Rij-impressie Mercedes C-klasse
Net als z'n grote broers
43 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Mercedes-Benz heeft de C-klasse het nieuwe familiegezicht gegeven en van de gelegenheid gebruik gemaakt de motoren nog wat zuiniger te maken. Wij reden op Tenerife onze eerste kilometers met de 220 CDI .
Iedereen mag daar natuurlijk het zijne over denken, maar wat ons betreft, had de huidige Mercedes C-klasse ook zonder facelift nog wel even mee gekund, ook al is het model al vier jaar op de markt. Maar de heren in Sindelfingen hebben anders besloten; de C moet het vernieuwde Mercedes-gezicht meekrijgen zoals we dat inmiddels van de E en de CLS kennen, en dat betekent een facelift die zo ingrijpend is dat menig ander fabrikant het waarschijnlijk een modelwissel had durven noemen. De rechter op staande, meer uitgesproken grille is het meest in het oog springende detail, maar ook de bumper, de onderste grille en koplampen zijn volledig nieuw. Begin dit jaar onthulde Mercedes-Benz de vernieuwde C-klasse op de Detroit Motor Show, afgelopen week konden we op Tenerife onze eerste kilometers rijden en dat deden we in een vuurrode 220 CDI sedan met 7G-Tronic-automaat.
Ook vanbinnen heeft Mercedes-Benz flink huisgehouden. Het lcd-display voor het navigatiesysteem is voortaan mooi in het dashboard weggewerkt, de materialen zijn wat verfijnder en de Avantgarde-uitvoering heeft dat multifunctionele stuur dat eerder in de CLS debuteerde. Lastig is het gebrek aan opbergruimte voor losse spullen voorin. Technisch is er ook veel werk verzet en zoals te verwachten was, heeft het merk daarbij vooral gemikt op een lager verbruik. Alle benzinemotoren zijn voortaan direct ingespoten en de grootste winst werd behaald bij de topmotorisering, de gloednieuwe V6 die ondanks een 31 procent lager verbruik meer koppel en meer vermogen levert. De zeventraps 7G-Tronic-automaat heeft aangepaste overbrengingen gekregen en de motorkap is voortaan van aluminium, waarmee het gewicht is gereduceerd. Verder zijn alle versies, behalve die met vierwielaandrijving, voortaan standaard voorzien van een start-stopsysteem.
Lage bijtelling
Mercedes-Benz Nederland zal ongetwijfeld erg blij zijn met de introductie van de C 220 CDI met handbak. Deze versie heeft een CO2-uitstoot van 116 g/km, wat dus betekent dat de auto aan de eisen voor twintig procent bijtelling voldoet. De offers die je hoeft te brengen zijn minimaal: je krijgt kleinere wielen en je mist 7 pk. Over het totaal van 163 pk hebben we natuurlijk nog steeds geen klachten.
Het zal geen verrassing zijn dat aan de rijervaring van de C-klasse weinig veranderd is. Het is en blijft een typische Mercedes, al is-ie lichtvoetiger en dynamischer dan de E. De fabrikant wil er immers een wat jonger publiek mee aanspreken. Het onderstel is redelijk strak, comfortabel maar niet deinerig, en de besturing is vrij licht. Erg enthousiast zijn we over de motor van de 220 CDI. Hij klinkt een tikje rauw, maar zet daar uitstekende prestaties tegenover. Al vanaf 1.400 toeren beschik je over de volledige 400 Nm en dan gaat hij, conform de kleur van ons exemplaar, als de bekende brandweer. Door de snelle gasrespons voelt hij zelfs wat bijterig aan. De zeventrapsautomaat loopt mooi door de verzetten heen en is lekker rap.
Kopje koffie
Het was te verwachten: de facelift betekent meteen de entree van een aantal nieuwe technieken in de C, die we eerder in hoger geplaatste modellen tegenkwamen. En dan moet je denken aan Attention Assist (het inmiddels welbekende 'kopje koffie'), dodehoekradar, adaptieve cruisecontrol met Pre Safe (de auto remt zelf als een aanrijding dreigt) en lane departure warning system (voor puristen: tussendelijntjesblijfhulp). Ook internetten in de auto staat voortaan op de optielijst. Net als voorheen is de C-klasse één van de weinige modellen met een aparte neus voor de verschillende uitrustingsniveaus. De Elegance is vooral op comfort gericht en heeft de klassieke grille met ster óp de neus, terwijl de Avantgarde wat sportiever is georiënteerd en dat uit door een grille met drie brede lamellen en een grote ster, zoals de auto op deze pagina's. Standaard heeft de nieuwe C zeven airbags, regensensor, rondom elektrisch bediende zijruiten, en een met leer bekleed multifunctioneel stuur. Het Elegance-pakket kost, afhankelijk van de motorisering, tussen de € 2.470 en € 2.553. Belangrijkste highlights daarvan zijn extra interieurverlichting, mooiere bekleding en 17-inch lichtmetaal. De Avantgarde kost evenveel en biedt in grote lijnen ook hetzelfde, maar onderscheidt zich met andere wielen, wat sportievere materialen in de afwerking en zoals gezegd, een andere neus.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz C180 CDI Estate – 2013 – 311.155 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz C-klasse - Occasion Aankoopadvies

BMW 328i Touring - Mercedes-Benz C 350 Estate

Presentatie Mercedes C-klasse

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.