Mercedes-Benz 250 D (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 250 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
ERVARINGEN
- 290.000 km
Sinds december 2006 ben ik de trotse eigenaar van een Mercedes Benz W124. Het is de 250 Diesel in zeer kale uitvoering. Dat wil zeggen: slingeren om raampjes te openen, geen airco of andere noviteiten.
De auto is particulier gekocht. En hoe cliché, de auto is van een overleden oudere heer geweest (85) die de auto nieuw gekocht heeft. Alle rekeningen zijn aanwezig en onderhoud altijd, precies zoals het boekje voorschrijft, op de kilometer nauwkeurig uitgevoerd. Door de lokale Mercedes dealer wel te verstaan. Optisch een plaatje (zie de foto). Dit is mede te danken daar de auto altijd in een verwarmde garage is gestald geweest. Helaas heb ik zelf deze luxe niet voorhanden.
De auto is erg comfortabel. Hoewel ik een mordernere auto gewend was (Seat Leon) is het toch werkelijk fantastisch hoe goed de auto’s van MB uit deze tijd waren. De auto ligt als een blok op de weg en oneffenheden worden moeiteloos door het onderstel verwerkt. Drempels zijn slechts kleine, nietszeggende, hobbeltjes op het wegdek. De auto is wel zwaar en dat is te merken in het bochtengedrag. Je voelt dan met een zware auto op pad te zijn.
Technisch gezien kan ik nog weinig vertellen, ik heb nog geen problemen gehad, maar breng de auto wel voor een servicebeurt volgende week naar de dealer. Even een goede check zodat ik 100% met een zeker gevoel de auto kan berijden.
De motor heeft voldoende kracht om comfortabel met het verkeer mee te komen en eenmaal op cruise snelheid is de auto niet te stoppen. Een snelheidsduivel is het absoluut niet maar juist het gebrek aan veel vermogen zorgt voor een heerlijk ontspannen gevoel.
Kortom; tot op heden zeer tevreden. De review zal regelmatig voorzien worden van nieuwe ervaringen.
UPDATE 09-01-2007: (219.000km)
De auto is inmiddels op visite geweest bij een dealer. Kost wel wat... maar zeer goed geholpen. Vanwege een tikkend geluid zijn de klepstoters vervangen. Dit laat de motor nog netter rond lopen en het tikken is verdwenen. Ook heb ik 3 motersteunen laten vervangen en de hardischijf. Al met al een behoorlijk kostenplaatje maar na dit en de goede beurt is de auto werkelijk 100%. Hier kan geen nieuwe auto tegenop.
Aan het comfort is ook gewerkt. Ik heb een middenarmsteun op de kop getikt en gemonteerd. Dat ontbrak er nog aan. Werkt zeker mee aan het ’onthaasten’ tijdens een lekkere autorit.
Al met al dus nog immer zeer tevreden. En wat ook leuk is: de schijnbare respect die je krijgt van diverse mensen tijdens het rijden. Van zowel nieuwe(re) MB rijders als ook van de bekende concurrenten. Erg leuk.
UPDATE 29-7-2007: (230.000km)
De auto heeft naar volle tevredenheid de 230.000 km bereikt. Vlekkeloos, zonder horten of stoten, zonder ergenis. Sterker; een en al plezier vanaf het moment dat ik het knopje van de centrale deurvergrendeling bedien en daarna de auto berijden mag.
Auto mag weer voor een beurtje weg binnenkort. In ieder geval 1 puntje van aandacht en dat is de linker voorspiegel. Deze is door vandalen afgebroken in die zin dat de bediening het van binnenuit niet goed meer doet (handmatig). Er lijkt een staafje afgebroken. Waarschijnlijk dezelfde nacht gebeurd als toen het raampje is ingeslagen en waarna de dief zich snel uit de voeten heeft gemaakt (zonder buit) omdat het alarm begon te loeien......
Voordeel van deze zomer is overigens het weer; het ontbreken van een airco is tot op heden geen probleem gebleken.
UPDATE 31-8-2007: (233.000km)
Deze week heeft de auto een welverdiend beurtje gehad. De auto is helemaal nagelopen en er zijn diverse vloeistoffen en filters vervangen. Er is 1 ding ontdekt en direct opgelost. De uitlaatdemper heeft een klein gaatje (doorgeroest) aan de achterzijde, op de naad. Deze is dichtgemaakt en daarbij hoorde de boodschap hier nog wel een enkel jaartje mee vooruit te kunnen. Verder was men zeer te spreken over de staat van de auto. Gelukkig maar ! Auto kan er weer 10k mee vooruit. Daarna zullen de remschijven vervangen gaan worden. Verder geen vreemde zaken dus. En wie zegt dat Mercedes rijden duur is; in ieder geval qua onderhoud geen klagen tot nu toe !!
