Mercedes-Benz C 180 Ambition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 500 km |
Eerste rijervaringen
- 500 km
In maart 2014 mocht ik mijn eerste auto uitkiezen. Mijn meest recente rijervaring is voornamelijk Volkswagen Golf 6 met een 1.4TSI 160pk met DSG (niet mijn eigen auto). Op de short list had ik de volgende modellen gezet:
Mercedes C klasse
Mercedes CLA
Audi A3 Limousine
Audi A5 Sportback
BMW 3 Serie
Kortom een selectie van de grote drie uit Duitsland. Audi A5 viel af, omdat hij bijna wordt vervangen door de nieuwe A4/A5 en kon ik niet voldoende aankleden binnen budget. BMW 3 serie viel zonder acties ook af wegens budget en loopt toch ook al sinds 2012 mee. Mercedes CLA, hoewel een mooi model, biedt iets te weinig ruimte. De echte keuze was dus tussen de Mercedes C klasse en de Audi A3 Limousine. Met beide auto’s enkele proefritten gemaakt in verschillende configuraties en beide bleken prima opties te zijn. De Audi was natuurlijk financieel de meest aantrekkelijke optie. Bijtelling van 20%, bijna full options en dan nog steeds binnen budget. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de Mercedes omdat dit toch een klasse hoger is, en omdat er veel acties waren voor dit nieuwe model, kon ik hem toch nog goed uitrusten en net binnen budget houden. Het nieuwe model vind ik qua design ook de mooiste in zijn klasse op dit moment, mits je hem ook goed aankleed. Uiteindelijk is dit mijn configuratie geworden:
Mercedes C Klasse C180
Diamant Zilver Metallic
AMG Interieur
AMG Exterieur
19 inch AMG velgen multispaaks titanium
Ambition Pakket (Parktronic + Parkassist, Cruise control, AUDIO 20 + touchpad met Garmin map pilot navigatie, LED Intelligent Light System, Grootlicht assistent)
Introductiepakket Comfort(7 G-Tronic, Keyless Start, Zitcomfortpakket)
Achteruitrijcamera
Spiegelpakket(dimmende binnen en buitenspiegels, elektrisch inklapbare buitenspiegels)
Comand Online
Neerklapbare achterbank 40/20/40
Agility Select
Regensensor
Antidiefstalpakket
Head-up display
Sfeerverlichting
Levering
Eind maart bestelt en circa 4 maanden later geleverd. De tussenliggende periode was niet geheel zonder problemen. Ik had oorspronkelijk de auto bestelt met een 360 graden camera. Hier bleken al snel technische problemen mee te zijn waardoor deze niet voor einde jaar kon worden geleverd. Hierdoor heb ik afgezien van deze optie omdat ik anders te lang moest wachten. Helaas leidde dit niet tot een minderprijs omdat dit inclusief was in een pakket. Na wat heen en weer gebel uiteindelijk de head-up display in de plaats gekregen en daarmee genoegen genomen. Daarna is alles voorspoedig verlopen en kon ik hem ophalen eind Juli. Tot nu toe een aantal korte en langere ritten gemaakt en het dagelijkse woon-werk verkeer. Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe.
Exterieur
Het design van de auto sprak me direct aan vanaf de eerste foto’s die eind vorig jaar verschenen, zeker ook in vergelijking met het oude model. Ik heb gekozen voor het AMG exterieur pakket met de ster in de gril. De Exclusive versie met de klassieke gril vind ik ook erg mooi, maar de sportievere trim past toch beter bij mij op dit moment. Deze AMG versie wordt verder gekenmerkt door chromen voorspoiler, uitbouw van de wielkasten, side skirts, AMG kieuwen en de diffusor aan de achterkant met dubbele geïntegreerde uitlaten. Het silhouet van de auto bestaat uit een lange motorkap en koets en een korte achterkant zodat er een mooie coupe lijn in zit. De gelijkenis met de nieuwe S-klasse mag duidelijk zijn. Verder ook zeer herkenbaar Mercedes zijn de twee lijnen die over de zijkant naar elkaar toe komen richting de achterkant. Verder gekozen voor de optionele 19 inch AMG multi-spaaks velgen. Dit maakt de auto wat mij betreft helemaal af. Dit gaat wel absoluut ten koste van het comfort, maar daarover later meer. Helaas geen ruimte meer gehad voor 2 andere visuele dingen. Het panorama dak en de getinte achterruiten kon er helaas niet meer bij. Zeker in combinatie met diamant zilver zijn die zwarte accenten erg mooi. Diamant zilver verschilt van kleur in donker en licht. In het donker krijg je klassieke Mercedes zilver tint. In het daglicht, kleurt de auto licht grijs met een blauw tint erin.
