Mercedes-Benz A 180 d Business Solution Plus (2019)

autoreview

Mercedes-Benz A-klasse
Mercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse SedanMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse

Signalement

UitvoeringA 180 d Business Solution Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze met het hoofd (en het hart)

  • 14.000 km

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch maar weer eens een auto-van-de-zaak te nemen. Waar wij vroeger alles konden bestellen wat te koop was, zijn we nu beperkt tot 2 merken. Geloof me, dat scheelt mij een kwartaal denkwerk... Zeker gezien het tweede merk naast MB was de keuze snel gemaakt. De C Combi verkocht en de leaseauto erin. Een MB dus, maar welke.

Veel keuze
Omdat de vervoersbehoefte qua ruimte wat minder belangrijk is geworden, en de bijtelling van de grotere en duurdere MB's behoorlijk fors is, ben ik in eerste instantie voor een C180D automaat gegaan. Diesel is de standaard, het is niet anders. Zeer fijn rijdende limousine, al viel bij het inleveren van de auto op dat de achterin stap nou niet zo heel dapper is. Korte deuren, schaalvormige achterbank. Niet dat er reuze panda's mee moeten maar het was dan ook het enige minpuntje. En ja, je rekent een auto al snel af op het minst goede... Terug in de showroom ben ik ook in de A-klasse in gestapt. Prachtig interieur, mooi panoramadak en zonder die voorstoelen met vaste hoofdsteun. Dat vind ik niet zo mooi, maar deze business solution versie kon mij wel bekoren. Verrassend genoeg was de achterin-stap een stuk beter en viel de beenruimte ook erg mee. Die was vrijwel net zo groot als de C. Qua breedte lever je een centimeter of 3 in op de achterbank, maar netto eigenlijk niet omdat de rugleuning in de A wat vlakker is. De catalogusprijs was een 12 mille minder, en dat is over 48 maanden netto een heel bedrag... Toch maar even proefrijden...

Wat direct opviel is dat de A klasse wat sportiever rijdt dan de C. Wendbaarder ook en ik was ook erg onder de indruk van het MBUX systeem. Het ging een A worden! Uiteindelijk een voorraad A gekozen in Selenietgrijs, business solution plus, Panoramadak, SP integratie en een wegklapbare trekhaak. En de kofferbak met deels neerklapbare achterbank is ruim genoeg voor de vakantietrip.

Het gebruik

Na 4 maanden en 14000 km stap ik nog steeds met plezier in, en ben ik erg blij met deze A. Het MBUX systeem is perfect, de stoelen heerlijk en de aandrijflijn ontspannen maar snel genoeg. Verbruik is gemiddeld 1 op 20, al ben ik wel wat verbaasd over het olieverbruik. Bij 8500 stond het oliepijl al op minimum en nu alweer halverwege. Wellicht gaat dat nog wat beter worden. De achterpassagiers hebben niets te klagen, behalve als het er drie zijn. Een B klasse is niet breder trouwens en aan loze extra knieruimte heb je niet zo veel. De wegligging is prima, en de starre achteras stoort geen moment. Verkeersdrempels moeten met enige voorzichtigheid worden genomen - waar waren deze ook alweer voor - want de neus schraapt al snel over de vloer. Met de instelbare demping van de schokbrekers, zou dit een digitaal geregeld moeten kunnen worden. Zowel qua snelweg als daarbuiten is het een heerlijk rijdende automobiel, ook met flink beladen aanhanger! De kwaliteit van afwerking is fantastisch, geen rammel, en degelijkheid ten top. Raar kijkende collega's die niet snappen dat ik geen E klasse heb genomen geef ik graag even de sleutels mee... Maar goed, ze zijn niet allemaal om want een E is toch meer status. En die is voor sommigen te koop blijkbaar.

Kleine dingen
In het gebruik zijn ze er dan toch. Het MBUX systeem bevriest af en toe en reset zichzelf. Irritant, geen halszaak. Met de eerste beurt mogen ze er naar kijken. Demping bij drempels; dat kan beter! Het zou een zeer kleine ingreep moeten zijn om de demping bij pak m beet 30 km of lager wat stugger te maken. Olie verbruik; dat lost zich nog wel op met wat meer kilometers hoop ik.

