Mercedes-Benz C 180 (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Andere klasse
- 120.000 km
Grofweg denk ik bij particuliere autobezitters aan de volgende categorieën:
a. de eigenaar (al dan niet met geleend geld) voor wie het privébezit multi-inzetbaar moet zijn,
b. de leaserijder,
c. de liefhebber, met meer dan 3 auto’s.
Natuurlijk kan een leaserijder zich ook eigenaar voelen en heeft die doorgaans met dezelfde perikelen te maken en kan een eigenaar liefhebber zijn: alle combinaties zijn mogelijk. Afhankelijk van zijn budget, merkenvoorkeur, gevoel en beoogd gebruik wordt de keuze voor een auto gemaakt. Bij een leaseauto kan het keuzeplaatje er drastisch anders uitzien dan wanneer je je eigen spaarpot moet stukslaan, zo hebben we gemerkt bij het uitzoeken van een (lease)auto. Zelf ben ik, de man in het gezin, enigszins terughoudend in het nemen van dergelijke beslissingen (lees: ik vind de premium-merken wel mooi, maar huiver van de hoge aanschaf en dito instandhoudingskosten). Mijn vrouw kijkt er veel rationeler naar (lees: ik heb geen voorkeur voor merk of model, zolang het maar functioneel is, tegen de laagst mogelijke kosten). Zo kan het verkeren dat we 4 jaar in een Mercedes C-klasse gereden hebben. Uiteraard zijn we niet over 1 nacht ijs gegaan, want een gezin van 5 heeft zo zijn voorkeuren en noodzakelijkheden. Tevens moet het passen in het leasebudget en de bedrijfsregels. De man wil een zo groot mogelijke auto (natuurlijk ivm het gezin, de bouwmarktaankopen en weekend- en vakantietripjes), de tieners willen snel en vooral iets van nu (oud of ouderwets is voor hun een vies woord). De partner, in dit geval een vrouw en degene die het allemaal mogelijk maakt, heeft zo haar eigen redenen.
Het keuzeproces
De leasemaatschappij bood een uitgebreide internet-tool, waarmee we onafhankelijk van elkaar konden struinen in de mogelijkheden en beperkingen. De privéauto, een Renault Espace Phase II uit 2008, moest er uit (heerlijke auto, maar als leaseauto paste het niet in het leasebudget), de Nissan X-trail, de vorige familieauto was goed bevallen. Als tweede auto hadden al we een Nissan Juke. Een Mazda CX-5 zou voor mij een goed alternatief zijn. Veel andere interessante en betaalbare SUV’s of crossovers waren er in 2014 nog niet. De kids zagen een G-klasse of Panamera wel zitten. Mijn vrouw vond een CLA wel mooi. Heu? Een CLA? Een Mercedes Benz? Aan dat merk had ik niet eens durven denken. Zo kwam het dat we op een zaterdagmiddag de lokale Mercedes dealer binnenliepen. Terwijl ik me vergaapte aan de opgestelde S-klasses, AMG’s, SL’s, er stond zelfs een Maybach, stak de verkoper zijn verhaal af over de CLA, dat die relatief nieuw was en heel populair. “Maar ik heb een mooier voorstel!”, eindigde hij met een cliffhanger. We kwamen echter voor de CLA, dus wilden we die hoe dan ook bekijken en rijden. Het is een sportieve Mercedes, maar de lijnen konden mij niet bekoren, juist het punt waar mijn partner op gevallen was. Achterin is het klein en zit je ingebouwd, zeker met zwarte hemelbekleding en helemaal als je een MPV gewend bent. Het interieur ziet er wel hip en premium uit. Nu is “premium” een beladen term en bij elk nieuw model van welk merk dan ook, ziet het interieur er doorgaans beter, mooier en moderner uit dan dat van de voorganger. Toch is een Mercedes van een ander kaliber. Uiteraard betaal je ervoor, maar een MB-interieur ziet er chiquer uit dan dat van de meeste volumemerken. De CLA was dus geen geschikte auto voor ons gezin en ik zag de Mazda CX-5 al opdoemen. Zoals gezegd had de dealer dus nog een troef in handen. Hij legde uit dat de CLA180 een 1.6ltr benzinemotor had met 122pk en de CLA200 een 1.6 met 156pk. Meer pk’s zijn altijd fijner, maar de leaseprijs lag een behoorlijk stuk hoger. Daarbovenop kwamen nog de persoonlijke wensen. De nieuwe C-klasse was net uit en er ter introductie werd een zgn Lease Edition gevoerd. Standaard voorzien van navigatie, cruise control, parkeersensoren en LED-verlichting. Ik vond het persoonlijk een mooiere auto dan de CLA-sedan waar we voor kwamen, maar mijn wederhelft was nog niet overtuigd. De verkoper vertelde verder dat het een C180 betrof met dezelfde 1.6 156pk motor als in de CLA200. Omdat het om een introductiemodel ging, was die in de lease goedkoper dan een CLA180 met vergelijkbare opties. Ik was de CX-5 opslag vergeten. De vorige C-klasse heb ik altijd een chique auto gevonden en de nieuwe, die veel stijlelementen geërfd had van de S-klasse, des te meer. Een proefrit leerde dat 156pk meer dan genoeg was voor het Nederlandse wegennet. De ruimte voor 4 “volwassenen” viel niet tegen en het vijfde kind paste prima in het midden, als we een keer met z’n 5-en op pad moesten. De C180 sedan met 6-versnellingshandbak paste in het leasebudget, met name omdat ook de werkgever een actiekorting op de eigenbijdrage gaf. Alleen de kleur uitkiezen en deal was rond. En o ja, mijn klus-prestaties werden ook steeds minder.
