Mercedes-Benz A 170 CDI Classic (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 170 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 139.500 km |
KM-stand laatst | 268.600 km |
Het Atje
- 249.500 km
Sinds enige maanden ben ik in de weekeinde de regelmatige bestuurder van mijn vaders Atje. Doordeweeks komen er wel wat KM's bij...maar in de weekeinde maak ik de echte (vaak snelweg) KM's. En dat doet het Atje (zoals ik hem graag noem) goed.
Kijk...verwacht bij een W168 van de eerste generatie geen auto zoals een E-klasse. Bij Mercedes hebben ze duidelijk op bepaalde zaken ernstig bezuinigd, en dat is met name weer terug te vinden in het interieur. Een gemiddelde Jap of Koreaan zit beter inelkaar. Verder is het comfort ook niet echt Mercedes-waardig. Goed...echt slecht zit je er niet in...maar het kan altijd beter. Op de achterbank kun je het als volwassene misschien 'n uurtje uithouden...maar meer ook echt niet. Met de banken omhoog en in de achterste stand geschoven heb je aan de kofferruimte niet heel veel. Maar bankjes omgeklapt of er zelfs uitgehaald (ja...het is een soort MPV)kom je wel al een aardig eind.
Sturen doet ie wel vrij goed. ESP aan boord...dus echt gek kun je er niet mee doen. De remmen icm ABS werken ook erg goed! Schakelen? Je begint wel te merken dat ie wat ouder wordt...maar aan het hakerige wen je wel vrij snel. Alleen als je wil wegrijden vanuit stilstand moet je hem wel even goed op het gas houden....anders slaat ie af. En omdat ik wekelijks in veel verschillende auto's rij heb ik dat dus nog steeds erg vaak.
Echt een hele luxe wagen is het niet. Slechts een paar zaken mis ik wel. Airco ontbreekt, zo ook een lendesteun, verstelbaar stuur, middenarmsteun en een regelbare interval stand. Wel zitten er verwarmde buitenspiegels, is de betsuurderstoel in hoogte te verstellen en heeft de vorige eigenaar er een trekhaak en een lamellendak bij besteld.
Maar voor een 11 jaar oud wagentje bevalt ie nog steeds erg goed. Jammer genoeg is ie wel met 80 euro in de maand erg duur in de motorrijtuigenbelasting. Maar daar staat wel tegenover dat ik laatst voor 20 euro ruim 250KM heb kunnen rijden! De prestatie's zijn ook voor een 90 PK dieseltje erg netjes te noemen. Geen strepentrekker, maar zeker geen traag hok.
PROBLEMEN
- 249.500 km
Nog niet zo veel. Lampje in de ruitschakelaar was stuk (vervangen), bekleding achterklep zat los (gemaakt) en de ruitenwisser was niet lekker (gemaakt). Verder niets. Nou ja....de auto is gekocht bij een merkloze BOVAG garage. De voorbanden waren versleten en waren bij aflevering vervangen door Semperit banden. Achter waren twee verschillende banden gemonteerd.Na de eerste rit waren we al een wieldop verloren. Nieuwe erop....en weer verder. Toch bleven de wieldoppen eraf lopen. Uiteindelijk bleken de Semperit banden de oorzaak. Deze hadden een zgn velgbeschermer die de doppen eraf drukten. Andere banden erop en het probleem is verholpen! Verder hebben we in deze maand nog niet veel meegemaakt. Hij bevalt nog goed!
Update-14-02
Sinds de aanschaf hebben we er wel wat kleine en wat grotere dingen aan gehad. Zo werkte op een dag de electrische stuurbekrachtiging niet meer, ging het lamellendak niet meer dicht en zijn de twee linker portieren mat geworden. Kleinere zaken zijn 'n keer een afgebroken contactsleutel en de laatste maanden was het ieder weekend weer ergens een lampje verwisselen.
Klokjerond
- 260.400 km
Afgelopen donderdag een telefoontje gehad van Marc Klaver, er was nog een gaatje vrij voor een Klokjerond keuring maandag 26 juni.
In ieder geval heeft de auto de afgelopen maanden geen problemen gehad. Ik heb alleen wat kleine reparatie's gedaan zoals een loszittende dashboardklep, het kapje van het 3e remlicht met twee parkers nogal rigoreus vastgezet, Flatblade ruitenwissers gemonteerd (die wissen echt veel beter!) en heb ik laatst 2 Conti PremiumContact2 banden laten monteren. Wel moet de auto eigenlijk weer eens een uitgebreid poetsbeurtje krijgen en moet de bekleding worden gediepstoomd.
Ik zal a.s. maandag hier wel een verslag schrijven over de keuring. Ik ben serieus benieuwd wat er allemaal gevonden wordt. Eigenlijk had de auto nml al een beurtje moeten hebben. Maar alles op zijn tijd.
Klokjerond - De keuring
- 260.666 km
Vandaag was het zover. De grote keuring. Al met al viel het me nog best mee. Bi de proefrit werd een klein onbalans in de wielen geconstateerd, bij controle van de remvloeistof bevatte deze iets te veel vocht (moet dus ververst worden), er zat te weinig koelvloeistof in (meteen onderweg naar huis bijgevuld) en er zaten toch een paar kleine roestplekjes op de deur en op de achterschermen. De remblokken en schijven verdienen binnenkort ook wat meer aandacht. Verder niks eigenlijk.
Het grote nadeel van de eerste generatie A-klasse's is en blijft de afwerking van het interieur. Dat is goed te merken....bepaalde kunststofdelen breken af, scheuren en worden lelijk.
Maar al met al blijkt het een prima autootje.
Afscheid
- 268.600 km
Afgelopen donderdag heb ik de auto helaas toch moeten verkopen. Niet omdat de auto slecht was...maar door wat problemen kon ik hem niet meer betalen. Voor de verkoop had ik hem nog wel een beurtje gegeven en is hij met vlag en wimpel door de APK gerold. Ik had ook echt niet anders verwacht.
Ik ben in ieder geval blij dat het nieuwe baasje de auto optie's nog wel laat opknappen en dat ze er gewoon lekker mee blijft rijden. Dat is ie zeker nog wel waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
