Mercedes-Benz A 220 (2019)

autoreview

Mercedes-Benz A-klasse
Mercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse SedanMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse

Signalement

UitvoeringA 220
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10.500 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes Benz A 220

  • 16.000 km

Goedemiddag beste lezers,

Een korte kennismaking is wellicht op zijn plaats.
Ik ben 27 jaar oud, en tijde van aanschaf 10 maanden werkzaam als Financial Manager bij een opslagtankbouwbedrijf. Afgelopen 5 jaar gereden in een Ford Fiesta bouwjaar 2003. Ondanks dat de auto mij gebracht heeft waar ik nu ben, en er relatief weinig kosten aan heb gehad, begon het toch te jeuken wanneer ik links en rechts keek.

Daarom stiekem toch al gekeken wat eventueel haalbaar was en dagelijks reviews gekeken van allerlei modellen.
Beginnend natuurlijk bij een Polo, een Golf en met een schuin oog naar een ''Premium'' merk.

Oog gevallen op de A-klasse. Meerdere redenen: gezien de auto al een paar jaar oud is, is er een ruimere keus aan jonge occasions. In vergelijking met de nieuwe A3 vind ik het interieur mooier en strakker en ook de voorkant/grill vind ik mooier dan die van Audi. BMW viel voor mij al af. Het logo (noem mij kieskeurig) vind ik gewoon niet mooi.
De nieuw prijs van een Golf in vergelijking met een jonge occasion Benz is naar mijn idee te groot. Je krijgt gewoon meer auto bij een jonge Benz.

In Februari 2021 een Go gekregen van de zaak. Na uitvoerig zoeken binnen mijn budget (30-35k ex) en rekening houdend met de bijtelling, die ik liever niet al te hoog wou hebben, kwam ik uit bij een A220.
De extra power en comfort ten opzichte van een A200, en een gunstigere bijtelling dan een A250. Voor mij de sweetspot.

Het betreft een occasion (10.5 duizend KM) berggrijze A220 automaat met Amg line. Panorama dak, 10 inch grote touchscreen schermen. 20 inch velgen. Ik las in andere reviews dat je ''werkelijk alles voelde'', ik merk hier persoonlijk niks van. Dit zal waarschijnlijk komen van de overstap van de 2003 Ford fiesta. Ik ben natuurlijk geen comfort gewend. Althans niet het niveau wat andere rijders wellicht gewent zijn.

Voor de rest weinig andere opties. Geen night pakket (geblindeerde achterramen, vind ik niet mooi). Geen type aanduiding. Geen wireless charging. Catalogus prijs 46-47k

Inmiddels ben ik 6.000 km verder en vond ik het tijd voor de eerste review.

Ik kan niets anders zeggen dan dat het een wereld van verschil voor mij is. Ik stap elke dag met een glimlach in de auto.
Normaliter reis ik 60 km per dag, om het weekend van west naar oost Nederland en onlangs een ''lange'' rit naar Polen gehad.

Over het exterieur kan ik heel kort zijn: wat mij betreft is het de mooiste uitvoering. Berggrijs, zonder type aanduiding met Amg line en 20 inch multispaak velgen.
Het interieur hetzelfde. De gedigitaliseerde cockpit in combinatie met de ''turbineachtige'' blowers en touchpad vind ik geweldig. Helemaal in vergelijking met de alternatieven. Naar mijn idee heeft Mercedes hier echt een inhaalslag mee gemaakt om rijders van andere merken over te halen.

Ik ben zelf 1.76cm en heb voorin ruimte genoeg. Ook achterin heb ik ruimte genoeg al kan ik mij voorstellen wanneer je langer bent dat dit krap word.
Wat betreft de stoelen ben ik super tevreden. Ze zitten gewoon lekker. Ook de uitschijfbare ''kniesteun'' is uitermate handig. Achterin zijn ze wat stugger/harder en dit zou verbeterd mogen worden.

De middenconsole heeft handige cupholders en voorin is er ruimte genoeg om je telefoon/portemonnee etc. neer te leggen. Het middenconsole is wel kras/vingervlek gevoelig. Tevens als de touchscreens. Ook is er genoeg ruimte in de opbergruimte bij je armsteun. Je vind hier ook nog een extra usb aansluiting. Trouwens, de aansluiting op de middenconsole betreft het nieuwere USB-C type. Houd hier eventueel rekening mee.

Het MBUX systeem werkt prettig maar vergt tijd. Er zijn gewoon te veel opties in het begin en hier moet je wegwijs in worden. In combinatie met de touchpads op je stuur, middenconsole en de schermen zelf vind je vanzelf hier wel een weg in.
Tuurlijk zijn er minpunten maar hierover later meer.

Functionaliteiten werken allemaal naar verwachten en hier valt dan ook weinig over te vertellen. Zooo speciaal is de A klasse nu ook weer niet haha.

