Mercedes-Benz A 140 Elegance (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 140 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Qua design is de A een slimme en doordachte auto. Met zijn vieren met bagage is geen probleem. Je hebt een goed uitzicht en inparkeren is een fluitje van een cent.
Na mijn derde Volvo wilde ik een auto die kleiner was, maar even betrouwbaar als het Zweedse merk. Dan kom je snel bij een merk als Mercedes uit. Helaas is van de Duitse degelijkheid géén enkele sprake. Een greep uit de calamiteitenlijst:
schuif/lamellendak 3x reparatie en nog niet goed
stabilisatorstangen 4x en het rammelt nog
achteras/ophanging 1x, achterklepbekleding 10x en valt nog steeds op de grond, spanrollers 2x, deuropenen binnenzijde losgeschoten 3x, de auto rammelt nog steeds verschrikkelijk, stuurinrichting 1x grote reparatie. Helaas is het lakwerk ook van een povere kwaliteit.
Het kwaliteitsgevoel is nauwelijks nog aanwezig. Een nieuwe A koop ik niet, misschien het nieuwste model (2004?), maar grote twijfel alom. Helaas reageert de importeur niet op ingevulde evaluatielijsten.
Jammer van zo’n merk om het zó af te laten weten.
Mijn collega met een Daewoo is ’more satisfied’.
30-7-2004
Inmiddels heeft de teller 146.000 km. aangegeven en ik ben tot de conclusie gekomen dat de auto de laatste tijd erg weinig problemen heeft opgeleverd. Oók in mijn geval verricht de dealer (in Wassenaar) wonderen. Natuurlijk valt de bekleding van de achterklep nog op mijn bolletje, maar het gebeurt minder vaak. Inmiddels heb ik een prettige band met de dealer kunnen opbouwen. Alle ’niet normale’ calamiteiten worden zelfs buiten de garantieperiode nog keurig vergoed. Ik heb met latere modellen mogen proefrijden zodat ik kon ervaren dat de kwaliteit (wat) verbeterd is. Dat klopte ook wel, de 170CDI en de 140 Lang reden voor een dag fantastisch.
Het model blijft uniek. De zaken die vervoerd zijn bevatten: verhuisdozen, ijskast, vijf passagiers (met rollator) en noem maar op. Bovendien parkeer ik m’n Aatje op elke vierkante meter. Fantastisch!
Intussen wel benieuwd naar een nieuwe A en ga hem toch eens bekijken binnenkort.
2 oktober 2004.
Inmiddels met de tweede A gereden, een 200CDI en een 170. Ik kan niet anders concluderen dan dat alle tekortkomingen keurig zijn weggepoetst.
Helaas is dit ten koste gegaan van het speelse karakter van de oude A. Alles is zó Mercedes (dat is een compliment), maar toch mis ik wat!
De nieuwe diesel rijdt fantastisch. Wat een kracht door het enorme koppel. Zeker eens een proefrit maken met zo’n wagen.
Mijn keus is het uiteindelijk niet geworden, vanaf heden een Peugeot 307 CC. Je merkt dat het rijden ineens een stuk galanter is.
PROBLEMEN
Zie de lijst hierboven:
stabilisatorstangen, schuifdak, rammels, achterwielophanging, stuurinrichting, portieropener binnen 3x losgeschoten, spanrollers, lakwerk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lezersreacties (0)
Reageren