Mercedes-Benz A 180 d Business Solution AMG (2018)

autoreview

Mercedes-Benz A 180 d Business Solution AMG (2018)

Signalement

UitvoeringA 180 d Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst98.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 7.100 km

INTRO
Een rooie! Na lang twijfelen, kwijlen (bij andere rode auto's van mensen die het wel durfde) heb ik het nu gewoon toch gedaan. Al hielp de zeer beperkte kleur keuze die MB aanbood tijdens het bestellen ook een handje mee. De keuze was namelijk zwart, wit of alle grijs tinten die daar tussenin vallen. En Jupiter Rood. De kleur welke mijn huidige MB A siert.

KEUZES
Terug naar het keuze proces. Elke 3 - 4 jaar is het weer een feestje, het uitzoeken van een lease auto. Als verslaafde autogek begin ik al maanden (zo niet jaren) van te voren met het configureren, het bekijken autotests op youtube en het lezen van reviews. Met een verwachte gezinsuitbreiding in het achterhoofd droomde ik van een auto welke een maatje groter is dan mijn toen huidige auto, de Audi A3 Sportback. Proefritten werden er gemaakt, met een Audi A4 welke ik van collega kon overnemen, een Skoda SuperB Station en een VW Passat. De A4 viel snel af. Die gaf mij niet het wauw gevoel waarna ik zocht i.c.m. de meerprijs en minder uitgebreide uitvoering (o.a. geen automaat). De SuperB was een prima auto. Maar die gaf mij het gevoel met een te grote lompe auto onderweg te zijn. De Passat gaf het juiste gevoel. Voldoende luxe gevoel, ruimte en een lekker comfortabel maar toch redelijk sportief (met sportonderstel) rijgedrag. Ik had niet het gevoel dat ik met een slagschip onderweg was zoals bij de SuperB. De WLTP perikelen zorgde helaas ervoor dat het feest niet doorging. De 1.6TDI i.c.m. DSG werdt niet meer geleverd/gemaakt, voorraad was i.c.m. de R-Line uitverkocht en de 2.0TDI paste weer net niet in budget. Kortom ik kon weer terug naar de configurator en daar viel me oog op een strakke aanbieding. De Mercedes A bleek zeer voordelig qua leaseprijs. De proefrit beviel goed en met de ruimte moet het ook wel uitkomen met één bambino op de achterbank. I.c.m. een setje dakdragers en dakkoffer voor de vakanties durfde ik het wel aan. Mijn werkgever verplicht helaas nog diesel voor veelrijders zoals ik (45 - 50k km p/j). En de 180d automaat was de enige beschikbaar keuze op dit vlak. De keuze was dan ook snel gemaakt. Het werdt een Mercedes A klasse 180d Automaat Business Solution AMG met getinte ramen vanaf de A stijl, Panorama dak, half leer/alcantara (of wat er op lijkt) interieur. Voor mijn gevoel het beste wat ik op dit moment kan krijgen in de hatchback klasse.

RIJDEN
Na een kleine 4 maanden wachten het zover. Mijn eerste Mercedes stond klaar bij de dealer. En wat rijdt dat heerlijk! Voor de juiste context, ik kom uit een Audi A3 Sportback uit 2015 met verlaagd (S-Line) onderstel en 18" velgen. Dit stuurde lekker, maar waar ik vroeger het stuiteren voor lief nam, begon ik mij laatste maanden te irriteren aan de hardheid van het onderstel. Ondanks dat de MB ook een verlaagd onderstel heeft, is dit onderstel meer om comfort gericht. En dat is een verademing. De auto zoeft over het asfalt. Alleen drempels blijft oppassen doordat de neus redelijk laag hangt. Qua rijden is het weer een slagje afstandelijker. Ik denk nog steeds met een smile terug in de tijden dat ik een Alfa Romeo Giulietta reed. Daarmee kon ik echt lezen en schrijven. De Audi communiceerde al een stuk afstandelijker, maar daar voelde ik nog enige feedback. Bij de Mercedes voelt deze feedback helemaal afstandelijk. Je stuurt en er gebeurt wat, maar het wegdek kan niet met het stuur worden gelezen. Dit wil niet zeggen dat de auto niet hard door de bocht kan, er is voldoende grip. Alleen doordat er weinig gevoel is haal ik hier minder plezier uit en durf ik ook minder omdat ik de limieten niet aanvoel komen. Wellicht dat er meer kilometers nodig zijn om dit gevoel wel te laten ontstaan. Kortom rijplezier wordt er vooral gehaald uit het heerlijke comfort waarmee deze Mercedes zijn kilometers verslind. De automaat doet zijn werk prima, is snel en bij de les. Het dieseltje geeft wat mij betreft voldoende power. Ook op de snelweg met wat hogere snelheden is er voldoende power om vooruit te komen, waarbij de automaat de juiste verzetten weet te kiezen. Bij 130km/h draait het blok iets meer dan 2000 toeren, waardoor een gemiddelde van rond de 1 op 20 mogelijk is op dit tempo. Een knappe prestatie, dankzij de 7 verzetten.

