Mercedes-Benz C 180 Kompressor Classic Combi (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Kompressor Classic Combi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 94.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Een heerlijke auto met flinke mankementen
- 153.541 km
Gekocht om: uiterlijk, veronderstelde betrouwbaarheid, comfort en met name veiligheid (uitstekende resultaten bij botsproeven).
Deze auto heeft veel om van te houden. Om te beginnen heeft hij een prachtige vormgeving, zeker voor een stationbak. Terwijl om onbegrijpelijke redenen 'men' steeds meer voor hoge en lompe auto's kiest, is deze Mercedes relatief laag met mooie ronde lijnen. Daarin onderscheidt deze auto zich ook van de huidige generatie Mercedessen, die allemaal weer een stuk vierkanter zijn. Nadeel van die mooie ronde vormgeving is dan wel weer, dat de auto voor een station relatief weinig bergruimte biedt. Het - standaard - interieur is qua vormgeving niet bijzonder, maar wel zeer functioneel.
De weglegging van de auto is uitstekend. Ook bij hogere snelheden - de enkele keren per jaar in Duitsland rijd ik vaak rond de 170 km/u - blijft de auto volledig stabiel, ook in lange bochten. Toen ik enig tijd geleden abusievelijk écht te snel een scherpe bocht in stuurde en de auto alsnog uitbrak, had ik geen seconde het idee dat ik de wagen echt 'kwijt' was. Als vanzelf herstelde de auto binnen een fractie de ingezette lijn. Oneffenheden in de weg vallen wel enigszins op, maar storend wordt het niet. Anders dan een andere eigenaar van dit zelfde model in een review schreef, vind ik de auto wel degelijk plezierig en direct sturen als je iets sneller bochtenwerk wilt doen. Uiteraard is de auto vrij zwaar, maar toch - héél stevig bochtenwerk daargelaten - is dat allesbehalve een opgaaf.
Naar huidige maatstaven mag de auto zeker geen krachtpatser genoemd worden. Wél geeft de motor over een breed toerengebied en gelijkmatig z'n vermogen af, althans mits men boven de 2000 toeren blijft. Verder doortrekken dan naar 3500 toeren is dan weer slechts zelden nodig. Voor normaal gebruik presteert de motor in mijn optiek dan ook ruim voldoende. Voor het rijden van steile Oostenrijkse Alpenpassen had 't daarentegen allemaal wel iets meer mogen zijn, met name ten gevolge van het vrij hoge gewicht van de auto. Oostenrijkers blijken dan ook niet voor niets veelal over duidelijk sterkere blokken te beschikken...
In het dagelijkse gebruik vallen een aantal positieve en negatieve zaken op. Positief zijn de kwaliteit van de stoelen, de ruimte voor de bijrijder, de ruime opbergmogelijkheden rondom de bestuurder, de koeling van het bergvak tussen bestuurder en bijrijder, de uitstekend functionerende automatische bediening van de ruitenwissers, de werking van de airco, de stilte in de auto bij hogere snelheden en nog een heleboel meer.
Negatief zijn daarentegen het zware gaspedaal en de eerste en tweede versnelling, die enigszins hakkelig schakelen. Daarnaast merk je bij het instappen dat de auto laag is. Met mijn atletische gestalte (ahum) is instappen geen enkel probleem, maar voor een bejaarde tante bleek dit al een stuk lastiger te zijn. De schermen die je op het digitale display kunt oproepen doen wat gedateerd aan, maar het zou wat flauw zijn om daar bij een tien jaar oude auto over te vallen. De auto van de handrem krijgen is nogal eens lastig; vaak lukt dit pas bij de derde of vierde poging. Dat zou toch niet zo moeten zijn bij een dergelijke auto. In de garage heeft men dit echter nooit weten op te lossen. Daarmee komen we ook meteen bij verreweg het grootste probleem onder de negatieve zaken, namelijk de gestaag oplopende lijst met...
Technische mankementen
Toen ik de auto kocht met 94.500 km op de teller is deze vóór de koop door een bevriende oud-Mercedesmonteur anderhalf uur onderzocht, waarbij de auto ook nog op de brug is gezet. Uit dit onderzoek volgde uit niets dat de auto ten tijde van de aanschaf mankementen had. Totdat ik de wagen kocht was hij ook steeds in onderhoud geweest bij een Mercedesdealer, zodat ook in die zin geen gekkigheden te verwachten waren. Thans, vijf jaar en 60.000 km later, wil ik de technische betrouwbaarheid van de auto in bredere zin behoorlijk in twijfel trekken. Een samenvatting.
