Mercedes-Benz C 180 (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 29.300 km |
KM-stand laatst | 40.555 km |
aanschaf en 1e rijervaringen
- 29.526 km
Na ongeveer 10500 kilometer en ruim 185 uur (volgens de boordcomputer) achter het stuur te hebben gezeten werd het tijd om mijn ervaringen op papier te zetten.
aflevering 6-11-15 en 4 maand rijervaring:
Eerst iets over de aflevering. De auto is gekocht bij de MB dealer in Apeldoorn na achterlating van mijn C200 cdi met Amg pakket. Ondanks het feit dat het geen hagelnieuwe auto betreft, maar een van iets meer dan 1 jaar oud werd voor de aflevering alle tijd genomen. Werkelijk niets was de verkoper teveel en alles werd goed uitgelegd. Mijn telefoon werd daar ter plaatse ingesteld op Mercedes connect me. Een fijne app waarop onder andere het verbruik, de tankinhoud, het onderhoud, bandenspanning etc kan worden afgelezen. Ook is het mogelijk om met de telefoon het voertuig te vergrendelen als je niet weet of deze überhaupt vergrendeld is. Handig als je bijvoorbeeld in de stad bent en twijfels hebt af de auto wel afgesloten is in de parking. Voor mij in ieder geval iets nieuws.
Hoe bevalt nu een C180 benzine na ruim 20 jaar in diverse dieseluitvoeringen te hebben gereden? Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over. Nu kun je ook geen koppel verwachten vergelijkbaar met een dieselauto, maar de trekkracht valt mij echt tegen. Ook de topsnelheid haalt de auto bij lange na niet. Volgens het boekje moet de auto een top halen van 225 km per uur. Met de beste wil van de wereld krijg ik met heel veel moeite en na ruim 12 kilometer een stand op de snelheidsmeter van 200 kilometer per uur. Op flitsmeister is dit 196 km per uur. Niet dat ik nu per definitie die topsnelheid wil halen maar ik heb er geen goed gevoel over. Omdat ik aan de Duitse grens woon heb ik het meerdere keren kunnen proberen. Ook op youtube zijn filmpjes te vinden met een tellerstand met een c180 benzine van 235 km per uur.
Ik heb contact opgenomen met de dealer. Tijdens de eerstvolgende onderhoudsbeurt gaat hier na gekeken worden. Op het Mercedesforum ook een vraag gesteld over de topsnelheid. Hierin werd aangegeven dat het zou kunnen liggen aan de breedset waarmee mijn auto is uitgerust. Achter liggen banden in de maat 245/35/19 en voor 225/40/19. Het betreft hier originele Mercedes velgen.
De auto stuurt verder zeer strak. Een klaverblad kan zonder kermende banden met hoge snelheid genomen worden. Ondanks de breedset blijft het een comfortabele auto.
Het schakelen bevalt me op zich goed. De bak schakelt trefzeker. Toch mis ik wel de automaat. Met name tijdens filerijden is dit toch wel erg lekker. Mijn auto is uitgerust met het zgn. avantgarde exterieur. Over het algemeen krijg ik veel positieve reacties over het uiterlijk. Van binnen is de auto vrij basic. Over het grote scherm boven de middenconsole zijn de meningen verdeeld. Zelf vind ik het zeker niet verkeerd staan. De bediening werkt prima via een touchpad met draaiknop. Hiermee kunnen navigatie en voertuiginstellingen ingesteld worden. Op zich fijn maar dan moet je het touchpad niet onbedoeld aanraken. Dan kan een ander programma geactiveerd worden....
De spraakbediening werkt overigens prima. Hierover heb ik geen opmerkingen.
De automatische parkeerassistent werkt in de meeste gevallen goed. Toch al een keer meegemaakt dat een auto niet werd waargenomen. Dus hier maar niet te veel op vertrouwen of beter meekijken.
Over attention assist kan ik nog geen zinnig woord zeggen. Ondanks het feit dat alles goed ingesteld staat nog niet meegemaakt dat ik een waarschuwing kreeg dat ik onoplettend werd of moe.
De achterbank kan zeer eenvoudig neergeklapt worden zodat een ruime vlakke laadvloer ontstaat.
De gladde delen in het interieur trekken op de een of andere manier veel stof aan.
verbruik:
Het verbruik staat momenteel op 7.1 liter per 100 km. Dus zeg maar 1 op 14. Over het algemeen ben ik een rustige rijder maar ik kom niet in de buurt van de fabrieksopgave.
Kosten:
Banden
Niet echt goedkoop maar uiteindelijk voor 880 euro continental banden kunnen aanschaffen. Bij aanschaf zat op alle vier de banden nog ruim 4 mm profiel. Na 9000 km was het profiel gelijk aan de slijtingsindicatoren. In dit seizoen niet echt veilig. Vandaar de keuze voor nieuw rubber.
Bij bijzonderheden volgt een aanvulling. (sowieso na de volgende onderhoudsbeurt)
afscheid
- 40.555 km
Gisteren bij de dealer geweest en tot aanschaf van een diesel overgegaan. Zodra ik deze een aantal maanden in bezit heb en er het nodige over te vertellen heb schrijf ik een review.
Bedankt voor de reacties.
Omtrent de topsnelheid kreeg ik de tip om te kijken tot hoever je de snelheidsmeter krijgt in de 5e versnelling. Kreeg na lang aandringen ongeveer 210 op de meter....
Wat me overigens positief verrast heeft is het intelligent light system. Gelukkig hoef ik dit niet te missen want ook op mijn volgende auto is dit aanwezig. Beter dan xenon en ook het adaptieve groot licht is erg handig. Je zou er bijna lui van worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse ESTATE C63 | PERFORMANCE STOELEN | PANO DAK
- 2017
- 82.716 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Ambition | Navigatie | Camera | Comfortstoelen | Elek. Achterklep | LED Koplampen | Cruise & Climate Control | Rijklaarprijs!
- 2015
- 97.552 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Sport Edition Premium Plus
- 2018
- 119.744 km