Mercedes-Benz C 200 CDI Avantgarde Combi (2002)

autoreview

Mercedes-Benz C 200 CDI Avantgarde Combi (2002)

Signalement

UitvoeringC 200 CDI Avantgarde Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst253.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1000 kilometer

  • 208.000 km

De W124 (zie andere review) is na 2,5 jaar trouwe dienst verkocht aan een andere Mercedes liefhebber dus ben ik op zoek gegaan naar een opvolger. Een beetje kleiner was de bedoeling, vandaar gekozen voor een C-Klasse. Na veel reviews gelezen te hebben ben ik huiverig geworden voor het roestspook en problemen met de elektronica en het instrumentenpaneel. Daarom heb ik gezocht naar een goed onderhouden wagen waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Bij de dealer heb ik een C-Klasse Combi 200 CDI Automaat in Avantgarde uitvoering gekocht. Vooraf mocht ik alle rekeningen van het onderhoud bekijken. En inderdaad, roest! Nog geen half jaar geleden is voor € 7.000,- onder garantie roest verwijderd (deuren). Verder zijn de vaak gehoorde problemen met draagarmen en stabilisatorstangetjes destijds keurig opgelost. Nu maar afwachten hoe de auto zich de komende jaren gaat gedragen.

Na een week rijden moet ik zeggen dat het comfort echt super is. Ondanks de wat vlakke stoelzittingen kan ik een prima zithouding vinden en hebben de kinderen op de achterbank voldoende ruimte. De achterbank is zelfs 4 centimeter breder dan de W124. Beenruimte op achterbank is hetzelfde als de W124, dus voldoende voor kleine kinderen. Wat opvalt is dat de auto zo ontzettend stil is, ook bij hoge snelheden. Verder geen kraakje of rammeltje en alles wat er op en aan zit werkt ook. Interieurkwaliteit is beter dan van de W124, waar regelmatig kunststof onderdelen los lieten. Ook de regen- en lichtsensor doen hun werk goed. De regensensor was eerst wat zenuwachtig maar na ontvetten van het voorraam is dit probleem opgelost. In de meeste testen wordt gezegd dat de 200CDI eigenlijk te weinig power heeft, zeker in combinatie met een automaatbak. Het is maar wat je gewend bent, voor mij heeft de auto meer dan voldoende power. En zuinig is de auto ook, de eerste 1000 kilometer gemiddeld 1 op 19. Althans dat is wat de boordcomputer zegt en daar ga ik voorlopig maar even vanuit. Binnenkort als ik meer kilometers heb gereden zal ik melden hoe de auto zich houdt.

De eerste 5.000 km zit er op

  • 212.000 km

Ruim een maand verder en inmiddels 5.000 km met de 200 CDI gereden, dus hoogste tijd om te vertellen wat mij wel en niet bevalt aan deze auto. Laat ik beginnen met de enige tegenvaller.

Het lukt mij nog niet goed om op lange ritten een comfortabele zithouding te vinden. Wat ik ook probeer, stoel omhoog of omlaag, naar voren of naar achteren, na een tijdje krijg ik een houten kont. Soms heb ik bij stevig remmen of stevige bocht het gevoel dat ik uit de stoel val. Voor mijn gevoel zou de stoelzitting meer moeten kunnen kantelen en misschien is de stoel gewoon aan een nieuwe vulling toe. Maar ik ga het wel oplossen want als je veel rijdt is goed zitten erg belangrijk.

Ik verbaas mij telkens weer over de stilte in de auto. Of je nu 50, 120 of 150 rijdt, het blijft altijd erg stil in de auto. En dat werkt behoorlijk ontspannend. Verder heb ik een Nokia 6210 telefoon (koelkastje) op de kop weten te tikken die in de orginele carkit past. Geluid van de telefoon is zowel voor bestuurder als beller aan de andere kant van de lijn erg goed. En telefoon is nu via het stuur te bedienen. Over de audio ben ik ook tevreden, goed geluid en simpel te bedienen. Verder werken alle opties zoals ze horen te werken, dus nog geen elektrische problemen.

