Mercedes-Benz C 350 e Lease Edition (2015) #7

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 350 e Lease Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gemengde ervaringen

  • 7.500 km

Ik rijd een aantal maanden een nieuwe C350e van eind 2015. Mijn eerste Mercedes na jaren de 'grote' merken te hebben gereden (Audi, Volvo, Porsche).

De auto komt nieuw van een dealer na afbestelling door een klant. De aflevering werd een week uitgesteld omdat het laadsysteem defect was. Er werd een onderdeel uit een andere auto gehaald om de auto binnen redelijke termijn te kunnen leveren. Ik vraag me af hoe vaak het voorkomt dat een auto met dit soort defecten de fabriek verlaat. Een plug-in die niet kan laden.

De eerste positieve ervaringen:

Het interieur van de auto is prachtig, de afwerking bijna perfect. Het lijkt geenszins op de taxi's van weleer. De stoelen zitten uitstekend, ook door het verlengde zitgedeelte. De armsteun in het midden is dubbel uitgevoerd zodat je passagier er ook wat aan heeft.

De automaat schakelt snel en soepel bij het optrekken. Het schakelt niet zo goed als de DSG-bak in de nieuwere Audi's maar het verschil is verwaarloosbaar. Het bijspringen van de motor na de accu gaat als vanzelf, bijna geruisloos.

De auto rijdt comfortabel door de standaard luchtvering en stuurt scherp en soepel. Je hebt niet het gevoel zoals in de Volvo D60 PHybride dat je een kofferbak met accu's meeneemt die de auto doet 'overhellen' in de bochten.

De vele opmerkingen over windgeruis van met name spiegels vind ik persoonlijk wel meevallen. De auto en dan met name de motor zijn prima geïsoleerd dus je hoort de rest beter. Wie wel eens in een Tesla Model S heeft gereden hoort ook meer wind en banden dan normaal.

Scherp en goed gepositioneerd display, helaas geen touchscreen maar een draaiknop zoals de Audi MMI en een touchpad.

De negatieve ervaringen:

Ik was één van de eerste eigenaren van een navigatiesysteem van VDO Dayton in de jaren negentig en dat systeem was sneller dan het systeem in de Mercedes. Het is ronduit schandalig dat men anno 2015 geen sneller systeem kan ontwikkelen. Daarnaast is het met enige regelmaat de positie kwijt en moet het herberekenen. Gebeurt je dit in de stad dan ben je letterlijk snel de weg kwijt. Het selecteren van een adres gaat op de Audi-wijze. Letter voor letter draaien en drukken en dus erg omslachtig. Het is onbegrijpelijk dat men geen touchscreen met toetsenbord implementeert zoals in de nieuwe Volkswagens.

Het opladen van de accu door de remenergie of afremmen op de motor is conceptueel een prima systeem. Het levert niet heel veel energie op maar alle beetjes helpen. Het levert consequent voldoende op om in de file elektrisch te kunnen rijden en dit zijn relatief dure kilometers. Groot nadeel is wel dat de versnellingsbak niet soepel terugschakelt tot stilstand. Dit gaat soms met dusdanige schokken gepaard dat je het gevoel hebt hebt je eerste rijles te hebben. Het is vrijwel niet mogelijk om heel gecontroleerd en vooral soepel af te remmen tot stilstand.

Op moment van schrijven ben ik de auto al anderhalf week kwijt. 100 meter van huis sprong de auto in de neutrale versnelling om er niet meer uit te komen. De auto moest worden weggesleept. Diagnose: versnellingsbak kapot. Diverse onderdelen zijn inmiddels vervangen maar de auto schakelt volgens de monteurs nog niet goed. Het is onbekend wanneer de auto gereed is. Het is wachten op het advies van de importeur wat te doen.

Overige (neutrale) ervaringen:

Als je een paar duizend km'er per maand rijdt en je koopt deze auto voor het verbruik dan heb je je vergist. Het verbruik is ondanks regelmatig laden en normaal rijden rond de 7,3 liter op 100km. De radius van de accu is verwaarloosbaar. Bij een volle accu wordt 26 km aangegeven (niet de 32 zoals in de specs) maar dit loopt al na enkele kilometers terug naar 16,17 km. Je bent al met al zuiniger uit met een gewone C-klasse met iets lichtere motor. Wie veel onderweg is naar diverse locaties merkt al gauw de beperkingen van elektrisch tanken. Snelladers werken niet voor plugin hybrides als de C350e (kunt dus niet langs FastNed aan snelwegen) en wie in een stadshart een beschikbare lader op loopafstand vindt heeft geluk. Daarnaast is het starttarief en laadprijs relatief hoog dus voor financieel gewin hoef je niet perse aan de lader.

De kofferbak is diep maar laag agv de accu’s. Een golfset met trolley kun je er niet of nauwelijks in kwijt en een kratje boodschappen is voorzichtig doordrukken.

De brandstofindicatie is volstrekt onbetrouwbaar. Vorige maand zette ik de auto stil met volgens de computer nog 76 kilometer te gaan. Bij het starten zei de auto onvoldoende brandstof te hebben en alleen volledig elektrisch rijden was mogelijk. Gevolg was dat 400 meter verder de auto letterlijk stil viel in een bocht in een woonwijk. Na enig experimenteren met de rijmodi kon ik de auto starten om alsnog op benzine de pomp te halen 1 km verderop.

Conclusie: het is een prima, goed afgewerkte auto met een zee aan snufjes waar je zelfs als tech-liefhebber in de praktijk geen gebruik van maakt (waaronder sportstand-plus, sportstand, verhoogde vering, parkeerhulp, opladen door brandstofmotor) of die simpelweg niet werken (handschriftherkenning voor navigatie middels touchpad) of op den duur gaan irriteren (haptisch gaspedaal in de eco-stand).

Het belangrijkste aandachtspunt van deze auto is m.i. de volgende: de auto en dat met name de gebruikte technieken lijken nieuw en onder druk op de markt te zijn gebracht. Er lijkt weinig kennis bij Mercedes-dealers van deze auto zodat zij zijn aangewezen op kennis via de importeur bij de bron in Duitsland. Als je een probleem hebt met de auto moet je geduld hebben want er is een gerede kans dat men advies moet inwinnen of ergens onderdelen moet halen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.