Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)

autoreview

Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)
Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)Mercedes-Benz B 250 e Lease Edition (2017)

Signalement

UitvoeringB 250 e Lease Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf7.600 km
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijzonder fijne EV, voor regionaal gebruik

  • 35.582 km

Het is geen 10 uit een dozijn auto, dus ik kan er veel over vertellen. Ik hoop dat je er wat aan hebt als je er 1 overweeg of er anders i.i.g. plezier aan beleeft. Ik zal af en toe updaten waarbij ik altijd oprecht en waar nodig ook kritisch zal berichten.

EV ?

Na ervaringen met een Ampera 2011 die ~50 km op de accu haalt en dit *99 van de 100x eigenlijk al genoeg was, besloot ik dat ik wel een 100% EV wilde. (*Geldt trouwens voor het gros in NL.) Daarbij, als je eenmaal puur EV rijdt is dit zo comfortabel, vlot en superieur rijdend t.o.v. de ICE dat het tegenvalt als je eens in een ICE stapt.

Ook belangrijk inzake de keuze:
De z.g.a.n. ICE Honda Jazz van mijn vrouw kan prima voor lange afstanden & vakantie ingezet worden & we hebben een eigen oprit en vrij veel zonnepanelen.

Als laatste, ik ben geen houtje touwtje & geiten wollen sokken type, dat bewijst me 172 pk Honda VFR1200 motor wel, soms wil je ff los ?. Maar toch, waar het net zo makkelijk of soms met iets meer inspanning kan, houdt ik wel rekening met het milieu.

Keuze:
Ik wilde geen heel dure EV. Ik rijdt hem privé, wel dagelijks en voor WW maar ook niet heel veel km's. Bij voorkeur een occasions, uiteraard was de spoeling erg dun in EV land.

Eisen:
Gekoelde accu ivm duurzaamheid, o.a. de oude Leaf en Zoe vielen dus af, range ondanks de Honda back-up toch wel graag 2x WW met wat reserve (dwz min. ~125 km in de winter) .
Verder: liever wat praktischer model als de coupe achtige Ampera. Graag voldoende pk’s, en het liefst een vlotte wat stoere uitstraling, dat laatste is niet echt gelukt, maar ach het is wel een MB ?

Aan bod: De BMW i3, Golf EV, Ioniq, en optioneel nw Ampera 2 of Leaf 2 en dus de MB 250e. De rest zoals de Tesla was me überhaupt te duur, of anders te klein (Smart e.d.)
Al gauw ging het tussen de I3 en de 250e, waarbij de 250e interessanter geprijsd bleek, onbekend maakt onbemind? MB maakte geen reclame van deze auto, ik denk dat er te weinig aan te verdienen viel i.v.m. de te kopen Tesla techniek. Bij de I3 was er wel de keus om een nieuwere met groter accu/rang te kopen, maar dito prijs.

Reviews en ervaringen lezend, zeker op YT e.d. was iedereen die hem gebruikte, of gebruikt had, eigenlijk dik tevreden. De range werd wel als belemmering gezien, soms wordt de hele auto er op afgekraakt wat ik raar vind want dat is geen gebrek. Daar kies je toch weloverwogen voor? Ook las ik wat gedoe o.a. op AW over *remgeluid, eigenlijk meer irritatie erover, dan dat e.a. stuk ging (*ik heb dit helemaal niet, daarbij rem je bijna alles op de motor af).

Een testrit gedaan met de I3 en de MB250, beide reed super, uiteindelijk een MB 250e gekocht. Bij de MB dealer in Amsterdam Z.O., met ruime 24m garantie termijn en 8 jaar op de accu van MB zelf.

Business lease Editie, met slechts "7600 km" op de teller. Wat je nodig hebt zit er op, maar geen gekke zaken, o.a. geen leer. Hij was echt letterlijk als nieuw. Enige wat minder was, zijn de velgen, net het interieur van een groentesnijder, maar wel lichtmetaal en makkelijk te reinigen ?