UPDATE 05-11-2007: (237.000km)
De auto heeft zijn APK weer netjes doorlopen en is weer voor 1 jaar goedgekeurd. Slechts 1 mankement wat wel direct verholpen diende te worden; de schokdemper rechtvoor was kapot, bovenin was deze afgebroken. Op zich grappig want daar heb ik tijdens het rijden nooit iets van gemerkt (veer was echt stuk, monteur heeft deze laten zien). Zo zie je maar hoe goed de auto op koers blijft ! Kosten vielen ook dit maal weer reuze mee en de auto kwam probleemloos door die vervelende roetmeting die bij de APK hoort.
UPDATE 7-12-2007: (238.500km)
Na het starten ging op het dashboard het lampje van de gloeispiraal tijdelijk branden. Nagezocht wat de oorzaak hiervan zou zijn; een of meerdere gloeispiralen defect. De motor liep na het starten dan even beroerd maar na 5 seconden weer normaal. De gloeispiralen allemaal laten vervangen (5 stuks). En nu start en loopt de auto weer als een zonnetje. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om op het middenconsole een lampje te wisselen (van de temperatuur meter). Was ook zo gepiept.
UPDATE 27-7-2008 (249.500km)
De auto heeft een beurtje gehad. Prima, geen vreemde zaken. De vloeistoffen zijn waar nodig vervangen (olie) en / of bijgevuld + 4 nieuwe remblokken zijn geplaatst. De auto blijft verbazingwekkend prima functioneren.
UPDATE 21-11-2008 (255.000km)
De auto is weer APK gekeurd. Het was noodzakelijk nieuwe banden te laten monteren maar dat was het enig noodzakelijke. Auto rijdt nog prima. Technicus gaf wel aan lichte speling op het cardan waar te nemen. Maar was niet verontrustend. Vol vertrouwen tuf ik lekker door. Heerlijk.
UPDATE 05-02-2010 (275.000km)
Zojuist uiltaat compleet vervangen. Pekel en nattigheid waren na 18 jaar trouwe dienst funest. Verder tokkelt de diesel vrolijk voort. Een puntje van kritiek is dookomend roest op 1 plaats op rechtervoorwielkast. Moet nog verholpen worden.
UPDATE 27-11-2010 (290.000km)
Trouwe Benz is weer APK gekeurd en heeft een grote-verwenbeurt gehad. Géén bijzonderheden, slechts regulier onderhoud was noodzakelijk (filtertje hier, filtertje daar, olie etcetera). Complimenten van technicus over staat van deze auto. Kan hem geen ongelijk geven ! Prijs prest blijft superieur !
Rijervaringen (december 2010, 4 jaar in bezit):
Na 4 jaar eigenaar te zijn van deze machtige wagen (gekocht in december 2006) kan ik niet anders concluderen dat ik een nooit meer zo’n goede deal maken kan. De auto bevalt me prima, nee, meer dan prima ! Zowel qua comfort, uitstraling als ook kosten is deze auto beter, mooier en niet duurder als een andere modernere auto. Ik krijg veel reacties van bekenden maar ook onbekenden. Een ritje in mijn auto overtuigd zelfs met gemak de meest grote scepticus. Maar de meeste mensen hoef ik mijn liefde voor de W124 niet toe te lichten. Kortom; nog immer erg tevreden!
PROBLEMEN
- 290.000 km
- klepstoters vervangen (10 stuks, tikkende motor)
- motorsteunen vervangen (schudden bij starten / stoppen motor)
- hardischijf vervangen (normaal onderhoud, was nodig)
- linker voorspiegel deels afgebroken (vandalen) en vervangen
- uitlaatdemper gaatje gedicht (roest)
- schokdemper rechtsvoor, afgebroken en vervangen (APK)
- 5 gloeispiralen + lampje middenconsole dashboard
- 4 remblokken (beurt juli 2008)
- 4 nieuwe (zomer)banden (Continental, APK keuring)
- nieuwe uitlaat (februari 2010)
- grote beurt + apk (november 2010) geen bijzonderheden
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz 500 E vs. Mercedes-AMG E 63 S - Dubbeltest

De restauratie van een W124

Lancia Thema 8.32 vs. Mercedes 500 E - Classics Dubbeltest

Toyota-importeur haalt retro-EV Microlino naar Nederland

Dit is de Lexus LBX: helemaal nieuw, bijzonder compact
