Mercedes-Benz C 350 e Lease Edition (2015) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 350 e Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
- 2.000 km
Onverwacht toch nog in 2015 de trotse eigenaar geworden van een MB C350e en dus de komende drie jaar 7% bijtelling. Mijn eigen bestelde auto kon pas in 2016 worden geleverd en was besteld onder de conditie dat ik de bestelling kosteloos kon annuleren, wanneer er nog een auto in 2015 beschikbaar kwam. En, dat wonder is geschied. Via mijn leasemaatschappij kon ik de beschikking krijgen over een auto, die door de besteller werd geannuleerd.
Uiteraard heeft de auto niet de configuratie die ik gewild had. Zwart lederen bekleding zou ik niet hebben gekozen. De Bernmeister geluidsinstallatie is subliem maar, was mij het geld niet waard geweest. Om maar helemaal niet te spreken van het rijassistentie pakket. Maar ja 7% of 15% is een wereld van verschil en al deze opties hebben nauwelijks effect op de leaseprijs.
Maar, wat een geweldige auto is dit. Alles klopt gewoon. De lexus CT200h had een aantal goede zaken en een aantal slechte zaken. Maar bij deze auto klopt alles. Het vermogen wordt voornamelijk omgezet in comfort wat het een heerlijkee reisauto maakt. De luchtvering laat je over de weg zweven, zonder dat je gaat deinen.
Valt er dan niets op te merken? Ja er zijn wat details die ik als verbeterpunten zie. De ruitenwissers ogen niet bepaald degelijk. Het is niet mogelijk om met één druk op de knop van radiozender te wisselen of het volgende nummer af te spelen. Je moet dan eerst naar de radio of media functie. En, tot mijn verbazing ontbreken de bekerhouders voorin. Dat had er toch wel af gekund in een auto van bijna 70 mile.
Toch zijn dit zaken die het rijgenot niet bederven. Zo gauw je zijdezacht de straat uitrijdt en weet dat je straks in de stoel wordt gedrukt wanneer je de autobaan sportief oprijdt dan is de glimlach niet van mijn gezicht te krijgen.
Wat een fijne reisauto
- 6.000 km
Inmiddels de eerste 6.000 km er op zitten. Het gevoel is een beetje dubbel. De auto is niet perfect, want de 1e tegenvallertjes zijn reeds in beeld. Maar onder aan de streep is het misschien wel de fijnste auto die ik ook gereden heb.
Eerst maar even de 'tegenvallers'. De auto heeft soms opvallend windgeruis. Een beetje afhankelijk van de windsterkte en richting maar helaas wel vaak aanwezig. Het kan komen doordat de auto verder fluisterstil is en het daarom meer opvalt dan bij andere auto's. Maar het valt op. Al eerder en door meerderen gemeld, maar de ruitenwissers zijn echt flut. Wat mij ook een beetje tegenvalt is het gebruik. Gemiddeld kom ik nu op 6,6 liter per 100 km. Ik had gehoopt 1:20 te halen, maar dat zit er helaas niet in.
De auto is dus niet perfect, volgens de definitie. Maar hij is wel: stil, snel, comfortabel en luxe. En op al deze punten scoort hij bij mij een 10. Als reisauto kan hij zich meten met al mijn eerder auto's (BMW5-serie, Audi A6 en Lexus). Nee, op de meeste onderdelen overtreft hij ze. Ik ben dus echt reuze blij met de auto. Zo blij dat ik het leasecontract van 36 maanden naar 48 maanden heb laten zetten. Kan ik mooi nog een jaartje extra met 7% bijtelling rijden. Want een jaartje extra in deze auto is sowieso geen straf.
Het laatste stukje
- 130.000 km
De nieuwe auto is besteld. Dus ik begin aan de laatste 6 maanden. Eengoed moment voor de laatste update. De mercedes heeft zijn werk naar behoren gedaan. Ik ben gehecht geraakt aan het stille optrekken van een hybride. Start stop bij gewone autos is het toch net niet. De hybride trekt meestal op met de elektromotor en start de benzine motor indien nodig onder het rijden. Dus dat merk je niet of nauwelijks. Zo achteraf zijn er wellicht wat punten voor verbetering vatbaar. Zo af en toe windgeruis, de matige ruitenwissers en de beperkte kofferbakruimte zijn wat kleine zaken. Het snel optrekken met de benzine motor is echter echt lelijk. Snel gaat het zeker, maar echt niet geraffineerd. Gek genoeg is een tussen acceleratie, zeg maar van 100 naar 140 km/uur, geweldig. Ik ben dus achteraf enorm tevreden met de c350e. Maar zoals gezegd de nieuwe autois besteld. Geen hybride, want die zijn per defenitie duurder en er staat geen lage bijtelling meer tegenover. Het is een Volvo S90 inscription business luxury geworden. In deze configuratie zijn de Duitse merken zo maar 15.000 euro duurder. En aangezien ik van 7 naar 22% bijtelling ga, telt dat dubbel zo hard. Bovendien vind ik het ook nog een van de mooiste autos in zijn klasse. Dus hoewel ik heel tevreden ben over de benz, kan ik niet wachten op de nieuwe Zweed.
Afscheid
- 150.000 km
De benz is ingeleverd. Eigenlijk heb ik weinig toe te voegen aan de eerdere posts. Fijne reisauto, de combinatie met elektromotor is superfijn in de stad en bij het (rustig) optrekken.
Wel valt mij op dat de accus aan kracht hebben ingeleverd. Geheel geladen kon ik bij de start 26km elektrich rijden. Nu is het nog slechts 19km. In de afgelopen 4 jaar een paar kleine defecten gehad en een grote (luchtvering kapot). Dit valt mij toch een beetje tegen van MB. Nu dus voor het eerst Volvo. Ik zal mij eerste ervaringen posten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.