Mercedes-Benz C 180 d Lease Edition (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 180 d Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
intro
Bij een andere werkgever -in mijn geval per 1 juni aanstaande- hoort ook een andere auto. Geen straf....
Over de Mercedes C Klasse heb ik inmiddels al de nodige reviews en tests kunnen lezen maar nimmer iets over de lease-'instapper' die mij gegund is. Wellicht doe ik lezers een plezier met mijn ervaringen over deze auto, de C180D Lease Edition, en dan met name op motorisch vlak. Hoe doet vooral het kleine dieseltje van Renault origine het in deze 'limo'?
Voor nu alvast: het wordt een zwarte, met als enige extra's metallic lak (zwart dus) en een afneembare trekhaak.
Ik verheug mij alvast op de ingebruikname over 3 weken.
Later derhalve meer, en voor nu zet ik de 'waarderingen' in neutrale stand.
Het motortje....
Enig speurwerk....het betreft, aldus een test op Groenlicht.be, 'een 1.6-liter viercilinder diesel die ooit het levenslicht zag als Renault krachtbron. Mercedes gaat er prat op dat ze maar liefst 30% wijzigden/verbeterden'. Men noemt in die test ten opzichte van de originele Dci van Renault iets minder vermogen (116 pk) en iets meer trekkracht (250 Nm). Dat laatste moet volgens mij trouwens 280Nm zijn, wie weet in België andere specificaties? Volgens dezelfde website 'overtuigde deze achterwielaangedreven C180 met zijn stille loopcurve en nipt-maar-voldoende prestaties'. Het zal mij benieuwen, een proefrit maakte ik nimmer, ik laat mij verrassen!
Update!
- 37.000 km
Inmiddels 37.000 km gereden. Tijd voor een update.
Verbruik
Op zomerbanden ligt het verbruik rond de 1 op 20 á 21. Met winterbanden ‘verslechtert’ dit tot rond de 1 op 17 á 18 ligt. Nog steeds knap voor een dergelijke grote auto met kleine motor, maar het verschil is wel fors.
De motor
Zoals al eerder aangegeven had ik mijn bedenkingen over de motor in deze auto, zeker na het afscheid van mijn Volvo V40 D4 met 190pk en een lager gewicht dan de C180.
Achteraf valt het wel mee, maar deze motor blijft krap bemeten en de wens naar iets méér blijft. De motor is soepel en stil, echter niet echt krachtig. Voor inhaalmanoeuvres moet er goed ‘gepland’ worden en enigszins voortvarend optrekken vereist concentratie i.c.m. soepel en snel schakelen. Kom vooral niet onder de 1500 toeren, dan gebeurt er echt niets. Voor het beeld: ik rij vrijwel altijd alléén, dus aan de belading ligt het niet…….
Pluspunten
- Ziet er mooi uit!
- Geweldige reisauto
- Stil en comfortabel
- Uitstekend veercomfort, niet ze zacht, niet te hard
- Uitstekende ledverlichting, automatisch grootlicht. Het laatste is met name op donkere dagen op provinciale- en kleinere wegen een verademing
- Goede stoelen (uitschuifbaar beenstuk, vooral door mijn lengte zeer prettig, en ik ontdekte pas na een maand de aan de voorzijde van de stoel geplaatste elektrische bediening van de lendensteun……..).
Minpunten (en Mercedes onwaardig!):
- Kunststof panelen op middenconsole en deuren. Krasgevoelig, trekken vuil aan en je ziet er alles op. Al snel een microfiber doek gekocht die regelmatig uit het dashboard komt om een en ander weer te fatsoeneren.
- Kunststof paneeltjes kraken/rammelen bovendien nogal eens, vooral als de auto koud is. Behoorlijk opvallend en irritant, zeker voor dit kaliber auto dat verder uitblinkt in kwaliteit/stilte/sereniteit. Predicaat ‘Premium’ onwaardig.
- Navigatiesysteem: systeem is niet alleen erg langzaam maar software aan boord was bij aflevering al achterhaald. Systeem wordt genadeloos verslagen door gratis ‘Google Maps’ of Kaarten’ op de IPhone. Ik gebruik het hierdoor niet tot nauwelijks. Dit is een lease uitvoering, een leaserijder verdient beter!
- Motor: zie hierboven………..
Betrouwbaar?
- 130.000 km
Een forse min voor wat betreft mijn oordeel over de betrouwbaarheid: stil komen te staan op de snelweg in verband met een kapotte turbo.... maar dat niet alleen: na twee weken wachten het bericht ontvangen dat de turbo ook nog eens zodanige schade aan de motor heeft veroorzaakt dat deze in zijn geheel moet worden vervangen! Max V. zou daar minder verrast door zijn als ik, ik moet hem echter wél gelijk geven: het basisontwerp van de motor komt van -jawel- Renault.... Ik wacht inmiddels al vijf weken op de vervanging van de motor, dat schiet niet erg op. Schrale troost is dat ik als huurauto een C-klasse estate in benzine uitvoering met automaat rijd: meer vermogen en rijcomfort dus. Best aangenaam. Mijn waardering voor ‘betrouwbaarheid’ heb ik inmiddels verlaagd want een dergelijke schade bij relatief lage kilometrage kan écht niet (zo’n motor moet ‘tonnen’ aankunnen). En nu maar wachten op de reparatie....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.