Op dat moment gaf de doorslag: Ruim, 3 fase laden (is snel), zeer fijn rijgedrag, heel vlot en soepel, de juiste optie’s, fijne in/uitstap (vooral na de Ampera klim :-) ), beproefde Tesla accu/motor techniek, en absoluut een scherpe prijsstelling. Ik betaalde € 26.050,- voor een nagenoeg nieuwe MB 250e EV., waar concurrenten al gauw op 30 tot 40k zaten of meer, met hooguit iets meer range maar vaak niet veel meer.

Nadelen die ik voor lief nam: geen DC snelladen, beloofde praktijk range 150 ~175 km (waarover meer) t.o.v. 200 tot 225 bij concurrenten.

Goed het hoe en waarom zijn duidelijk, dan de ervaringen zelf:

Rijervaring:
De auto rijdt fantastisch, de souplesse is enorm. Super stil, comfortabel en relaxed. Meestal rijdt je (te) snel weg, in me spiegel zie ik bij optrekken steevast alles verdwijnen, ook op half stroom. En wil je eens even echt de 1e zijn, hij schijnt naar 100 te gaan in 7,9 seconden, nou ik zal eens meten want je rijdt bijna alle hot hatches er op de korte sprint finaal uit.
Wonderlijk en best fun. Echt een wolf in schaapskleren met die Tesla motor. Soms verlies je wel grip met zoveel trekkracht op de voorwielen, dan slaan ze door, gedoseerd sprinten dus.

Gebruiksgemak:
Alles werk naar behoren, geen touchscreen maar zo een draaidrukknop met flink LCD scherm en dat werkt uitstekend, link met me mobiel en Spotify werkt goed. Ook de kachel is top, heel snel warm of juist koud, dat was in de Ampera in EV modus wel anders. Wellicht heeft het ook met het hoger verbruik te maken, maar ik lever graag wat km’s in voor comfort. De versnellingshandel had van mij wel via een knop gekund, het went maar ik had er liever de ruitenwissers bediening. Ook de cruise control was even wennen met die hendel linksonder. Adaptieve CC zit er niet op, dat vind ik jammer. In plaats daarvan zit er een adaptieve rem-radar op, d.w.z. als je die aanzet en je voorganger dichterbij komt gaat hij harder remmen als wanneer die ver weg is. Mij ontgaat het nut, want vaak moet je toch zelf ingrijpen. De one pedal functie werk dan beter en had van mij nog wel wat agressiever mogen remmen bij stroom loslaten, maar zoals nu werkt dat op zich wel goed. Verder alles zoals je mag verwachten van een MB, fijne stoelen en zit, kwalitatief top.

Betrouwbaarheid/klachten:
Daar kan ik kort over zijn, nog nul keer bij garage geweest of wat dan ook aan klachten gehad. Ook de remmen doen normaal en geruisloos hun werk, dus ik herken de klachten van een andere review niet. Misschien i.v.m. dit een recentere bouwjaar is. ( update bij km stand 33k nog steeds geen rare remgeluiden)

Als ik er dan toch wat bij moet slepen, dan is er heel soms wel eens wat gekke ? uhh hik-up bij tot stilstand komen bij het stoplicht. Dan heb je in de laatste meter net voor de echte stilstand een wat gek ontkoppel geluid tussen wielen/aandrijving. Ik denk dat de computer dan wat te vroeg besluit een soort Park / ontkoppel te doen terwijl hij meestal gewoon (wat langer) in rij modes blijft tot na stilstand en je dat dan niet merkt. Zeker geen reden om hem te laten staan.

Onderhoudt:
Heb ik nog niet gehad, ik mag nog ff, interval is lang. Er is ook weinig aan te doen, controle remmen e.d. dan heb je het wel gehad. Wel merk ik dat met name de *voorbanden sneller slijten als bij de Ampera. Die gingen juist enorm lang mee, ook een EV en net zo zwaar. De B 250e is gewoon een stuk agressiever te rijden en dat merk ik in slijtage. Wel gevalletje eigen schuld. Je kunt een EV heel rustig en zacht rijden, ik weet wel zeker dat dit dus anders kan. Tesla rijders review lezende ben ik niet de enige!

