Mercedes-Benz A 200 Launch Edition (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 200 Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
A200 ervaringen tot 7,000km
Na wat langer wachten dan voorzien per 20-09-2018 trotse bezitter van een A200 Launch Edition.
Uitrusting:
A200 Launch Edition
- Uni Lak Jupiter Red;
- AMG Line;
- Premium Plus Pack;
- Parkeerpakket 360 camera;
- Multibeam LED;
- KeyLess GO;
- Panorama schuifdak;
- Voor verwarmingsinstallatie;
- Dode hoek assistent;
- Draadloos laden mobiele apparatuur;
- Automaat 7G-DCT.
Het premium plus pack maakt de auto bijzonder compleet.
De motor.
Relatief kleine motor inhoud van nog geen 1,400cc met veel pk's (163PK). Ik was bang dat dit in de praktijk zou tegen vallen maar dat is niet waar. Een heerlijke motor met voldoende pit. Je hebt niet het idee dat je met een kleine motor op pad bent. Motor voelt volwassen aan. Het verbruik vind ik redelijk, ik rij gemiddeld 1:15. Verbruik is sterk afhankelijk van de bewegingen rechtervoet. Verbruik van 1:17 lukt ook wel maar 1:13 is ook geen probleem.
Wegligging.
Ben ik zeer tevreden over. De AMG line ligt laag op de weg (zeker oppassen voor wat hogere drempels). De auto ligt stevig op de weg, goed bochtengedrag. Prettig stuurgedrag en goede prettige werking remmen.
Comfort.
Zeer tevreden. De AMG sportstoelen zitten als gegoten. Goede zijdelingse steun en ondersteuning onderbenen. De artico microvezel bekleding voelt lekker aan. Goed instelbare stoelverwarming. Lekker stuurwiel. Beenruimte achter in is matig, als daar een volwassene moet zitten mogen de bestuurder en bijrijder de stoel wel naar voren zetten. Dikke tunnel achter en weinig ruimte voor je voeten onder de voorstoelen. Afwerking is op hoog niveau.
Dasboard, Mercedes MBUX en Mercedes Me.
De display's zien er goed uit en de instellingen zijn legio. Het klokkenspel is naar wens in te richten evenals de binnenverlichting. Veel informatie uit te halen. De rij assistent "hallo Mercedes" gebruik ik niet. Leuke gadget maar reageert ongevraagd te veel. Ik gebruik het stemknopje op het stuur. Ondersteuning mobiele telefoon is bij mij niet geleverd (wel besteld maar door de fabriek niet gemonteerd). Geen Apple of Android Carplay. Radio, geen DAB, werkt goed. Telefoon, bluetooth, werkt perfect. Navigatie is geweldig, mede door de camera die ondersteunende beelden geeft. De app Mercedes Me werkt zeer goed op de mobiele telefoon. Je kunt op afstand veel controleren, de auto ontgrendelen en vergrendelen. Voorverwarming vanaf telefoon in te stellen.
Wat is positief:
- Wegligging. Voelt allemaal goed aan. Stuurt lekker. Stoelen zitten zeer goed. Auto voelt als een maatpak!
- Verlichting is goed. Grootlicht gebruik ik nauwelijks.
- Fijne motor. Had ik niet verwacht!
- Voorverwarming is heerlijk. Redelijk dure optie maar zeker de moeite waard.
Wat is matig:
- De automaat vind ik wat minder. Als je bij een minirotonde snel uit de blokken moet reageert de boel traag. Voor de rest geen klagen.
- Draadloos laden mobiele apparatuur werkt niet altijd, telefoon iets verschuiven is dan een optie. Meerdere telefoons geprobeerd maar resultaat blijft matig.
Wat is minder:
- De actieve spoor assistent is ronduit irritant. Deze grijpt veel te snel in. Is per rit uit te zetten maar mag van mij wel definitief uit.
- Klein detail. Brillenvakje is wel erg klein. Geschikt voorleesbril maar een beetje zonnebril past daar niet in.
- Grootlicht assistent werkt niet naar behoren, dat vinden mijn mede weggebruikers althans te zien aan het knipperen. Grootlicht dimt niet altijd, eigenlijk dus onbruikbaar.
Conclusie.
Super lekker rijdende auto. Voelt als maatpak. Iedere keer stap ik weer met plezier in.
Half jaar verder,.