Interieur
Ook een grote stap ten opzichte van het vorige model is het interieur. Hier heb ik na eerste instantie het Avantgarde interieur toch ook voor het AMG interieur gekozen. De belangrijkste redenen zijn het volledige artico leder interieur (stoffen bekleding doet wat afbreuk aan de luxe uitstraling), de betere sportstoelen met meer steun (belangrijk voor mijn slechte rug) en het lederen afgewerkte dashboard. Ik heb spijt van een ding en dat is het niet bestellen van mat zwart essenhout als afwerking. De pianolak midden console is mooi maar ook erg besmettelijk. De aluminium deurpanelen zijn dan weer wel erg fraai en die zouden verdwijen als je zwart essenhout zou nemen en dat maakt het interieur nog zwarter want de dakbekleding is ook standaard zwart. De materiaal keuze en kwaliteit is zoals al vaak opgemerkt echt geweldig en beste in deze klasse. Ik ben alle interieur delen nagelopen en het gebruik van standaard hard plastic panelen is echt minimaal. Ook zijn veel panelen uit een stuk gemaakt. Ook het gehele midden console paneel is uit een stuk gemaakt waarbij de benodigde uitsparingen met een laser zijn uitgesneden. Dit zijn details in een interieur die ik als autoliefhebber echt kan waarderen. Het grote minpunt naar mijn mening is de ruimte beleving in het interieur. De auto is fors groter geworden en ook de wielbasis maar echt ruim kan ik het niet noemen. De toegenomen lengte van de auto zit voornamelijk ook in de lange neus, daar heb je dus qua ruimte weinig aan. De beenruimte achterin is voldoende maar niet meer dan dat. Ik ben zelf 1.83 en ik kan net achter mezelf zitten. Hoofdruimte is ook matig door de coupe achtige lijn en de instap is daardoor ook wat krap. Voor mijzelf is ruimte geen belangrijk punt aangezien ik meestal alleen rij en geen kinderen heb. Voor gezinnen die een middenklasser willen met voldoende bruikbare ruimte is dit niet de auto, de nieuwe Volkswagen Passat is dan bijvoorbeeld een goede keuze. Bagageruimte is diep maar niet zo hoog maar met 480 liter gewoon voldoende ruim.
