Mercedes-Benz C 350 e Lease Edition (2016)

autoreview

Mercedes-Benz C 350 e Lease Edition (2016)

Signalement

UitvoeringC 350 e Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 6.000 km

De keuze:
De Volvo V40 was iets meer dan twee jaar oud met ruim 120.000 km op de teller. Nog lang niet versleten maar toch de wens van mij voor een andere auto. Een collega wilde graag mijn V40 overnemen dus dat was snel geregeld. De V40 destijds bewust gekozen omdat ik minder kilometers zou gaan rijden en dit de ideale combinatie was van fun en kosten. Omdat ik zoals blijkt toch stiekem nog > 60.000 km per jaar rijdt begon het stoterige veergedrag van de V40 mij een beetje tegen te staan en ook het zitcomfort voor een persoon van >2 meter kan beter. Dus tot de conclusie gekomen dat ik weer een auto van minimaal 1 segment hoger moest gaan rijden.

Eisen: goede stoelen, comfortabel, +- 200Pk, premium, automaat, netto maandlasten max. € 600.
Daarbij geen eis voor benzine of diesel net wat in het specifieke model de prettigste combinatie is. Dit is ook geen vereiste vanuit de werkgever.
Ruimte totaal niet belangrijk, huishouden bestaat uit twee personen en het enige wat in de kofferbak ligt is een laptop en af en toe een koffer. Als dat er in past is het goed.
Al snel kwam ik tot de conclusie dat dit lijstje met hybride auto’s het makkelijkste te combineren is. Dus de volgende shortlist gemaakt inclusief niet hybrides:
- BMW 330E;
- Volvo V60 D6;
- Passat GTE;
- Mercedes C350e;
- Volvo S90 T5;
- BMW 420D Gran Coupé.

De zoektocht gestart met de logische opvolger, de V60. Fijne auto goede stoelen en die 5 cilinder diesel pure pret. Maar ook het weggedrag van een vrachtwagen en het interieur voelde als een stapje terug ten opzichte van de V40. Volvo is mijn favoriete merk maar doordat de S90 T8 te laat komt en er nog geen opvolger is voor de S/V 60 toch maar verder gaan kijken. De S90 T5 op het lijstje laten staan voor als de andere kandidaten tegenvielen zou ik de portemonnee trekken en een S90 T5 bestellen.

Dan mijn volgende favoriete merk BMW. Om de een of andere reden nog nooit van gekomen om er een te gaan rijden. Vroeger wel veel met de BMW van mijn ouders gereden en dat was altijd top.
De 4 GC heb ik altijd prachtig gevonden dus daarmee begonnen. Deze zou als 420D met BMW chiptuning het meest interessant zijn. De 420i is echt te traag en de 428 te prijzig, de 420D heeft veel koppel wat meer souplesse geeft ten opzichte van de 420i. De dealer had geen demo van de 4 serie maar verzekerde mij dat dit nog een tandje beter zou rijden dan een 3 dus eerst maar een proefrit van een dag in een 330E.
Samengevat dit was een deceptie, de auto heeft een ontzettend zenuwachtig weggedrag (sportief?) en er is geen enkele souplesse aanwezig. Ja de auto is redelijk rap van z’n plek tot +- 120 daarna houdt het elektro feestje op en moet de 320i er alleen aan sleuren wat resulteert in veel geschakel van de automaat, veel motor herrie en weinig vooruitgang. De 330 mist echt reserves die combinatie viel sowieso af, met al mijn autobahn kilometers zou ik mij hier mateloos aan irriteren.

Dan viel mij nog iets op, ik had een M versie met sportstoelen maar gruwelijk last van m’n rug na een paar uur. Een van de oorzaken was dat de voorkant van de stoel niet gekanteld kan worden zodat deze ondersteuning kan bieden aan mijn lange benen. Oneerbiedig zat ik erop alsof je op de pot zit.
Balen want ik wilde nog wel graag een 420, maar dan met adaptieve dempers en wielen in 17 inch zodat die niet zo zenuwachtig is. Verhaal bij de verkoper uitgelegd die erkende en zag het probleem toen die mij zag zitten. Met elektrisch verstelbare stoelen zou dit wel deels op te lossen zijn maar met de boodschap dat het toch een van de goedkopere?? modellen blijft en ze wel goed zitcomfort bieden vanaf de 5 serie voor de langere medemens… Blijft vreemd 60K uitgeven en dan waardeloze stoelen krijgen.
Maar goed nog even naar een 518D gekeken maar daar ben ik echt te jong voor en is veel te langzaam. Daarbij ook nog is fors duurder door het hoge leasetarief ten opzichte van de 3/4 serie.
Kortom deze ronde geen BMW, misschien volgende keer weer.

