Mercedes-Benz 300 D (1986) #2

autoreview

Mercedes-Benz 300 D (1986)

Signalement

Uitvoering300 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf343.000 km
KM-stand laatst416.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aankoop

  • 343.000 km

Deze auto gezien in Duitsland en eens wezen kijken. Verkoper vroeg 2500 euro en aangezien er veel opties op de auto zaten en het tevens een 86 er is, was mijn interesse gewekt.
Er zit op:
airco (nietwerkend wegens lekke condensor)
elektrisch schuif-kanteldak ( deed het niet )
elektrische ramen voor
automaat
elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
warmtewerend glas
MB-Tex bekleding
el. neerklapbare hoofdsteunen achter
recirculatiestand binnenbeluchting
middenarmsteun voor- en achter

en verder alles wat er op een w 124 hoort te zitten.

Auto was al eens gespoten en had reeds een ongeval achter de rug. Ook was te zien dat hij wel wat onderhoud kon gebruiken. Het interieur zag er echter tip-top uit. Omdat hij goed reed de auto met wat korting meegenomen voor 1900.-

Thuis gekomen direct de multi-riem en de olie gewisseld.
Het elektrisch dakje zat gewoon vast omdat hij lange tijd niet gebruikt was. Met 1 hand de knop bedienen binnenin, met de andere vrije hand het dakje even meehelpen ( naar beneden drukken) en hup daar kwam hij los. Het spul even schoongemaakt en gesmeerd.
De cruise-control uit mijn golf heb ik over laten zetten in de mercedes. Kosten 60.- euries.

Omdat ik eerst op Duits kenteken gereden heb moest de auto in juli 2009 door de Duitse TÜv gekeurd worden. Voordeel is dat deze twee jaar geldig is. Ik heb de auto in Nederland virtueel voor de APK na laten kijken waarbij geen problemen werden geconstateerd. De TÜv-Prüfung is echter wat strenger.
Een gaatje aan de binnenkant van het spatbord moest gelast worden en er zat teveel verschil in de handrem links-rechts. Het schijnt in Duitsland een eis te zijn dat je met je handrem veilig moet kunnen remmen als je normale remmen het niet meer doen. Tevens Abgasuntersugung ( AU ).
Bij de TÜv-Prüfung koel- en remvloeistof laten vervangen.
Verder nog wat kleine dingetjes.
Totale kosten 530 Euro, maar in principe kan de mercedes er weer twee jaar tegen. In deze twee jaar ga ik ongeveer 70.000 kilometer rijden. Dit ga ik zoveel mogelijk in deze mercedes doen. Het rijden in deze auto kun je geen straf noemen. De 6-cilinder diesel
kun je nog horen tijdens het rijden en zo hoort het ook. Vaak als ik van de snelweg afkom gaat het dakje open en de radio uit. Even van het motorgeluid genieten.

Onderdelen bestel ik meestal bij Taxiteile Berlin; altijd de duurste spullen zodat je er langer plezier van hebt.

350000

schokbrekers achter van Bilstein
voorbanden vervangen
olie + filter

360000
Hardy-schijf laten vervangen 85 Euro
Automaatolie 6,3 liter+ carterpannetje + filter vervangen +
alle filters vervangen ong. 150 Euro
knipperlichtrelais + alarmlichtenschakelaar 65 Euro

einddemper viel er onderweg af ( garage 320 Euro )

370000
olie, iedere keer 7,5 liter + filter

380000

achterbanden vervangen
alle remblokjes vervangen ( 60 euro)
olie + filter

390000

Onderweg dynamo kapot waardoor de accu leegliep. Omdat het donker was kon ik niet verder rijden. Was het overdag geweest dan had ik door kunnen rijden want als de motor 1 keer loopt dan blijft hij lopen, ook zonder accu. Door garage gerepareerd 340.- Euro
Auto geimporteerd geen probleem bij de APK.

olie + filter

400000

alle filters vervangen
duo-ventil vervangen ( verwarming 140 Euro)
complete spannerij + multiriem vervangen ( 110 Euro)
Achterdemper van de uitlaat vervangen (120 Euro)
Alle 8 reactiestangetjes voor achterwielophanging besteld ( 245 Euro) omdat auto wat zweverig rijd bij hogere snelheden en
de rubbers droogtescheuren vertoonden.

update

  • 416.000 km

Auto is afgekeurd voor de APK wegens gat bij de overgang van de bodem naar wielkast. Dit is gemaakt , olielekkage gerepareerd ( lekke vacuumpomp) nieuwe banden eronder. Totaal ongeveer 800.- euro verder.
De stangen van de wielophanging gemonteerd wat toch nog een hele klus was. Hierna laten uitlijnen door de dealer en gelijk de olie van de aut. versnellingsbak laten wisselen. Stuur staat nu weer precies recht en de bak schakeld beter dan voor die tijd. kosten ong. 360.-

Hij kan er weer een jaar tegen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.