De uitstraling
Het belangrijkste kenmerk van deze auto is het comfort. Voorin zit je ruim en de stoelen zijn stevig en geven goede steun. De bedieningsknoppen zitten onder handbereik, maar enige voorstudie en gewenning is wel nodig. Afwijkend en zeer typerend voor MB is de cruise control bediening. Ik was gewend aan knopjes om het stuur, maar Mercedes gebruikt een klein hendeltje links aan het stuur, onder de richtingaanwijzer. Ook hiervoor geldt dat je er aan moet wennen, maar qua bediening en gebruiksgemak is dit het beste systeem wat ik ben tegengekomen. Het standaard audiosysteem klinkt helder maar mist power. Een extra versterker en eventueel een subwoofer zou de muzikale belevenis nog verder op kunnen krikken. Een telefoon koppelen gaat simpel en je kan verschillende toestellen toevoegen via bluetooth. Zo kan jouw telefoon actief blijven, terwijl de muziek van je kids gestreamd wordt. Er heerst een cockpitgevoel wat mede versterkt wordt door de brede middenconsole en de manier waarop het dikke driespaakstuur met zacht maar grip-vast leer voor je gepositioneerd staat. De axiale en hoogteverstelling van het stuur in combinatie met de verstelmogelijkheden van de stoelen laten zowel een afgepaste actieve, dan wel een luie houding toe. De rvs omrande tellers met daartussen een infoscherm met belangrijke informatie vallen onder een koepeltje, dat net zo breed is als het stuur. Het navigatiescherm is als een tablet op het dashboard geschroefd en staat duidelijk in het zicht. Daaronder 3 ronde ventilatieroosters, een verchroomd HVAC-bedieningspaneel met tuimelschakelaars en daar weer onder verzonken drukschakelaars met sneltoetsen voor de diverse mediamogelijkheden. Het geheel staat op een pianolak paneel. Helaas is deze afwerking net als bij andere merken krasgevoelig. Over het dashboard ligt een soort gewelfde overkapping die van deur tot deur doorloopt. De armleuning in de deur is diep en hoog genoeg, om er lekker op te leunen. Deze loopt verder omhoog, wat een robuuste deurgreep oplevert. In het oplopende deel bevinden zich bedieningsknoppen voor de ramen, spiegels en deurvergrendeling en het eindigt bij de perfect gepositioneerde mid-tone speakers en tweeters. Het interieur is al met al een samenvoeging van stijlelementen die een coherent geheel vormen en levert een chique uitstraling op die je niet snel bij andere merken aantreft. De kwaliteit toont zich niet alleen aan de oppervlakte, zoals de matte rvs-sierlijsten, ipv het doorgaans gebruikte (plastic) chroom, de robuust aanvoelende knoppen en materialen of het algehele lijnen spel wat het een uitgebalanceerde, atletische en toch zakelijke uitstraling geeft. De kwaliteit uit zich ook in de gebruikte materialen, veel wat je aanraakt geeft een massief gevoel. Of het bedieningsknoppen zijn, het stuur, de deurhendels, de middenconsole. Een eervolle vermelding is er voor de scharnieren waar de deuren aan zijn opgehangen. Vergelijk die eens met andere merken in dezelfde of zelfs hogere klassen.