Nog even kort naar de Passat GTE gekeken. Leuk als je veel ruimte zoekt maar nog minder souplesse dan de 330 en vooral echt een auto die nul emotie oproept bij het rijden, dode besturing slap onderstel maar wel goede stoelen dat dan weer wel.

Druk aan het configureren geslagen met de S90 maar eigenlijk door een collega overtuigd om toch even de C350 een kans te geven. Het imago van Mercedes mm en dat losse scherm op het dashboard.
Bij de Mercedes dealer om de hoek konden we direct een proefrit maken. Ja het interieur kon me toch wel bekoren, dat navi scherm kwam ik wel overheen maar de look & feel van alle materialen staan wel een duidelijk niveau hoger dan in de 3 serie of V60 dat maakt veel goed.
De stoelen zaten daarbij ook meteen goed, hier kan de voorkant wel gekanteld worden en bieden voldoende ondersteuning.

Dan het rijden van de auto, meteen viel het fantastische comfort op door de luchtvering net een rijdend tapijt. Je moet er van houden maar ik vond het wel wat. Hierdoor rijdt de C bijna als een grote Mercedes. Onderstel en besturing kan ook sportief worden door de instellingen aan te passen naar sport of sport+. De power en souplesse van de auto was daarbij niveau V60 D6, de benzine motor klinkt wel wat rauw bij volle belasting maar reserves genoeg zodat je niet te vaak het volle vermogen aan hoeft te spreken. Kortom ik was overtuigd.

Dan het samenstellen van de auto, ik had al in mijn hoofd hoe ik hem zou willen… maar wat bleek het was begin september en zelf samenstellen was niet meer mogelijk. Alleen nog voorraadmodellen en wat er al door Mercedes NL besteld was. Toen maar zoeken naar een geschikt voorraadmodel. Door traagheid van de leasemaatschappij gingen er verschillende nog mooiere voorraadmodellen aan m’n neus voorbij maar mag niet teveel klagen over de C350 Limousine die het is geworden:

 Cavansiet blauw metallic (beschaafde kleur)
 Avantgarde interieur & exterieur
 Sfeerverlichting (overal lampjes die je in kleur kunt veranderen)
 Panorama schuifdak (must have)
 360 graden camera
 Stoelverwarming
 Zwarte hemelbekleding
 Spiegelpakket (Dimmende en elektrisch inklapbare buitenspiegels)
Standaard is de auto al voorzien van navigatie, led verlichting, park assist, airmatic etc. Alles wat je nodig hebt om het rijden aangenaam te maken zit hiermee op de auto.
Eind november is de auto geleverd.

Ervaring eerste 6.000 KM

Inmiddels zit de eerste maand en 6.000 km erop en tijd om de ervaringen te delen. Ik heb er de eerste maand vrij intensief mee gereden. Zo ben ik met de auto in Zuid-Duitsland en Polen geweest.
Ik moet zeggen dat ik nu al verpest ben met de luchtvering wat fantastisch comfortabel is dat. Waar ik vroeger in de V40 op sommige bekende hobbels klappen in m’n rug kreeg lijken deze hobbels nu bijna verdwenen. Ik heb de auto tot ongeveer 180 km/h in de individual stand staan waarbij alles in comfort staat behalve de besturing die staat in sport. Ik vind de comfort besturing een beetje gevoelloos en gebruik deze stand om die reden niet. Boven de 180 km/h is de sport stand fijner omdat dan de auto wat strakker op de weg gaat liggen. Daarbij tijdens de twee buitenland reizen echt verbaasd hoe snel de auto accelereert tot zijn topsnelheid van 250. Ik had verwacht dat boven de 200 de versnelling wel minder zou worden maar niets is minder waar. De verkoper had al aangegeven dat in tegenstelling tot bij andere merken de elektro motor van de C mee blijft helpen tot de top (330 130 km/h & V60 150 km/h) en dat merk je goed. Ook bij 220 is er nog een duwtje in de rug bij vol accelereren, leuk speelgoed! Op de autobahn is het door de rust en zitcomfort een fantastische auto en voldoet daarmee volledig aan de verwachtingen.

Het sportief nemen van bochten is wat minder besteed aan de C350. Afritten hard nemen gaat wel maar als je een krappe bocht of rotonde hebt waar je snel optrekt resulteert dit in een achterkant die verassend veel uitbreekt en moet je bedacht op zijn. Dit is iets wat de 330 toch wel beter doet. Maar comfortabel cruisen past beter bij de auto en daar ben ik ook naar op zoek met mijn kilometers.