Radiateur lek en vervangen (97.941 km), richtingaanwijzerschakelaar kapot (99.846 km), linker voorveer gebroken (108.625 km), achterschokbrekers begeven het (115.372 km), remschijven vóór krom (121.945 km), remschijven vóór nogmaals krom en thans ook de remschijven áchter (+/- 129.000 km), nóg een keer de remschijven vóór krom (135.587 km), airco (verdichter) kapot én slangen bij kompressor blijken op scheuren te staan (137.664 km), voorwielnaven krom (142.445 km), de gordel links achterin trekt niet meer strak en moet vervangen worden én wederom een voorveer gebroken (147.879 km). De garagerekeningen sinds januari 2012 tot op heden - een goede anderhalf jaar derhalve en maar een beperkt deel van de periode waarin ik de auto heb - waarin zo'n 15.000 km is afgelegd, bedragen bijna 6.500 euro. Dat bedrag is inclusief het normale onderhoud, maar het blijft in mijn optiek buitengewoon stevig. Zeker als men in ogenschouw neemt dat een deel van de reparaties in die periode ook nog onder garantie/coulance heeft plaatsgevonden, zodat het bedrag van 6.500 euro normaal gesproken nog wezenlijk hoger zou zijn geweest.
Náást de voormelde grotere mankementen heeft de auto ook nog tal van kleinere problemen (al dan niet) achter de rug. De knop van de versnellingspook liet bijvoorbeeld tijdens het rijden los, de beide buitenspiegels zijn ieder reeds een aantal malen uit de houder gevallen, bij snelheden boven de 100 km/u treedt ergens achterin een hinderlijk klapperend geluid op (waarvan de oorzaak na tal van garagebezoeken nog steeds niet is gevonden), het digitale display valt zo nu en dan half uit, etcetera, etcetera. Allemaal niet heel erg en vooralsnog zeker niet qua kosten, maar ik moet bekennen dat ik het intussen gewoon een beetje gehad heb met al dat technische gelazer van deze Mercedes.
Uiteraard kan het een keer met een individuele auto tegen zitten. Een enkel exemplaar - maar alsdan wel helaas het mijne - is gewoon gebrekkig, maar dat zegt nog niet veel over het model als zodanig. Interessant is echter de visie van de Mercedesdealer waar de wagen in voormelde periode van anderhalf jaar in onderhoud is geweest. Bij mijn laatste bezoek was men over mijn klacht over de voortdurende technische mankementen bepaald niet onder de indruk. Met uitzondering van de kapotte airco was geen van de mankementen in de optiek van de dealer bij een dergelijke kilometerstand als 'ongebruikelijk' te beschouwen. Met andere woorden, dit zouden gewoon de gebreken zijn waar dit model bij een dergelijke kilometerstand aan lijdt. Deze visie van de dealer, die uiteraard veel ruimere ervaring met dit model heeft dan uitsluitend mijn exemplaar, zou men kunnen beschouwen als een opmerking om van mijn gezeur af te zijn. Echter, ook na mijn aankondiging dat ik deze - mijns inziens opvallende - visie van de dealer in deze review op Autoweek zou opnemen, werd deze met geen woord afgezwakt. Het zou dus best wel eens juist kunnen zijn dat bij dit model vanaf een kilometerstand van zo'n 100.000 km rekening gehouden moet worden met een flinke lijst aan komende mankementen.
Mijn conclusie is dan ook dat deze auto in het gebruik zonder meer een uiterst fijne auto is, maar voor wat betreft de technische betrouwbaarheid ben ik zonder meer teleurgesteld. Het moet wel heel gek lopen als deze voor mij eerste Mercedes niet tevens m'n laatste is.
De technische malaise houdt aan
- 156.759 km
De strekking van de review van enkele maanden geleden was: een heerlijke auto, zolang als-ie het doet. Ook al zijn we intussen slechts een paar duizend kilometer verder, toch wilde ik de afgelopen weken - gezien de eerder beschreven technische geschiedenis - een kleine aanvulling schrijven met als thema: de wagen is de afgelopen 3.000 kilometer (!) probleemloos doorgekomen.