Dan het verbruik. Gemiddeld 1 op 17! Voor een auto die 1500 kg weegt met automaat en airco vind ik dat gewoon goed. Er zijn ritten dat de boordcomputer gemiddeld 1 op 22 aangeeft, maar ik ben er wel achter gekomen dat de computer een beetje liegt. Neemt niet weg dat ik op die ritten in werkelijkheid toch 1 op 20 haal. Olieverbruik heb ik nog niet kunnen waarnemen, althans de boordcomputer meldt nog niet dat ik moet bijvullen. Hopen dat dit zo blijft.

Kortom, ik heb absoluut nog geen spijt van de aanschaf maar ik mis wel de 5-cilinder roffel van mijn vorige auto (W124). Wie weet als deze C-klasse het over 2 jaar nog prima doet dat ik dan voor een 270 CDI ga...

10.000 km!

  • 217.000 km

Reeds 10.000km met deze auto gereden en ben eindelijk gewend aan de zitpositie. Stoel ver naar achteren redelijk ver naar beneden is voor mij het beste. Een paar weken geleden begon de motor bij stationair toerental, in de opwarmfase, te zagen. Vooral bij wisselen verzet automaatbak (naar N, D of R). Waarschijnlijk raildrukregelventiel. Maar afgelopen week geen probleem meer gehad, even afwachten en anders laten repareren. Voorts een Becker APS-30 met navigatie op de kop getikt via www.ebay.de en laten inbouwen door www.mbnaviworld.nl (aanrader). Werkt perfect, stuurwielbediening en aanwijzingen in display van boordcomputer. Afgelopen week in de sneeuw veel baat gehad bij ASR en ESP, zelfs op de zomerbanden was de auto nog goed te berijden. Conclusie na 10.000km is dat ik nog steeds erg tevreden ben over deze 8 jaar oude Mercedes-Benz!

15.000 km

  • 222.000 km

We zijn nu sinds aanschaf 15.000 km verder en tot nu toe rijdt de auto zonder problemen. De boordcomputer geeft aan dat over 500 km een Assyst B nodig is, dus vandaag maar even met de garagist gebeld en over 2 weken kan ik terecht. In ieder geval moeten de achterste remschijven+blokken en remvloeistof worden vervangen, de automaat olie wordt vervangen en alle filters worden vernieuwd. Voor nog een set vers rubber en ook nog een verse apk er op ik kan weer 30.000 km vooruit.

18.000 km

  • 225.000 km

Vandaag heeft de W203 de geplande grote beurt (Assyst B) en APK gehad. De garagist heeft geen bijzonderheden of problemen geconstateerd en heeft het volgende uitgevoerd:

- Motorolie (5W40) + filter
- Bakolie + filter
- Remvloeistof verversen
- Interieurfilter
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Remblokken voor (alle schijven waren toch nog goed)
- Standaard controles grote beurt
- APK + roetmeting

Vorige week heeft de auto bij een bevriende bandenboer 4 nieuwe banden gekregen van het merk Kleber, type Hydraxer in de maat 205/55 R16 91W. Hij had deze banden in een partij gekocht en daarom kon hij ze tegen een scherpe prijs verkopen. Dus niet voor de standaard Michelins gekozen maar voor het 'B-merk' van Michelin. Ik rijd nu dus een week met deze banden en moet zeggen dat ze prima bevallen. Nu ben ik niet iemand die het uiterste van de banden vraagt en comfort + geluid belangrijker vind dan de sportieve eigenschappen.

Al met al kan de auto weer een hele tijd vooruit en zo langzamerhand begint mijn vertrouwen in deze W203 behoorlijk te groeien!

28.000 km

  • 235.000 km

Weer 10.000 km verder dus de hoogste tijd voor een update. Het wordt een korte update deze keer want behalve het vervangen van de voorruit (barst na steenslag) vallen er geen bijzonderheden te vermelden. De C-Klasse doet nog steeds probleemloos en zeer comfortabel zijn werk! Tijdens de afgelopen warme dagen valt mij op hoe ongemerkt en dus goed de climate control zijn werk doet. Bij vorige auto's was het of te koud of te warm of de airco blies te hard. Bij de climate control van deze C-Klasse merk je daar helemaal niets van, hij doet het altijd precies goed.