Ander puntje is de actieradius en verbruik. Het zal duidelijk zijn dat ik niet iemand ben die de meest eco rijstijl heeft en opladen doe ik sporadisch als er een laadplek vrij is in de buurt van mijn bestemming. Dus dat de auto bij lange na niet het theoretisch verbruik benadert mag duidelijk zijn. Toch is een verbruik van rond de 1 op 10 nog vrij fors en ik denk niet zuiniger dan een C400. Als particuliere autokoper zou ik de keuze dan wel weten.

Wat vervelender is dat de actieradius zeer onbetrouwbaar is. Vaak staan er nog drie streepjes in de tank met nog 150KM te gaan binnen 10km kan dit halveren en het reservelampje gaan branden. Dat heeft mij tijdens de eerste lange rit in Duitsland toch wel wat spannende momenten opgeleverd. Nu tank ik gewoon iedere 300KM om zeker van m’n zaak te zijn maar dat betekent minimaal 4x in de week een bezoekje aan de pomp.

Mijn auto is voorzien van het standaard navigatiesysteem Audio 20 met Garmin. Ik had hier al wat negatieve geluiden over gehoord en had zelf ook het Command systeem besteld maar zoals aangegeven had ik geen keuze meer. Ik had gedacht zo erg kan het toch niet zijn na het Volvo systeem in de V40 wat ook niet state of the art was. Nou dat is het wel. Het is echt schandalig dat Mercedes een dergelijk systeem durft te monteren in zulke dure auto’s.
Het berekenen en opnieuw berekenen van een route duurt bijna langer dan het aanleggen van een nieuwe weg, het Volvo systeem in mijn V50 was nog sneller en het apparaat stuurt je continu de verkeerde kant op in steden. Gruwelijk irritant. Invoeren van een adres via spraakherkenning gaat nog wel vlot maar vervolgens telefoonnummers bellen via spraak dan weer niet, rare keuze.
Het navigatie stuk gebruik ik gelukkig niet veel dus ik kom er wel weer overheen maar dit is echt het belangrijkste minpunt van verder een perfecte auto.

Dus overweeg je een Mercedes zet je over de forse meerprijs heen van het Command systeem en bestel het gewoon als je de keuze hebt.
Leuke gimmick is de 360 graden camera toch best handig bij het manoeuvreren in kleine parkeergarages. Verder valt op dat de draaicirkel wat kleiner is dan de V40. Het rijden met de automaat is ook weer een waar genot. De 7G tronic is comfortabel en snel genoeg bij de les.
Samengevat voldoet deze auto met uitzondering van de navigatie volledig aan mijn verwachtingen en overtreft deze zelfs.

Het zou zomaar kunnen dat de volgende weer een Mercedes gaat worden.
Ik zal weer een update geven na het eerste onderhoud over 4 maanden.

Update

  • 20.000 km

De kilometers gaan wat minder snel op dit moment. Ik heb nu vaak wat kortere buitenlandse reizen waarbij ik wat meer gebruik maak van het vliegtuig helaas. De Mercedes bevalt nog steeds uitstekend. Ik ben een keer terug naar de dealer geweest voor de Pre-Crash sensoren. Deze zagen spoken, hierdoor werd je zelfs op een lege weg soms opgeschrikt van hard gepiep omdat de auto dacht dat er een obstakel was. Met vervanging van de sensoren is dit opgelost.

De mate van comfort in de auto is nog steeds fantastisch. Ik rijd nu vaak in huurauto’s en dan valt iedere keer weer op hoe oncomfortabel die dan weer zijn in vergelijking met de C met luchtvering. Maar er zijn ook een paar ergernissen waarvan ik niet snap dat Mercedes dit niet handiger heeft opgelost:

- Ik rijd de auto altijd in individual modus waarom onthoud de auto dat niet en moet ik dat iedere keer weer aanpassen bij het starten van de auto?

- Waarom is het niet mogelijk om als de aandrijflijn in comfort staat het start-stop systeem uit te schakelen? Met name in de stad brengt dit toch wat onrust in de auto mee als de motor iedere keer aan en afslaat;

- Kleine benzinetank is gruwelijk irritant, gecombineerd met het forse verbruik sta je vaak te tanken. Aangezien ik alleen maar bij de Shell mag tanken moet ik op lange ritten altijd een routeplanning maken waar ik de Shells aan elkaar kan rijgen. Die routeplanning moet je dan weer op internet maken omdat de navi software zo verouderd is dat je dan met je brandende tanklampje bij een station staat van inmiddels een ander merk....