Echter, dat laatste is intussen al niet meer waar. Remmen op mooi vlak asfalt begint thans weer (vooralsnog lichte) trillingen op te leveren. Er is nog niet nader naar gekeken, maar de gedachte gaat uiteraard uit naar wederom kromme remschijven. Daarnaast heb ik naar aanleiding van enkele reacties op mijn eerdere review gekeken naar roestvorming in de wielkassen. Daarvan blijkt intussen ook sprake te zijn, zij het in nogal beperkte mate. Voordat dát een echt probleem wordt, ligt deze auto gezien zijn verdere technische geschiedenis zonder twijfel op de sloop. Duidelijk vervelender is dat de centrale deurvergrendeling sinds vandaag niet meer werkt, ook niet met vervangen batterijen en evenmin met de andere sleutel. Over tien dagen krijgt de wagen z'n APK-keuring en laat ik er naar kijken. Mócht die centrale deurvergrendeling (of iets anders dat bij de APK zou blijken) een serieus prijskaartje hebben, dan gaat deze wagen de deur uit. Misschien anders ook...
Verdere gemengde ervaringen
- 160.490 km
Een kleine 4.000 kilometer verder na de vorige review valt er ook eens iets positiefs te melden: zonder dat ik het besefte was de originele accu van de auto intussen probleemloos 11 jaar en 160.000 kilometer meegegaan. Dat zullen niet veel auto's halen.
Tegenover dit positieve nieuws staan echter ook weer verschillende mankementen. Het in de vorige review gemelde uitvallen van het centrale deurvergrendelingssysteem heeft zich op mysterieuze wijze na twee weken vanzelf hersteld. Dat lijkt op het eerste gezicht leuk, maar had tot gevolg dat er bij controle in de garage uiteraard ook niets te vinden was. Enige tijd later viel het systeem echter wederom tijdelijk uit. Bij controle bleek bovendien dat de tot op heden nauwelijks gebruikte reservesleutel van de auto deels kapot is. Met deze sleutel kan de centrale deurvergrendeling niet meer bedient worden. Een nieuwe sleutel schijnt rond de 600 euro te kosten, dus dat laten we maar even zitten.
Daarnaast lijdt het intussen geen twijfel meer dat de remschijven wederom aan het kromtrekken zijn. Dit laatste ondanks dat ik intussen werkelijk ieder advies dienaangaande ter harte heb genomen.
Tot slot is er een probleem met de 'stabilisator van de 2e voertuigas' opgetreden, vooralsnog bestaande uit een kraken en piepen tijdens het rijden. De dealer stelt dat het in technische zin in het geheel geen kwaad kan, maar dat de geluidshinder tijdens het rijden in de loop van de tijd gestaag erger zal worden. Reparatie zal een ruime 500 euro kosten.
Het zal niet verbazen dat ik intussen financieel en geestelijk klaar ben met deze wagen. Begin komend jaar - of zoveel eerder als deze Mercedes het volgende onoverkomelijke mankement oploopt - komt er een andere auto. Deze gaat naar de sloop of wordt tegen die tijd verkocht voor wat de gek er voor geeft.
Reactie op eerdere lezersreacties
Naar aanleiding van enkele van de lezersreacties het volgende.
De auto is sinds januari 2012 in onderhoud bij Mercedes-Benz Dealer Bedrijven, vestiging Leiden. Daar zij direct bij opgemerkt dat niets er op wijst dat de vele technische problemen van de auto ook maar op enige wijze gerelateerd zijn aan deze dealer. Sterker, de enige maal dat deze dealer misschien een keer een verkeerde beoordeling maakte - bij de telkens weer kromtrekkende remschijven - is een en ander keurig onder garantie gerepareerd.
Een ander deel van de reparaties van de afgelopen jaren is overigens uitgevoerd door een Mercedesdealer in Kassel (Duitsland).
De suggestie dat ik wellicht gewoon pech heb met dit exemplaar valt uiteraard niet met zekerheid te ontkennen. Uitsluitend Mercedes-Benz zélf zal weten hoe betrouwbaar dit type daadwerkelijk is. Feit blijft dat voormelde Leidse dealer zich eerder op het standpunt stelde dat met uitzondering van de kapotte airco alle tot dan bestaande problemen als normaal zijn te beschouwen (zie de review). In combinatie met de reacties van andere Mercedesrijders die zich in dit verhaal herkennen, heb ik dan ook het idee dat bij mijn auto helemaal geen sprake is van een individueel slecht exemplaar, maar een en ander wel degelijk een algemener kwaliteitsprobleem bij Mercedes betreft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.