Mercedes-Benz C 200 BlueEFFICIENCY Elegance (2012)

autoreview

Mercedes-Benz C 200 Elegance (2012)

Signalement

UitvoeringC 200 Elegance
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst39.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 6 weken

  • 4.500 km

Halverwege Juni heb ik mijn eerste nieuwe Mercedes C klasse aangeschaft na jaren een lease auto van de zaak te hebben gereden. Ik woon in Bahrein en ik werk in Saoedie Arabie, dus ik maak aardig wat kilometers normaal, maar dit wordt vanaf augustus een stuk minder, omdat ik niet vaak meer naar verre bestemmingen zal rijden in Saoedie zelf. Aangezien ik een vergoeding krijg waarvan je een auto kan leasen of zelf aan kan schaffen heb ik dit keer gekozen om de knoop door te hakken en zelf de auto te kopen.

Na verschillende dealers af geweest te zijn is de keus gevallen op een C klasse, omdat de lokale MB dealer een hele goede aanbieding had voor deze auto. Na nog 1200 Euro van de prijs afgedongen te hebben stond 2 dagen later de auto voor mij klaar in Iridium silver met een beige interieur (in het midden oosten wordt normaal het uitrustings niveau bepaald door de dealer en kan je de auto na aanvraag kenteken gelijk meenemen). Normaal bij MB hier is de uitrusting vrij compleet en zeker met de speciale actie (Business Edition). De auto heeft o.a. de volgende uitrusting;

- 7 traps automaat
- Elegance pakket
- Artico Leer
- Cruise control
- Panorama dak
- Elec. rolgordijn achterruit
- Comand systeem
- Achteruitrij camera
- Bluetooth (voor Telefoon)
- Navigatie
- DVD speler

Het interieur straalt klasse uit en de afwerking is gewoon mooi door de materialen die gebruikt zijn. Het heeft nog steeds een klassieke MB uitstraling waar alle moderne snufjes in verwerkt zitten en dat is knap. De stoelen zijn op alle manieren verstelbaar en de hoofd en beenruimte voorin zijn erg goed. Achterin de auto is het wat minder bedeeld, maar dan moet je voor een andere auto gaan kijken als de ruimte achterin een heel belangrijk punt is.

Het panorama dak geeft het interieur een hele lichte en ruimtelijke uitstraling. Het comand systeem is werkelijk waar perfect. Aansluiten van een Ipod, mobiele telefoon gaan vanzelf en de verschillende functies kunnen door elkaar heen gebruikt worden. Het enige waar ik aan moest wennen is de richting aanwijzer die wat laag gepositioneerd is. Dit kan beter denk ik omdat de ruitenwissers nog wel eens vrolijk mee wapperen als ik van baan verwissel.

Nu het rijden. Het rijdt als een Mercedes en dat betekend dat de auto gewoon als een blok op de weg ligt. De besturing is licht, maar met gevoel en oneffenheden in het wegdek (hier hebben we er nogal wat) worden comfortabel weggewerkt door het onderstel.

De prestaties van de C200 zijn dik in orde en je hebt eigenlijk niets meer nodig. De auto accelereerd zonder drama of geloei en je hebt geen moment het idee dat je nog wat extra PK's nodig zou hebben. Ik denk dat dit ook zal gelden voor de C180. De automatische versnellingsbak doet zn werk goed zonder schokken onder normale omstandigheden, maar doet wel onder voor de DSG bak die ik in mijn vorige auto had (VW Passat CC 1.8T). De DSG versnellingsbak is gewoon sneller en efficienter. In de sport stand vind ik persoonlijk de automaat beter presteren, maar dat zal te maken hebben met dat ik een DSG bak gewend was. Het enige waar ik niet zo gecharmeerd van ben is de Eco stand. Ik had liever gezien dat je die functie aan kan zetten en niet uit moet zetten als je dit niet wil. Al was het radeloze gezicht (wat doe ik verkeerd) van mijn vriendin wel humor de eerste keer toen de auto afsloeg voor het verkeerslicht.

