes waardig, o.a. het deurpaneel dat te kort is voor de deur waardoor er te veel plaatwerk zichtbaar is.

Kosten
In de periode van bezit heb ik geen onnodige kosten gehad. 1 beurt laten uitvoeren bij de Mercedes dealer in Aalsmeer die goed staat aangeschreven (Millenaar). Kosten waren voor een kleine beurt 435 Euro. Echter wel met 2 ruitenwissers voor, á 75 Euro (helaas niet gemaakt van bladgoud…) en het afstellen van het schuifdak.

Omdat ik eind oktober naar Hongarije ging, twijfelde ik over winterbanden. Uiteindelijk heb ik 2 nieuwe zomerbanden voorop laten zetten bij Deni in Zwanenburg. Uiteraard ook weer de 225/40 R18 van het type Continental ContiSportContact 5 met MO-codering!

Olieverbruik zat ongeveer op 1 liter per 10.000 kilometer.
Er was nog een terugroep-actie voor een SOS-systeem aan boord, dit is netjes en met vervangend vervoer opgelost door de garage.

Inruil
Bij 47.082 kilometers was het tijd voor de inruil. Totaalverbruik over de periode kwam uit op 6,03 l/100km (een gedoseerde rechtervoet is wel vereist). Vrij weinig afschrijving, gezien de tekorten op de markt van tweedehands auto’s en een smetteloze staat, zowel technisch als optisch. Een leuke tijd gehad met de Mercedes, maar ik ga weer terug naar een auto uit het A-segment. Review volgt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.