Mercedes-Benz C 220 BlueTEC (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 BlueTEC |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De samenstelling:
- Diamantzilver
- Bekleding 301 Stof / leder Artico zwart
- Actieve parkeerassistent inclusief PARKTRONIC
- Wegval type-kenteken op het kofferdeksel
- Neerklapbare achterbank 40/20/40
- Ruitenwissers met regensensor
- Garmin® MAP PILOT navigatiesysteem
- Automatische versnellingsbak 7G-TRONIC PLUS
- Dakbekleding in stof kristalgrijs
- AGILITY CONTROL verlaagde ophanging met selectief dempingssysteem
- Sierelementen in lichtaluminium
- Lichtmetalen velgen 17" 5-dubbelspaaks in himalayagrijs
- Verduisterde achterruiten
- Binnenverlichtingspakket
- Interieur AVANTGARDE
- Exterieur AVANTGARDE
- Zitcomfortpakket
- Regelbare lendensteun
Wat je hieronder gaat lezen gaat over belgische leasing.
Dus geen bijtellingen en zo meer, daar ken ik weinig van ;-)
Laten we beginnen met het waarom, ik heb een c220 bluetech gekozen omdat:
Omdat ik sowieso een automaat wil, dus moest ik een wagen vinden die een laag Co2 had in combinatie met een automaat en met een redelijk budget over om nog wat opties te kiezen.
Een aantal merken valt al af omdat bij hen een automaat zorgt voor veel hogere uitstoot. Op zich maakt deze natuurlijke selectie het ook makkelijker en al vlug kwam ik uit bij deze C220 bluetech.
Deze C220 BlueTech heb ik in april besteld.
Wat wil zeggen tijdens de introductieperiode en daar zit mijn voordeel. Ik kon deze wagen kiezen, met al zijn toeters en bellen, omdat mercedes daar een forse korting op gaf, bedankt M. Ik moest daarom ook niet (te) lang twijfelen, want dit model vind ik zeer mooi, de motorisatie (220 / 163 pk) meer als voldoende en de opties die ik kon nemen, maakten van deze auto een pracht exemplaar.
Aangezien ik 4 jaar lang met deze wagen ga rijden, vind ik het belangrijk om met een nieuw of redelijk recent model rond te rijden. Persoonlijk vind ik het niet zo leuk om al na 6 maand met "het vorige model" te rijden. Een bijkomende voordeel van deze laatste C, is de groei tov het vorige model. Meer wielbasis en een degelijke koffer, gaan er voor zorgen dat wij er met ons 2 kinderen goed in gaan kunnen toeren en reizen. Met een dakkoffer erop, zijn we snel klaar voor de grote vakantietrip. Per slot van rekening, zit ik heel vaak alleen in de wagen, dus hoef ik geen bus.
Conclusie, dit was voor mij een buitenkans.
Opties aan de buitenkant: kleur is diamantzilver geworden. Is eigenlijk grijs met een blauw tintje. Deze lichtere kleur laat de golvingen mooi uitkomen.
Verder koos ik voor avantgarde style aan de buitenkant, verduisterde achterruiten, parkeersensoren en geen type aanduiding. De prachtige led lampen zitten er niet op, die horen eigenlijk op deze auto te zitten. Maar elk budget heeft een maximum.
Opties aan de binnenkant: ook avantgarde aan de binnenkant, GPS en zitcomfort.
Ondertussen heb ik een goede 500 Km gereden. Ik begin de knopjes al terug te vinden en mijn oude gewoontes ruimen stilaan plaats voor nieuwe. Maw de overgang gaat vlot. Het is soweiso altijd aanpassen, maar zolang je aanvoelt dat je meer hebt of krijgt dan wat je ervoor had, dan zit je goed. En dat is hier zeker zo!
De zetels zitten goed, elke dag pruts ik nog wat aan de afstellingen, maar dat komt wel goed.
De 2 grote klokken (snelheid links - toeren rechts) achter het stuur, zijn mooi en duidelijk, maar vooral de display ertussen is een pluspunt.
Een hoog resolutie scherm waar je werkelijk alles mee kan regelen, maar ook displayen. Ik zet het standaard op de grote snelheidsmeter display.
De middenconsole, zwart pianolook, is netjes en overzichtelijk. Door de automaat heb ik een groot extra opbergvakje met 12volt stekker (geen asbak). De multimedia bediening is wennen, maar dat zie ik niet als probleem.
Ik hou wel wat van die technologische snufjes, dus heb er geen moeite mee om die te ontdekken. Wat ik bvb niet wist, is dat de standaard USB (2 stuks) je smartphone (iPhone) qua muziek volledig uitleest. Echt top, zelf de covers komen mee op het scherm en die kan je desgewenst doorbladeren. Het scherm met standaard grote is prima. Hoeft voor mij niet perse groter. Had misschien wel wat meer gericht kunnen staan naar de bestuurder.
Nog iets wat ik niet wist, de optionele regensensor, heeft 2 automatische standen. Eentje die licht gevoelig is en een meer gevoelige stand. Echt super, dit was altijd al een probleem.
Die automatische standen, die gaan of te hard of te traag, dus zit je toch steeds de intervallen zelf te regelen. Hier niet, gewoon spelen met die 2 standen.
Het rijden dan, ik kom uit een 1.6 liter diesel met 110 pk met semi automaat. Als ik dan in deze wagen met 2.1 liter en 163 pk met een "echt" automaat zit, dan is dit een heel andere wereld. Ik rij voornamelijk in comfort en switch naar sport als ik dat nodig vind. Ook moet die nog wat ingereden worden, dus vermijd ik de hoge toerentallen. De sport stand gebruik ik vooral als ik van de autosnelweg af ben. In deze stand schakelt die net wat minder en blijf je in een versnelling, die je toelaat om snel even wat meer snelheid te maken op en kort stukje. In comfort zit je al snel in 5de of 6de, dan moet je echt wel intrappen om hem in 3 of 4 te krijgen en vaart te maken. Dit is geen kritiek, alleen maar feedback, het heet ook comfort, niet waar! In sport gaat die ook niet vlug in 7de schakkelen, is mij opgevallen.
Eco, zal ik misschien eens gebruiken op echt lange stukken. Sport+ zal ik wel eens uittesten, wie hier meer over weet, mag het altijd meedelen. Individual, hier hetzelfde.
De koffer, die 480 liter zal wel ok "moeten" zijn. Meer daarover als ik eens iets groot moet vervoeren of als we op vakantie gaan. Standaard heb je ook een knopje op de sleutel die de koffer laat openspringen, kortom handig.
Dat is het voorlopig.
Ik ga mijn ceetje de komende weken wat verder verkennen en kom zeker nog eens terug met wat meer rijdersinfo en wat weetjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 200 Ambition Nederlandse auto
- 2015
- 83.991 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Sport I Pano-dak I Leder I Org.NL I 1e-eig. I Dealer-onderhouden I NAP
- 2018
- 92.684 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Premium Pack AMG I Org.NL I Pano-dak I 360° I Night-pakket I Multibeam I 1e-eig. I Dealer-onderhouden
- 2018
- 115.708 km