Mercedes-Benz C 180 d Lease Edition (2016)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 d Lease Edition (2016)

Signalement

UitvoeringC 180 d Lease Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

intro

Bij een andere werkgever -in mijn geval per 1 juni aanstaande- hoort ook een andere auto. Geen straf....
Over de Mercedes C Klasse heb ik inmiddels al de nodige reviews en tests kunnen lezen maar nimmer iets over de lease-'instapper' die mij gegund is. Wellicht doe ik lezers een plezier met mijn ervaringen over deze auto, de C180D Lease Edition, en dan met name op motorisch vlak. Hoe doet vooral het kleine dieseltje van Renault origine het in deze 'limo'?
Voor nu alvast: het wordt een zwarte, met als enige extra's metallic lak (zwart dus) en een afneembare trekhaak.
Ik verheug mij alvast op de ingebruikname over 3 weken.
Later derhalve meer, en voor nu zet ik de 'waarderingen' in neutrale stand.

Het motortje....

Enig speurwerk....het betreft, aldus een test op Groenlicht.be, 'een 1.6-liter viercilinder diesel die ooit het levenslicht zag als Renault krachtbron. Mercedes gaat er prat op dat ze maar liefst 30% wijzigden/verbeterden'. Men noemt in die test ten opzichte van de originele Dci van Renault iets minder vermogen (116 pk) en iets meer trekkracht (250 Nm). Dat laatste moet volgens mij trouwens 280Nm zijn, wie weet in België andere specificaties? Volgens dezelfde website 'overtuigde deze achterwielaangedreven C180 met zijn stille loopcurve en nipt-maar-voldoende prestaties'. Het zal mij benieuwen, een proefrit maakte ik nimmer, ik laat mij verrassen!

Update!

  • 37.000 km

Inmiddels 37.000 km gereden. Tijd voor een update.

Verbruik
Op zomerbanden ligt het verbruik rond de 1 op 20 á 21. Met winterbanden ‘verslechtert’ dit tot rond de 1 op 17 á 18 ligt. Nog steeds knap voor een dergelijke grote auto met kleine motor, maar het verschil is wel fors.

De motor
Zoals al eerder aangegeven had ik mijn bedenkingen over de motor in deze auto, zeker na het afscheid van mijn Volvo V40 D4 met 190pk en een lager gewicht dan de C180.
Achteraf valt het wel mee, maar deze motor blijft krap bemeten en de wens naar iets méér blijft. De motor is soepel en stil, echter niet echt krachtig. Voor inhaalmanoeuvres moet er goed ‘gepland’ worden en enigszins voortvarend optrekken vereist concentratie i.c.m. soepel en snel schakelen. Kom vooral niet onder de 1500 toeren, dan gebeurt er echt niets. Voor het beeld: ik rij vrijwel altijd alléén, dus aan de belading ligt het niet…….

Pluspunten
- Ziet er mooi uit!
- Geweldige reisauto
- Stil en comfortabel
- Uitstekend veercomfort, niet ze zacht, niet te hard
- Uitstekende ledverlichting, automatisch grootlicht. Het laatste is met name op donkere dagen op provinciale- en kleinere wegen een verademing
- Goede stoelen (uitschuifbaar beenstuk, vooral door mijn lengte zeer prettig, en ik ontdekte pas na een maand de aan de voorzijde van de stoel geplaatste elektrische bediening van de lendensteun……..).
Minpunten (en Mercedes onwaardig!):
- Kunststof panelen op middenconsole en deuren. Krasgevoelig, trekken vuil aan en je ziet er alles op. Al snel een microfiber doek gekocht die regelmatig uit het dashboard komt om een en ander weer te fatsoeneren.
- Kunststof paneeltjes kraken/rammelen bovendien nogal eens, vooral als de auto koud is. Behoorlijk opvallend en irritant, zeker voor dit kaliber auto dat verder uitblinkt in kwaliteit/stilte/sereniteit. Predicaat ‘Premium’ onwaardig.
- Navigatiesysteem: systeem is niet alleen erg langzaam maar software aan boord was bij aflevering al achterhaald. Systeem wordt genadeloos verslagen door gratis ‘Google Maps’ of Kaarten’ op de IPhone. Ik gebruik het hierdoor niet tot nauwelijks. Dit is een lease uitvoering, een leaserijder verdient beter!
- Motor: zie hierboven………..

Betrouwbaar?

  • 130.000 km

Een forse min voor wat betreft mijn oordeel over de betrouwbaarheid: stil komen te staan op de snelweg in verband met een kapotte turbo.... maar dat niet alleen: na twee weken wachten het bericht ontvangen dat de turbo ook nog eens zodanige schade aan de motor heeft veroorzaakt dat deze in zijn geheel moet worden vervangen! Max V. zou daar minder verrast door zijn als ik, ik moet hem echter wél gelijk geven: het basisontwerp van de motor komt van -jawel- Renault.... Ik wacht inmiddels al vijf weken op de vervanging van de motor, dat schiet niet erg op. Schrale troost is dat ik als huurauto een C-klasse estate in benzine uitvoering met automaat rijd: meer vermogen en rijcomfort dus. Best aangenaam. Mijn waardering voor ‘betrouwbaarheid’ heb ik inmiddels verlaagd want een dergelijke schade bij relatief lage kilometrage kan écht niet (zo’n motor moet ‘tonnen’ aankunnen). En nu maar wachten op de reparatie....

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.