Update: 01-2022
08-2021 2e (? grote) beurt gehad, € 400,- Dat is incl . remvloeistof en een zogenoemd drogerpatroon vervangen (soort vochtvreter tbv accu droog houden). Toch vrij duur, want verder valt er weinig aan een EV te doen. Maar ok.

1e en klacht.
De service interval liep niet terug. Daardoor was ik ook vrij laat, tot ik maar eens zelf ging checken. of ik niet een keer heen moet. Bij EV niet echt een probleem natuurlijk. Wat wel vervelend is. Na 1e software reset, en 2 x extra terug tbv up-date met opnieuw de verzekering dat het probleem verholpen is. Loopt de interval nog steeds niet terug. Ik zat nog wel binnen de occasiongarantie. Nu is het vrij onbenullig ( Bij de EV loopt die gewoon 365 dagen, telkens 1 dag terug blijkt) dus ik heb het maar opgegeven, geen zin om daarvoor weer ochtenden te spenderen.

Verder bij +- 27.000 km nieuwe zet voorbanden om laten leggen.

Range /laden (het hete hangeiser ? :
Die valt idd tegen, ik wist dat de range laag is, een wat grotere auto met 28kw bruikbaar (accu is +- 34kw) gaat niet heel ver komen. Ik rekende op 150/200km maar ook dat haal je niet altijd.

Bij mij is het werkelijk gemiddelde, en ik kan dat aflezen, bij 85% laden 125km, dus vanaf 2019ov gemeten (= nu 2x winter).
Nog net binnen mijn uiterste wens-grens.

Daar is lang niet alles mee gezegd.
Ik houdt helemaal nergens rekening mee, ik rijd als altijd, al rem ik wel af op de motor, maar *optrekken doe ik absoluut sneller als met de ICE, gewoon omdat het (geruisloos) kan.

Zonder de *optie 15% extra vol, terwijl het vriest dat het kraakt (recent gehad), kachel voluit, niet voorverwarmd, kom ik op zo een dag met mijn rijstijl mix 50/80/100 wegen en nergens rekening mee houdend behalve max snelheid maar net boven de 100km uit.

Echter: op een mooie zomerdag, Eco stand en rijden als op eieren, 50/80 km wegen, dan is 250 km haalbaar. Ik heb het wel eens getest, binnendoor via de polder, ook best een keer fun.

Het is iets om rekening mee te houden, je kan dus flink verder komen, zeker in de zomer. Maar dan lever je snelheid en comfort in. Dus range 225km? Nee, en daar hebben klagers absoluut gelijk in.

Vandaag de dag weten we beter en zal ook de zichzelf enigszins respecterende verkoper je waarschuwen, bij mijn aankoop was dat iig wel zo. Al gaven zij op toch wel ~150 km en ook dat is op een koude winterdag nauwelijks haalbaar, maar ok.
Als je even geen keuzen hebt op een koude winterdag kun je er dus, door je rijstijl, voorverwarmen etc. best 150 km ver mee komen.

De 250E laad aan een gewone laadpaal 3 fase, dus op je plek van bestemming, en tijdens de lunch bij vd Valk e.d. is hij in enkele uren (tijdens je bezoek) weer flink bij, of vrijwel vol te laden.

* Optie 15% extra laden: door de optie 100% vol knop, standaard is 85%, kom je wat verder, die knop hebben latere versies vaak. Nadeel is iets meer accuslijtage, ondertussen blijkt dat dit erg meevalt. Zelf gebruik ik die knop iig maar zelden.

Mijn dagelijkse praktijk t.o.v. de range:
Mijn werk ligt op 25km, ik kom normaal ruim halfvol thuis, na het eten is hij alweer vol geladen op de 3 fase en kan ik dus weer vol weg, mocht ik dat willen. Ook in het weekend bewegen wij ons meestal binnen de range, en eigenlijk hebben we de Jazz nog maar zelden nodig. De MB rijdt ook fijner dus meestal is die 1e keus en in de praktijk voldoet de auto voor mij 200% zelfs met 85% laden ?

