Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 CDI Estate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Gewoon goed
- 240.000 km
Beste lezers, omdat ik ook gebruik maak van de reviews denk ik dat het leuk is om een eens een review te schrijven.
Ik heb al een lange auto historie, maar ik zal mij beperken tot deze Mercedes 200 CDI in een grijze station uitvoering. Handgeschakelde AvantGarde uitvoering.
Gekocht in mei 2017 bij een ‘handelaar’, waarbij er toen 110k op de teller stond. Een ex-lease auto.
Inmiddels staat de teller op bijna 240k, dus kan ik wel met overtuiging mijn bevindingen neerzetten.
Betrouwbaarheid; 100%, comfort; erg goed. Verbruik is prima, kosten; ietsje hoger.
Betrouwbaarheid. Niets aan ‘kapot’ gegaan. Nog geen lampje. Dat is uitzonderlijk te noemen na 130k te hebben gereden en in 5 jaar tijd. Dit heb ik nog met geen enkele auto gehad. (Ik heb pas 20 verschillende auto’s gehad)
Er waren wel onderhoud/slijtage kosten. A-beurt €405,- B-beurt €733.- om zo maar een paar bedragen te noemen die elke 20-25.000 km weer terug komen. Banden van Michelin €455,-. Koppelingsplaten/drukgroep vervangen bij 170k kosten; €1950,-
Alle onderhoud behalve de banden overigens wel bij dealer laten uitvoeren.
Nauwelijks olie verbruik.
Wel 2 nieuwe voorruiten laten plaatsten. (Barst in ruit) Voor steenslag en erger is deze auto op de ruit gevoelig. Nu heb ik wel het idee dat de ruiten van Car-Glass iets zachter zijn dan het origineel.
Comfort is in mijn beleving heel goed. Een hele veilige auto om in te rijden tijdens alle weersomstandigheden.
Wel is het met de achterwielaandrijving oppassen bij sneeuw of gladheid. De achterkant gaat snel uitbreken op een wat sneller genomen rotonde.
Ook bij hoge snelheden (+200 in Dld) is de auto mega stabiel. Als dat spreekwoordelijke blok op de weg.
Verder geen kraakjes, piepjes, het zit allemaal erg degelijk in elkaar.
Zit positie is prima af te stellen, van binnen ruimte zat, ook met 5 volwassenen, hoewel ik 90% van de tijd alleen in de auto zit. De midden-console zit wel een beetje in de weg voor de midden-achter passagier.
Bediening van alle functies gaat vlotjes. Ook overschakelen tussen 2 telefoons gaat lekker snel. De draaiknop voor het infotainment systeem werkt prettig.
Het Garmin navigatie systeem is verouderd. Dealer kan deze niet meer ‘up-graden’. Elders in het land kan dat nog wel bij sommige bedrijfjes. Mijn navigatie op mijn telefoon werkt prima als alternatief.
Cruise-control werkt heel erg simpel via een hendel aan het stuur.
De diesel is redelijk stil. Al hoor ik deze nu wel. Ik ben gewend aan het geluid. Kom ik uit een andere auto dan valt mij weer op dat deze diesel echt niet veel lawaai maakt.
Verbruik is gunstig zoals ook op een foto tijdens een vakantie rit te zien valt. Het verbruik ligt echter, weersafhankelijk, rijtijd/file afhankelijk, snelheid afhankelijk…tussen de 1 op 17 en 1 op 20. Op één tank naar Oostenrijk is dus geen probleem.
De auto heeft een software aanpassing gehad bij ongeveer 150K. Van 136 naar 200 pk, 450 nm.
Niet iedereen zal hier een voorstander van zijn, maar ik kan het nu ik de ervaring heb bij 2 auto’s een ieder aanraden. Behalve dat de auto veel sneller is, dus ja, hoger verbruik bij toepassing, is de auto veel soepeler. Meer trekkracht bij lage toerentallen. Een rotonde gewoon in z’n 3e versnelling. Bij normaal gebruik is het verbruik lager.
Er zit ook een stukje veiligheid bij. Snel weg accelereren als het moet is geen probleem. In alle versnellingen bij alle snelheden. Ik ga dit nog missen….
Is er dan niets ‘negatiefs’ te vertellen, toch wel. De achterbank is in 2 delen, 60/40 omklapbaar. Nu blijft aan de 60% zijde ook het mechanisme voor de rol-bagage net vastzitten. Dit is een metalen koker. Mooi weggewerkt, maar wel zwaar. Het terugklappen vergt daardoor best wel wat inspanning. Mijn wat tengere partner lukt het niet.
Zou ik weer zo’n auto kopen? Absoluut. Helaas zijn deze 2.2 diesels er niet meer. Qua betrouwbaarheid in mijn beleving top!
Na 5 jaren heb ik deze ingeruild. Ik wilde weer eens wat anders. Iets echt anders, maar ook betrouwbaar. Over 2 maanden is er een nieuwe Lexus. Totaal andere auto in alle opzichten, zoals het Hybride systeem. Meerdere proefritten hebben mij overtuigd.
Natuurlijk had ik nog jaren door kunnen rijden. Met veel plezier overigens. Afschrijving is weinig. Lage verzekering, wat hogere houderschapsbelasting, en wie weet, misschien ook wel wat hogere onderhoudskosten.
Van diesel over op Hybride/benzine. Met een kleine 20k per jaar is een diesel niet zo noodzakelijk meer. Maar het blijft heerlijk rijden zo’n Mercedes-Benz diesel. Ik denk dat ik deze auto ga missen. Niet de goedkoopste, maar zeker wel de beste die ik ooit gehad heb.
Ik vrees dat mijn ingeruilde auto naar de export markt gaat, maar ook daar zal een nieuwe eigenaar heel veel plezier hebben van deze betrouwbare auto.
Bevalt de Japanse Mercedes (Lexus) niet, dan weet ik zeker dat ik weer overstap naar een Mercedes, maar wel een echte, geen Renault Mercedes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.