Was het dan allemaal super? Nee helaas niet. Al snel na afleveren blijkt dat het stuur een rateltje heeft welke je bij lage snelheden i.c.m. flink insturen hoorbaar is. Daarnaast maakt de multiriem regelmatig een piepend/gillend geluid bij het starten. Dingen die bij een premium hatchback als de A-Klasse wat mij betreft niet kunnen. De dealer weet de problemen snel te constateren en gaat dit onder garantie vervangen. Helaas heeft de dealer een andere visie dan ik over het snel oplossen van garantie gevallen bij een splinternieuw afgeleverde auto en ben ik pas later in januari aan de beurt. Een aantal kinderziektes bij een nieuw afleverde auto, dat kan. Maar dit viel mij tegen van een premium merk dealer.

INTERIEUR
Het interieur is één van de redenen waarom deze auto mij aanspreekt. De verwarmde sportstoelen zitten heerlijk, de afwerking is super en er zijn voldoende opbergmogelijkheden. Het nieuw MBUX systeem met twee schermen over de volledige breedte is echt een next generation systeem in vergeleken mijn mijn vorige Audi MMI systeem uit de A3. In de praktijk werkt het goed. Waar ik eerst dacht bijna geen stembesturing te gaan gebruiken, gebruik ik het nu dagelijks. Vooral voor de zaken als het verzetten van de radio zender en navigatie. Waarbij voor mij bij dit laatste een verrijking is dat ik niet altijd de straatnaam hoef te roepen, maar het voldoende is als ik de bedrijfsnaam en de plaats inspreek. Kortom prima systeem welke snel is en actueel door de eigen 4G verbinding. De achterbak lijkt tot nu toe ruim genoeg, waarbij het fijn is dat deze in drie losse delen inklapbaar is.

CONCLUSIE
Buiten de kinderziektes en dealer ben ik zeer tevreden met de A-Klasse. Het is een heerlijke comfortabele cruiser, met alle luxe die ik wens.

Heerlijk cruiser

  • 24.000 km

De A zit inmiddels alweer een klein half jaar en ruim 24000km onder m'n billen en kan niet anders zeggen dat het een heerlijke wagen is.

Comfortabel onderstel; ondanks de AMG-line en 18" velgen is het comfort heerlijk. De auto is stil, trillingsvrij en zoeft over de weg. Een bochtje sportief pakken kan prima, al moet je er qua beleving niet veel van wachten. Ook op hogere snelheden blijft de auto heerlijk stil en stabiel op de weg. Kortom een heerlijke cruiser die een klasse hoger aanvoelt.

Dieseltje (en aandrijflijn); doet het prima. Met 116pk is het geen strepen trekker, maar het komt prima mee. 150km/h staat zo op de klok en in combinatie met de automaat welke snel (terug)schakelt en het relatief hoge koppel bij een laag toerental is het in de praktijk zeker niet behelpen. Kortom prima mee te leven. De A is of het algemeen iets zuiniger dan mijn vorige A3. Ik denk dat dit komt door de 7 versnellingen waardoor op de snelweg lekker laag in de toeren kan worden gereden. Met een redelijk sportieve rechtervoet haal ik nu 1 op 18. De actieradius blijft meestal tussen den 650 en 700+ km steken.

Interieur: Is en blijft de USP van deze auto. Heerlijke stoelen, super afwerking. Maar wel alleen voorin. Op de achterbank zie je waar er bespaart wordt met hard plastic hier en daar (verwacht je niet in een MB). Op de plek waar de gordels van de achter passagiers is bevestigd valt dit voornamelijk op. Als de gordel niet helemaal goed is opgerold, want bijv. gedraaid. Dan rammelt deze tegen harde plastic aan, zonde. De ruimte achterin is voldoende. We hebben een kleine van een paar maanden oud en de maxicosie i.c.m. de sportstoelen is net aan. Straks met het autostoeltje verwacht ik dat de bijrijder voorin zijn stoel iets rechterop moet gaan zetten. MBUX (het infotaimentsysteem) werkt perfect. Tot nu toe geen behoefte gehad om bijv. alternatieve navi te gebruiken. De live traffic berekent continu de snelste route en MBUX denkt mee. Aan het einde van de werkdag staat bijv. de route naar mijn huis adres al standaard klaar. Daarnaast is het systeem lekker snel. Waar ik bij mijn Audi een paar minuten moest wachten voordat deze is opgestart. Is de A binnen enkele seconden klaar om te horen waar de rit heen moet en de route te berekenen.

