Mercedes-Benz A 140 Elegance (2000) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 140 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 280.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
- 285.000 km
Ondanks de hoge km stand toch de gok gewaagd met de aankoop van deze A. Direct van eerste eigenaar en alle zwakke punten waren al gerepareerd, o.a.:
-nieuwe veren rondom
-nieuwe dynamo
-nieuwe startmotor
-nieuwe stuurbekrachtigingspomp
-nieuwe distributieketting (schakel gebroken)
-lhm (luchtmassameter) gereviseerd (ac tronics)
Verder goed onderhouden dus elke 15.000 km verse olie, de motor draait nog als een zonnetje.
De totale reparatiekosten in de eerste 16 jaar waren hoog, bijna 6.000 euro, terwijl de vorige eigenaar er erg zuinig op was. Vind ik enorm veel, kan me voorstellen dat een hoop eigenaren afgeknapt zijn op de kleine A. Ik hoop voorlopig gevrijwaard te blijven van grote reparaties, wat ik wel al heb laten doen:
-nieuwe stabilisatorstangen voor
-nieuwe slangklemmetjes benzinetoevoer wegens benzinewalm in interieur
Hoe rijdt het?
Op korte oneffenheden is de A stoterig, verkeersdrempels kun je niet snel overheen, snelheid aanpassen dus. Met mijn oude 205-je kon ik drempels veel sneller nemen.
Op de snelweg en stadswegen zonder drempels is de A juist comfortabel en ligt heel stabiel en rustig op de weg. De zit is lekker hoog, stoelen zitten fijn en de motor is op snelheid erg stil. De 1.4 liter vind ik rap genoeg, hij schijnt mooier te lopen dan de 1.6 en het onderlinge krachtsverschil is maar bescheiden. Op de snelweg heb ik nooit het idee dat ik iets te kort kom.
De remmen zijn top en met de veiligheidsvoorzieningen zit het ook helemaal goed. Hij gaat gemakkelijk door de bocht zonder veel overhellen maar het stuurgevoel is verder niet heel bijzonder. Al met al vind ik 'm fijn rijden, gewoon een prima en degelijk aanvoelende auto, je hebt niet het idee in een klein autootje onderweg te zijn.
Sterke punten
-hoge zit
-fijne stoelen
-veel ruimte in verhouding tot de buitenafmetingen
-soepele, stille motor
-ligt strak op de weg
Zwakke punten
-vrij hard geveerd
-luchtmassameter (LHM) gaat gegarandeerd stuk
-veren (achter) gaan ook gegarandeerd stuk
-slangklemmen benzinetoevoer zijn ook gegarandeerd een keer aan vervanging toe (niet kostbaar)
-stuurbekrachtigingspomp ook punt van aandacht
Voor een Mercedes zijn er eigenlijk teveel zaken die stuk gaan, je verwacht bij zo'n merk juist dat dingen gegarandeerd NIET stukgaan. Ik zou een tweedehands A ook nooit aanbevelen zonder een uitgebreide onderhoudshistorie zodat je kunt checken wat er al aan vervangen is. Een automaat van voor de facelift (2001) zou ik sowieso links laten liggen.
Verbruik
Het verbruik in de stad is vrij hoog voor zo'n lichte auto, gunstiger dan 1:12 zit er niet in en dan rijd ik erg rustig.
Op de snelweg is 1:16 zeker haalbaar, toch had ik voor een auto met deze afmetingen en gewicht een wat beter verbruik verwacht. Neemt niet weg dat de 1.4 heerlijk soepel en stil zijn werk doet en het geheel bepaald niet ondergemotoriseerd over komt. Met mijn 1.4 liter peugeot 205 reed ik weliswaar een stuk zuiniger maar die was dan ook bijna 200 kg lichter.
Waarom een A?
Helaas was mijn geliefde Peugeotje 205 na een aanrijding niet meer te redden en had ik voor mijn werk snel een andere auto nodig. De A werd mij door een kennis aangeboden en deze eerste eigenaar had op onderhoud en reparaties nooit bezuinigd, de auto zag er van binnen en buiten nog zeer fris uit en de hoge zitpositie beviel mij wel.
Noem me een oude lul maar het overzicht wat je daardoor krijgt is gewoon bijzonder prettig.
Ook de binnenruimte en de mogelijkheid de stoelen uit te nemen spraken me aan; als je eens wat groters te vervoeren hebt kan er behoorlijk wat in. Je kunt de stoelen ook neerklappen, incl. zitting voorover klappen of in de lengte verschuiven maar zelfs in de achterste stand dus met minimale bagageruimte vind ik de bagageruimte al best flink.
Qua uiterlijk valt er over smaak niet te twisten maar ik vind het een zeer herkenbare en onderscheidende auto. Hij is zelfs meer dan 10 cm korter dan de 205 en dan toch nog met zoveel binnenruimte en praktische bruikbaarheid; een prestatie op zich.
Nu is het afwachten hoe de A zich houdt. De versnellingsbak is nog steeds de eerste originele en heeft nu 285.000 km dienst gedaan. Hij doet het nog prima dus sommige onderdelen zijn wel degelijk van de kwaliteit die je van een Mercedes mag verwachten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