Rijgedrag en comfort:

Ik heb dus speciaal voor het 2.0 motorblok gekozen omdat dit meer vermogen levert en tevens naar mijn idee meer comfort tijdens het rijden. Immers de motor hoeft minder toeren te maken bij eenzelfde snelheid. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het mij stiekem meer op het vermogen ging haha.

De motor is serieus vlot. 190k voor een auto die 1250 kg weegt is gewoon netjes. Je houd geen 911 bij, maar bij het verkeerslicht ben je toch een van de snellere. Je word daadwerkelijk in je stoelgedrukt wanneer je het pedaaltje even indrukt. De overbrenging is in het algemeen soepel en vlot te noemen en de motor blijft in de comfortstand rond de 1800-2500 toeren rijden.

Tot de 130-140 km per uur rijd het gewoon erg comfortabel. Ook haalt hij deze snelheid in een rap tempo. Daarnaast trekt hij aardig door tot de 170. Je merkt wel dat hij nu meer lawaai begint te maken en langzamer door stoomt.
Bij de 180-190 Km begint hij binnen echt goed geluid te maken en is het lastiger om op een normaal niveau met de bijrijder te praten.

Vervolgens loopt het nog enigszins tot de 210 km. Vanaf hier is het echt +1 km en dan 500 meter verder weer +1 etc. De max wat ik heb gehaald was 225 via Flitsmeister.
Dit is echter niet de max wat de motor aan kan, maar het rechte stuk op de snelweg hield op.

kortom: Qua power en comfort is het voor Nederland een zeer comfortabele auto en ook voor in Duitsland kan hij een aardig eind mee. in Duitsland richting Polen 180 op de cruise gaat perfect. De auto ligt hier nog steeds stil op de weg en minimale (correcties) via het stuur zijn nodig.

De motor is in verschillende standen te zetten. 99% van de tijd rijd ik in comfort. Enkel voor het optrekken wil ik hem weleens in de sportstand zetten. Het rijden in de sportstand vind ik geen plezier. Wat de auto in feite doet is dat de motor hoger in de toeren gaat zitten. i.p.v 1600-1800 standaard rond de 3000. Dit rijd gewoon niet comfortabel als je op een 50 km weg zit.


Natuurlijk zijn er ook minpunten.

Benzineverbruik. Ik weet ik ben geen zuinige rijder. Ik geef liever wat gas bij dan van te voren al uit te laten rollen.
Op de snelweg geen 100 rechterbaan voor mij.
Doordeweeks rijd ik 30 km heen en 30 km terug naar mijn werk. Dit is 50% snelweg en 50 % een 80km weg.
Regelmatig weekend snelweg naar het oosten van het land.

Gem verbruik na 6000 KM = 1 op 11.2. Dit zou ik met rustiger rijden nog wat om hoog kunnen schroeven maar de mooie 1 op 16 en hoger kan ik wel vergeten.

Ook het MBUX systeem mag nog erg verbeteren. Ik merk weinig van het ''zelflerende'' systeem.
Ik bel regelmatig na het werk mijn vriendin Lisa, in mijn contacten lijsten van mijn telefoon heb ik ook een lisanne. Als ik via de spraakcommando '' hey mercedes, bel lisa'' zeg, krijg ik standaard de repliek: welke van de 2 bedoeld u?

Vervolgens zeg je: nummer 1, en dan belt hij mijn vriendin Lisa. Je zou verwachten als je dit 20x hebt gedaan het systeem nu wel zou weten dat ik met ''Lisa'' lisa bedoel en niet Lisannne.

Ook de kaart van MB blijft toch achterhaald in vergelijking met de maps op mijn iPhone. Deze gebruik ik dan ook liever.

Ook moet ik elke rit weer die verdomde lane-keep assist uitzetten. Het betreft weliswaar 3 klikken maar toch. Dit hele systeem is werkelijk waar dramatisch te noemen.
op lage snelheden schrik je je al de pleuris, de ingrepen op hoge snelheid noem ik ronduit gevaarlijk. Ik zou niet willen weten wat er zou gebeuren als je 170+ rijd en het systeem remt ineens je linker voorwiel....
Het gevarensysteem wanneer je te dicht op je voorganger driegt te komen werkt dan weer wel perfect. Eerst een knipperend signaal, daarna geluidsignalen en daarna (heb ik gehoord) grijpt hij pas in via een remcorrectie.

Ook bij het optrekken (flink gas) reageert de automaat nerveus en verloopt het opschakelen niet vlekkeloos. In meerdere reviews is dit al naar voren gekomen en dit kan ik dan ook ondersteunen.

Drempels is ook een punt wat vaker word genoemd. Wellicht dat mijn 20 inch banden hier bij helpen maar ik heb nog maar een enkele keer de grond met de neus even aangetikt. Dit was toevallig 2x dezelfde drempel.

Al met al zou ik deze auto voor nu voor geen goud willen ruilen. De auto ziet er naar mijn idee strak uit, rijd vlot en soepel en voorziet mij van de gemakken en comfort wat ik er van verwacht.



4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens