Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018) #2

autoreview

Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)
Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)

Signalement

UitvoeringA 200 Launch Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst31.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reisauto

  • 8.000 km

Mijn Peugeot 308 was na ruim 4 jaar en 133.000 comfortabele kilometers aan vervanging toe. Als Peugeot van de huidige 308 ook een cabrio had gemaakt was dat hem geworden.

De nieuwe A sprak mij direct aan, zowel van binnen als van van buiten. Dat een dergelijk modern interieur in de bediening te moeilijk zou zijn voor ouderen wordt vooral geroepen door jongeren. Ik heb met mijn bijna 63 geen enkel probleem met de moderne elektronica. In de diverse autotests heb ik er jongere journalisten meer problemen mee zien hebben. Meestal door een gebrekkige voorbereiding en verkeerde instellingen. Want als je optimaal gebruik wil maken van de technische mogelijkheden dan is er echt een middag studie voor nodig.

Natuurlijk heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt en die beviel zo goed dat de beslissing snel gemaakt was.

Ik heb de A zoveel mogelijk op comfort samengesteld (ik schreef al, bijna 63).
De A200 Launch Edition al best rijk uitgerust, maar toch heb ik de volgende opties nog genomen:
- Zitcomfort pakket (heerlijke stoelen)
- Rijassistentiepakket (functioneert top)
- Panorama schuifdak (fraai afgewerkt)
- Multibeam LED
- Elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming (pure luxe)
- Automaat (schakelt soepel)
- Adaptief onderstel (Volgens tests “de eerste A die rijdt als een Mercedes)
- Privacy glas
- DAB+
- Augmented reality voor navigatie (meer dan een gadget, werkt prima)
- Draadloos opladen telefoon

Rijervaring.
Bij het instappen komt een warme sfeer van luxe je tegemoet. Je kunt het een gadget noemen, maar de dubbele LED strip die werkelijk elke kleur kan hebben werkt toch sfeerverhogend.Over de materialen is al veel geschreven, maar het is echt net allemaal even mooier en smaakvoller afgewerkt. Het dashboard vind ik prachtig en is in de volle zon net zo goed afleesbaar als in het donker. Een prestatie!

Ik wil zoveel mogelijk comfort en hoef niet zo nodig een “rijdersauto”, overigens een m.i. belachelijke benaming en min of meer minachtend voor iedereen die gewoon lekker wil rijden zonder dat het scheuren wordt.
In comfort is Mercedes geslaagd. De 308 was comfortabel, maar dit is echt 2 klassen hoger. De auto is stil en rijdt relaxed, maar is snel genoeg als je het gas stevig intrapt.
Er wordt vaak minachtend gedaan over slechts 1332cc cilinderinhoud. Dat doen vooral de onwetenden. Ik zeg wel eens dat mijn iPhone 100x minder volume heeft dan een IBM desktop uit 1985. Toch heeft mijn iPhone 1000x meer rekenkracht. Ook de “puristen” moeten eens beseffen dat wat in de elektronica gebeurt, ook in de autoindustrie plaatsvindt. Volumes worden kleiner terwijl vermogen en efficiëntie toenemen. De A200 motor is volwassen, soepel, krachtig en zuinig.
Met zo’n 8000km op de teller is het gemiddeld verbruik 1:15,5

De afgelopen week zijn we met een volgepakte auto (ik zie een hatchback, mijn vrouw een bestelauto) in twee etappes naar Spanje gereden. Vrijwel door heel Frankrijk volle tegenwind. Toch de eerste 1300km 1:16,6. Het deel in Spanje zonder wind met mooi weer ging zelfs in 1:17,9 waardoor het totaal gemiddelde uitkwam op 1:17. Daar ben ik heel tevreden mee.

Het rijden op lange afstand is een feest. De stoelen zitten voortreffelijk en de adaptieve cruise control doet zijn werk geweldig. Er waren stukken van meer dan 100km zonder dat ik gas- of rempedaal aanraakte. De A past prima de snelheid aan aan de voorligger en aan de maximaal toegestane snelheid doordat hij de verkeersborden leest. Soms gaat dat laatste wat minder doordat hij bijvoorbeeld bij Eindhoven de 80km borden van de parallelweg leest. Zodra hij afremt even het gaspedaal aantikken om te overrulen en hij herstelt naar de ingestelde 120. Als ik 120 rij dan beleef ik dat niet als 120 maar als minder snel, ook dat vind ik knap van Mercedes.
Om in te halen hoef je, als de cc actief is, alleen de richtingaanwijzer aan te tikken. Als het veilig is stuurt de A zelf naar de andere rijbaan. Het zal wettelijk niet mogen, dus is het beperkt, maar ik denk dat de A op de snelweg kilometers zou kunnen rijden zonder dat het stuur aangeraakt hoeft te worden.

In eerste instantie schrok ik van de rijbaan assistent. Die greep wel heel snel in. Dat was nog voor mijn studie middag. De gevoeligheid heeft 2 standen en staat standaard op gevoelig. Die moet dus op minder gevoelig staan. Ook nog even “waarschuwing” uit zetten en nu grijpt de A alleen nog in als je langzaam over een doorgetrokken streep rijdt, zoals het hoort. Als je naar links stuurt terwijl daar een auto rijdt dan grijpt de Mercedes in en stuurt actief tegen om een aanrijding te vermijden, compleet met alarmgeluiden. Ja, het is me dus een keer gebeurd.

Als je bijna 1900km moet rijden in twee dagen heb je ook tijd genoeg om het spraak gestuurde deel van het MBUX systeem te proberen. Het is nog niet perfect, maar toch al wel heel goed. Het rolscherm sluiten, de verwarming bedienen, de kleur van de interieurverlichting, de stoelverwarming, van radiozender veranderen, de leeslampjes, navigatie, het kan allemaal met de stem. Vooral de navigatie gaat knap om met gedeeltelijke informatie. De naam van een restaurant en de plaats is voldoende. De mercedes zoekt zelf het bijbehorende adres.

Ook live traffic werkt super. In Spanje rijden we altijd over de AP7. Mercedes vroeg ons de tolweg te verlaten en even later reed ik vol onbegrip over een provinciale weg. Totdat op de kaart de AP7 volledig rood in beeld kwam. De Spaanse gele hesjes hadden de tolweg geblokkeerd. Niet alleen leidde de navigatie ons daaromheen, maar ook om de files die daardoor op omliggende wegen waren ontstaan.

Wat kan er nog verbeterd worden:
Het instellen van de snelheid van de cruise control. De A kan zelf snelheidsborden lezen, of kent de maximum snelheid van de kaart. Als ik van de snelweg afga zet ik de cc uit. Draai ik dan de provinciale weg op dan is de voorgeprogrammeerde snelheid nog 120 van de snelweg. Wat mij betreft mag de cc de toegestane snelheid ook bij uitgeschakelde cc als voorgeprogrammeerd instellen. Ik hoef dan niet handmatig die snelheid al optrekkend in te stellen.

De spraakcontrole. Vaak worden er bij een vraag meerdere keuzes getoond met de vraag maak een keuze. Als ik het getal van mijn keuze zeg volgt vrijwel altijd: “Wat zegt u?”

Als ik via “Hey Mercedes”een vraag wil stellen of opdracht wil geven komt er eerst: “Zegt u het maar”. En als ik begin te praten wordt ik onderbroken door: “Wat kan ik voor u doen”. Als ik de opdracht geef via de spraakknop op het stuur gebeurt dat niet.

De schakelaar van de achterruit wisser. Die zit tussen de richtingaanwijzer hendel en het stuur in. Zet de schakelaar bovenop de hendel en je kunt er zo bij. En als iets echt onhandig zit merk je dat je het toch best vaak gebruikt.