Het rijden
Al rijdend valt op hoe de ophanging het wegdek absorbeert zonder veel te overhellen en hoe verfijnd de aandrijflijn is. De koppeling voelt degelijk aan, de versnellingsbak is trefzeker. Keerzijde is dat verkeersdrempels met beleid genomen moeten worden. De geluidsdemping is van hoog niveau, wat wel nodig is, want de motor is weliswaar sterk, maar klinkt en voelt niet fijn bij vollast. Tijdens het opschakelen hoor je weinig, wat komt doordat de versnellingsbak verhoudingen relatief ver uit elkaar liggen. Goed merkbaar bij het opschakelen van 2 naar 3: doorgaans schakel ik door bij 40km p/u, maar deze auto is dan nog zo stil en de motor geeft nog geen kik, waardoor het prettiger gaat bij 50km p/u. Bij deellast is het heerlijk rustig eenmaal op de snelweg merk je weinig verschil tussen 100 of 140km p/u: pure comfort van deze achterwielaandrijver.
Voor in de stad is de auto compact en wendbaar genoeg. De mogelijkheid van automatisch inparkeren heb ik niet gebruikt, maar is wel praktisch. Ik was hier achter gekomen toen mijn jongste zoon dit terloops demonstreerde. Eervolle vermelding verdient de ILS LED-verlichting: de aangelichte objecten lijken als het ware in daglicht te staan (een klap beter dan Xenon). In bochten draait de verlichting mee in de rijrichting en de automatische grootlicht assistent houdt rekening met tegenliggers en kan eenzijdig bijlichten.
Conclusie
In totaal is er 4 jaar en 120dkm met veel plezier mee gereden. Het hoofdgebruik was woon-werkverkeer waarvan 1/3 binnenwegen en 2/3 snelweg inclusief de dagelijkse file. Het gemiddelde door de leasemaatschappij vastgelegde benzineverbruik was 5,7 liter/100km. Dit is inclusief de winterbandenwisseling. Het Mercedes onderhoudsschema van A- en B-beurten werd netjes gevolgd. Premium-merk of niet, storingen had deze auto ook. Zo begon na 2 jaar het scherm van het navigatiesysteem uit te vallen of vast te lopen. Dat werd vaak opgelost het contact uit en weer aan te zetten, maar uiteindelijk is de SD-card lezer vervangen. Verder klonk mijn muziek via bluetooth het laatste jaar van bezit slecht, alsof de speakers opgeblazen waren. Ik streamde Deezer via mijn Android telefoon, maar het geluid van een CD, USB stick of zelfs de FM-radio klonk beter en voller. Wat verder ook steeds meer opviel was dat de 6e versnelling niet bruikbaar meer was bij lichte hellingen, zoals bij het uitkomen van een tunnel of oprijden van een viaduct. Terugschakelen was noodzakelijk. En daarnaast laat ook een Mercedes Benz wel eens een kraakje horen. Alleen relateer ik dat eerder aan het gebruik van verschillende massieve materialen en niet aan torderende of flexibele plastics. Wat niet minder werd, is het positieve gevoel over het ontwerp van sportief chique. Zeker de combinatie van metallic kleur Iridium zilver, met een lichte, blauwe gloed erin en de (standaard) lichtmetalen wielen. Als de auto gewassen is, is het echt een plaatje, waar je even voor om kijkt.
Zou ik deze auto particulier kopen? Ja, onder voorbehoud. De bovengenoemde storingen zijn geen exemplarische incidenten en kunnen liever door een leasemaatschappij opgelost worden, dan dat je er zelf voor moet opdraaien. Voor 2 personen is het een comfortabele en luxe auto. Let op, we hebben “slechts” een basis (lease edition) versie in gebruik gehad. Het interieur bijvoorbeeld is met zoveel meer te upgraden in de vorm van leerpakketten, elektronische en mechanische opties en natuurlijk de keuze uit zeer uiteenlopende motoriseringen. De lijst is eindeloos en kan de prijs behoorlijk oplopen. Met een leeggewicht van 1295kg zijn voor deze auto de MRB kosten laag (te vergelijken met een C-segmenter). De auto is zuinig en de motor is krachtig en snel zat. Echter heb ik geen inzicht in de garagerekeningen. Nu verwacht ik dat een auto de eerste 70dkm geen gekke onkosten met zich meebrengt, maar doorgaans zullen na 100dkm diverse onderdelen vervangen moeten worden of het nu onder regulier onderhoud valt of niet. Particulier vind ik de auto nieuw te duur, maar als tweedehands wordt het interessanter, gezien de kwaliteit van de gebruikte materialen en het toegepaste design. Toch zou ik wel een goede garantie bedingen. Of toch maar voor die 2-liter automaat gaan met leren bekleding, agility-control en Burmester geluid. Dat ga je echter ook in de aanschafprijs merken en als er wat stuk gaat …, ach dromen mag. Hoor ik iemand C63 AMG roepen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.