Mercedes-Benz 300 E (1986) #2

autoreview

Mercedes-Benz 300 E (1986)
Mercedes-Benz 300 E (1986)Mercedes-Benz 300 E (1986)Mercedes-Benz 300 E (1986)Mercedes-Benz 300 E (1986)Mercedes-Benz 300 E (1986)Mercedes-Benz 300 E (1986)

Signalement

Uitvoering300 E
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst216.026 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede auto

  • 182.000 km

Nadat het besluit was genomen om de coupé naar de sloop te laten brengen (zie vorige review) moest er een andere auto komen, en snel. Ik had 2 weken de tijd, daarna ging ik op vakantie naar Azië en als ik terug kwam moest er een auto staan. Hoewel ik het hele internet heb afgestruind voor een coupé naar mijn voorkeur kwam ik eigenlijk niets tegen waar ik op zat te wachten. En de leenauto die ik had van de monteur was eigenlijk wel heel erg fijn. Toegegeven, het is niet mijn kleur, zowel buiten als binnen, maar het reed zo fijn. Het reed, zoals de monteur zei, zoals een W124 hoort te rijden. En zo goed had de coupé het nooit gedaan.

Ik besloot voordat ik toch echt naar Beijing ging om de auto over te kopen. De auto heeft wel een paar puntjes maar die hebben weinig met de betrouwbaarheid te maken. Verder zitten er alle papieren bij. De auto komt uit Zwitserland en is 2 jaar geleden ingevoerd. Alle dealer-stempels zitten erbij, en dus is ook het onderhoudsverleden bekend. De airco werkt niet maar dit wordt nog gerepareerd als een soort van garantie, en tevens werkt de cruise control niet. Ook heeft de auto wat plekjes maar wat wil je ook voor zo'n oude auto. Eerst maar eens een paar duizend kilometer rijden voordat we gaan repareren...

  • 187.500 km

De niet werkende airco is geen probleem. Het is stervenskoud buiten. En zo kwam ik er ook achter dat de achterruit verwarming het eigenlijk bijna niet meer doet, die heeft de bekende melkvlekken wel zitten tot helemaal bovenaan en om dit werkend te krijgen moet de ruit vervangen worden. Dat gaan we dus niet doen. De auto rijdt goed en is veel en veel sneller dan een 230, alleen is het onderstel wat stugger dan dat van de coupé. Je knalt met deze auto niet zo makkelijk over de drempels als dat bij de vorige auto was. Wel is de auto veel stiller en kan de motor wat makkelijker meekomen met het verkeer.

Ik heb inmiddels de deurkaarten laten vervangen. De huidige waren opgedroogd en begonnen te krullen en de monteur wist nog een setje te liggen. Voor 100E had ik fijne deurkaarten en zag het er allemaal wat netter uit. Wat me wel tegen valt is het verbruik bij koud weer. Bij temperaturen boven de 10 graden is het 1:9 tot 1:9,5. Bij koud weer zit het tussen de 1:7,5 tot 1:8. Nouja, gelukkig is de benzine wat goedkoper tegenwoordig. Ik begin ook aan de auto te wennen. Hoewel je minder het gevoel hebt te kunnen scheuren met deze auto rijdt het op de snelweg wel lekkerder. Het bochtenwerk is wel minder dan bij de coupé. Nu ik hieraan begin te wennen is het toch ook wel een stuk praktischer om deuren achterin te hebben. Ik begin nu ook te twijfelen of ik hem ooit nog in zal ruilen voor een coupé. Ik kan deze auto voor 200E per jaar rijden als ik hem in het kwart tarief gooi. Er moet dan alleen nog wel wat aan gebeuren, want er zit een grote kras op het linker achterportier, er zit roest bij de ruit van het rechterachterportier en 1 van de achterschermen begint te roesten. Kost alleen weer wat aan spuitwerk, dus ik denk er nog even over na. Voorlopig ben ik erg tevreden.

  • 191.500 km

Ik ben er inmiddels achter dat de cruise control werkt als de motor op temperatuur is en het buiten warmer is dan 7 graden. Dat maakt bepalen waar het probleem zit een stuk makkelijker. Tevens wil ik de auto binnenkort wegbrengen om de airco te laten maken alleen werk ik ook in het weekend, dus dat is nog wat lastig. Gelukkig hebben beide dingen geen haast. Ondertussen ben ik nog wat wezen kijken naar coupé's maar er zit niets tussen. Op mobile.de zie ik wel mooie dingen staan, misschien maar gaan importeren? Ik weet het niet...

  • 199.650 km

Tsja, het blijft een oude auto. En ook daar slijten dingen van. Als ik alleen in de auto zat had ik nergens last van, maar zodra er iemand naast mij zat, laat staan achterin, dan werden drempels een steeds groter probleem. Een harde bonk, alsof er iets niet helemaal goed ging onder de auto. Ik dacht de schokdemper, maar zodra de auto even stil had gestaan was het probleem weg, en zodra hij op de brug had gestaan was het hele probleem er een week niet. Totdat ik een aanhangwagen achter de auto hing. Dat leek de genadeklap te zijn, want de trekhaak schuurde bijna over de grond. En zo zitten er alsnog nieuwe schokdempers onder de auto. Verder is er een hardyschijf vervangen omdat het niet erg handig is als de auto 10 centimeter naar achteren schiet zodra je hem in zijn achteruit zet. Probeer dan maar eens te fileparkeren... De cruise control is ook gemaakt, je merkt dat de techniek toch wat ouder is omdat dit allemaal iets minder vloeiend gaat. Maar toch, het werkt wel. We zijn bijna rond, de airco werkt alleen nog steeds niet helemaal naar behoren. Onder de 1.000 toeren valt hij uit. Even iemand zoeken die daar verstand van heeft. Eerst gaan we eens een echte autovakantie doen, 3.000 kilometer door Europa. Eens zien hoe de auto zich houdt op de Duitse Autobahn...

