Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEFFICIENCY Elegance (2011)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 CDI Elegance (2011)

Signalement

UitvoeringC 220 CDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst156.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 5.900 km

Sinds enkele weken ben ik de gelukkige berijder van een C-klasse. In verband met de prettige bijtelling heb ik daarbij gekozen voor de 220CDI BlueEfficiency. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar omdat het grootste deel van de C-klasse die rondrijden Avantgarde-uitvoeringen betreffen, heb ik daarbij juist gekozen voor een Elegance. Ik heb de auto, naast het business-pakket met comand online, daarbij nog uitgebreid met stoelverwarming, multi-contour stoelen en een achteruit-rij camera.

Zoals iedere auto, heeft ook deze Mercedes natuurlijk voor- en nadelen. Ik vind zelf kreten zoals "premium-klasse" en "de maatstaf" die je veel tegenkomt onzin, ik probeer gewoon eenvoudig te kijken naar de prijs- kwaliteitverhouding die geboden wordt.

Als je dan begint te kijken naar de prijs, zie je dat je bij Mercedes met deze C klasse een zeer complete aanbieding krijgt, met daarbij ook een hoog prijskaartje. Aan de andere kant zie je ook bij de andere merken, zoals mijn vorige Citroën, de kosten aardig oplopen zodra je kiest voor een goed gemotoriseerde en compleet uitgevoerde auto. Zo is deze Mercedes ongeveer even duur als een Citroën C5 diesel in Exclusive uitvoering!

Het comfort van de Mercedes is buitengewoon. Als ik (in het begin) net instapte, miste ik even de ruime fauteuils van de C5, maar de C-klasse gaat al beter zitten naarmate je langer onderweg bent. Ook op dagen waarop ik naast het dagelijkse werk meer dan 4 uur in de auto doorbreng, stap ik nog uitgerust uit. De met luchtkussens in te stellen multicontourstoelen zitten daarbij uitstekend; gezien de lage meerprijs van iets meer dan € 500,= zou ik deze optie gewoon kiezen.

Een groot voordeel van de C-klasse is voor mij de zeer goede ergonomie, alles is intuïtief bedienbaar en doet gewoon wat het doen moet. Het Comand-online systeem is zeer uitgebreid en eenvoudig bedienbaar. Vooral Lingua-control waarmee alle functies van het systeem bediend kunnen worden werkt verbluffend goed. De handen kunnen gewoon aan het stuur blijven terwijl je het systeem een opdracht voor de stereo, navigatie of het telefoonsysteem geeft; echt fantastisch! De meerprijs is echter erg hoog. Ik had het "geluk" dat door de problemen in Japan het standaard systeem niet leverbaar was en de meerprijs van Comand-online tijdelijk erg laag was (€500,=). Ik vraag me af of ik de normale meerprijs van ruim € 3.000,= voor dit systeem zou accepteren.

Een nadeel in het comfort is het slechte zicht naar achter, waarschijnlijk komt dit met name omdat het een sedan betreft. Ik ben stationwagens gewend en bij deze sedan moet je maar gokken waar de kofferbak ophoudt. Gelukkig is de auto voorzien van een camera en sensoren.

De motor is een heerlijke krachtige diesel die zich al vanaf lage toeren gretig toont en zich ook lekker schakellui laat rijden. Er is altijd voldoende vermogen en koppel beschikbaar. Nadeel is wel dat de motor zeker als deze nog koud is best goed hoorbaar is in het interieur (de C5 had dubbele beglazing en was van binnen fluisterstil). Het is zeker niet storend, maar hier kan Mercedes best nog iets verbeteren.

De wegligging van de Mercedes is uitstekend. De auto geeft altijd vertrouwen en ook op vlot genomen op- en afritten laat het onderstel je niet in de steek. Sterk punt daarbij is dat het onderstel zich qua demping wat aanpast aan de omstandigheden.

Al met al ben ik zeer tevreden over mijn C-klasse. Is er dan echt sprake van een premium auto? Ik weet het niet en vind dat ook niet belangrijk. Wel weet ik dat je met deze C-klasse gewoon erg veel waar voor je geld krijgt!

Ik heb in de beoordeling de betrouwbaarheid en gebruikskosten overigens gewoon nog op "voldoende" staan, omdat ik daar nog geen concreet zicht op heb.

Update 20.000 km

  • 20.000 km

De C-klasse blijft zeer betrouwbaar met een ongeëvenaard comfort. Na lange ritten stap je heerlijk uitgerust uit. De ergonomie van de bediening is in combinatie met de goede multicontour-stoelen uitstekend.