Rijgedrag/Comfort
Hoe rijdt de nieuwe C klasse? Nou gewoon zeer goed. De auto is absoluut ingesteld op comfort maar zonder week of deinerig te worden. Je kan als je wil de auto ongenadig hard door de bochten draaien. De Mercedes stuurt licht maar wel met veel gevoel en zeer direct. Verder valt het me op hoe lichtvoetig de auto voelt. Met 1295kg in standaard trim is het een minder zware auto geworden en dat merk ik in het bochtenwerk en bij het afremmen en ook hoe de 1.6 motor de auto toch nog voldoende laat presteren. Hoe verhoudt de Mercedes zich tot de BMW? Ik heb vorige en huidige 3 serie gereden en voor de pure rijdersauto is de BMW nog steeds de auto denk ik. Dat wil niet zeggen dat ik hem beter vind maar de afweging comfort/sportief is anders gemaakt. Zelf vind ik de nadruk op rust en comfort en toch voldoende sportief een fijn compromis die ik in de Mercedes terug vind. Zoals al eerder vermeld heb ik de 19 inch AMG multispaaks velgen eronder zitten. Dit maakt het comfort op korte oneffenheden een stuk minder. Niet kiezen dus als je niet wilt inleveren op comfort Maar voor mij is het visuele aspect toch belangrijker dan het beetje comfort wat je inleverd. Bovendien is het contact oppervlak met het wegdek nu een stuk groter waardoor hij nog meer op de weg kleeft. Wil je toch meer comfort dan moet je Airmatic bestellen, helaas geen ruimte voor in het budget. Verder is er nog de optie om je auto karakteristieken aan te passen via agility control. Ik heb hem voornamelijk in Comfort staan met start-stop uit (jammer dat dit altijd standaard aan staat). Dat geeft de meest rustige en relaxe auto voor dagelijks woon werk verkeer. Bij het aanpassen naar Sport+ wordt de auto echt hard, zeker icm de velgen maar kan je hem echt sportief rijden waarbij ook de automaat wat sneller en merkbaarder schakelt. Dit is wel lekker om zo nu en dan tijdens een ritje te doen, maar dit is niet iets voor elke dag. Alle instellingen kunnen ook individueel gecustomized worden, dat heb ik nog niet gedaan. Dan de sportstoelen in de auto. Voor mij zijn stoelen, een van de belangrijkste punten aangezien ik zo nu en dan rug klachten heb. Een slechte autostoel merk ik dus vrijwel direct. Bewust voor deze stoelen gekozen vanwege de veelvoudige verstelbaarheid, lendesteun, meer zijdelingse steun en je kan zitvlak verlengen voor extra steun aan je bovenbenen. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Ik kan vrij hoog zitten en mijn boven benen hebben extra steun door de zit vlak verlenging en je kan de zithoek aanpassen. Ook de lendesteun is 4 voudig elektrisch aan te passen. Deze stoelen zijn dus een aanradar.
Motor/Versnellingsbak
De 1.6 turbo C180 motor had ik graag ingewisseld voor de iets sterkere C200, maar dan zou ik een hoop opties moeten schrappen die ik niet had willen missen, 3000 euro is best een prijsverschil. De prestaties van de 1.6 turbo zijn ruim voldoende. Het is zeker geen strepen trekker maar in iets meer dan 8 sec naar 100 km/h is voldoende vlot. Wel moet hij harder werken en omdat er weinig reserve dan over is merk je dit ook wel aan het motor geluid. De geluidsisolatie daarentegen is zeer goed waardoor je de motor bij kruis snelheden nauwelijks hoort. Het motor geluid van de 1.6 turbo is vrij rauw, bijna dieselachtig. Ik vind het zelf wel prettig klinken. Voor een iets fijnere rijbeleving en sereniteit zou ik wel de C200 aanbevelen, die heeft toch wat meer reserve ook in de tussensprints. Dan de 7G-tronic automaat van Mercedes. Deze is over het algemeen prima en schakelt redelijk zacht. Hij is wel wat trager als de DSG van Volkswagen en soms schakelt hij terug op een moment dat het net niet prettig is. Ik heb de eerste paar honderd kilometer erop zitten, met zowel stad als snelweg kilometers. Het verbruik valt tot nu toe erg tegen, maar dat zal langzaam verbeteren als de motor wat meer is ingereden. Ik haal op de snelweg nu rond de 1 op 15 en in de stad 1 op 11. Hopelijk later nog een betere inschatting na meer kilometers.