Het verbruik van de auto tot nu toe valt me alleen wel een beetje tegen. Op het moment komt ik niet echt verder dan 10L/100KM en dat zou toch beter moeten kunnen gezien dat ik voor 85/90% snelweg kilometers maak en (bijna) nooit in een file sta. Mijn vorige auto deed vrolijk minimaal 8L/100KM. Dit is een punt wat ik bij de volgende beurt zal vragen, want het kan zijn dat de A/C wat zwaarder uitgevoerd is wegens het lokale klimaat. (het is hier nu midden zomer met temeraturen tussen de 40-50 celsius) Dit is trouwens alleen om mij druk over te maken als ik de auto mee terug neem naar Europa, want hier lig je er niet wakker van met een bezine prijs van 10 Eurocent per liter...

De auto is 1 dag terug geweest bij de dealer (al na 2 dagen) omdat het stuur trilde bij sommige snelheden. Het bleek aan de banden te liggen en die hebben ze alle vier gelijk vervangen zonder kosten. Zoiets kan altijd gebeuren, omdat de auto's meestal een tijd stilstaan (tijdens transport en bij de dealer) voordat er mee gereden gaat worden.

Tot nu toe heb ik er nog geen moment spijt van gehad en hoop vele probleemloze kilometers met deze auto te maken.








Vervolg en laatste update

  • 39.800 km

De auto is nu bijna anderhalf jaar in mijn bezit en er staat bijna 40.000 km op de teller. Ik moet zeggen dat dit aantal kilometers met grote tevredenheid afgelegd heb zover.

Het verbruik van de auto is eigenlijk nooit beter dan 1 op 11 geweest, dus vergleken met mijn vorige auto is dit minder terwijl ik nog steeds dezelfde rijstijl hanteer of zelfs nog rustiger rijdt, omdat de Mercedes daar meer in z'n element is. Het kan natuurlijk zuiniger, maar ik schakel altijd de ECO stand uit (slaat af bij verkeerslicht), want dat vind ik irritant en de versnellingsbak zet ik altijd in sport, omdat de bak te langzaam terug schakeld wanneer je inhaald / bocht neemt.

Afgelopen februari ben ik vader geworden wat goed nieuws is, maar slecht nieuws voor de auto. Zoals aangegeven is het achterin niet ruim. De eerste 7 maanden met een maxi-cosi gaat het allemaal wel, maar nu staat er zo'n veilig bakbeest van een kinderstoel in. Dit betekend dat voorin geen lange mensen meer kunnen zitten en achter de bestuurder stoel was het al behelpen, omdat ik zelf bijna 1.90 meter ben. Dit is geen kritiek op de auto, want je weet wat je koopt, maar bij MB zouden ze toch goed naar de BMW 3 serie moeten kijken voor het volgende model.

Enige punten van kritiek zijn er wel. Een paar dingen van Mercedes zijn mij toch wel tegengevallen. Het stuur heeft een mooie aluminium kleurige strook, maar de verf mag er aan de bovenkant niet vanaf gaan bladderen na een jaar! Ook de voorbumper heb ik een probleem met de blanke laklaag die er langzaam vanaf komt.

De dealer (na aandringen)gaat de voorbumper overspuiten onder de garantie en ik ben mezelf aan het voorbereiden voor het gevecht over het stuurwiel, want daar zullen ze niet zo blij mee zijn. Moet zeggen dat ik dit soort problemen bij mijn vorige auto's nooit heb gehad. (VW CC / Hyundai Santa Fe / Honda Accord) Ook in warme landen moet het Mercedes product top kwaliteit garanderen vind ik, want in verglijking betaal je er veel voor!

De tijd is gekomen om afscheid te nemen van de C klasse, maar het doet wel een beetje zeer! Het is gewoon een mooie en goede auto! De gefacelifte E klasse gaat het niet worden denk ik. Waarschijnlijk begin januari een nieuwe review over de BMW 520i

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.