PS 1x zat ik wel ff in de rats, we miste een aflag op een bestemming die al wat ver lag, en ja hoor de volgende was veel verder weg, inclusief keren en weer terug ff zoeken werd het ineens vrij krap. Vooral omdat op de bestemming geen landpaal was, nu hadden we altijd nog ergens alsnog een uurtje kunnen laden igv nood, maar daar zit je ook niet op te wachten ‘s avonds laat. Maar ja ik heb ook wel eens zonder benzine gestaan....

Mijn inziens zou het schelen als er veel meer laadpunten en palen kwamen, nu is dat zeer mondjes maat en zijn ze vaker bezet. Onderweg laden doe je niet graag, maar als het altijd op je bestemming of tijdens lunch e.d. aan een standaard laadpaal kan, merk je er weinig van.
Nu is het een extra punt van onzekerheid, die mij iig stoort. Ik pak dan die enkele keer dat het er om hangt uit voorzorg de Jazz, terwijl dat eigenlijk niet eens nodig zou (moeten) zijn.

Resume: ik kan uit ervaring melden dat het tot op heden een hele fijne betrouwbare auto is, heb je een eigen oprit of laadpaal op je werk, zoek je er een auto bij als 2e gezinsauto en/of alleen ww tot 45 km ver (of 75 als je op je werk kan laden).
>Dan is dit een prima keuze en beter alternatief dan een 2e nieuwe kleine ICE. Heb je maar 1 auto? Of alleen 1 gedeelde laadpaal in de straat, lekker laten staan, hoef je later ook niet te klagen dat je gewoon de verkeerde keuze hebt gemaakt ?

Wij zijn er tot zover heel blij mee.

Verkocht

  • 38.000 km

De MB250E is in het voorjaar verkocht.
Mijn vrouw is minder gaan werken, wat ons heeft doen besluiten de vrij nieuwe Honda Jazz te verkopen. Hierdoor werd de MB onze hoofdauto, en daarvoor is de range erg beperkt. Mede omdat ik er een heel redelijke prijs voor kon vangen heb ik hem dus verkocht.

Er stond rond de 38d km op en die waren vrijwel probleemloos (Op de niet werkende service interval na).

Wel een waarschuwing: de Tesla motor kan een koelvloeistof lekkage op de EV motor as krijgen, als je dat hebt en je bent er laat bij, dan wordt het een erg dure reparatie, tot complete vervanging van de drive unit aan toe! Dit komt voor v.a. 100dkm, maar in de USA heb ik wel lagere km standen gezien.

Ernstige schade is te voorkomen, als je erop tijd bij bent door regelmatig te controleren of er lekkage is. Het lekken gaat namelijk niet hard i.v.m. een lage druk systeem is en de motor kan wel best wel wat koelvloeistof lekkage verdragen, dus dan is vervangen van de lagers/keerringen voldoende. Helaas doet MB dat niet zelf, die willen bij lekkage alleen de hele motor vervangen, belachelijk trouwens. Je bent dus aangewezen op een ongebonden garage. De lagers en seals zijn wel los te vervangen (FYI ik kon 123 in NL geen prijs vinden, maar een Noors EV bedrijf gaf aan ± € 500,- voor de lagers/seals en 1 dag werk, dat lijkt me te overzien). Het checken of er lekkage is gaat simpel door de snelheidssensor uit de motor te draaien en te checken of die nog droog is 10minuten werk en voor iedereen te doen die ook een band kan verwissel (op You-tube is een instructie info filmpje te vinden; zoeken op QC charge: Mercedes B-Class/B250e Drive Unit Coolant Leak Check). Zelf liet ik het door MB checken bij de jaarlijkse beurt (vraag er even om!) & tussendoor deed ik het zelf ook minimaal elke 6 maanden een keer (bij 10dkm pj).

Mijne heb ik laatste x gecheckt vlak voor verkoop en was nog helemaal goed, dat viel te verwachten bij 38k. Overigens zit volgens sommige op FB (?) in de 2016/2017 versie een iets verbeterde versie seal.

Dus fijne auto, en eigenlijk heel betrouwbaar, accu etc. allemaal top.

Wel dit issue in de gaten houden en zeker even checken bij aankoop.

Tot slot ; service van MB voor deze auto is wel onder de maat, ook iets om rekening mee te houden :-(

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.