Functionaliteit
Een aantal features van de auto wil ik wat verder toelichten te beginnen met Comand Online. Er zijn veel klachten over het vaste scherm op de midden console geplaatst. Ik vind het zelf wel mooi nu ik er dagelijks tegen aan kijk. De bediening kan via de conventionele draaiknop of het nieuwe touchpad. Ik gebruik meer de draaiknop, deze zit ook ergonomisch op een betere plek. De touchpad ligt te ver naar achteren voor mij en is minder tref zeker. Het schrijven op de touchpad werkt prima maar ik kies voor de spraakbesturing Linguatronic, dit werkt echt fantastisch en veel sneller. Navigatie adressen kan je in een keer inspreken en hij vindt het moeiteloos. De navigatie kaarten zijn up to date en de route begeleiding is zeer goed en duidelijk. Indien er file is wordt je omgeleid maar hij kiest dan soms onlogische routes. De hele menu structuur en bediening vergt wat gewenning maar is uiteindelijk prima en de opties zijn eindeloos. Het scherm is mooi en ook de menu's en animaties zien er goed uit. De kwaliteit van de speakers zijn goed voor dagelijks gebruik, echte muziek liefhebbers doen er goed aan de Burmester audio te bestellen. Als audio liefhebber luister ik echter liever rustig thuis op mijn audio systeem
Een andere optie die ik wilde noemen is de head-up display. Dit is werkelijk schitterend geïmplementeerd. Alle relevante informatie heb je haarscherp op je ruit. Donker of volle zon maakt niet uit, het contrast wordt aangepast. Navigatie aanwijzingen, verkeersborden herkenning, cruise control settings, huidige straatnaam en snelheid, worden full color weergegeven. Zeker een optie die ik kan aanraden ook voor de veiligheid. Tot slot de verlichting van de auto. De auto is uitgerust met Mercedes intelligent light system met groot licht assistent. Ook dit is weer iets wat naar mijn mening een must is. Visueel sowieso een mooie optie. Bij het openen van de auto, krijg je blauwe licht slangen die langzaam overgaan in wit. Tijdens het rijden is de licht opbrengst zeer hoog in combinatie met de grootlicht assistent. Bij elke auto of reflectie wordt het grootlicht aangepast aan de omstandigheden en de bochten verlichting zorgt voor extra licht tijdens het sturen. Alle sensoren zijn samen ondergebracht aan de bovenkant van de vooruit samen met alle andere veiligheid systemen zoals collision prevention assist (automatisch remmen bij dreigende botsing). Met de sfeerverlichting in 3 kleuren is het hele interieur voorzien van led accenten van midden console, voetenruimtes en deurpanelen, erg fraai.
Pluspunten:
- Design Interieur/Exterieur
- Materiaal gebruik
- Comfort/wegligging
- Veiligheidsopties
- Sportstoelen
- Verlichting Interieur/Exterieur
Negatief
- Ruimte beleving interieur
- Motor mist wat finesse en reserve
- Prijs en kosten opties
Toelichting sterwaarderingen
Comfort (5 sterren)
Rijcomfort is onovertroffen in dit segment, zonder veel in te leveren op dynamiek. Sportstoelen zijn zeer prettig en bieden veel steun. Goed navigatie systeem met goede connectivity opties. Overall luxe beleving in het interieur en aandacht voor details.
Prestaties (4 sterren)
Gegeven de basis motor, is dit een prima motor die voldoende is voor deze auto. Prestaties vallen zeker niet tegen. Voor iets meer power is de C200 te overwegen.
Betrouwbaarheid (5 sterren)
Natuurlijk valt hier in dit stadium nog weinig over te zeggen, dus voorlopig staat deze op 5 sterren.
Kosten (3 sterren)
Eerlijk is eerlijk, je betaalt een premie voor deze auto. Hij is duidelijk duurder dan een vergelijkbare BMW 3 serie of Audi A4. Net zoals de concurrentie zijn de opties in sommige gevallen ook erg duur. Kosten onderhoud kan ik later hopelijk wat meer over zeggen.
Overall Waardering
“Das Beste oder Nichts” is de slogan waarmee Mercedes deze auto in de markt heeft gezet. Kan ik mij hierin vinden? Overall gezien denk ik dat dit inderdaad nu het beste pakket is in deze klasse los van de uiteindelijke prijs. Luxe, comfort/wegligging, veiligheidsopties, materiaal gebruik staan op een zeer hoog niveau. Hij is alleen niet het beste op alle aspecten. Combinatie motor/automaat, infotainment(vs Idrive en MMI) zijn er nog wat stappen te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Solution AMG | Leder | Camera
- 2018
- 73.449 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 63 | AMG schaalstoelen | IWC | Luxe leder Two Tone | Burmester | Elektrisch verstelbare stoelen
- 2015
- 189.776 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 220 CDI Lease Edition
- 2015
- 313.531 km