De dealer
Ruttchen Den Bosch. Hulde. Hoewel ik gezien de ruimhartige leaseregeling ook een GLC of E had kunnen bestellen, luisterde de aardige verkoper heel goed naar mijn wensen. Zelfs het AMG pakket streepte hij af. Comfort was voor mij belangrijker dan die gave wielen. Ieder zijn keuze natuurlijk, en een trekhaak zou onvoorstelbaar veel duurder worden met het fraaie AMG spoiler pakket. Kortom, hulde. Het ontbrak aan niets.

bijna de eerste beurt 25000

  • 24.000 km

Nog even en dan gaat de A naar de garage voor zijn eerste onderhoudsbeurt. Ruttchen Den Bosch zal de plaats van handeling zijn. Het enige wat af en toe stoort is het MBUX systeem wat zich zelf reset. Dit is meestal na een start. soms irritant want je hebt dan geen airco en de navigatie doet uiteraard ook niets. Het schijnt een sw update te zijn. Voor de rest eigenlijk geen rare zaken kunnen ontdekken. Het verbruik is 4.9 liter gemiddeld. Een retourtje Londen gaf 3.9 liter waarbij de maximum snelheden werden aangehouden. Een retour Italie kwam gemiddeld uit op 4.8 liter. Volle bepakking en 2 fietsen op de trekhaak en waar mogelijk 150-160 km per uur maken het verbruik niet lichter. De A voldoet nog steeds aan de verwachtingen en ontpopt zich als een fijne reisgezel. In de zomerdagen is het te openen Panorama dak een echte uitkomst op niet-snelwegen. Ondanks het antiwervelwind vangnet klappert de wind aardig naar binnen. Het olieverbruik is gebleven. Bij ongeveer 17000 km weer een litertje erbij en ook nu staat het peil bijna weer op minimum. De auto wordt normaal en rustig warm gereden ook daarna geen rare dingen. Ik vind het wat veel dat olieverbruik en geef het door aan de garage volgende maand wanneer de onderhoudsbeurt zal worden uitgevoerd.

Als het een Renault was geweest,,.

  • 29.000 km

Bij de beurt was weinig te melden uiteraard. Logisch, want wat kan er mis zijn na iets meer dan 8 maanden. Het uitvallende MBUX systeem dat zich na elke koude start zelf resette, kon nog niet worden aangepakt. Geen nood, een volledige SW verversing zou soelaas bieden. En dat werkte, geen uitvallend systeem meer maar gewoon werkend zoals het hoort. Helaas zijn de beeldschermen nu helemaal op zwart.. De dealer had weinig energie om de reparatie uit te voeren, dus een andere garage opgezocht die het wel wilde doen. Voor een premium merk is het wel opvallend dat zo een plank na korte tijd alweer de geest heeft gegeven, maar als het een Renault was (helemaal dus) dan waren we al blij geweest dat ie het al bijna 30000 km zou hebben gedaan. Alles relatief dus. Maar goed, nieuwe LED planken liggen niet op voorraad dus we gaan het zien... He olieverbruik van 1 liter per 8000 km schijnt overigens normaal te zijn bij dit type motor. Waardeloos eigenlijk want in principe is dit bij geen enkele motor normaal. De W176 heeft een andere motor en heeft hier blijkbaar geen last van.

30,000 km, einde oefening

  • 30.000 km

Zo, het is welletjes geweest met deze fijne a-klasse. Nadat Ruttchen mij aardig in de steek heeft gelaten en Smeets in Ittervoort prima werk heeft geleverd is de A klasse na bijna 4 weken weer terug. De reparatie is gedaan (defect display welke niet op voorraad was) en de A zal worden omgewisseld voor een C200D estate. Wat meer paarden, meer ruimte in de koffer, meer trekgewicht, meer bijtelling. Het is niet anders. Ik ben benieuwd hoe de 2.2 liter diesel rijdt in combinatie met de 9 versnellingsbak automaat. PLuspunten van de A: MBUX systeem met oneindig veel toepassingen, de stoelen, panoramadak haalt wat claustrofobie weg op de achterbank, de kachel die al heel snel warmte afgeeft, de rustige en stille motor met fijne bak, wegligging en nog wat meer fijne zaken die dit een prima auto maken. Nadelen: Je dealer, die kan je in de steek laten en daarnaast de wat weke voorwielophanging. Ik hou het er maar op dat het defecte display exemplarisch was.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.