Een recente trip naar de wintersport, welke door voor sneeuw onderweg, ruim 12 uur duurde, bewees dat je ook dan uitgerust uitstapt. Dit gold ook voor de achterpassagiers. Met name de achterbank lijkt dan in eerste instantie wat aan de harde kant, maar bij lange ritten blijft hij juist uitermate comfortabel.

Het brandstofverbruik is over de eerste 20.000 km uitgekomen op gemiddeld 5,7 l/100 km. dit is wel met veel snelwegkilometers. Dit verbruik ligt dus (zoals bij alle merken) wel boven het beloofde verbruik van 5,1 l/100 km. Bij rustigere ritten is een verbruik van 4,6 l/100 km goed haalbaar.

Wat wel opvalt is het motorgeluid. De C-klasse heeft laten zien dat hij ook bij 17 graden vorst direct en probleemloos start. wel klinkt de motor de eerste kilometers als hij nog (steen)koud is nadrukkelijk door in het interieur. Zodra de motor warm is, is dit overigens voorbij.

Zuinig en comfortabel

  • 67.500 km

Inmiddels heb ik ruim 67.500 km met de C-klasse afgelegd. Tijd voor een korte update; wat zijn de meest opvallende zaken?

Ook in mijn C-klasse heeft zich de lekkage van koelvloeistof voorgedaan. Dit is keurig onder garantie gerepareerd. Buiten deze reparatie, toont de Benz zich nog steeds volkomen probleemloos.

Het brandstofverbruik valt me bijzonder mee. Momenteel heb ik een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km, inclusief ritten met zware aanhangers en de vakantie. Bij langere snelwegritten in Nederland, zit het verbruik rond de 4,3 l/100 km. Dat vind ik buitengewoon zuinig!

Het comfort, de prestaties en de wegligging blijven voor mij buitengewoon. Je kunt overal zeer goed meekomen in het verkeer en de auto blijft ook op hoge snelheden stabiel. Op vakantie heb ik veel op zeer slechte wegen gereden en ook daar geeft de C-klasse geen krimp.

Het rijden met een zware aanhanger van 1.700 kg is geen probleem. De motor heeft ruim voldoende reserve om dit te kunnen doen. Tevens blijft de auto ook keurig stabiel.

Al met al is de C-klasse verassend veelzijdig en sterk. De lekkage van koelvloeistof is dan wel een klein smetje, maar zeker niet voldoende om het vertrouwen en het plezier aan te tasten.

Going strong

  • 108.000 km

Inmiddels is de 100.000 km stand al weer ruim gepasseerd. Deze C-klasse gaat me meer verbazen naarmate ik er langer in rijd. Enkele voorbeelden:
- Uitgezonderd een lekkage bij het inlaatspruitstuk vlak na aflevering (verholpen onder garantie) is er geen enkele storing geweest.
- Het gemiddelde verbruik blijft laag. Bij langere snelwegritten kom ik op 4,3 l/100km. Over het geheel (inclusief korte ritjes, vakanties, dakkoffers en zware aanhangers) zit ik nu op 5,2 l/100 km over de laatste 60.000 km.
- De rust en het comfort zijn in deze klasse volgens mij ongeëvenaard.

Enkele zaken zijn mij nog opgevallen:

- Ik heb een uitvoering zonder reservewiel, maar met een pompje. De volgende keer zal ik toch een reservewiel als optie nemen. Dat is gewoon handiger.
- De beige bekleding blijft netjes, ondanks intensief gebruik.
- De kleur parelbeige van mijn C-klasse is een zeldzame kleur. Dat zal hij ook wel blijven, want ik geloof dat hij niet meer leverbaar is. Toch jammer dat de meeste mercedes-rijders het veilig op één van de vele grijstinten houden!

Aangezien de C-klasse in de blue efficiency edition aanzienlijk in prijs is verlaagd, zou er volgende keer zomaar weer een Mercedes kunnen komen!

  • 156.000 km

Wat een betrouwbaarheid! De C-klasse rijdt nog exact even goed (of mogelijk beter) dan de dag dat ik hem ophaalde uit de garage. Soepel, stil comfortabel en zuinig. Ook zaken als de bekleding blijven keurig strak en er zijn ook geen storende rammeltjes.

Daarom ook toch maar de waardering voor betrouwbaarheid en kosten bovenwaartse bijgesteld.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.