- Infotainment, navigatie onderdeel heb ik al besproken maar conclusie nu is dat het gehele infotainment echt achterloopt ten opzichte van BMW en Volvo en wellicht ook andere niet premium merken. Telefoonfunctionaliteit zonder spraakherkenning en internet functionaliteit is waardeloos. Voordat je verbinding tot stand hebt gebracht met je telefoon om bijvoorbeeld via de internet apps een laadpaal te zoeken ben je minuten verder. Geen harddisk opslag mogelijkheid voor muziek etc.

Verder valt op, waarschijnlijk door het forse accu gewicht, dat de bandenslijtage vrij fors is. De winterbanden achter zijn bij de bandenwissel al naar de container doorverwezen. Maar dit schijnt bij meer hybrids zo te zijn. Het brandstofverbruik blijft stabiel schommelen tussen de 1 op 10 en 1 op 12.

Samengevat ben ik nog steeds super tevreden over deze auto en dat komt vooral door het comfort, power en afwerking en algehele kwaliteitsindruk en zitcomfort in de auto. Iedere dag rijd ik met veel plezier in deze auto en heb dan absoluut ook nog geen spijt van deze keuze. Over 20.000 km of bij bijzonderheden zal ik weer een update schrijven.

Bijna ingeleverd

  • 180.000 km

Het is even geleden dat ik deze review bijgewerkt heb. Maar in dit geval geen bericht is goed bericht. De kilometers zijn erop gevlogen en morgen zal de Mercedes helaas na 180.000 km opgehaald worden door de leasemaatschappij.

In al deze tijd heb ik nooit een extra garagebezoek hoeven afleggen of olie hoeven bijvullen tussen het onderhoud. Wat een compliment is voor een auto met deze complexe techniek.
Het interieur en exterieur zijn na het poetsen weer alsof de auto gisteren de fabriek verlaten heeft, materiaalgebruik is top. Wel wat krassen op de hoogglans zwarte middenconsole maar dat is niet te voorkomen. Overall top-kwaliteit wat je van Mercedes mag verwachten. Wat betreft service niveau van het dealer netwerk is het goed als men eens bij Volvo kijkt hoe ze dit aanpakken want dat kan echt beter.

Het gemiddeld verbruik over al deze kilometers is op 8,7L op 100 km ofwel 1 op 11,5 uitgekomen. Ik denk acceptabel voor een auto met dergelijk vermogen en gewicht en vrijwel alleen maar snelwegkilometers.

Wat mij op de lange ritten wel na een tijde irriteerde is dat de standaard Avantgarde stoelen toch wat zijdelingse steun missen. De AMG stoelen van een leenauto met AMG pakket lijken beter te zijn, mocht je in de markt zijn voor een C is dit goed om te vergelijken.
Minpunten van de navigatie en kleine brandstoftank zijn gebleven. Laatste 1,5 jaar heb ik de navigatie alleen nog maar via de telefoon gebruikt.

Komt er dan weer een nieuwe C? Nee dat niet. Ondanks dat het navi-issue is opgelost met de facelift van de C-klasse zou een nieuwe C altijd een stap terug zijn ten opzichte van deze. Ik heb met uitzondering van een C-400 of AMG model de fijnste in de serie al gehad in mijn optiek. En de prijs van een nieuw te configureren C-300 met de gewenste opties was ook niet mals zeker niet met de volle 22% bijtelling.

Uiteraard ook naar een Tesla gekeken wat eigenlijk de standaard is binnen ons bedrijf. Maar dit zit qua rij/zitcomfort en afwerking nog mijlenver af van de premium merken. Ook de snel teruglopende actieradius met hogere snelheden leek me onpraktisch met 30-40% van mijn kilometers in Duitsland. Behalve dat het in de bijtelling goedkoper is dan een busabonnement en de acceleratie leuk is om mee te maken geen punten gevonden die mij konden overtuigen.

De Polestar 2 lost veel van de negatieve zaken al op maar heeft de stoelen van de Volvo XC-40 en geven niet het gewenste zitcomfort en de lange levertijd was ook een issue. Ik weet zeker dat in de nabije toekomst er elektro-auto's komen met minder nadelen.
Gelukkig met de werkgever af kunnen spreken dat bij gebrek aan alternatieven ik nog één keer een benzine auto mocht bestellen met een compensatie van mijn kant.

De opvolger is al een tijdje geleden besteld. Echter doordat de leveringsdatum steeds wordt uitgesteld zal ik nu tijdelijk in een Volvo S90 gaan rijden die stilstaat in onze pool wat zeker geen straf is. Dan is de overstap van de C ook niet zo groot. Want het rijcomfort met de luchtvering zal ik absoluut gaan missen. Wat de nieuwe is geworden zal ik in een nieuwe review schrijven als die geleverd is. Ik kan iedereen een C-350E aanbevelen maar zoek er wel een met Command navigatie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.