De problemen waarmee de A is afgeleverd zijn inmiddels deels verholpen. De rateltjes zijn uit het stuur gehaald door een deel van het stuurkolom te vervangen. Echter de gekke piepende geluid (klinkt als een piepende v-snaar) bij het starten (1 op de 20-30x) is helaas niet verholpen. Het probleem laat zich lastig reproduceren, de muliriem is vervangen maar bleek helaas niet de oplossing. De dealer in Den Bosch die de auto heeft afgeleverd zou het verder onderzoeken.. maar helaas verzaakt deze dealer überhaupt ooit terug te bellen, laat staan door te zetten in het onderzoeken wat er aan de hand is. Inmiddels ben ik daarom overgestapt naar een andere MB vestiging voor het onderhoud.

1 jaar oud

  • 57.000 km

55.000km dat is het aantal kilomers precies één jaar na aflever dag op zijn teller had staan. Nog steeds dik tevreden ondanks een aantal verstoringen..Soms twijfel ik of ik er wel goed aan heb gedaan door één van de eerste A's op de markt te gaan rijden. Storingen afgelopen periode:
- Veiligheidssystemen: Na update bij de dealer verholpen
- Verwarming blaast spontaan warme lucht: Bekend probleem, sensor vervangen
- Klapperd geluid, wind bij 100+ km/h, deel binnenkant wielkast vervangen
Alles is gelukkig weer gerepareerd en de A heeft ook zijn 50K beurt netjes gehad. Paar andere ervaringen van afgelopen periode:

Op vakantie naar Italië doet de A het super. Voldoende power ook in de bergen en op de Autobahn heerlijk stil, comfortabel en zuinig. Echt een kilomervreter. Heb over de hele vakantie gemiddeld 1 op 23 gereden en dat is incl. stukken 160km/h op de cruise control met pieken richting de 200km/h. Maar uiteraard ook lange stukken waar 100km/h de max was. Topsnelheid op de teller is overigens 213km/h tot nu toe (bergaf wind mee).

Met vijf grote volwassenen in de auto gaat, maar voor lange stukken is de midden achter zetel niet geschikt. M'n vrienden omschrijven het als een houtenplank met een lapje leer erover (moet erbij vertellen dat het een rit was van 800km). Kortom doen we niet meer.

MBUX blijft geweldig, maar heb ik al eerder over geschreven. De snelheid (doet het na starten zo goed als direct), voice (handig ik hoef alleen de bedrijfsnaam van m'n klant te roepen en de plaatsnaam en de rest gaat vanzelf) en het automatisch over the air update van het systeem en kaarten.

Ingeleverd

  • 98.000 km

Begin deze maand heb ik de A-klasse ingeleverd. Het is en blijft een fantastische auto. Het MBUX systeem staat aan de top qua automotive infotainment systemen (ik ken geen beter systeem). Het systeem is snel, duidelijk en denkt precies voldoende mee zonder eigenwijs en irritant te worden. De A klasse ook in deze AMG uitvoering is een heerlijk comfortabele snelweg cruiser. Als je dit van de auto verwacht, ga je er veel plezier aan hebben. Verwacht vooral geen sportieve bolide, want dat vindt je niet in deze 180D uitvoering. Motorisch is de A180D vlot genoeg, zuinig (zeker met de 100km/h die we nu mogen rijden is 1 op 24 een makkie). De stoelen zijn goed verstelbaar en zitten heerlijk. Kortom een fijne bolide.
Irritatie punten: Lane departure warning; grijpt veel te agresief in. Je went er aan maar snap niet dat MB dit niet op een fatsoenlijke manier oplost. Hupje bij wegrijden, de automaat grijpt best agressief aan. Dit went ook, ik heb er geen last van maar als je voor de eerste keer in de auto rijdt is dit erg wennen en heb je soms onbedoeld piepende banden. Dit lijkt mij af te stellen zijn, dus ik snap niet dat MB dit niet aanpast. De overhang aan de voorkant, waardoor drempels stapvoets moeten worden genomen. Mijn eerdere ook sportieve uitgevoerde auto's hadden hier geen last van. Het lijkt een combi van de overhang en de iets slappere veren, want ook als ik over een hobelige klinkerweg rij schraapt de bumper regelmatig de onderkant van de weg.

Kortom een auto welke ik ga missen. Mijn laatste echte stoere jongens auto. Als vervanger komt er een degelijke gezinsmobiel, ook leuk. Maar niet flitsend als deze rode A.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.