Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

autoreview

Mercedes-Benz 560 SEC (1987)
Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

Signalement

Uitvoering560 SEC
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf383.000 km
KM-stand laatst445.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prachtige 560 SEC

  • 390.000 km

Wat een auto.... mijn vader woonde in Duitsland en kocht in 1991 deze 560 SEC nadat hij een 500 SEC in bezit had. het was altijd een hele belevenis dat hij aan kwam rijden met deze auto. Hij heeft er bijna 27 jaar in gereden en heeft bijna nooit overwogen een andere auto te kopen.

Restauratie:
In 2017 overleed hij en heb ik de auto over genomen. Op dat moment was er best wel wat loos met de auto. Trilling, roest etc. Als eerste de onderkant van de auto aangepakt. Nieuwe remschijven, schokbrekers (niveauregeling), nieuwe remleiding, brandstofleiding en hydraulische leiding, benzinepomp, nieuwe banden, remblokken etc. Dit kostte al met al ca. 4500 euro. De trilling was daardoor grotendeels weg.
Hier en daar was de auto roestig dus naar de spuiter in Meppel gegaan en plan van aanpak gemaakt. Zelf de auto gedemonteerd en nieuwe spatschermen en linker deur aangeschaft. Vooral bij het achterraam zat enorm veel roest. Dat komt erg vaak voor bij de SEC. Ook bij de achter spatschermen zat roest. Hierin is nieuw plaatmateriaal gelast. Het achterraam, deur en schuifdak van nieuwe rubbers voorzien. Al met al zat ik op dik 7.000 euro kosten. Zelf het schuifdak gerestaureerd. Deze was ook roestig en is opgeknapt en opnieuw gespoten.

De alu velgen zagen er niet zo lekker meer uit dus deze laten spuiten. Weer als nieuw. Kosten 250,- euro.

Het was prachtig werk om de auto stap voor stap in elkaar te zetten. Van buiten zag de auto er weer als nieuw uit. Ook de gril zwart gespoten. Wat een genot om er in te rijden. Alleen de automaat schokt hier en daar. Op advies van een specialist de olie vervangen. De bak hoeft niet gespoeld te worden omdat er 2 drain punten in de bak zitten. Bij de bak zelf en bij de koppelomvormer. Dus gewoon de oude olie eruit laten lopen en de nieuwe erin.
Daardoor schakelt de bak nu weer een stuk soepeler.

Motor:
De motor loopt nog als een zonnetje. Ondanks dat wel de bougies vervangen. De motor werd altijd goed onderhouden door mijn vader. Hij had een vliegtuig en gooide de oude olie daarvan in de auto. De olie was dan niet goed genoeg voor het toestel maar was nog meer dan goed genoeg voor de auto. De kwaliteit van de olie was top.

Geluid:
De speakers gaven geen denderend geluid meer dus deze vervangen met nieuwe speakers. De subwoofer moet nog geïnstalleerd worden.

Uitstoot:
De auto komt niet door de keuring. In 2008 is een katalysator ingebouwd en kreeg de auto een groene sticker. Wel bijzonder voor een auto uit de 80er jaren met een dikke 5,6 ltr V8 ;-).
De norm is vrij laag voor een auto met kat maar als je bij een oldtimer de kat verwijderd mag de uitstoot weer hoger zijn. Alleen kun je dan problemen krijgen in grote steden.
Wel merk je dat de auto nu meer vermogen heeft.

Interieur:
De auto heeft velours bekleding. Destijds de duurste variant. Deze is naar omstandigheden (leeftijd en intensief gebruik) nog erg netjes te noemen echter de hoedenplank en achterband zijn erg verkleurd. Eigenlijk moet er nieuwe bekleding in. Dit staat ook op de planning. Houd rekening met 5.000 euro
Het houtwerk is van notenhout. Hier en daar kleine scheurtjes. Een bekende meesterschilder gaat dit dan opknappen als ik een nieuw interieur krijg. Zal zo rond de 500 euro kosten

Algemeen:
Uiteraard is het een oude auto en zijn er best nog wat punten die aangepakt moeten worden zoals de stuurdemper, startmotor (slaat soms over), motorrubbers, pitman arm rubbers, flexibele stuk radiator koeling naar bak, accumulator op bak (zodat ie soepeler schakelt), carterpan etc.

Conclusie:
de auto rijdt fantastisch, wat een genot. Door de auto zelf te demonteren en in elkaar te zetten na het spuiten leer je de auto ook goed kennen. In het bochtenwerk is de auto niet heel strak. dat is eventueel op te lossen met een Eibach/Bilstein B8 set wat nog op de planning staat. Dit ook bij mijn BMW 740 iL uit 1995 destijds gedaan. Zo'n auto rijdt dan weer als nieuw. Ook wil ik nog 16 inch velgen aanschaffen. De "putdeksel" velgen worden nieuw gemaakt door een bedrijf uit Duitsland. Standaard zit er 15" onder.
Uiteindelijk wil ik hem als nagenoeg nieuw hebben. Indien nodig in de toekomst een bak en motor revisie maar dat is lang nog niet nodig. De auto is gigantisch degelijk gebouwd. Dat merk je aan alles. Een topproduct van Mercedes

Motor revisie

  • 425.000 km

Als je wat hoort tikken in de motor is het vaak niet goed. In het geval van een W126 gaat het vaak om de nokkenas. Tijd om de motor eens grondig aan te pakken. Alles zelf uitgevoerd en prima te doen met alle uitleg op Youtube etc. Uiteindelijk heb ik het volgende vervangen:

1 x nokkenas
12 x tuimelaars
tandwielen van beide nokkenassen
koppakkingen
klepzittingen gepolijst
alle klep afdichtingen
in en uitlaat pakking
distributieketting incl. geleiders
motorsteunen en dempers
achterdemper uitlaat
stuurdemper
bougies
bougiekabels
koppen gespoten
nieuwe accu
set nieuwe HR veren en voor Bilstein dempers waardoor auto iets lager komt te liggen
hydraulische pomp gereviseerd tbv niveau regeling achter
alles uiteraard goed schoon gemaakt

Een hele klus maar de motor liep dan ook weer als een zonnetje na die tijd. Tegenwoordig is het mijn daily ride en dat bevalt me prima.
Verder kwam de auto laatst niet door de keuring. Fusee rubbers kapot dus meteen reactiearm en fusee vervangen, uitlaat beter vastgezet en lampjes weer werkend gekregen

Al met al alles zelf gedaan en was ongeveer 3.000 euro aan onderdelen kwijt. In een garage had dit zeker 6.000 euro gekost of meer.

Nieuwe velgen en hydraulische klepstoters

  • 445.000 km

Tijd voor een paar nieuwe mooie velgen. Besteld uit Duitsland en zijn volgens het originele model van Mercedes gemaakt maar dan 16" ipv 15". Ziet er meteen weer een stuk beter uit.
velgen kosten ca. 1.100 euro.

Hoorde ook weer getik. Had links nog niet gedaan dus daar hydraulische klepstoters vervangen. In de meeste gevallen de oorzaak van getik. Doe het snel want anders gaat de nokkenas snel achteruit.
Wil je meteen beide zijden doen dan heb je 16 nodig á ca. 30 euro per stuk.
Erg gemakkelijk om zelf te doen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.