- 16.000 km
De teller staat nu op ruim 16.000 km. De vreugde die ik had in het rijden in de A-Klasse is toch wat minder geworden. Grootste veroorzaker daarvan is de traag werkende 7 traps automaat. Deze reageert traag bij optrekken vanuit stilstand en lage snelheden tot ca. 5km/h. Erg irritant als je een drukke minirotonde oprijdt. Keren op de weg van vooruit naar achteruit gaat ook traag. Het lijkt alsof dit erger wordt, kan mij niet herinneren dat ik hier in het begin last van had.
De rijbaan assistent is ongeschikt voor normaal gebruik. Rij je op smallere wegen met aan de zijkanten onderbroken strepen en moet je daarover heen als je een tegenligger tegenkomt krijg je een ingreep. Ik heb het geheel op zijn minst gevoelig ingesteld maar het blijft absoluut niet naar tevredenheid werken. De dealer verwacht dat Mercedes met een oplossing komt omdat meerdere klanten ontevreden zijn over de rijbaan assistent.
MBUX, hallo Mercedes. Het blijft een leuk systeem. Soms werkt het verbazend goed en andere keren kom ik er niet uit.
De motor blijft goed bevallen. Ik heb absoluut niet het idee dat ik in een auto rij met relatief kleine motorinhoud. Trekkracht genoeg, prima motorbrom. Verbruik is dik in orde, 1:17 is meer regel dan uitzondering aan het worden.
De A blijft als een maatpak aanvoelen. De automaat vind ik toch verreweg het minst. Met de ervaring die ik daar nu mee heb zou ik waarschijnlijk geen A-Klasse meer kiezen ondanks de vele pluspunten.
Een jaar verder,,,,,,,.
- 29.186 km
Ondanks de traag reagerende 7-traps automaat blijft het een genot om
in deze Mercedes te sturen. Ik rij niet veel stadsverkeer en dat maakt de 7-traps automaat acceptabel. Snap niet waarom Mercedes deze zeer matige bak blijft gebruiken in de A-Klasse.
De rijbaan assistent zet ik bij wegrijden standaard uit. Voor de binnenwegen waar ik veel op rij is dit systeem een ramp. De parkeer sensoren zijn wat aan de fanatieke kant. Maar beter zo dan dat ze te laat reageren. Helaas grijpt ook dit systeem wat te snel in met een remingreep, soms niet duidelijk waarvoor en waarom. Ik heb ervaring met een Zweeds merk maar kan mij niet herinneren dat het systeem op die auto zo fanatiek was.
Het dashboard met alle mogelijke instellingen blijft een feestje evenals het MBUX systeem. De mogelijkheden zijn dik in orde. Het systeem werkt super. Ik heb sinds kort een after market Android auto systeem er op gezet. Geen aanrader. De mogelijkheden van dat systeem vallen tegen, de logo's verschijnen ook niet mooi op het display. Daarbij komt dat de telefoon aan een snoertje moet terwijl ik een draadloos laadsysteem als extra optie heb. Dus liever geen snoertjes.
Motor en comfort blijven grote pluspunten van deze auto.
Na 2 jaar
- 45.000 km
De auto is nu 2 jaar oud. Ik wissel normaal zeer snel van auto. Dit is bijna mijn record en wil nog wel even door blijven rijden in deze A. In principe is dat een groot compliment.
Er zijn geen noemenswaardige defecten opgetreden. Netjes ieder jaar zijn beurt. Mijn bovengenoemde positieve en negatieve ervaringen blijven gelijk. Grootste minpunt is de traag reagerende 7 traps automaat. Erg irritant in stadsverkeer. De rijbaan assistent is na diverse software updates iets minder fanatiek, ik blijf deze echter bij iedere rit uitzetten. Bij hoge verkeersdrempels blijft het opletten. De auto ligt laag.
De grootste plus is de combinatie van comfort, luxe en rij eigenschappen. De auto blijft voelen als een maatpak. Het blijft een genot om in deze auto te rijden. Ik heb voor de zekerheid 2 jaar extra garantie bijgekocht voor ca. 360 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 200 AMG Line LED/SFEER/PANORAMADAK/HALF LEER+S.VERWARMING+MEMORY/CAM/LINE/ACC/ECC/12 MDN GARANTIE!
- 2019
- 148.438 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e Sedan Plug-In Hybride | Panoramadak | Voorstoelen met memory | Dodehoek Assist | Sfeerverlichting. Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2021
- 47.750 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 Business Solution AMG
- 2020
- 74.408 km