De Mercedes Me app werkt niet volledig. Mercedes heeft (nog) geen oplossing. De app is overigens wel handig. Als ik vergeten ben de auto af te sluiten krijg ik een melding en kan dat dan met de app alsnog doen.

De muziekdienst Tidal (een soort Spotify maar dan in cd kwaliteit werkt niet in mijn A. De app ontbreekt. Mercedes heeft (nog) geen oplossing. Mijn gratis jaar is al wel gestart, dat kan niet gereset worden. Mij is altijd gezegd waar een wil is is een weg, maar dan moet er wel een wil zijn…
Zou dit toch opgelost worden dan zal ik daar zeker melding van maken.

Er wordt vaak geschreven dat de A te duur is. In Nederland zijn alle auto’s te duur (let even niet op het Belgische kenteken). Als ik het niveauverschil vergelijk met mijn vorige 308, dan vind ik dat het prijsverschil waard.
In geld is het niks waard, maar toch het idee/gevoel “het is een Mercedes” (mijn eerste Mercedes) draagt wel bij aan de vreugde.

Veel geleerd, nog steeds tevreden

  • 31.500 km

Eerst een rectificatie over de cruise control.
Ik schreef eerder dat het instellen van de snelheid beter kon. Dat is niet correct. Er zijn 3 mogelijkheden. Met de middelste knop de huidige snelheid instellen of aanpassen, met de linker knop de laatst ingestelde snelheid opnieuw activeren en door twee keer de linker knop aan te tikken wordt automatisch de maximaal toegestane snelheid ingesteld. Dat laatste heb ik dus pas later ontdekt. Als ik de snelweg oprij, of een provinciale weg, 2x aantikken en de A trekt op tot de maximaal toegestane snelheid. Afhankelijk van de instelling sport, comfort of economic doet hij dat razendsnel, redelijk snel of rustig.
De adaptive cruise control blijft voor mij een feest. Vaak tientallen kilometers rijden zonder dat ik rem of gas hoef te bedienen. Zelfs op een klaverblad past hij de snelheid aan.

Verbruik.
Langzaamaan ging de A steeds zuiniger rijden. Zat ik na 8000km nog op 1:15,5 na ruim 31000km zit ik op 1:16,2 (over 31000km dus). De laatste 5000km 1:16,4 Mooie cijfers voor een benzinemotor.

Onderhoud.
De A heeft één beurt gehad na 24000km. Zoals verwacht mag worden geen bijzonderheden. Kosten €340, niet echt voordelig, maar ook niet overdreven duur.
Deze week wel iets bijzonders meegemaakt. Op weg naar mijn werk kreeg ik telefoon van Mercedes: "Uw koelvloeistofniveau is iets te laag."
Maar ik had nog geen melding gehad. Er werd verteld dat zij de melding iets eerder binnenkregen. Even langs de garage en bijgevuld. Was minimaal, maar geeft wel een goed gevoel dat mijn auto ook op afstand onder controle is.

Mercedes Me App.
Er is een update voor zowel de app als voor de software van de auto zelf.
Vrijwel alles werkt nu naar behoren en vanaf de telefoon zijn een aantal instellingen in de auto en bestemmingen voor de navigatie makkelijk door te geven.
Updates voor het navigatiesysteem voor de Benelux worden automatisch geïnstalleerd. Voor de rest van Europa via een usb stick, maar wel heel eenvoudig.

Tevreden?
Ben ik na ruim 31000km nog net zo tevreden als na 8000km? Nee. Ik ben nog meer tevreden.
Ik ben me er van bewust dat voor Mercedes dit de onderkant van het segment is, maar voor mij is het een heerlijk comfortabele auto en een feest om in te rijden.
Het gezegde is "Alle waarde naar zijn geld." Deze auto is zijn geld waard.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.