33.000 km met kleine hapering

  • 240.000 km

Tijdens de rit naar de vakantiebestemming in Zuid Limburg is er dan toch een storing opgetreden. Na lange tijd op de cruise control te hebben gereden wilde ik versnellen maar de auto wilde amper vooruit. Handmatig terugschakelen naar 4 en plankgas dan maar, helaas kwam de motor maar erg traag op toeren. Het voelde alsof de turbo niet meer wilde meewerken. Parkeerplaats opgezocht en aansluiting turbo slangen gecontroleerd, dat was in orde. Bij gas geven hoorde ik echter niet de turbo fluit die er normaal wel is. Vervolgens motor afgezet en even gewacht, opnieuw starten en het probleem deed zich niet meer voor. Het is inmiddels zo'n 2.500 km geleden en tot op heden is het niet meer voor gekomen. Volgens problemcar.nl is de kans groot dat de luchtmassameter niet goed functioneerde waardoor de turbo wordt 'uitgeschakeld'. Bij de eerstvolgende beurt maar even kijken of er een foutcode is opgeslagen.

Het voorruit heb ik laten vervangen vanwege een barst als gevolg van steenslag.

Verder geen bijzonderheden, op naar de 250.000 kilometer!

43.000 km en zuinigheidsrecord

  • 250.000 km

Eindelijk de mijlpaal van 250.000 km bereikt. Problemen hebben zich niet voorgedaan. Omdat de auto de afgelopen periode erg zuinig heeft gereden, begon de service interval weer op te lopen! Over ruim 2000 km moet de Benz een onderhoudsbeurt hebben en dat is dan ruim 27.000 km sinds de vorige beurt. Volgens het boekje is de gemiddelde service interval 20.000 km. Wel heb ik voor het eerst een liter olie moeten bijvullen. Opvallend is dat de recher achterband aanmerkelijk sneller slijt dan de linker achterband, ook heb ik het idee dat de auto rechts achter iets 'stuiert'. Misschien iets met schokbreker, ophanging of uitlijnen. We zullen het wel zien bij de volgende beurt.

In oktober heeft de auto volgens de boordcomputer (zie foto) gemiddeld 4,4 liter verbruikt. Dat is dus bijna 1 op 23. Dit was wel bij een gemiddelde snelheid van 66 km/u. Bij een gemiddelde snelheid van 85 km/u over een afstand van 105 km had de auto een verbruik van 4,6 liter (bijna 1 op 22). Voor mij een zuinigheidsrecord, dat heb ik met andere diesels (VW, OPEL, Peugeot, Nissan) nog niet voor elkaar gekregen.

Na de volgende servicebeurt zal ik de review weer bijwerken, ik verwacht namelijk een redelijk prijzige beurt vanwege een aantal slijtagedelen die moeten worden vervangen.

46.000 km en onderhoudsbeurt

  • 253.000 km

De afgelopen 2 maanden minder gereden dan gebruikelijk maar nu was de W203 dan echt aan de volgende beurt toe. Overigens heb ik de onderhoudsinterval weten op te rekken van 20.000 km tot bijna 30.000 km. De boordcomputer houdt dus rekening met de rijstijl. Bij deze beurt is het volgende onderhoud uitgevoerd:

- motorolie 5W40 + filter;
- 1 gloeibougie vervangen;
- remschijven voor vervangen;
- remblokken achter vervangen;
- lampje kentekenverlichting rechts vervangen.

Verder helemaal geen bijzonderheden. Voor de zekerheid de ophanging achter nog even laten nakijken omdat de auto naar mijn gevoel af en toe te stoterig is. Maar zal wel aan mij liggen want ze hebben niets afwijkends ontdekt. En om nu preventief de schokbrekers te vervangen gaat mij iets te ver.

So far so good en ik geniet nog elke kilometer van deze betrouwbare en comfortabele reiswagen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.