  • 199.850 km

Ja, precies ja. 80 kilometer gereden, ik kom de snelweg af en stuur naar links. En toen hoorde en voelde ik ineens iets schuren in de stuurkolom. Ik ben voorzichtig naar huis gereden en heb de garage gebeld. Sturen ging steeds zwaarder, ik snapte er niks van. De monteur snapte er ook niks van, en vervolgens voorzichtig naar de garage gereden. Toen ik eenmaal de snelweg af kwam stuurde het helemaal loodzwaar dus ik dacht dat de stuurbekrachtiging het had begeven. De volgende dag belde de monteur met de melding dat het stuurhuis kapot was. Ik geloof niet dat dit heel veel voor komt bij dit type auto's, hij had het in ieder geval nog nooit gezien. Eenmaal gedemonteerd kon je er nog steeds niets aan zien, dus er zal wel een tandwiel afgebroken zijn of zo. Apart verhaal...

Verder schakelt de automaat nog steeds met een schok achteruit. Iets te veel om het gewoon slijtage te noemen, dus ik heb een automatenspecialist in de buurt gebeld. Die herkende het probleem, ging alleen net met vakantie. Of ik zelf wel met die auto op vakantie kon gaan? Ja hoor, geen probleem. Nou goed, naar huis gereden en toen eindelijk de 200.000 aangetikt. Afgelopen jaar echter wel ineens een hoop dingen achter elkaar gehad, hopelijk blijft het nu even rustig, anders gaat de betrouwbaarheid toch echt een sterretje omlaag.

  • 216.026 km

We zijn een jaar verder, en het was geen jaar zonder reparaties. Het werd eigenlijk een beetje duur, vond ik zelf. Hoewel er relatief weinig kilometers op deze auto staan drogen rubbers en dergelijke natuurlijk ook uit vanwege ouderdom. En zo konden alle spoorstangen, spoorstangrubbers en
wat er allemaal bij hoort alsnog vervangen worden omdat het allemaal wel heel erg kraakte. Aangezien dit gebeurde vlak voor de auto de stalling in ging heb ik er daarna 3 maanden niet mee gereden.

In Maart dan eindelijk de stalling uit en het trilt allemaal wel heel erg. Geen tijd om ernaar te laten kijken, ik vermoedde zelf vierkante banden. Maar ja, we moesten weg, dus even met de vriendin en 2 pubers achterin op vakantie geweest naar Europapark en tot enig verdriet van de vriendin maar tot grote vreugde van de pubers en de bestuurder lekker de 180 aangetikt. Onderweg nog wel een Mazda MX-5 uit 2002 eruit getrokken. Tot 140 ging het behoorlijk gelijk op maar daarna begonnen wij toch in te lopen, wat tot een beetje gelach leed bij de inzittende van de Mazda. Duimpjes omhoog en naar huis gereden, zoiets blijft natuurlijk leuk aangezien niemand verwacht dat die oude Mercedes-Benz dat kan. Eenmaal thuis bleek echt wel dat de banden vierkant waren, dus nieuwe bandjes op laten zetten.


Ik heb ook de roest bij het achterscherm en achterportier aan laten pakken. Al die oude Benzen hebben het, en gelukkig kon ik het voor een mooie prijs laten doen. 2 weken later zag het er een stuk beter uit, want het begon helemaal af te bladderen. En op het moment dat ik dacht dat het gebonk en gekraak over was begon het gezeik opnieuw. De auto is 4 keer op de brug geweest, telkens iets losgemaakt, nieuwe spoorstangetjes erop, en het probleem werd niet gevonden. Uiteindelijk bleek de schokbreker die vorig jaar vervangen was alsnog lek te zijn. Gelukkig wel allemaal kosteloos gerepareerd, hulde voor de monteur en gelukkig net op tijd want we moesten ermee naar St. Petersburg. Die rit heeft de auto overleefd, al zijn we onderweg naar Rusland wel de berm in gevlogen vanwege een onverwachte tegenligger en heeft de auto vervolgens een andere radiateur gekregen in een of ander vaag plaatsje in Litouwen. Hulde voor de afhandeling van de ANWB. Onderweg naar huis begon ondertussen de remklauw te kraken en inmiddels heb ik te horen gekregen dat die helemaal op zijn. In Litouwen zeiden ze ook dat de remschijven op waren maar die blijken nog goed te zijn. Gelukkig op mijn instinct vertrouwd.

Rest nu alleen het schakelen van de automaat. Vooruit gaat goed, achteruit wat minder. Het overschakelen gaat met een zetje in plaats van helemaal soepel. Ik ben naar Peter de Koning in Zuid-Beijerland gereden en daar heb ik ook de diagnose gehad. Nog een flinke reparatie, dan de airco en dan zijn we echt rond. Nouja, dat weet je uiteindelijk nooit, het blijft een oude auto...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.